فضل احمد معنوی، رییس کمیسیون انتخابات !
هرچند این تصمیم رییس جمهور عاقلانه اتخاذ شده است اما بعید به نظر می رسد که فضل احمد معنوی کلید گمشده معمای انتخابات کشور باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۷    ۱۳۸۹/۱/۲۸ کد خبر: 9529 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) ، محترم وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کشور در کنفرانس مطبوعاتی امروز بعد از ظهر اعلام داشت که قضاوتپوه فضل احمد معنوی به حیث رییس جدید کمیسیون مستقل انتخابات کشور انتخاب شده است.

وی ادامه داد که این تصمیم رییس جمهور کشور در مشوره با روسای هر دو مجلس ، رییس دادگاه عالی و برخی رهبران سیاسی کشور اتخاذ شده است.

هرچند این تصمیم رییس جمهور عاقلانه اتخاذ شده است اما بعید به نظر می رسد که فضل احمد معنوی کلید گمشده معمای انتخابات کشور باشد.

شخصیت فضل احمد معنوی متعادل و آرام است و وی می تواند به عنوان راهنما در امور دینی و قضایی کشور عمل کند نه به عنوان یک مدیر اجرایی که می خواهد سرنوشت انتخابات پیچیده کشور را به سرمنزل مقصود برساند.

در این کنفرانس ، وحید عمر پنج عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز معرفی کرد.

سخنگوی رییس جمهور اضافه نمود که بر اساس قانون تازه انتخابات قرار بود که هر پنج عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی افغان باشند اما نظر به توافقی که با جامعه جهانی صورت گرفت ، دولت افغانستان پذیرفته است که دو عضو این کمیسیون بطور موقت خارجی باشند. این دو عضو خارجی کمیسیون از اتباع آفریقا و عراق هستند.

قاضى «يوهان کريکلر»، شهروند آفريقاى جنوبى که درسال ١٩٩٤ رياست کميسيون انتخابات آفريقاى جنوبى را نيز به عهده داشته است و «مصطفى صفوت صديقى»، شهروند عراقی که قبلا مشاور کميسيون انتخابات سودان و عضو انتخابات عراق بوده است به عنوان اعضای خارجی این کمیسمیون معرفی شده‌اند.


احمدضیا رفعت ، قاضی سعید مراد شریفی و شاه سلطان عاکفی سه عضو افغان کمیسیون شکایات ا نتخاباتی هستند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب کرزی صاحب دردوره 9ساله کاری خود یک کار مردانه کرده است که یک عالم دین را به صفت ریئس کمیسیون انتخابات معرفی کرده است برای جناب معنوی صاحب ازخداوند متعال تمنا دارم که درامورات انتخاباتی از صبر وحوصله مندی کار بگیرد . وجلو هرنوع جعل وتقلب را مانع شود .
وسلام فرهاد کابل

>>>   این اقدام جناب رئیس جمهور افغانستان را فال نیک میگیریم باامید اینکه یک شورای کاملا ملی و آزاد تشکیل شود که تمام اهداف آن مصالح ملی بوده باشد نه اینکه اهداف مغرضانه دیگران را در خفا تمثیل کند . ظاهر این تشکیل جدید کمیسون شکایات و همچنان شخصیت آقای معنوی تا کنون خوب بوده است خدا کند که لکمه دار نشود و امور محوله خود را با کمال استقلال و احقاق حقوق همه پیش ببرند تا افغانستان از برکت اخلاص نیت و هدف مقدس شان صاحب ترقی وپیشرفت همه جانبه شود
برکت الله محمدی
از ولایت لوگر

>>>   اینبارکمیسیون انتخابات تاحدودی امید وارکننده است زیرا از مردمان با اهل، چیز فهم، با مسلک و مهم تر از همه غیر متعصب تشکیل شده است. اینبار امید زیاد میرود که انتخابات روند اصلی خود را بپیماید، معامله و معامله گری در کار نباشد.
ل- از امریکا

>>>   زنده باد فضل معنوی که پنجشیری هست

>>>   تنصیب آقای معنوی یک انتخاب بجا بوده ، امید می رود که ، خدا را گواه دانسته از تقلبات که منجر به بربادی افغانستان می شود ، جلوگیری نماید. از فضای بی اعتمادی که بین افغانها حکم بوده ، عجالتا وجود دو شهر وند خارجی را عاری از صواب نمی دانیم.

>>>   در شرایط امروزی افغانستان شخصیتی بهتر از معنوی برای ریاست این کمیسیون پیدا شده نمی توانست.
او می تواند هم طرف تائید مجاهدین باشد که نفوذ زیادی در پارلمان دارند و هم طرف تائید شخصیتی های مستقل سیاسی و احزاب غیر جهادی.
کسی که از اساسات حقوقی و قانونی با خبر است، حتمی نیست که در قضا کار کند. این کرسی ها نیز با حقوق و قانون سر و کار دارند.
بگذار بهانه جویانی چند هر چه می خواهند بگویند، معنوی از چندین جهت بهترین شخصیت برای ریاست کمیسیون انتخابات است.

>>>   آقای معنوی کارنامه های خوبی دارد خداکند که همچنان پای بند به آنها بماند. در صورتی که کرزی بالایش فشار بیاورد بخاطر انجام تقلب به نفع وی در انتخابات مجلس نماینده گان ، باید مردانه در برابر رسانه ها قرار گیرد و استعفاءدهد. اگر مردم خود را دوست دارد و یا اگر چوکی و منصب چند روزه را خوش دارد با سرنوشت مردم بازی کند و به نفع کرزی تقلب کند بعدش پیش مردم همیشه روی سیاه خواهد بود و ماند. انشاءالله که در وجود معنوی صاحب چاپلوسی دیده نمیشود و کار خود را مردانه وار و با افتخار و به حمایت مردم پیش خواهد بود. معنوی صاحب باید بداند که زمستان میرود و سیاه روی به ذغال خواهد ماند. پس میخواهم بگویم که مردم همه چیز را میدانند اگر صادق و راست کار بودی محبوب دل های مردم خواهد بودی و اگر با سرنوشت مردم بازی کردی مورد خشم و قهر همیشه گی مردم قرار گرفته و می مانید
غریب دوست

>>>   مبارک هر سه عضو جدید افغانی غلامان کرزی وکمپاین گران وی در انتخابات بودند مستندا میخواهم از رفعت بگویم صدابار درجریان تبلیغات انتخابات در میدیا از کرزی حمایت میکرد وبعد ازانتخابات قاطعا میگفت که درانتخابات تقلب نشده است خدا بخیر کند اینبار با این غلامان حلقه بگوش ورسوائی این انتخابات
مهاجر

>>>   بااخره یگانه کارخوب کرزی دراین مدت هشت سال این است
من این کارکرزی را ستایش میکنم که بهترین گزینه داشته است
معنوی انسان پاک دل روشن عالم علوم سیاسی ودینی نیز است .
اقای کرزی بهترین انتخاب بعد ازهشت سال انتظار
کمال قندهاری

>>>   مشروعیت قاعده حقوقی میتواند حاکمیت دولت با اراده مردم درنظام متکی به آرای مردم پنداشت زیرا که انتخاب آقای فصل احمد معنوی بنظر شخصی خودم یک شخص خوبی به این سمت میتواند باشد امید است اعتماد مردم نسبت به نظام ومشروعیت بخشیدن انتخابات متکی به آرای مردم وتجدید نظر درمورد سطع دانش کارکنان کمیسون انتخابات نماید ونگذارد یکبار دیگر شکار مقامات که فعلا خون ملت را خورده اند شکار گردند وقتی ما میتوانیم برنامه ریزی کنیم که در حالت فعلی تغیر بیآوریم تغیر از یکجا به جای دیگر نی بلکه ذهنیتآ در اشخاص باید تغیر مثبت آورد از ایزد متعال کامیابی وموفقیت مزید ایشان را در عرصه خدمتگذاری به ملیت افغان مردم رنجدیده افغان خواهانم
ناصر ستانیکزی محصل پوهنتون کابل

>>>   سلام به همه خواننده گان
با سپاس فراوان از شخص رئس دولت کشور که توانست یکی از نغبگان کشور محترم قضاوت پوه فضل احمد معنوی را در یکی از اساسی ترین کرسی ها سرنوشت ساز تعین و مقرر نمود . موصوف از جمله روحانیون و اگاهانی اسلامی با درنظر داشت وظایف انجام داده شده که درپوست مهم کشور قبلا منحیث معاون ستر محکمه و یکی از کمشنر های کمیسون انتخابات بوده است . و از تجارب خوب نیز برخود دار است . و هگذا که شخص مورد حمایت جامعه جهانی و سازمان ملل نیز میباشد . مقرر کردیده است . این اقدام رئس دولت را با اظهار رضایت کامل تقدیر نموده و از یزد متعال برای شخص معنوی و رئس دولت در راهی برگزاری یک انتخابات کاملا مطمئن و ازاد موفقیت های مزید را تمنا داریم
با احترام
امین زوی

>>>   سلام!
معرفی جناب فضل احمدمعنوی را به پست ریاست کمیسیون مستقل انتخابات تبریک گفته از بارگاه ایزدمتعال برایشان موفقیت و کامیابی در راستائی کاری های شان تمنا داریم.
جناب آقای معنوی منحیث یک افغانستانی به شما پیشنهاد می نمایم که در کار های تان مسولانه گام بردارید و به گفته هر کس و ناکس نروید که دوستان ظاهری اما دشمنان سوکند خورده زیادی دور و اطراف شما حلقه زده و خواهند زند، تا شما را در کار هایتان ناکام سازند بناء" متوجه باشید.
دانش - کابل

>>>   باسلام!
گرچند من معلومات کلی از شخصیت آقای معنوی ندارم ولی در اثنای بعضی از مصاحبه ها و بحث های ایشان در انتخابات ریاست جمهوری فردی متعارف ،عاقل، عالم، حقپرست و وطنپرست میباشد امید وارم این آقا بتواند سنگ تهداب جاودانی برای پروسه انتخابات این ملت بیچاره بگذارد به امید موفقیت هرچه بیشتر ایشان.
بدرود. ستمدیده ای افغان

>>>   دوستان سلام!
با استقبال ازین تصمیم دولت وعرض تبریک خدمت معنوی صاحب .امیدوارم نمونه خوبی باشند ونام وجایگاه خویش را در صف افراد صادق ووطندوست حفظ وافتخار بخشند.
فرهاد

>>>   اقدام جناب کرزی درزمینه که با مشوره عمل کرد امرنیک وپسندیده است. چون قدیمیها ومردان تجربه وروزگاردیده گفته اند که پیراهن با مصلحت دیر پاره میشود. اما بجای این پنجشیری که اگر یک محمد زایی میبود بهتربود. چون پنجشیریها خون گرم وجنگی وعصبانی استند ومحمد زایی ها مردم خونسرد وبا مدارا. ودراین پست یک آدم مدبر ومدیر وخونسرد اگر میبود بد نبود.

>>>   سلام به همه دوستان!
اولتر از همه انتخاب شدن اقای معنوی را به حیث رئیس کمیسیون انتخابات برای ایشان تبریک گفته و از خداوند متعال کامیابی وی را تمنا میکنیم.
اگر اقای کرزی همچو اشخاص متدین با فهم و دانش را در همچو پست های کلیدی معرفی نماید, انشاءالله افغانستا آباد میشود.
روشندل - کابل

>>>   نوراغا از کابل
چنین به نظر میرسد که ریس جمهور این تصمیم عاقلانه را بدون مشوره با مشاورین اخذ نموده است و باید برای ریس جمهور افرین گفت اینبار که یک تصمیم عاقلانه و مناسب را گرفت و برای جناب معنوی صاحب ارزوی موفقیت دارم و از ریس صاحب جمهور تقاضا دارم که بدون مشوره با مشاورین خود میتوانی موفق باشی

>>>   سلام به همه دوستان!
واقعاَ فضل احمد یک ادمی نیک هست لیکن افسوس به اینکه پنجشیری هست.
ویس احمد از کابل

>>>   جناب کرزی صاحب ! منحیث یک افغان از اقدام اخیرشما که جناب معنوی صاحب را بحیث رئیس کمیسیون انتخابات تعین کردید تشکرمیکنم وامیدوارم که جناب شان درقضایای مهم دیگر کشور نیز همچو یک تصمیم عاقلانه وبه مشوره اتخاذ بدارند.

>>>   اگر پنچشيري در افغانستان نميبود او لوده احمد حالا ما شما به زبان پاكستاني بأيد صوبت ميكرديم و مردم پنچشير با غيرتترين مردم افغانستان استند
هر وقت با يك پنشيري رفيق شدي و بعد ان ميداني كه پنچشيري ها چيطور مردم
استند البته خوب و خراب در هر قوم است ما وشما بايد به قوم توهين نكنيم
جارلا هرات///

>>>   من برای آقای معنوی از بارگاه ایزد منان آرزوی موفقیت میکنم امیدوارم مثل گذشته در کارهایش صادق و استوار باشد. انشالله

>>>   جناب معنوی صاحب باید متوجه رسالت ایمانی و وجدانی خود و کشور مظلوم افغانستان در قسمت تدویر و رهبری خوب انتخابات پارلمانی کشور باشید دنیا زود گذر است اما تاریخ فیصله خود را همیشه دارد امید واریم که نام نیک و شهرت خوب مان برای همیشه حفظ شود و فریب سیاست های شیطانی دو روزه را نخوریم فکر مان همیشه در قسمت یتیم و بیوه و معیوب و ترمیم کلی این کشور باشد نه ترقی مواد مخدر ، رشوه ستانی ، فساد اداری و قبیله گرائی ووووووووو
مصلح الدین
زابلی

>>>   دګران را نه میشناسم اما معنوی یکی از مفکران شورای نظار است وباید امریکایی ها آنرا تیید کنند!
شورای نظار افغانستان جور تیار دیروزی را به این بدبختی رساند ، پس
امریکا و دیګر دشمنان افغانستان چطږر معنوی را قبول نکنند؟!
صد درصد درست است!

>>>   سلام
قراریکه من جناب معنوی را میشناسم ایشان شخصیتس نیست که بنفع آنگرو و این گروه کار کند و فاضل سنگچارکی ساجق میجود و ایشان قبلاً تاریخ را خوب خوانده که دیگر راه خودرا داشته و برای تمام افغانستان خدمت عادلانه انجام دهد.زیرا انتخابات تحت کنترول شدید جامعه غربی بدون دست اندازی تیمهای این و آنگروپ بر گذار خواهد شد و پارلمان کشور در آینده بدون جنگسالار وابسته به این و آنگروپ خواهد بود و خیلی متخصص.وبنیاد دموکراسی نه غربی و نه شرقی و کوتاه و مختصر خواهد بود و امکان استفاده از معنوی توسط افرادیکه گویا آنرا از جناح خویش میپندارند بسیار محال است .پنجشیری بودن آن طرح نیست و جامعه جهانی پول مالیه دهندگان خودرا بعد ازین بیجا بمصرف نمیرساند
با احترام

>>>   سلام خدمت کاخ عدالت!
معنوی با معنویتی که دارد میتواند مادیت گذشتۀ کمسیون را زیر سوال ببرد و بصیرت بیفروزد و عدالت پبشه کند و معنویت بیافزاید.
شهاب ثناه پناه زاده

>>>   ای کاش چندین فضل احمد معنوی میداشتیم تا در پست های دیگر هم تعین میشد

>>>   واقعا اقدام بجا است. از جایکه من شنیده ام و بیوگرافی معنوی را خواندم در پوهنتون اسلام آباد ماستری دارد. سابقه خود هم دارد قاضی بود. و در انتخابات ریاست جمهوری هم خوب گپ می زد.
آفرین کرزی که بدون مشوره مشاورین تان این کار را کردید. مشاورین شما را تباه می کند.
امید است که آقای معنوی خدا را حاضر و ناظر دانسته و آبروی کمیسیون را احیا کند و واقعا بیطرفانه کار کند.
بهیر از کندز

>>>   جناب ویس احمد از کابل اگر نمیفهمی و نادان هستی این نکته را بفهم که افتخار پنجشیری بودن هم به به هر کس نمیرسد. و مواظب سخنانت هم باش در مورد مردم پنجشیر

>>>   اين كار كرزي خوب نيست

>>>   >>> دوستان سلام!
با استقبال ازین تصمیم دولت وعرض تبریک خدمت معنوی صاحب .امیدوارم نمونه خوبی باشند ونام وجایگاه خویش را در صف افراد صادق ووطندوست حفظ وافتخار بخشند

>>>   دوست بی خرد آقای ویس احمد، فراموش نکن که در هر منطقه انسانهای شریف و باخردی مانند معنوی و شریر و بی خردی مانند تو وجود دارد. افسوس به کابل که مانند تو انسان حیوان صفت مسکونه اصلی ان باشد.
ل- از امریکا

>>>   با سلام احسان باركزي
ظا هرا كه اقاي معنوي ادم خوبي هست اميد وارم كه واقعا ادم خوبي باشد
زنده باد تمام مردم افغانستان

>>>   من در مورد ریس و دو عضو دیگر کمسیون انتخابات چیزی نمیگویم. اما در مورد ضیا رفعت باید بگویم که وی اصلاً شایسته گی بودن به حیث یک ما مور وارده و صادره را ندارد چه رسد به این که او در پستهای چون استادی پوهنتون وکمسیون انتخابات تقرر حاصب کند . چرا که او خود در پوهنتنون هم با وجود عدم پوره کردن معیار های علمی و اکادمیک به خاطر ارتباطاتی که با تورن اسماعیل ویر آب و برق داشت جبراً و قهراً شامل گردید . او یک انسان ........ هم از نظر اداری و هم از نظر ..... است چرا که من او را از نزدیک میشناسم . او کسی است که بر حیثیت و آبروی شاگردانش .... کرده است و بر اثر همین بد اخلاقی از کدر دیپارتمنتا دری پوهنحی ادبیات منفک گردید و با دیگر بازهم به زور تورن اسماعیل در کدر ژورنالیزم جذب شد. و در این اواخر به خاطر چرب زبانیهایی که به خاطر دفاع از آقای کرزی کرد او را کرزی عضو کمسیون تعیین نمود . آقی کرزی لطفاً روی خدا و قران را ببین و چنین افراد پست همت و پست فطرت را در اطرافت جا مده.
بهار ارزو از شهر کابل

>>>   سلام به تمام خوانندگان عزیز من نمیدانم که چطور تمام خوانندگان این بار از کار کرزی سپاس گذاری میکند نکند که آقای معنوی به کدام جناح خاص مربوط ومنصوب است ؟ چون مشکل اصلی مشکل در دید گاه مردم وجود دا رد اگر کرزی اوبامارا به حیث یک وزیر اینتخاب کند باز این مردم قبول ندادر بدون درنظر داشت لیاقت وشایستگی شان آنرا رد میکند چونکه مربوط به جناح خو دش نمیباشد"
راستگو

>>>   احمد جان من خودام أر جاجي استم روزي من در بازار داوا كردام با يوگوسلواي ها در جرمني من تنها بودم و انها ٤ نفر بودن تصادف يك دوستم از
پنجشير در موقع زد خورد پيدا شد انروز را من در زندگي فرموش نميكنم راستي كه اين مردم مردانگي داراند من اين جمله را بخاطري برايت نوشتم
كه بداني مردم پنجشير مردم نامرد نيستند در هر جا خوب و خراب است.
مياخيل

>>>   انتخاب ضیا رفعت ، این بد .... معلوم حال اشتباه بزرگ آقای کرزی به شما میرود

>>>   برای برادرم که گفته است زنده باد فضل معنوی که پنجشیری است اصلآ افغان نیست و نیز با ید بگویم که تفریقه و بد بینی را بین اقشار و ملیت ها ایجاد میکند باید از چنین حرف ها پرهیز کرد.
کابل

>>>   سایت خبری افغانستان!
لطفاً حقایق را نشر نمایید . من دو روز قبل در بارۀ ضیا رفعت مفصل برایتان نوشتم اما شما محافظه کارانه آن را حفظ کردید . پس معلوم میشود که شما با ضیا رفعت هم قماش هستید
بهار آرزو

>>>   یکی از اشتباهات بزرگ کرزی نصب ضیا رفعت این بد ............. در پست کمسیون انتخابات است

>>>   آقای کرزی ضیا رفعت کسی است که شما را شا شجاع گفته است و شما وی را بیشرمانه در کرسی کمسیون انتخابات نصب کردید
احمد ضیا رفعت ــ یعنی شاعر همین سروده ها، برای من یک فرد و یک نامی میباشد آشنا! روزگاری بود که ایشان ــ در دوران حکمروایی نجیب خاد ــ از نشستن در کنار "واصف باختری" و دیگران، در مجلس سیاسی ــ فرهنگی " اتحادیه شعرا و نویسندگان بهره می برد؛ همچنان همین شخص ایشان بود که در یک گذشته بسیار نزدیک، یعنی در دوره "زعامت" بگفته خودش ــ شاه شجاع ــ در دولت های چه موقت و چه انتقالی، در کرسی ریاست نشرات وزارت تحصیلات عالی تکیه میزد. بویژه زمانی را که آقای رفعت بعنوان عضو هیئت اعزامی دولت دست نشانده کرزی به اروپا، اینجا و آنجا طی یک کارزار تبلیغاتی، در تأیید "کنفرانس ننگین بن" سخنرانی و از همان "شاه شجاع" خودش، با انرژی و حرارت خاصی یاد نموده و دفاع میکرد، خمواره بخاطر دارم؛ اگر فراموش شان نشده باشد، در مجلسی که از طرف یک عده جهادی ها در شهر هانور آلمان به افتخار شان ترتیب یافته تا اشعار خودش را قرائت نماید، ایشان پیش از شعر خوانی، سخنرانی مختصری نمودند که مالامال تبلیغ بود به نفع دولت دست نشانده ــ شاه شجاع ــ و تأیید ملل متحد!
ــ احمد ضیا رفعت ــ همچنان در همکاری با دولت دست نشانده بقول خودش ــ شاه شجاع ــ کاندیدای شرکت در "پارلمان" گردیده ، و به همین منظور، در گرماگرم کارزار "مبارزات انتخاباتی" ، حرف ها و سخنان زیادی با خبرنگاران بی. بی. سی از خودش بیادگار گذاشته است!
باری، از مطالعه اشعار همین دفترچه نامبرده آقای رفعت به این نتیجه رسیدم که محتوای اشعار زیبا و قابل تأیید شاعر ما ۱۸۰ درجه با دیدگاه ها و مواضع عملی گذشته ایشان در تضاد و تقابل آشکار قرار دارد؛ از خودم پرسیدم که علت چه میتواند باشد؟ آیا بی نصیب ماندن از "افتخار" کرسی پارلمان است که آقای رفعت را مأیوس و سرخورده ساخته است؟! که در این صورت باید سکوت را پیشه می نمودند؛ و یا اینکه سیر تحولات جاری در کشور و رویداد های بیرونی هستند که ایشان را تحت تأثیر قرار داده و بدنبال خود کشانیده اند؟

>>>   من حرفهای خواهر بهار آررو رت در مورد ضیا رفعت کاملا تایید مینمایم. امید است افای کرری در مور این بد نام معلوم الحال تصیم عاقلانه بگیرد
کریم شکیبا

>>>   خواننده گان عزیز !
واقعاً قحط الرجالی به اوج خود رسیده است که آدمهای ....... چون احمد ضیا رفعت یکبار از گریبان ادبیات سر بیرون می آورد و بار دیگر از گریبان سیاست و بار دگر از گریبان ژورنالیزم!
نمیدانم این ضیای رفعت علم سیاست را در کجا درس خواننده که خود را کار شناس امور سیاسی و یا اقتصادی لقب میدهد !
آقای ضیا رفعت من فکر میکنم شما خود را از لحاظ ..... تا این مرض شهرت طلبی شما تداوای شود و کار شناس هر رشته خود را قلمداد نکنید. اگر به جای شما میبودم فقط یک .......
احمد جمیل راغب

>>>   بهر صورت از خداوند متعال توفیق میخواهم تا این تیم کاری کارشان را با صداقت به پیش برند، و اگر از کدام طرفی بالای شان فشار وارد گردید و تحملش را نداشتند، لطفا به نام نیک استعفای شان پیش نمایند و در تاریخ نام ننگین از خود بجا نگذارند. انشاء الله مردمان خوبی هستند. خدا کمکشان نماید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است