ضعف مدیریت باعث تشدید ناامنی ها
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۷    ۱۳۹۴/۳/۱ کد خبر: 95388 منبع: پرینت

در حدود ده ولایت افغانستان عملاً جنگ جریان دارد. گروگان گیری پس از زابل در پکتیا تکرار شده است، طالبان ده ها فرد ملکی را با خود برده اند. پایتخت هر روز در آتش انتحاری و انفجار می سوزد اما چرا دولت نمی تواند در مقابل دشمن به طور جدی عمل کند؟ چرا مردم هر روز قربانی می شوند و مسوول این همه آشفتگی چه کسی است؟

محمد عزیز آصفی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: یک مشکل سیاسی که همیشه در افغانستان وجود داشته است این بوده که پیش از اینکه یک ارزیابی از کاری که می خواهیم انجام دهیم، صورت بگیرد دفعتاً اقدام می کنیم و بعد متوجه می شویم که آن اقدام اشتباه بوده است. اقدام روابط ما با پاکستان بسیار عجولانه بود تا حدی که حالا ما را در یک ناامنی خطرناک برده است.

وی در خصوص پروسه صلح و مشخص نبودن ابعاد و سرنوشت آن اظهار کرد: در افغانستان همه اقشار جامعه تشنه صلح هستند. در سیزده سال گذشته همیشه صلح را فریاد زدیم ولی واقعاً نمی دانیم که طرف مقابل ما صلح را می خواهد یا نمی خواهد. آیا تیوری که ما برای صلح در نظر داریم کارا و موثر است یا فقط تشریفاتی می باشد. تصورمی کنم که این ابهامات، همه دست به دست هم داده و یک نوع شکنندگی در نظام افغانستان به میان آورده است. بسیار دشوار است بگوییم که حکومت در افغانستان یک حکومت واقعی است. چرا که از روز آغازین تفاهم سیاسی قانون اساسی کشور زیر پا شد. امروز هم همچنان در حال زیر پاشدن است. چند مدت بعد هم درمورد شورای ملی کشور یک زیرپاشدن اساسی دیگر پیش رو داریم. چرا که ما همین روزها باید انتخابات می داشتیم که مشخص نیست سرنوشت آن به کجا می رود.

آصفی حکومت را مسوول ناامنی ها در کشور می داند و می گوید: سیزده سال است که در افغانستان جنگ وجود دارد. ما دشمن را به خوبی می شناسیم می دانیم که فصل جنگ در چه ماه و چه فصلی است، حتی زمزمه های آغاز جنگ به گوش هم می رسد. با وجود همه اینها عجیب است که حکومت امسال دست روی دست گذاشت و در این مورد هیچ اقدامی انجام نداد. بنابراین نتیجه می گیریم که وضعیت موجود ناشی از شتاب زدگی و بی ثباتی سیاسی داخل نظام کشور است. چرا که معتقدم طالبان یا دشمنان افغانستان قدرتمند تر نشده اند بلکه مقصر این ناامنی ها دولت است که هنوز وزیر دفاع را معین نکرده است. هشت ماه هم طول کشید تا باقی وزیران را تعیین کند، حالا هم که آنها را معرفی کرده، متاسفانه کسانی هستند که برخلاف ادعاهایشان شایستگی مدیریت این وضعیت بحرانی را ندارند.

این تحلیل گر سیاسی از کشمکش های درون حکومت که تا به حال ادامه دارد انتقاد کرده و افزود: شرم آور است که ملت افغانستان از بیچارگی و فقر رنج می کشد، بیکاری ها بیداد می کند، ناامنی بیداد می کند و رهبران حکومت ما مشغول کشمکش های شدید بر سر چوکی ها و قدرت هستند.

وی ادامه داد: هشت ماه گذشت و پس از هشت ماه تفاهم سیاسی حتی زبان مشترک بین رییس جمهور و رییس اجرایی دیده نمی شود. این اختلافات فکری بعضی اوقات بیشتر اوج می گیرد و بعضی اوقات پایین تر می آید، خطر اصلی برای کشور در همین اختلافات است. در ابتدا مشروعیت نظام زیر سوال بود که آیا واقعا این حکومت مطابق با قانون اساسی افغانستان است یا نیست؟ که نبود اما به هر حال یک تفاهم سیاسی به میان آمد. حالا این سوال برای مردم به وجود امده است که حالا با این وضعیتی که وجود دارد این نظام سیاسی که به وجود آمده است دوام خواهد داشت یا خیر؟

آصفی دولت را دولتی ضعیف ارزیابی کرده که توانایی مدیریت ندارد و گفت: هر چقدر که اردوی ما قهرمانانه داخل جنگ برود اما در راس، فرماندهان و رهبران اصلی ضعیف باشند نمی توانیم دستاورد بالاتری از این داشته باشیم. به این دلیل که وظیفه اردو کار فرهنگی سیاسی نیست. وظیفه اردو این است که ولسوالی که در جنگ است از دست دشمن بیرون بکشد و بعد وزارت داخله، وزارت کار و حکومت به آنجا بروند و در آنجا خدمات اجتماعی ارایه دهند. این کار سبب می شود که مردم خود را جزو نظام بدانند که متاسفانه هرگز اینطور نشده است. به طور مثال در بدخشان اردو رفته و عملیات موفقیت آمیزی را انجام دادند و وقتی خارج شدند همه موضوع را فراموش کردند و دوباره تحرکات نظامی دشمن در آنجا بیشترشد.

وی در پایان گفت: بنابراین مشکل بزرگ ما در مدیریت و رهبری نظام است که سبب شده ما را در مقابل دشمن ضعیف نشان بدهد. از رهبران می خواهم که ذهن انحصار قدرت را از خود دور بسازند. درد مردم را احساس کنند. به این ترتیب مطمین باشید که یک مقدار از مشکل حل می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پروزه غربیها و اسرایل در حال گسترش است .خبرها از کشور عراق حاکی از ان است که گروی نظامی از ارتش غربیها و اسرایل که ظاهرا بنام داعش یاد میشود به سوی بغداد پایتخت عراق در حال حرکت هستند . این یک پروزه بسیار خطرناک امریکا اروپا و اسرایل است که اهسته اهسته کشورهای اسلامی را اشغال میکنند . تا دیر نشده باید جلو این کار غربیها گرفته شود .

>>>   ضعف مدیریت نیست جناب عالی ! این نا امنی هارا که می بینید، همه سنجیده شده وطبق برنامه ی ازقبل طراحی شده توسط سازمان اطلاعات امریکا میباشد.

>>>   حضرت علی می فرماید:فقرمادرهمه گناهاست آقای غنی ناسلامتی اقتصادخواندی باوجوداین همه منابع طبیعی وخاک حاصلخیزاین همه فقر،ناسلامتی مسلمانی این همه فساد،فقرنکشیدی که بدانی چه برسرآدم می آورد.چندنفرشان رامیکشیدباازاین فابریکه فقرکسانی دیگر جایشان رامیگیرندآقای غنی آنچه راکه برای خودونزدیکانت میخواهی برای مردمت هم بخواه تدبیر بخرج بده ببین جنگجوی برای ملاعمر میماند
(رضا)

>>>   تاریخ شرم اور ما با تاسف قربانی که بیشمار ملت ماست که نتایج خون ان به نفع دیگران بوده دست اورد به خود مانداشته وفضای سیاست ما هم در گیر عدم کارایی مناسب حکما ورهبران به منفعت ملی ما نه بوده است وهمیشه دستخوش اهداف دیگران بوده است
صالح


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است