روزهای پایانی هجرت در ایران نزدیک است!
اینکه چگونه مهاجرین باید عودت کنند؟ چگونه استقرار یابند؟ و چگونه برای آنها کار پیدا شود؟ از سوالاتی که احتمالا در نشست امروز مطرح می شود. ولی آنچه از سخنان جناب بلخی بر می آمد این بود که شاید ایشان هم مانند وزیران قبلی اطلاع کاملی از مشکلات مهاجرین ساکن در ایران ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۸    ۱۳۹۴/۲/۲۹ کد خبر: 95180 منبع: پرینت

اجلاس چهار جانبه میان ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد امروز سه شنبه در تهران برگزار می شود تا وضعیت مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران و پاکستان مشخص شود.

عمده موضوعی که روز گذشته وزیر داخله ایران در نشست خبری با محترم سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان داشت این بود که مهاجرین باید در یک بازه زمانی مناسب به کشورشان بازگردند تا دانش و تجربه خود را به ملت خودشان برسانند و باعث توسعه و بهبود وضعیت در افغانستان شوند.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان نیز با تشکر از مردم ایران برای میزبانی مهاجران به مدت بیش از سه دهه گفت: کمیته‌های مشترک اقتصادی مرزی امنیتی قضایی و مهاجرت را تشکیل داده‌ایم و تصمیم داریم در همه این عرصه‌ها طرح‌های مشترک تهیه کنیم. طرح‌هایی که از حالا تا دو ماه دیگر نهایی شود ما به عنوان دو کشور دوست و همسایه بیش از هر کشور دیگری با هم مشترکات داریم و می‌توانیم با هم همکاری کنیم.

به گفته سید حسین عالمی بلخی رسیدگی به وضعیت کسانی که در ایران هستند، در کمیسیون مهاجرت در دست انجام است. طبعا افراد غیر قانونی ابتدا باید قانونمند شوند. ما باید بدانیم استعداد آن‌ها چقدر است و آن‌ها چه کسانی هستند. سپس به صورت طبیعی اولویتمان که همه افغانستانی ها در سرزمین خودمان باشند دولت وحدت ملی عودت مهاجرین را از اولویت‌های ملی خودش قرار داده است. ما برای این کار طرح‌ها و مشوق‌هایی از قبیل اسکان اشتغال و... آماده کرده‌ایم.

در نهایت هر دو مقام تاکید کردند که ادامه حضور مهاجران افغانستانی در ایران خیلی طول نخواهد کشید و امیدواریم ملت ایران در سال‌های آخر هم مهمانداری خود را کامل کنند.

اینکه چگونه مهاجرین باید عودت کنند؟ چگونه استقرار یابند؟ و چگونه برای آنها کار پیدا شود؟ از سوالاتی که احتمالا در نشست امروز مطرح می شود. ولی آنچه از سخنان جناب بلخی بر می آمد این بود که شاید ایشان هم مانند وزیران قبلی اطلاع کاملی از مشکلات مهاجرین ساکن در ایران ندارد.

به همین منظور بر آن شدیم تا ضمن قدر دانی از دولت جمهوری اسلامی ایران بابت میزبانی سه ساله آنها، به مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران اشاره نماییم، تا شاید به سمع و نظر مسوولین برسد و امروز کمی دقیقتر در این رابطه اظهار نظر نمایند. ( انشالله بحث در مورد مشکلات مهاجرین در پاکستان را نیز به زودی به نشر می رسانیم)

در مجموع می توان مشکلات مهاجرین در ایران را به هشت عنوان خلاصه نمود که به شرح زیر می باشد:

مشکلات کاری:

هر عقل سلیمی بر این واقعیت اذعان دارد که هر شخصی که اجازه زندگی در جامعه را داشته باشد برای به انحراف کشیده نشدن نیاز به مجوز کار دارد و این همان مشکلی است که مهاجرین ما همیشه با آن مواجه بوده اند. با توجه به اینکه همگان بر این امر معترفند که کارگران افغانی پرکار، کم توقع و مفید برای جامعه ایران می باشند، اما شرایط قانون کار برای مهاجرین بسیار سخت بوده است به نحوی که کمتر مهاجری به مجوز کار دسترسی پیدا کرده است.

در چند سال اخیر نیز که اداره اتباع اقدام به صدور کارت کار برای مهاجرین نموده است اکثر این کارتها پس از پایان اعتبار به دست صاحبانش رسیده است.

مشکلات تحصیلی:

حق تحصیل در کنار مابقی امتیازات طبیعی هر شخص، در اولیت قرار دارد و ملت ما از اینکه زمینه تحصیل اکثر دانش آموزان افغانستانی در ایران فراهم بوده، از دولت ایران قدردان می باشند. اما در این میان تعدادی نیز به بهانه های مختلف از این امر مهم محروم شدند که از جمله این بهانه های بی مورد می توان به نقص مدارک شناسایی دانش آموزان، نداشتن مدرک شناسایی، عدم تطبیق سنی، سردرگمی بخاطر اعلام نشدن مجوز از سوی اداره اتباع به ادارات ذیربط و ... اشاره نمود.

مشکلات دانشجویان:

تحصیلات عالیه که از ملزومات اولیه برای افغانستان می باشد برای مهاجرین در ایران رنگ باخته و اصرار جوانان مهاجر برای ورود به دانشگاه همچنان بی نتیجه باقی مانده است.

در این میان تعداد محدودی نیز موفق به ورود به دانشگاه های ایران شدند که آن هم در مقایسه با جمعیت مهاجر در ایران بسیار ناچیز است. البته باید گفت که این جوانان تحصیل کرده مهاجر نیز با مشکلات عدیده ای از جمله ادامه تحصیل، تمدید اقامت، عدم دریافت مدرک تحصیلی و ... مواجه بوده و هستند.

امتیازات حقوقی:

در امور حقوقی حق طبیعی هر تبعه افغانستان است که در داخل ایران یا از جایگاه قانونی خاصی برخوردار می بود که نحوه برخورد قانون با وی مشخص باشد و یا نمایندگان قانون افغانستان در ایران به عنوان حامی در کنار مهاجرین قرار می گرفتند تا در صورت بروز مشکلات مانند حضور در دادگاه برای تثبیت جرم ، احراز هویت و ... تکلیف مهاجرین مشخص می بود تا این اشخاص احساس نکنند که به جرم افغانستانی بودن کسی به حرفشان توجه نمی نماید.

امتیازات اجتماعی:

هنجارهای یک جامعه می طلبد تا افراد حاضر در آن جامعه از امتیازات و قوانین یکسان برخوردار باشند تا جامعه دچار هرج و مرج نگردد ولی اکثر مهاجرین افغانستانی که عمر سکونتشان در ایران به سه دهه می رسد متاسفانه از امتیازات اجتماعی یکنواخت بومی برخوردار نبودند.

که نبود این امتیازات اجتماعی مشکلات و ناراحتی های فراوانی را برای مهاجرین به وجود آورده که علاوه بر نداشتن مجوز برای رانندگی، عدم تنظیم سند اموال به نام خودشان و ... که در سالهای گذشته مطرح بوده، در این اواخر نیز حذف یارانه از برخی کالاها در ایران و گران شدن بسیاری از کالاها بر مشکلات مهاجرین بصورت شدیدی، افزوده است و انصاف مطلب این است که واقعا با ثابت ماندن درآمدها و حذف یارانه ها، زندگی بر خانواده های پرجمعیت مهاجرین بسیار مشکل است.

مدارک شناسایی:

هرچند احراز هویت از مشکلات عمده مهاجرین در ایران به شمار می رود اما می توان گفت که در سه دهه گذشته تنها یک سوم از مهاجرین موفق به اخذ مدارک شناسایی از دولت ایران شده اند که اکثر مدارک شناسایی این افراد نیز پس از اتمام مهلت اعتبار به دستشان رسیده که این مسئله خود باعث تضعیف روحیه مهاجرین گردیده و جرات زندگی در آرامش را از آنها سلب نموده است.

آن هم با وجود آنکه با تمدیدهای مکرر سالیانه این مدارک شناسایی و پرداخت هزینه های زیاد، مشکلات مالی فراوانی برای بسیاری از اقشار کارگر و کم درآمد مهاجر به وجود آمده است.

وضعیت زندانیان :

از آنجایی که مهاجرین در ایران از جهات سیاسی، اجتماعی و حقوقی به احساس امنیت نسبی نیز نرسیده بودند، استرس بیگانه بودن را همواره به دنبال خود یدک می کشیدند، که این موضوع سبب می شد تا روحیه دفاعی خود را در موارد متعدد از دست داده و بالاجبار خود را مجرم قلمداد نمایند، بدون آنکه حتی در برخی موارد جرمی مرتکب شده باشند.

این موضوع باعث می شد تا در موارد اتهامی، روحیه خود را از دست داده و نتوانند از حقوق حقه خود دفاع نمایند که در این زمینه شایعاتی نیز مبنی بر پذیرفتن اتهاماتی وجود دارد که هرگز مرتکب نشده بودند.

براساس آماری که بدست ما رسیده است، تعداد زندانیان افغانستانی در ایران 5600 تن میباشد که 3000 از این افراد به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام هستند. که البته لازم به ذکر است حساب این سه هزار نفر از مهاجرین جداست زیرا این افراد اکثرا قاچاقچیان مرزی می باشند نه مهاجرین. در این میان تنها 2600 تن زندانی باقی می ماند که نسبت به حضور سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران رقم بزرگی به حساب نمی آید و این نشان دهنده حسن معاشرت مهاجرین در ایران است.

رسانه های ایرانی:

برخی رسانه ها در ایران که اکثرا در موارد مهم تاثیر گذار بوده اند و از جنبه تبلیغات اجتماعی اذهان عامه را تسخیر کرده بودند، در مورد مهاجرین افغانی به رسالت مطبوعاتی خود عمل نکرده، عواید و امتیازات مهاجرین را نادیده گرفته و در عوض زمینه تحقیر و توهین آنان را در جامعه ایرانی فراهم نمودند.

این رسانه ها با بزرگنمایی اتهامات وارده بر مهاجرین، باعث اختلاف و عقده مندی بسیاری از اتباع ایرانی نسبت به مهاجرین شدند. همین تحقیرها ، توهین ها  و اتهامات بی مورد به مهاجرین باعث شد تا ذهنیت مردم مهاجر نیز نسبت به ایران از موضع مسالمت آمیزی برخوردار نشود و سبب نادیده گرفتن خدمات و زحمات ایرانیان شود که همین موضوع باعث استفاده برخی از سودجویان در به هم زدن روابط دوستانه بین دو کشور گردیده است.

نکته مهمی که در پایان لازم به ذکر است اینکه، بروز این همه مشکلات و احساس ناامنی های اجتماعی در عالم هجرت، سبب شد تا در سالهای اخیر عده زیادی از مسلمان افغانستان که سی سال قبل به خاطر تجاوز کفر از کشور خود به ایران آواره شده بودند، از بلاد اسلامی ایران به بلاد غیر مسلمان اروپایی و آمریکایی بصورت غیرقانونی نقل مکان نمایند.

آن هم در حالیکه از وجود خطرات فراوان طول سفر آگاه بوده و می دانستند که عقاید اسلامی فرزندان آنها در آینده درخطر می باشد ولی با این وجود تحمل مشکلات فوق الذکر را نیاورده بار دیگر به کشورهایی که دین، زبان و فرهنگ شان با آنها مغایر بود، آواره گردیدند. بنا به گفته مسئولان وزارت مهاجرین این رشد مهاجرت به اروپا تقریبا بیست درصد افزایش یافته است.

 لازم به ذکر است که بر این نکته نیز تاکید گردد که رفتار دولت جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در جهات مختلف نسبت به مهاجرین افغانستانی بهبود یافته است که در جای خود از مسولین کشور میزبان جای تقدیر دارد.

در پایان نیز امید آن داریم که عزیزان مسوول دو کشور، در راستای بهبود وضعیت مهاجرین گامهای مفید و موثر برداشته و تصمیمات لازم در این زمینه را هرچه زودتر اتخاذ نمایند تاضمن اینکه این نشستها بی حاصل نباشد، هموطنان مهاجر ما نیز بار دیگر از اضطراب و دلهره آوارگی مجدد رهایی یابند. 

کد (10)

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیل نسبتا منصفانه ای بود.... امیدوارم روز به روز وضعیت مهاجرین در ایران بهتر شود چون اگر ما مسلمانان به هم رحم نکنیم هیچ کشور دیگری به ما رحم نمی کند.
با احترام اشکان از تهران

>>>   اولا اشرف غنی صراحتادرکنفرانس خبری مشترک گفت که بازگشت افغانهاباید رضاکارانه یعنی رضایتمندانه وداوطلبانه باشد.چراکه قوانین ومعاهدات کنوانسیون های و1951و1967جهانی پناهندگان ژنوباید اجرایی شود.وقوانین ایرانی باید متناسب باحقوق بشر تطبیق شوندنه سلیقه ای وتنگ نظرانه وتبعیض آمیز.
2مهاجران به پناهندگان قانونی وراجسترشده وهمچنین پناهندگان اخیر ودراخیر غیرمجازین اقتصادی تقسیم شده ومتناسب باآنهاازحقوق مشخص شهروندی برخوردارشوند.اینطور نباشندکه وزارت کشور مهاجر4ساله غیرمجازرابامهاجر 33ساله مجاز ومتولد درایران برابربداندوهمه رابایک چوب مجازات ومغالطه درقانونهانماید که تبحرعجیبی درآن هم دارند. چراباید دانشجویان پس ازفارغ التحصیلی اخراج شوند.حق اقامت واختیارازحقوق بشری آنهاست . چراباید مهاجران مقیم مجازازکسب وکارواشتغال افرینی محروم باشدوسرگردان درمیدان هابه دنبال کارآزادحال آنکه استعدادهای فراوانی برای کارآفرینی برای ایرانیان باآی کیوی پایین تردارند.وهم می توانندسرمایه گزاری هارارونق بدهند. چراافغانهاحق عضویت درتیم های باشگاهی فوتبال راندارند.چرادانشمندان ماحق اشتغال ندارندمگرغیرازتبعیض وتنگ نظری چیزدیگری است که برای رقابت ازحربه ناجوانمردانه استفاده نموده اند.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   امیدوارم افغانها زودتر به افغانستان برگردند چون واقعا دیگه شرایط غیر قابل تحمل شده . در برخی روستاهای ایران جمعیت افغانها به قدر زیاد شده که اصلا مدارس اون مناطق داره می ترکه . البته دوستان افغان که مدعی هستند بچه افغانیا در ایران مدرسه نمیرن . دلم میخواد بیاین ببینید که تو مدارس این روستاها نود درصد افغانین

>>>   به خدا قسم از دست افغانها خسته شدیم . میلیونی به ایران آمده اید و طلبکار هم هستید . بابا خودتان یک سرزمین بزرگ به اسم افغانستان دارید . خدا را شکر در افغانستان امکان زندگی هست . خودتان را با مردم یمن و سوره مقایسه کنید . پناهنده یعنی مردم سوریه و یمن که زیر بمباران پشت هم هستند . اما شما چی؟ افغانستان امروز ثبات و امنیت قابل قبولی داره روتون میشه باز هم خودتون رو پناهنده جنگی بدانید؟ این همه دارن افغانستان زندگی می کنن انسان نیستن؟ زشته به خدا که می دونید مردم ایران از دست شما خسته ان اما باز در ایرانید درست نیست که چسبیدید به ایران . ایران از شما بارها خواسته برگردید اما انگار نه انگار . تازه طلبکار هم هستید .

>>>   دوست خوب افغان مهاجرت تمام شد حالا وقت آن است به وطن خود برگردی

>>>   بزک بزک نمر که جو لغمان میرسد.
مهاجرین و دولت های پاکستان و ایران منتظر باشید که همین که نی گل کرد، در افغانستان آرامی میشود و مهاجرین به خیر و خوبی به وطن بر میگردند.

>>>   شیوا خدا شفات بده . دیگه امر دیگه ای نداری؟؟؟؟؟؟

>>>   متاسفانه یکی از دغدغه های مهم خانواده ها برای رفتن فرزدان شان به دانشگاه همین ابطال پروانه اقامت شان بوده اند وکسی که متولد ایران بوده وهیچ آشنایی با فضای افغانستان نداشته بین رفتن دانشگاه وپروانه اقامت یباید یکی را انتخاب میکرد چون تعدادزیادی پس از چهار سال تحصیل بدون مدرک در داخل خانه های شان زندانی شدند واز ترس افغانی بگیر همواره در ترس واهمه زندگی می کنند وبعضی هم روانه کفرستان شدند قبول داریم که مشکل اصلی از کشور خراب شده خودمان افغانستان است ولی در عالم مهاجرت ما نیز روزگار تلخی را سپری کردیم که حقا جانسوز وزجر آور بوده است
مشهدی از مشهد

>>>   بسیار خبر خوشحال کننده ای بود.زیر فشار روز افزون افکار عمومی دولتمردان ایران مجبور شدند کمی همت بیشتری خرج دهند و تصمیم یکسره کردن تکلیف اتباع بیگانه در شورای عالی امنیت ملی تا دو سال اینده تصویب شد و قطعا در سال های پیش رو تکلیف این جماعت روشن میشود.مهمان یک روز یا دو روز نه تا نوروز.مسائل داخلی افغانستان به ما ربطی ندارد که منتظر بمانیم کی حل شود تا اتباعش را بپذیرد چون تاریخ نشان داده خبری از حل شدن ان نیست.افغانستان متحد امریکا است و با این کشور پیمان دارد.ما باید اگر هزینه هم میکنیم برای کشورهای دوست و متحد خود انجام دهیم نه متحد امریکا.

>>>   شیوا ای کیو شما افغانها اگر زیاد است برگرد به کشورت ای کیو زیادت را انجا به کار بگیر...ما ایرانیها با ای کیو پایینمان کلی دانشمند در دنیا وامریکا داریم ونابغه ریاضی دنیا با ای کیو پایین یک دختر ایرانی است رییس ناسا با ای کیو پایین یک ایرانی است !! بهترین جراحان مغز وقلب ایرانی هستند در عجم ما ایرانی ها با این ای کیو پایین کلی استاد و دانشمند در جهان داریم وکشورمان را اداره می کنیم ولی شما افغانها با ای کیو بالایتان حتی یک دانشمند مطرح در جهان ندارید!!!! با ای کیو با لایتان کشورتان جز عقب افتاده ترین کشورهاست شیوا تو و سایر افغانها که ای کیو بالایی دارید برگردید افغانستان شاید ان ویرانه را اباد کردید...

>>>   من یه سوال دارم، اونهایی که در ایران متولد شدن، بزرگ شدن و مدرسه رفتن و از افغانستان تنها چیزی رو میدونن که از پدر و مادرشون شنیدن، اینها اصلا حسی به افغانستان دارن؟ یا اینکه باید ایرانی به حساب آوردشون؟ بچه‌های همینها که الان کم سن و سال هستن چطور؟ به نظر من بازگشت اینها فقط یه جوک هست چون بازگشت اینها مثل مهاجرتی میمونه که پدر و مادرهایشان داشته‌اند به ایران و کاملا با افغانستان غریب هستند.
محمد

>>>   شیوا ای کیو بالات اصلا گرفتارم کرده!!!!! هههههههه

>>>   شیوا باز تو حرف زدی با هوش ای کیو با ای ای کیو بالا باید تو سازمان فضایی امریکا باشی چرا رو زمینی...

>>>   همه مردم ایران از دست شما خسته اند دوست گرامی از طرف خودت نظر بده. مگر نظر سنجی کرده ای که میگی همه؟چند نفرکه هر روز در این سایت می آیند نظر علیه افغان ها می نویسند شد همه؟

>>>   آقای سید حسن شیوا
بعضی از حرف هایت درست و بعضی هم نادرست است. اما چون زبانت کمی تند است واکنش ایرانی ها هم به آن تند است.(مثلا در مورد آی کیوی ایرانی ها). هدف من و تو یکی است و آن اینست که مهاجرین افغان به ویژه مجازها به امکانات و حقوق که مرتبط به اسلام است برسند. اما من با زبان نرم تر می گویم و تو زبانت تندتر است.تفاوتش در این است که به لطف خدا تفکرات غلط چند نفر از ایرانی ها در مورد مهاجرین را عوض کرده ام.
اشکان از تهران

>>>   اول پاکستان صدورترورست را قطع کند بعد صدور مهاجر را شروع کند مهاجرین باید بالآخره برگردند اگر خوب است یابد است همین وطن شان است اگر ویران است آباد سازند اگر آباد است ازرفتن به سایرکشور ها منجمله همسایه ها خود داری کنند مهاجرت تاچی زمانی؟ ده سال سی سال چهل سال یا دایمی؟
ر

>>>   افغانی برو افغانستان
ایران خانه تو نیست

>>>   آقا اشکان نظر دهنده اول هدف بازگشت افغانها به افغانستان است . تو آرزوی بهتر شدن وضع مهاجرین در ایران را داری؟

>>>   تا کسی مهاجر نباشد کسی نمی تواند مهاجران را درک کند!!! لطفا بدون اطلاع قضاوت نکنید .

>>>   من خودم از افغانستان تازه قاچاقی اومدم ایران بااینکه صنف12راخواندم برای اینکه میخواستم معلم شوم ده روز زحمت کشیدم درمدیریت معارف ریاست معارف وغیره نشد چون پارتی نداشتم سواد داشتم باعث مهاجرت کنم کارگیریکنم حالاشما میآید میگیدرسیده گی میکنیم همش دروغ است بیایم مجبوریم باز دوباره به ایران سایر کشورها مهاجر شویم اگر رسیده گیمنید چرامن دوستانم مهاجر شدیم ازبیکاری اون هم تازه دربرج1394/1/1 آمدم
عیدمحمدحامی ازتهران

>>>   همان گونه که اشکان ما آئینه وار سخن میگوید فرشته وار هم می اندیشد وهمانگونه که از نظر ترتیب شمار دراول قـــــراردارد از نگاه حکم مطلبش هم در سویه نخست قراردارد سعادت وبرکت در زندگی دوجهان نصیبش باد . آمین
راستگو

>>>   ایران فقط می تواند یکی از مشکلات افغان ها که دوری از وطن است را برطرف نماید و آنان را به وطنشان هدایت نماید...

>>>   کاندید بلخ طوری دعوا دارد که گوئی ایرانی است آنها میگویند برگردید به وطن خود اما کاندید ما تازه دعوا براه انداخته وچرا چرا میگوید برگرد بیابه بلخ وخودرا کاندید حتمی کن از احتمالی بگذر

>>>   باسلام . خدایا خداوندا پروردگارا کریما رحیما فقط تو از حال و روزی یک مهاجر آگاهی که دست از آسمان و پا از زمین بریده است که آمدن این وزیر وزرا تا حال جز درد سر برای مهاجرین سودی نداشته است خدایا تورا سوگن به مهربانی و بزرگی خودت تورا سوگن به آبروی بندگانی خوبد که در دنیا زندگی میکند تورا قسم به آبروی آن بندگانی خوبد که از دنیارفته است تورا قسم به آبروی همه ای آن بندگانی خوبد که بعد از ما به دنیا خواهد آمد کمک مان کن که نه جای برای ماندن داریم و نه جای برای رفتن خدایا تو گواهی در حالی که این پیام را برای تو می نویسم اشک از چشم هایم سرا زیر است خدایا خودت میدانی که من بسیار دعا کردم اما هیچ وقت دعایم مستجاب نشد نمی دانم چرا ؟؟؟ شاید هم دعا کردن را بلد نیستم شاید هم گناهی خیلی زیادی دارم از اینکه گناه کارم شکی ندارم اما چون تو خیلی مهربانی بازهم دعا میکنم خدایا ما هم مثل دیگر بندگاند حق یک زندگی آرام را در این کره خاکی را داریم پس چرا نمی شود مگر ما چکار کردیم خدا از روزی که چشم باز کردیم صدای تک تک اسلحه گوشیمان را آزار میداد تا که بیست چند سال هست که مهاجرم خدایا خودت میدانی که در عالم مهاجری حتی یک شب هم آرام نخوابیدم نمی دانم که تا صبح چه تصمیمی برای ما گرفته میشود آن وقت همه میگوید مملکت مملکت آن مملکتی که حتی یک روز هم نیست که چند نفر کشته نشود آن وقت جنگ سوریه و یمن را به رخ ما می کشد همه و همه خیال میکند که ما بسیار با خیال راحت در ایران زندگی میکنیم ...حتی اگر چند تا نان از نان وای بخریم چشم همه به همان میماند که افغانی نان زیاد میخورد ، خدایا آخر عاقبت مهاجرین را بسوی خوبی ها راهنماکن آمین یارالبلعالمین .
طاهر

>>>   من با تحلیل برادر ایرانی موافقم باید دولت زمینه بازگشت را فراهم کند یا ایران برای افغانهای که بیش از ده سال در ایران مانده تابعیت بدهد بیش از این درست نیست ما مهاجر باشیم دیگر مهاجر معنا ندارد
رضایی از بامیان در ایران

>>>   همه مردم ایران توسط افغانی کارهای شان هداره می شود اگرکارگرافغانی نباشد کشاورزیهاهمه می خوابد وگوجه کلوی ده هزارتومان می شود

>>>   ...اگر درخانه کس است یک حرف بس است. و من الله توفیق.

>>>   گوینده هی که فرمودند شیوا طوری صحبت می کند که انگار ایرانی است. خوب بدانند . ما به افغانی بودند خود افتخار می کنیم و هر گز دوست نداریم یک ایرانی باشیم. خدا را شکر کشورهای غربی بهتر از شما ها با مهاجرین بر خورد می کنند... و هم حس هم دردی و دوستی زیادی دارند. وقت کم است و بسیار کار دارم . و انشاالله بار دیگر جواب دندان شکنی خواهید گرفت.
حبیب الله یوسفزی

>>>   درپاسخ به آن دوست عزيز که گفته: «به خدا از دست افغانها خسته شديم» شايسته است دو نکته را يادآور شوم:
1. مهاجرت يک پديده جهاني بوده وبه ملت يا کشور خاصي اختصاص ندارد، همه کشورهاي جهان، حتي ثروتمند ترين آنها، درخارج مهاجر دارند، ازايران هم هزاران نفر درخارج زندگي مي کنند.
2. دوست گرامي! به نظر شما مالک اصلي کيست، ما يا خداوند؟ آيا فکر نمي کنيد که مالک حقيقي همه چيز خداست و اوست که به همه روزي مي دهد؟ آيا غير ازاين است که متاع دنيا تنها چند روزي به طور امانت در اختيار ما انسانها قرار گرفته؟ اگر به اين باور برسيم که مالک همه چيز خداوند است وهمه از او روزي مي گيرند، درهرجا که هستيم در ملک او هستيم، او به همه ما روزي مي دهد، هيچگاه گمان نخواهيم کرد که ديگران جاي ما را تنگ کرده ونان ما را از دهان ما گرفته است. اگر اعتقاد راسخ به مالکيت ورازقيت خداوند داشته باشيم، ازکسي اظهار تنفر وانزجار نخواهيم کرد. اگر اين گونه با دل پردرد سخن مي گوييم، معلوم مي شود که پاي ايمان ما مي لنگد.
واعظي از مشهد

>>>   آب درکوزه وشمادورجهان میگردیدافغانستان کشورثروتمندغنی وبامنابع دست نخورده فراوان نفت گاز...منابع آب فروان دولت افغانستان بایدشروع به استخراج منابع نفت وگازومنابع معدنی خودنمایدوباآن به ایجادزیرساختهابپردازدمانندکاری که شاه ایران تنهادرعرض چندسال کردوباپول نفت کارخانهاساخت تادرکنارپول نفت ایران قطب تولیدنیزباشدمانندژاپن آلمان زیرساختهای ایران اتوبانهافرودگاههاکارخانهابزرگ خوردوپتروشیمی ...کلامال زمان شاه است اجازه استفاده ازاین زمینهای حاصلخیزرابه مردم بدهدتامانندامریکاکشاورزی وباغداری بی رقیبی داشته باشد

>>>   این دوستی که گفته ایرانیهاخسته شدندازپول گرفتن وکارکشیدن خسته شده اند!!1!

>>>   کاندیدبلخ خودش میره افغانستان کاندیدمیکنه ولی غصه من وتورامیخوره چرابه حقوق خودواقف نیستی برادر.هرایرانی شسته وناشسته سرمازبان درازمیکنه ولی خودش درلوس انجلس شبکه تلویزیونی داره کس هم نمیگه بخیز وبشین

>>>   سخن شیوارابربلندی آی کیوی افغانهادرمدارس ودبیرستان های ایران ببینید که رتبه های اول تاسوم رااکثراافغانهاتشکیل نمی دهند.درضمن رئیس ناساایرانی نیست وهندی است شاید کدام کارمندش ایرانی باشه

>>>   شیوا لطفا از جانب خود نظردهی کن و بین مردم ایران زمین قدیم اختلاف و تفرقه اندازی نکن

>>>   بسم تعالی
یا علی جانم فدایت! آقا جان رفتی اما عدالت، مهربانی، انسان دوستی و ترحم و رعایت حق و حقوق انسانی همه و همه با تو دفن شد؛ هرچند کسانی هستند که ادعا دوستی تورا دارند و اسم تورا به خود و کشور خود یدک می کشند. انصافا چه کسی را می توان انسان نامید؟ قطعا کسی را که نام و نشانی از انسان داشته باشد. و همین طور کسی رو می توان پیروت مولا دانست که نشانی از تو داشته باشد. مولا جان!! چقدر مهربان بودی، درد مظلومان را درک می کردی، از جان و مال خود برای بینوایان مایه می گذاشتی، حق انسان های مظلوم را تنها تو بودی که رعایت می کردی! آقا جان! وقتی برخورد شمارا با کار گران حتی غیر مسلمانان می خوانیم دقیقا سخن جر جرداق مسیحی به یاد مان می آید که گفت: ایکاش جهان تمام توانش را به کار می گرفت و یک نفر مانند علی با آن مهربانی و شجاعت و... خلق می کرد. داستان: روزی امام علی ع در کوچه های کردش می کرد که ناگاه چشمش به پیر مردی یهودی افتاد که کنار خیابار گدایی می کرد، امام فرمود این کیه و این جا چه کار می کند!!؟؟ گفتند: مردی فقیری یهودی است و... اما حضرت فرمود این چه وضعیت است مردی یهودی باشه، تا جوان بوده ازش کار کشیدید حالا که پیر و فر توت شده تو خیابان رها کردید. بروید از بیت المال مسلمین حقوق ثابت برای او پرداخت کنید. انصافا آیا افغانی ها شیعه و مسلمان به اندازه یهودی های ایران نزد دولت و مردم شیعه و مسلمان ایران ارزش دارند!!؟؟ آیا وجدانا، کسانی تمامی شیره جان و توانش را در آبادانی و خدمت به کشور مسلمان ایران به کار گرفته و با صداقت تمام کار کرده اند پاداش و تقدیر از زحماتش اینگونه است!!؟؟ اگر چنین است پس غیرمسلمانان امریکایی و اروپای بسیار بهتر است که پذیرای چند میلیون مهاجر تنها از کشور ایران هستند. ادعای مسلمانی، و پیروی از امام علی و کشور اهلبیت، چه می شود!!؟؟ آیا اگر حضرت مهدی ع و یا امیر المومنین و یا یکی دیگر از اهلبیت در اینجا بودی، باز هم همین رفتار را در قبال مهاجرین داشتند؟؟!! در پایان اینکه: بنده شخصا همیشه دعا گوی رهبر ایران هستم چون یقین دارم ایشان همچنان که گفتند طرفدار همان سیاست اولیه انقلاب ایران در قبال مهاجرین مظلوم افغانستانی هستند اما مخالفت های از سوی بقیه مقامات و عده از مردم ایران مانع اجرایی آن سیاست ها هستند. امیدوارم قضاوت ها منصفانه و انسان دوستانه و در نهایت -چون ما مسلمان و شیعه هستیم- دیندارانه و پیرو علی گونه باشد. والسلام
خرد- یک تن از مهاجرین که سالها به ایران خدمت کرده است.

>>>   این دستور از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری صادر شده است: "هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند." این البته برای همه کسانی که روش و منش رهبر معظم انقلاب سر مساله « مهاجرین افغانستانی» را دنبال می‌کنند مساله عجیبی نیست. مرور فقط همین 2 سال اخیر نشان می‌دهد که رهبر انقلاب با دستور به «تکریم همه مهاجرین افغانستانی» و بیان جمله «تهران؛ خانه افغانستانی‌هاست»، مشخص کرده بودند که سیاست عالی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با مهاجرین افغانستانی، همچنان طبق آرمان‌های اولیه انقلاب تدوین می‌شود و کم‌کاری‌ها و بدکاری‌های مدیریت بی‌آرمان و بوروکراتیکی که مهاجرین را به چشم «بیگانگان» نگاه می‌کند، انحراف از آرمان‌های انقلاب است و شخص رهبری جلوی این انحراف ایستاده است. و حالا این دستور، سند تضمین‌شده دیگری بر اولویت نگاه انسانی و اسلامی، در تصمیم‌گیران اصلی نظام‌ جمهوری اسلامی است. این دستور البته چند وقتی است که صادر شده است و چند ماه پیش نیز خلیل الله بابالو در دیدار معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان با وزیر آموزش وپرورش که در ساختمان شهید رجایی برگزارشد به صورت کاملا رسمی این دستور را اعلام کرد و در سایت آموزش و پرورش نیز این ماجرا منعکس شد

>>>   نفر 5 کانکور دکترای اقتصاد کشاورزی ایران افغان است و یازده هزار افغان در مقطع ارشد و دکترا در ایران در حال تحصیلند

>>>   پاکستانزی مطلب را درک نکرده هدف نوشته آن بود که شیوا که یک مهاجراست طوری صحبت میکند که گویا تبعه ایران است واز حق خود دفاع میکند !
( ر )

>>>   ( زیرساختهای ایران اتوبانهافرودگاههاکارخانهابزرگ خوردوپتروشیمی ...کلامال زمان شاه است )
ههههه. کدوم زیرساخت ؟ زمان انقلاب ایران 80 فیصد مردم ایران بیسواد بودند و 90 فیصد دهات برق نداشتند و بسیاری از کلاس های درس در طویله های دهات بود. صنایع ایران هم تولید رب گوجه بود و مونتاژپیکان قراضه مدل 1960. صنایع نظامی ایران هم ساخت کلاه آهنی بود و فانسقه !! خود شاه هم مزدور امریکا بود که امریکا او را در کودتای 1953 (1332) شاه کرد و پدرش را هم انگلیس در 1299 شاه کرد ( منکر اینها که نمی توانی بشوی. اینها حقایق مربوط به 300 سال قبل که نیست). جلادان ساواک را هم CIA امریکا و MI-6 انگلیس و موساد اسرائیل آموزش داده بودند ( یعنی حقوق بشری های امروز !)
شما یا BBC مزدور زیاد تماشا می کنی یا به اراجیف نوری زاده کوری زاده مزدور گوش می کنی . نوری زاده شارلاتان بیسواد 30 سال است از ایران رفته و در انگلیس است . آیا هیچ فکر کرده ای این خائن مزدور خرج گران زندگی در لندن را جز از نوکری انگلیس از کجا می آورد (...؟

>>>   در جواب به یوسفزی
اگر این سفره را غربیها برات پهن کرده بودند از بیکاری هر روز کارت نطق ضد ایرانی نبود.تنها جایی که بر اساس یک اشتباه تاریخی کشور را مهمانسرای اتباع بیگانه کرده ایران است ولی این سفره خانه را می خواهیم جمع کنیم.تو هم اگر خیلی عاشق غربی بی دلیل علیه ایران یاوه سرایی نکن.ما نسبتی با غرب نداریم که رفاقتی با متحدینش داشته باشیم که بخواهیم مهمانی 40 ساله را 50 ساله کنیم.کار افغانی غیرمجاز تا چند سال اینده یکسره میشود و برای همیشه از شرتان نجات می یابیم.انوقت انقدر غرب و شرق کن تا خسته شوی.اینهم از جواب دندان شکن ایرانی ها.نوش جانت.

>>>   دوستان افغان لطفا شرایط ایران رو درک کنید ,ایران تحت سخت ترین تحریم هاست اوضاع اقتصادیش خرابه ,گرانی, تورم و بیکاری بیداد می کنه ,خود ایرانیها بیشتر از افغانها سختی می کشند ,اونوقت انتظار دارین ایران از افغانها پذیرایی کنه , کشور ما مهاجرپذیر نیست برادر, این همه از ایرانیا انتقاد نکنید ,در اطراف ما افغانهایی زندگی می کنند که روابطمون هم خیلی دوستانه است, هرجای دنیا باشی خوبی هست بدی هم هست ..فکر کنید سه میلیون ایرانی بیان افغانستان چه امکاناتی در اختیارشون میزارید؟؟

>>>   با سلام ...
ابتدا از زحمات برادران ایرانی تشکر می کنم که تا حدودی نه زیاد کم با برادران افغانی همکاری می کنند در ایران. اگر قرار باشد که مهاجرین بازگردند چرا این چند میلیون ایرانی که در سراسر جهان هستند برنمی گردند بقول شما که ایران کشوری آباد است و .... اقلا افغانستان عزیز ما درگیر جنگ بوده کشور شما چی؟ دوم این که در همین افغانستان ما هم ایرانیها کار می کنند اول آنها بر گردند اینجا که مشکلی ندارند و بعد....
با تشکر.

>>>   انگلیس تکه ای از خاک خراسان را در اواسط قرن 19 از ایران جدا کرد و نام افغانستان را اختراع کرد و بالای آن گذاشت ( اینها تاریخ است و کسی منکر شده نمی تواند). مردم 2 کشور تا حدود 100 سال باهم مراوده نداشتند تا اینکه از 40 سال قبل مراوده شروع شد. اما نتیجه این مراوده چی بوده ؟ نتیجه این مراوده 40 ساله ایجاد کینه در افغان ها نسبت به ایرانی ها بوده چون ایرانی ها عموما" IQ و هوش کمی دارند و به هوش بلند افغان ها و فرهنگ "فرخنده" و پیشرفته افغان ها و قدامت تاریخی افغان ها حسادت دارند...راه حل چیست ؟ دولت خجسته و شادکام ایران باید مدتی دست از رویه 40 ساله بردارد و عزیزان افغان را به افغانستان عودت دهد تا چند سالی بگذرد و خشم و کینه افغان ها ...فروکش کند. ایرانی ها براه خود بروند و افغان ها براه امریکا. خوشبختانه سال قبل پیمان فرخنده استراتژیک با امریکا امضا شد و صرف در 5 سال ( و حداکثر در 10 سال) امریکا افغانستان را پاریس خواهد کرد و افغانستان همچو نگین الماس در خاورمیانه خواهد درخشید و یقینا" در سال 2020 بیرق افغانستان پیشرفته فوق بیرق پاکستان چتلستان... خواهد بود. ( شیوا جان حال کردی ؟)

>>>   نظرات دوستان ایرانی کاملا درست است مهاجرین باید به وطن خود برگردن ما افغانها هم باید به کشورخود بسازیم خوب است یابد وطن ماست چاره مشکل درمهاجرت دایمی نیست همه برگردن ویکجا با حکومت راه وچاره مشکلرا دریابیم مثلا زراعت مالداری ایجاد پروژه های کار آفرین ابتکارات شخصی ومثل اینها
( ر )

>>>   دوستان شماها که میگید کلی ایرانی اروپا و امریکا هستن خب شما هم برید اروپا و امریکا. مگه ما ایرانی ها بابت مهاجرت به اروپا باید به شما حساب پس بدهیم؟؟؟؟؟؟؟ شما هم عرضه دارید و می توانید بروید اروپا . ما بدهکار شما که نیستیم

>>>   همه مهاجر باید برکردد افغانستان وعلیه این حکمت دست نشانده امریکا جهادرا اغاز کنید.

>>>   این دستور از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری صادر شده است: "هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند." این البته برای همه کسانی که روش و منش رهبر معظم انقلاب سر مساله « مهاجرین افغانستانی» را دنبال می‌کنند مساله عجیبی نیست. مرور فقط همین 2 سال اخیر نشان می‌دهد که رهبر انقلاب با دستور به «تکریم همه مهاجرین افغانستانی» و بیان جمله «تهران؛ خانه افغانستانی‌هاست»، مشخص کرده بودند که سیاست عالی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با مهاجرین افغانستانی، همچنان طبق آرمان‌های اولیه انقلاب تدوین می‌شود و کم‌کاری‌ها و بدکاری‌های مدیریت بی‌آرمان و بوروکراتیکی که مهاجرین را به چشم «بیگانگان» نگاه می‌کند، انحراف از آرمان‌های انقلاب است و شخص رهبری جلوی این انحراف ایستاده است. و حالا این دستور، سند تضمین‌شده دیگری بر اولویت نگاه انسانی و اسلامی، در تصمیم‌گیران اصلی نظام‌ جمهوری اسلامی است. این دستور البته چند وقتی است که صادر شده است و چند ماه پیش نیز خلیل الله بابالو در دیدار معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان با وزیر آموزش وپرورش که در ساختمان شهید رجایی برگزارشد به صورت کاملا رسمی این دستور را اعلام کرد و در سایت آموزش و پرورش نیز این ماجرا منعکس شد

>>>   به نظر من کسی که با نام یوسفزی نظر نوشته حبیب اله یوسفزی اصلی نیست ،چون نحوه نگارش و لحن نوشتاری او با یوسفزی فرق دارد در جواب :ابتدا از زحمات برادران ایرانی.........هم باید بگویم که کاملا درست است که افغانستان مدتی بسیار طولانی دچار جنگ ومشکلات ناشی از جنگ بوده ،اما ما هم جنگ داشته ایم و همچنین سختی ها و گرفتاری های ناشی از تحریم های مختلف که به مدت سی و شش سال به طول انجامیده است و طبیعی است که یک جمعیت دو میلیونی مهاجر گرفتاری هایی را هم برای کشور ما ایجاد می کند هر چند که زحمات مهاجرین هم در بعضی فعالیت ها قابل انکار نیست.نکته دیگر این که اغلب مهاجرینی که در چند سال اخیر به طور قاچاق به ایران می ایند برای پیدا کردن کار است چون ان ها اتفاقا از ولایاتی مانند:هرات ،غزنی ،بدخشان،بامیان یا بلخ می ایند که از لحاظ امنیتی وضعیت بسیار بهتری نسبت به مکان هایی مثل کابل و هلمند دارند.دیگر این که ایرانیان مقیم افغانستان اکثرا به فعالیت های بازرگانی مشغولند و تعدادشان با مهاجرین در ایران قابل مقایسه نیست و از لحاظ وضعیت مالی و زندگی طوری هستند که فشار اقتصادی به جامعه افغانستان وارد نمی شود.یک مشکل ما در مورد مهاجرینی که این چند ساله به ایران وارد می شوند این است که اکثرشان فقیر و بی سواد هستند و از دور افتاده ترین شهر ها و روستاهای افغانستان می ایند.انتظار ما این است که به این نکات هم توجه داشته باشید.در پایان ،امیدوارم جواب های قانع کننده ای به انتقادات شما داده باشم.
زینت

>>>   در جواب نظر دهنده ایی که نوشته :نفر 5 کانکور دکتر اقتصاد کشاورزی ایران.........خدا خیرت بدهد که این ها را نوشتی.
چند هفته قبل در یک نشریه الکترونیکی افغان ،مطلبی سراپا انتقاد را راجع ایران دیدم که نویسنده ان گفته بود :"با دروغ های اماری سخن از دانشجویان افغان در ایران می گویند.من هم این را اضافه کنم که از سال های گذشته تا کنون حدود 16 هزار مهاجر افغان از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند.در ضمن من این بحث و جدل در مورد هوش ایرانی و افغانی نمی دانم چیست چون فکر می کنم افراد هر کشوری اگر در یک محیط مناسب استعدادهایشان پرورش پیدا کند چه در کشور خودشان و چه در کشور های دیگر ،افرادبرجسته و ممتازی در زمینه های مختلف علمی وفنی و ادبی ......می شوند در مورد دو ملت ما هم ،هردو در کشور خودو در کشور های خارجی افراد بسیار تحصیل کرده و با هوش و با استعداد داشتیم ،داریم و ان شا اله در اینده بیشتر در داخل کشور هایمان خواهیم داشت>منتهی هرکس از افراد کشور خودش بیشتر خبر دارد و این موضوع باعث تعصب و احساسات شدید می شود که باید از ان دوری جست.یک قضاوت اگاهانه همیشه با شناخت و معلومات کافی بدست می اید که باید در جهت ان بکوشیم .
خواهر ایرانی همه شما

>>>   در جواب اونی که گفت افغان ها کی را دارند باید بگویم که تمام بزرگان وشاعران قدیم مانند مولانا جلال الدین بلخی ، فردوسی ، شیخ جملا الدین اسعد گرگانی و.... همه افغان هستند...

>>>   مصطفی کریمی ام متولد ایران و دانشجو...شناختی که از ایران دارم هیچ موقع چنین حماقتی نخواهد کرد که به یکباره تمام مهاجرین را از کشور خارج کنند......

>>>   كدام تجربه؟ تجربه زير پل سوخته را؟ يا انتحار و انفجار را
م

>>>   واقعا قضاوت منصفانه است و عین همان چیزی را بیان نموده اید که پر واضح است و در دل هر مهاجر افغانی در ایران می گذرد با تشکر از سایت افغان پیپر که درد دل سی ساله ی مامهاجران را ذکر نموده اید .......
یک مهاجر

>>>   هرچند در بسیاری اوقات نظرهای خوانندگان از موضوع اصلی دور می شود،اما مدتی است که بحث های تنددر مورد بهره هوشی ،یک موضوع مطرح شده است.اما واقعا ایا اگر یک ایرانی بگوید افغان ها از بهره هوشی{ای کیو}پایین تری برخوردارند وجود ان عده از افغان های موفق در تحصیل در دانشگاه های ایران و افغان های ساکن در کشور های خارجی که به مدارج علمی بالا دست پیدا کرده اند و اکثر ما ان ها را نمی شناسیم دلیلی بر ضعف این ادعا نیست ؟و ایا اگر یک افغان بگوید بهره هوشی ایرانیان پایین است ایا وجود تعداد زیادی ایرانی دانشمند و برجسته در زمینه های مختلف علمی در داخل و خارج ایران بطلان این ادعا را ثابت نمی کند؟این بحث ها چه حاصلی ذارد و بر اساس کدام مدرک و دلیل علمی و قابل اطمینان استوار است ؟بیایید از این بحث ها بگذریم.موضوع ،در مورد مهاجرت است و گله های مهمان و میزبان از یکدیگر.افغان ها چه دوست داشته باشند و چه نداشته باشند تقدیرشان این شده که در ایران زندگی کنند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید در کنار ان ها زندگی کنیم.پس بهتر نیست منصفانه ،واقع بینانه و به دور از تعصب و احساسات از درد دل یکدیگر با خبر شویم؟اگر بیست و چند سال بی خبر بودیم ،حالا در سایه پیشرفت ارتباطات این امکان وجود دارد.چرا در این محفلی که می تواند دوستانه باشد لحظه ها را بهم تلخ می کنیم چرا خودمان را جای طرف مقابل نمی گذاریم و لحظه ایی به ان چه که او می گوید فکر نمی کنیم ؟ما اگر از مشکلاتی که برای هم بوجود می اوریم با خبر شویم و به درستی بتوانیم ان را بهم منتقل کنیم طرز فکرمان عوض می شود ،طرز فکر ما بر قضاوتمان اثر می گذارد و قضاوتمان بر رفتارمان و هرچه زودتر ،بهتر.
{تهران}

>>>   اگر مجبور نبودیم یک روز دراین خاک ... نمی نشستیم

>>>   ( در جواب اونی که گفت افغان ها کی را دارند باید بگویم که تمام بزرگان وشاعران قدیم مانند مولانا جلال الدین بلخی ، فردوسی ، شیخ جملا الدین اسعد گرگانی و.... همه افغان هستند...)
مرغ پخته در دیگ به خنده درآمد از ای گپ مفت که گفتی. تو از "کمپ لیبرتی" نوشته کردی یا از "اردوگاه اشرف" ؟
فردوسی افغان !!!!

>>>   تفاوت ایران با افغانستان مرزی که انگلیس بین ما کشید .

>>>   ایـــــنــــکــــــــــــــــــه اکــــثـــــرا شــاگردان مکاتــــــــــــــــب که در داخـــــل افغانستان درس می خوانند ودر آزمون های بین المللی مدال طلا ومقام اول بدست می آرند از آی کیو خوب است یابد ؟ سال گذشته دانشجوی افغانی در سطح کشور ایران بلندترین نمرات را اخذ کرده بود وخبرش هم در سایت ایرانی باعکس آن دانشجو منتشر شده بود

>>>   سلام دوست خوب من افغان پیبر اینها های که گفته شد در مهاجران در ایران اینها جز کمی از سنگ های از یک کوه است خودم در ایران زندگی میکنم در قم این مشکلات را دیدم و با ان مواجه هستم .
به امید روز فردای بهتر

>>>   موضوع ای کیو فتنه ای است که شیوا کاندید بلخ مطرح کرد واقعا جای تعجب است !!! در هر مملکتی افرادی با هوش بالا متوسط وپایین وجود دارند مهم یکدلی کوشش وپشتکار است که یک کشور را به اوج می رساند ودر دنیا هم همه ایران افرادی با دانش می شمارندواستادان و دانشگاهیان ونوابغ ما کم نیستند ودر افغانستان هم استعدادهای خوب هست که باید پرورش یابد واین در هر جامعه ایی بدیهی است حال نمی دانم بحث ایکیو در این میان چیست ولی این را می دانم که انسان عقدهای مانند شیوا حتی اگر به قول خودش هوش بالایی داشته باشدفایده ای ندارد چون تعصب و کینه اجازه فکر کردن را از او می گیرد

>>>   تا دیروز که می گفتید افغانها دانشگاه نمیروندچه شداین همه دانشحو از کجا امد مهم این است که ما ایرانیها خود می دانیم باهوشیم واین کاملا واضح است ودانش اموزان ایرانی در المپیکهای معتبر مدال کسب می کنند نه در نا کجا اباد که حتی در این صفحه هم ذکر نشد که ان دو دانش اموز افغان مدال چی گرفتند!!
در ضمن ما که بخیل نیستیم شما هم مدال بگیرید افتخار شما افتخار ماست ولی برای این که نشان دهید اعتماد به نفس دارید به هیچ کس توهین نکنید ما با ایکیو بالایمان توانستیم کشورمان را بسازیم وکشورمان در تولید علم مقام اوا در اسیا را دارد ورشد علمی 200 درصدی که تعجب جهانیان را بر انگیخته در ضمن لازم نیست با کسانی مثل شیوا دهن به دهن شد چون شیوا...گفتم بدانید

>>>   آیت‌الله خامنه‌ای فرموده اند: هیچ بچه افغانی حتی آنهایی که مهاجر نیستند و به صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند نباید از تحصیل محروم شوند و همه آنها باید در مدارس ایران ثبت‌نام شوند.محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ایران در این باره گفته است: این فرمانی لازم‌الاجرا است . دولت وظیفه خود می‌داند که ایران فرمان را به دقت و به طور کامل اجرا نماید.

>>>   هـــمــچون ( تــــــهــــــران ) بایــــد در همه موارد نظر صالـــــــح وواقـــــــــع بیـــــنانه داشـــــــــت !

>>>   خدابزرگ است خودرابیسپارید به خودش که حل مشکلها است

>>>   بروید یکدقدر تاریخ را خوب بخوانید تا بدانید ما همه با هم یک سالیانی دراز ایران زمینی داشتیم که گاهی پایتخت آن در فارس و آذربایجان بود و گاهی در خراسان بزرگ و گاه هم سیستان و هزاران دانشمند و شاعر در طی قرون داشتیم ولی امروز روباه پیر انگلیس بین ما یک مرز جعلی مفروض کرده و ما دشمن را ناشناخته با نظریات عجیب غریب خود یکدیگر را می آزاریم!!

>>>   آغا یان این حرف ها برای محاجیرن نیست محاجیرن یکپدیده. آزاده است ومعنا ومفحوم خودش رادارد...

>>>   دیـــروز رفتم دفتر کفالت برای نوبت گرفتن کارت فــــیش هــــای پرداختی بانک از بـــــــــس زیاد بود تا به خانه رسیدم دستم درد گرفت !!! امروز که پول را بری پداخت به بانک بردم از خستگی نز دیک بود بمیرم !!!از بــــــــــــس زیاد بود . نیا یش: پروردگارا روزی را بر همه مهاجران برسان که هیچ افغانی در ایران نباشد.
خداوند ما را از اهل تقوا قرار بده وهمان گونه که خود گفته ای : وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ، عاقبت همه ما مهاجرین بیکس ختم بخیر بگردان

>>>   اولا مهاجران افغان در ایران همانطور که از نامشان پیداست مهاجرن نه مهمان که یک عده میگویند مهمانی تمام شده دوما مهاجرت یک امر عادیست ودر تمام دنیا رایجه و دلایل مختلفی دارد (آیا مهاجران ایرانی در دیگر کشورها بخاطر ناامنی مهاجرت کردند؟)بنابراین ناامنی یکی از دلایل مهاجرته سوما یک سوال دارم از برادران ایرانی اگر مشکل بیکاری ایران بخاطر وجود مهاجران افغانه پس چرا اینهمه افغانی در ایران بیکار نمی مانند تازه افغانهای بیشتری هم به ایران می آیند و جالبه بیکار نمی مانند؟؟؟؟پس بجای خودفریبی دنبال ریشه مشکلات بگردید تشکر

>>>   به : آب درکوزه وشمادورجهان میگردید......
اینکه مردم افغانستان را تشویق برای ساختن کشور خود کرده اید شایسته است . اما قسمت دوم حرفتان معلوم می شود که شما راجع به ایران اطلاعات کمی دارید . جهت اطلاع شما :
1) قبل از انقلاب ایران روزانه 5 ملیون بشکه نفت صادر می کرد و قدرت خرید دلار 4 برابر دلار امروز بود . این یعنی یک ثروت عظیم و باد آورده .
2) در این زمان ایران روزانه 700 هزار بشکه نفت صادرات دارد که به خاطر تحریم ها پول آن را به ایران به راحتی نمی دهند . و ارزش دلار یک چهارم چهل سال قبل است یعنی اگر چهل سال قبل برای خرید چیزی یک دلار میدادی امروزه برای خرید همان چیز باید 4 دلار پرداخت کنی .
3) قبل از انقلاب صادرات غیر نفتی ایران کمتر از دویست ملیون دلار بود که آنهم بیشتر صادرات فرش دستبافت و پسته بود .
4 ) وقتی که انقلاب شد تمام روستاهای ایران از برق و جاده و خانه بهداشت محروم بودند و بیشتر روستاها آب سالم لوله کشی نداشتند و در صد زیادی از مردم در حاشیه شهرها در حلبی آباد ها زندگی می کردند .
5 ) شصت هزار مستشار آمریکائی و هزاران انگلیسی و کانادائی و غیره در حساس ترین کارهای مملکت در خوزه جنگ و دفاع مشغول به کار بودند .
6) ایران یکی از عمده ترین خریداران سلاح در جهان بود همانطور که امروز عربستان است .
7 ) سی و هفت سال پس از انقلاب و اخراج شاه و در پی آن آمریکائی ها از ایران با وجود تحریم های شدید در تمام این چهار دهه ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای که نمی توان آن را نادیده گرفت حرف اول را در منطقه می زند .
8 ) اقتصاد ایران مانند گذشته متکی به نفت نیست و در سال خورشیدی گذشته علیرغم تحریم های نفتی و پولی علیه ایران ، کشور 160 میلیارد دلار مبادلات اقتصادی با جهان داشته است .
9 ) نقطه به نقطه ایران از شهر و روستا از امکانات جهان امروز مانند جاده آسفالت و برق و آب و گاز لوله کشی و خانه بهداشت و ورزشگاه و دفاتر خدمات الکترونیکی و پستی و غیره برخوردارند .
10) ایران با داشتن چهار ملیون دانشجو و ملیون ها تحصیل کرده دانشگاهی و نزدیک به سیزده ملیون دانش آموز برای دستیابی به اقتصاد دانش محور برنامه ریزی کرده است که اگر این کار خوب پیش برود از وابستگی به نفت و منابع زیر زمینی برای همیشه خلاص خواهد شد .
11) ایران در چهار دهه گذشته توانسته است جایگاه خود را در بین کشور های دارای فن آوری های پیشرفته و نوین تثبیت کند و هم اکنون از معدود کشورهای صاحب علم و تکنولوژی در زمینه هوافضا ، فن آوری هسته ای ، نانو تکنولوژِی ، علم رباتیک، همانند سازی ژننتیکی ، ساخت تسلیحات پیشرفته نظامی مانند صنایع موشکی ، زیر دریائی ها ، ناوهای جنگی ، هواپیماهای جنگی ، پهبادها ، تانک و صنایع لیزری و غیره است .
و همه این موفقیت ها و دستاوردها با تکیه بر توان داخلی و بهره بردن از استعداد مردم همین مرز و بوم به دست آمده است . و همه این موفقیت ها در حالی به دست آمده است که دشمنان ایران هر روز به بهانه های مختلف به این ملت فشار وارد کرده اند و هر کاری که از دستشان بر آمده کرده اند که این ملت را متوقف کنند و اگر کاری انجام نداده اند نتوانسته اند که هنوز انجام نداده اند .به امید روزی که ملت افغانستان نیز به این باور برسند که می توانند کشور خود را با دست های خود بسازند و اینقدر چشم به دست دیگران نداشته باشند و باور کنند که می توانند روی پای خود بایستند . من در افغانی هائی که برخورده ام استعداد ها و توانائی های زیادی دیده ام و واقعا معتقد هستم که افغانستانی اگر بخواهد همه همت خود را روی آبادانی کشور خود بگذارد خیلی زود میوه آن را خواهد چشید .
شهروند - ایران

>>>   در پاسخ به کسانی که وجود مهاجرین ایرانی در خارج را دلیلی برای ورود هر روزه اتباع افغانستان به ایران می دانند :
اگر یک جمعیت میلیونی از یک کشور دیگر ،به طور مثال از هند یا چین به طور قاچاق وارد افغانستان شوند پس شما هم نباید اعتراض کنید،چون با همین استدلال خودتان می توانند جواب دهند:شما فقط حدود 5 میلیون نفرمهاجر در کشور های ایران و افغانستان دارید ،انوقت به ما می گویید نیایید.اگر اعتراضی به وجود مهاجرین ایرانی در یک کشور دیگر باشد حق دولت ان کشور ها و مردم ان کشور هاست نه مهاجرین در کشور ما. در ضمن .اگر شرایط کشور ما برای شما سخت است و شکایت داریدپس چرا افغان ها هر روزه ،هنوز هم به طرف ایران روانه می شوند؟چرا عده ایی پس از رد مرز دوباره به ایران بر می گردند؟ و بسیار چراهای دیگر. نظر دهنده ای هم که از جمله مفاخر افغانستان به اسعد الدین گرگانی اشاره ،ایا نمی دانید گرگان یک شهر ایرانی است و گرگانی یعنی منسوب به گرگان.دیگر این که اگر در زمان محمود غزنوی ،بخشی از ایران تحت تسلط سلسله غزنوی بوده که دلیل نمی شود افرادی که در این جا زندگی می کرده اندرا افغان نامید.فردوسی زاده طوس ایران است و زبان خود را هم در کتابش پارسی می خواند.حتما می دانید که در زمان صفویه هم غرب افغانستان در مدتی طولانی تحت تسلط صفویان بوده پس با استدلال شما افرادی که در این بخش زندگی می کرده اند افغان نبوده اند. در پایان هم باید بگویم ،افغان ها ظاهرا هیچگاه اعتراضی ندارند که تر کیه ای ها مولانا را متعلق به خودشان بدانند. چند سال پیش هم خانم اردوغان با کتابی که دران ترجمه شعر های مولانا بود به دیدار لورا بوش همسر رییس جمهور وقت امریکا رفت و با اهداء این کتاب مولانا را شاعری از ترکیه معرفی کرد .!! در پایان باید بگویم که من این مطلب را در جواب نظر دهنده هایی نوشتم که به نظرم دلایلی را که برای نظرشان ارائه کرده اند قابل قبول نیست .به عقیده خود من البته سختی ها و مشکلاتی برای مهاجرین وجود دارد که باعث گله مندی ان ها می شود.یک علت مهم ناراضی مردم هم در این جا تعدادزیاد مهاجرین و عدم توقف مهاجرت ان هاست.شاید اگر این تعداد مثلا یک میلیون نفر بود وضع طور دیگری بود.

>>>   هنگامیکه یک کار آزموده از وزارت اطلاعات ایران به نام سید حسین عالمی بلخی موفق می شود در عمق دولت افغانستان راه پیدا کرده ودقیقاً مسولیت مهاجران غمدیده به او واگذار می شود ،همه ِ مهاجرین مظلوم افغانستان باید خود را آماده مشکلات جدید نمایند سید حسین عالمی فهرست از مصایب را برای مهاجرین احرا خواهند کرد

>>>   سلام:
آقای بلخی باید بیشتر به محصلین که در ایران توجه کند.
نصردره صوف

>>>   در پاسخ به اقا یا خانمی که به یک نظر دهنده ایرانی جواب داده :"از چه چیزی خسته شده اید،کارکشیدن یا پول گرفتن"
در ابتدا باید بگویم که شاید بتوان مهاجرین افغان مقیم ایران را از لحاظ علت مهاجرت به دو گروه اصلی تقسیم کرد .1_ان ها که در زمان حمله ارتش سرخ به افغانستان ،جنگ های درون گروهی مجاهدین ،تسلط طالبان و در چند سال اول سرنگونی طالبان به ایران گریختند و گروه دیگر ان هایی که این چند سال اخیر ،برای پیدا کردن کار به ایران می ایند. گروه اول در شرایطی امدند که واقعا چاره ایی ندشتند و شاید تنها راه پیش رویشان همین بود و حالا مطالباتی را عنوان می کنند.اما ،سوال این است که گروه دوم ایا از وضعیت ان دسته اول بی اطلاعند و شرایطی را که با ان روبرو می شوند نمی دانند؟پس اگر می اید به انتخاب خودش است ومهاجرت این گروه بی وقفه ادامه دارد که البته مشکلاتی را هم برای کشور میزبان دارد.یک پدیده جدید که شاید قبلا هم به صورت اندک وجود داشت و حالا وضوح بیشتری یافته مهاجرت کودکان و نوجوانان افغان است که خود به تنهایی راهی ایران می شوند.وباید به طور جداگانه ،در فرصتی مناسب به ان پرداخته شود.این ها که اغلب بسیار فقیر هستند به جمع اوری پلاستیک،فروش فال حافظ ،فروش دستمال کاغذی و.......می پردازندو حتی دراغلب مناطق تهران که شهر بسیار بزرگی با هشت میلیون جمعیت است دیده می شوند.حال از شما سوال می کنم ایا چنین وضعیتی مسئله ساز نمی شود؟عده ایی از نو جوانان افغان هم که وضعیت بهتری دارند و با سواد هستند با پیشنهاد مزد کمتر به صاحب کار ،در این چند سال اخیر در سوپر مارکت ها ،مغازه های سبزی فروشی ،میوه فروشی........به کار مشغول شده اند.در این جا ما به عنوان ایرانی که شاهد این امر هستیم حق شکایت نداریم؟تمام این ها در شرایطی است که مرتبا از رسانه ها و مردم افغانستان خبرهایی از انتقاد از ایران بگوشمان می رسد.ایا در کشور هایی که از لحاظ اقتصادی در شرایط به مراتب بهتری از ایران هستند ورود بی وقفه مهاجرین ،ان ها را به اتخاذ شرایط سخت وادار نکرده است؟ البته این حق مهاجران در یک کشور است که مشکلات و نارضایتی های خود را بگویند و خواستار حل ان باشند اما انتظار ما هم این است که مردم افغانستان بخصوص ان ها که در ایران نیستند این موارد را هم ببینندو بدانند مهاجرت هموطنانشان جنبه های گوناگون دارد و کشور ما که خود با مسائل و مشکلاتی روبروست نمی تواند مسئول حل مشکل بیکاری هر افغانی که به ایران وارد می شود باشدوبه نظر من الویت باید برای چاره جویی مشکلات گروه اول باشد که عمر بیشتری در ایران صرف کرده اند.
ف.ف /تهران

>>>   وقتی ایرانیها با این تکبر و نخوت جواب سربالا میدهند وقتی فقط نک بینی خود را میبینند وقتی با این شدت و حدت چشمهای خود را میبندند و میگویند اخراج اخراج افغانی باید الا وبلا اخراج شود آنوقت افغانی دل ندارد کدام کشور مهاجرین را از دم اخراج کرده ک شما دومیش هستید؟ اگر میگویید ن حرف حساب همین است خب باشد ماهم حرف داریم شما ک انقدر اخراجگر شده اید اول آندسته از هموطنان ما ک در سوریه میجنگند را اخراج کنید بعد بقیه را.بعدازان تا میتوانید کار کنید. مثل چاله کنی کلنگ زنی لایروبی مجرای فاضلاب تا ی مدتی، بعد باید بروید سوریه برای جنگ با داعش

>>>   ...در مورد شرح کوتاهی که در بخش"رسانه های اجتماعی"نوشته اید ،از نظر من توضیح مختصری لازم است.انچه که باعث کدورت و رنجش و ازردگی ایرانیان نسبت به مهاجرین شده است را نمی توان ، فقط به روش رسانه ها نسبت داد چون در ان ها همان طور که جرم و جنایات خود ایرانیان درج به صورت خبر درج می شود ،خبر هایی هم در مورد اعمال خلاف مهاجرین درج می شودو اتفاقا ،روزنامه ها و نشریات ایران ،از نظر مقالات و یا تحلیل در این مورد با توجه به حساسیت هایی که در اذهان مردم وجود دارد، بسیاربا احتیاط عمل می کنند و به ندرت در این زمینه مطلبی یافت می شود که این امر با روش رسانه های گروهی افغانستان در مورد ایران و ایرانیان متفاوت است.ریشه های این مسئله را شاید با تحلیل های مختلف از جنبه های مختلف فرهنگی جامعه شناسی ،روان شناسی و اقتصادی و.....و عقاید و ذهنیتی که در اذهان مهاجرین به صورت پنهان و اشکار در مورد ایرانیان وجود دارد و البته از دید ما پنهان نمی ماند بتوان پیدا کرد.

>>>   اکثرمردم ایران ازفرهنگیان وباسوادان تاطبقه کارخانه داروسرمایه دارکه باافغانهامراوده داشته اندمریدافغانهاشده اندوتنهادرصدی ازکم سوادان وبیتجربگانی که چشمشان به جهان وفرهنگ بسته یاخودکارگرویامعتاد ندوبرای فرافکنی مشکلات خودمخالف افغانهاوحقوق انسانی آنهایندواگرتوجه کنید منطق صحیح هم ندارند وگفته هایشان بسیارعوامانه وتندوپرخاشگرانه وبی مغزاست که به هیچ قانونی ایارنی وبین المللی هم استناد نمی کنند!!!
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   هموطنانت خودشان به جنگ با داعش رفتند و منتی نیست مسیله ورودبی حساب افغانها به ایران است در ضمن شما خود را با سایر مهاجرین دیگر کشورها مقایسه نکن شما پناهنده های جنگی بودید امدید که برگردید وهیچ سازمانی نمی تواند جلوی ایران را بگیر ماهیت مهاجرت شما افغانها با بقیه متفاوت است پس خودتان را با دیگران مقایسه نکنید بقیه از کشور میزبان اجازه می گیرند مصاحبه می شوند و اگر دولت میزبان اجازه داد به ان کشور می روند نه مثل شما افغانها اول فله ای وارد می شوید و غیر قانونی بعد که خوب سکنی گزیدید ومستقر شدید با قلدری حق شهروندی می خواهید شما بی قانون وارد شدید وهیچ قانونی در مورد شما صدق نمی کند پس این حرف های تکراری را قرقره نکنید

>>>   دوستان ایـــــــــــــــــــرانـــــی اگر می خواهند بدانند زمانی قسم ما سرگردان بودند ودلیل بی کفایتی حکومت شان بوده سفرنامه ابراهیم بیگ هموطن شانرا مطالعه فرمایند که در انترنت موجود است

>>>   روزی خواهد آمد که امپریالزم امریکا وانگریز کشور های زیبای مارا به چندین کشور دیگر بنام های بلوچستان کردستان وغیره تجزیه خواهد کرد آنزمان این روزها همه به تاریخ سپرده میشود
( ر )

>>>   جان کلام این است که افغانهای متولدایران یاباقامت قانون دههاساله حتی اگرازآمایش هم خطاخورده باشندایرانی محسوب مبی شوندچراکه افغان بودن آنهادرشک است بافرهنگ ایرانی وزبان ایرانی وسوادایرانی بزرگ شده اند.طبق عرف وقانون میزبان وجهانی هم اینگونه است وبازگرداندن آنهایک نوع کوچ اجباری وتبعید است عالمی بلخی باید بداندکه کمی قانون رامطالعه یاازمشاوران قوی قانون دان استفاده کندوبرای کسانی که حتی حق رای قائل نمی شوی تصمیم نگییرد.اگرمن دربلخ می بودم به شیوارای میدادم که درپارلمان این وزیر راتحت فشارقراردهدکه نه یک ودووصدوهزاربلکه میلیونهاافغان راسیاه بخت نکند
طرفدارشیوا.بلخی

>>>   این فرد... که متولدگرگان است هم بعنوان درباره ای کیوی افغانهاکمی اطلاعاتت رابالاببر دانشمندبرترانتخاب شده فضایی یک افغان است .نفراول بلامنازع ادبیات معاصر فارسی وفیلسوف وناقدومترجم به چندزبان واصف باختری ساکن کانادامحمدکاظم کاظمی که شغل خودراچوپان گفته چون نویسندگی افغانهادرایران حرام است بعنوان ناصرخسروزبان فارسی ،همین اشرف غنی دومین مغزمتفکرجهان .ویاهمین مصطفی رضایی برنده اختراعات واکتشافات اروپاومخترع سانتریفیوژچندمحوره .کمی اطلاعاتتان رابالاببر یک راه ساده آی کیووتست عملی بسیارواضح این است که درکلاسهاوصنوف دارای افغان باکمال تعجب می بینی از3نفراول نمره دونفرافغان هستند!!!اگردروغ می گویم شمابگویید تست دیگرتاریخ افغانستان است که ایران وهند1میلیاردنفری رابراحتی تصرف کردولی سه بارازافغانستان شکست خورد.انچه باعث عقب ماندگی ماشددخالت مستمرابرقدرتهای شرق وغرب ومقاومت مستمرما بودکه هنوزهم تمام دشمنان ف افغانستان رادرمعرض تاخت وتاز خودقرارداده اند.

>>>   اینهمه پناهنده ب استرالیا سوید فرانسه ایتالیا ب صورت فله ای میروند غیرقانونی اول مصاحبه میشوند؟ .... البت ی تعداد پذیرفته نمیشوند ولی بقیه را میپذیرند

>>>   (ر) شاید این موضوع در مورد افغانستان اتفاق بیافتد اما ایرانیان متحد هستند و از تمامیت ارضی خود تا آخرین قطره ی خون دفاع خواهند کرد...

>>>   اول اینکه محمد کاظم کاظمی در تهران است دوم فیلسوف نیست سوم اینها را که گفتی از کجا اوردی!! دانشمند فضایی افغان!!!! دانشجوی افغانی که با شراکت ایرانی وهمنشین ایرانی بود که توا نست اختراع کند در ضمن اختراع مهمی نبود اگر قرار باشد از این تیپ مخترعین نام برد ایران بسیار دارد در ضمن این از ایکیو پایین شما افغانهاست که شرق وغرب شما را محصور کرده دز مورد اشرف غنی نگو که خندم گرفت !! اینها که گفتی یا توهماتت است ویا اصلا شما معنی نابغه و دانشمند را نمی دانی ولی بهت توصیه می کنم برو در گوگل سرچ کن ونام افراد ایرانی ودانشمندان ایرانی را ببینوکه اینتر نشنالند نابغه ریاضی.نابغه فیزیک نابغه پزشکی نابغه اقتصاد برو کشکتو بساب در ضمن شما که به قول خودتان در ایران مدرسه نمی روید پس چگونه شاگرد اولید!!! چرا اینقدر دروغ می گویید همه چیز واضح ومبرهن است ایکیوهای عزیز

>>>   ی سوال همیشه در ذهن من هست و اون اینه ک چرا دولت ایران اینهمه ب قشر کارگر و دانشجو گیر میده ک برگردید کشورتون اونجارو آباد کنید، اینها ک انقدر زحمت میکشن و ب سختی هم زندگی میکنن؟ دنبال بهانه میگردن ک کجا میشه اشکال گرفت تا از کار و تحصیل باز بمونن؟ اما هیچوقت شده ب اوندسته قشر خاصی ک در شهر قم هستن چیزی بگن؟ ک برگردن کشورشون؟ ...

>>>   تو بایدم باورت نشه ک افغانها دانشمند هم دارن تو اصلن چی میدونی؟ آنقدر گوشت از رسانه‌های داخلی پر شده ک فکر میکنی تو دنیا هرچی هس ایرانیه!...

>>>   بهترین راه برای جلوگرفتن از (( ازدیاد کینه افغان ها از ایرانی ها)) بازگشت 3 میلیون مهاجرین افغان از ایران به افغانستان عزیز است ( البته بعد می توانند به {ترکیه عزیزتر از جان} یا امریکای بهشت مهاجر شوند). بالاخره باید روزی به این حماقت 40 ساله دولت ایران که نتیجه ای جز (( کینه شدید افغان ها )) نسبت به ایرانی ها نداشته پایان داده شود. امروز بهتر از فرداست. این کینه افغان ها عواقب خواهد داشت.

>>>   حضور افغان ها در ایران = افزایش کینه افغان ها
خروج افغان ها از ایران = کاهش کینه افغان ها
بهتر است دیگر 2 ملت کاری به کار هم نداشته باشند.

>>>   اره خوب افغانیا ایکیشون بالاست !
افغانستانه که رتبه اول تو رشد علمی ودادن مقالات علمی در جهان دارد! افغانستان کشوری مستقل مثل ما ایرانیا جلوی امریکا و اروپا خم و راست نمی شه وکشورشون مستعمره نیست چون ایکیوشون بالاست! نابغه ریاضی دنیا که تنها زنی بود که نوبل گرفت افغانی بود! نابغه فیزیک جهان بعد از انیشتین که کرسی او را مال خود کرده افغانیه!!! استادان وپرفسورهای دانشگاهای مطرح دنیا در هاروارد و اکسفورد افغانیند!! افغانیها هستند که به علم شبیه سازی موجودات زنده دست یافته اند که فقط سه کشور در دنیا این علم را دارند!! ظریف که به گفته امریکاییها در حقوق وسیاست نخبه است شاگرد اشرف غنی فیلسوف بوده!! بخش مهمی از اقتصاد امریکا ومرکز علمیش دست افغانهاست!! رییس سازمان هوا فضای امریکا وکادر اجرایش همه افغانند!! افغانستان موجود زنده به فضا می فرستد!! افغانستان موشکهایی ساخته که خواب را از چشم دشمنانش ربوده!! خوب راست می گویند برادران ایرانی ای کیو افغانها خیلی بالاست ولی ما ایرانی هاچه فقط شعار می دهیم وکاسه گدایی دستمان گرفته ایمو در جهت باد حرکت می کنیم به نظر من خوب است از شیوا که ای کیو بالایی دارد و انیشتین زمان است بخواهیم برایمان کلاس قوانین و فنون بگذارد شاید ما نیز مانند برادران افغانمان ایکیومون بالا رفت!!!!!!

>>>   والا ما هر چی تو گوگل سرچ می کنیم دانشمند مطرح افغان نیافتیم!! فقط تا دلت بخواد از اول بودنتون در کشت مواد مخدر نوشته

>>>   موقعیت دو کشور در جهان مشخص است لازم به بحث نیست ای کیو مردم دو کشور هم به دلیل هم نزادی مانند هم است این بحث بی معنی را هم که شیوا راه انداخته وموقعیت شیواوعقده های درونیش بر همه مشخص است پس برادران اینقدر دنباله رو یک تفرقه افکن مثل شیوا نباشید مگر زاپنی ها یا چینیها ای کیو بالا دارندخیر ندارندولی تا دلت بخواهد با هم متحدند وبه سختی تلاش می کنند هوش وذکاوت ایرانی وافغانی کاملا با ان تمدن ودانشمندان بزرگ واضح است حال بگردید یک دانشمند زاپنی یا کره ای یا مغول پیدا کنید!! نگردید چون دانشمند یا شاعر ویا مخترع مطرحی پیثا نمی کنید ولی علت موغقیت این کوچولوها فقط وفقط تلاششان است علم دیگر کشورها را می دزدند وکپی می کنند وسخت کار می کنند ووطن پرستند پس توصیه من به شما این است که مادو کشور با هم همدل ومتحد باشیم وخدا را در همه کارهایمان مد نظر داشته باشیم وسخت در هر رشته ای که هستیم تلاش کنیم واینقدر برای نشان دادن خود همدیگر را سرکوب نکنیم چون ما در دنیا شما وشما مارا دارید والسلام

>>>   در کل با تمام زحماتی که ایران برای مهاجرین افغان کشیدن نتوانست دل آنان را به دست بیاورند جا دادند کار دادن اما با توهین و تحقیر قلب آنان را از هرچیزی که به نام انسانیت و کرامت انسانی است بدجور آزار داده که هیچ وقت فراموش نخواهد شد. دولت ع و غ تا امنیت نیاورند دعوت مهاجرین به افغان کار بس احمقانه ای است. زمین و اسکان بدون امنیت و نگاه های تبعیضی و نژادی و نا برابری قومیتی تا تبدیل به عنوان یک شهروند افغانی نشوند. مشکلات حل نخواهد شد.
علی

>>>   نماینهدامریکادرسازمان ملل خلیلزادیک امریکایی افغان تباراست شمایک امریکایی ایرانی تباررابگوییدکه مقامی داشته باشند...درناساافغانهای بسیاری تحصیلکرده پاکستان ماموریت دارند.همین قندهاری افغان که ایرانیهاآن راازخودمی داننددانشمندمنتخب ناسابرای سفربه فضاانتخاب شده است .ازکجابگوییم ازادبیات فاخرفارسی که فردشماره یک شاعرش واصف باختری است نفراول اختراعات واکتشافات اروپارضایی مخترع سانتریوفیوژچندمحوره....
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   در مورد فردی که نوشته رشد علمی ما 200 در صد است و ایکویوی ایرانی ها در اسیا خیلی بالاست لازم است یک اصلاحی و بازنگری رو " 200 در صد " داشته باشید بعد اظهار نظر فرمایید .
با تشکر یک مهاجر

>>>   بــــه ( موقعیت دو کشور در جهان مشخص است ....
حقیقت را گفتی همه باید همینگونه بیاندیشیم

>>>   ( نماینده امریکادرسازمان ملل خلیلزادیک امریکایی افغان تباراست شمایک امریکایی ایرانی تباررابگوییدکه مقامی داشته باشند...درناساافغانهای بسیاری تحصیلکرده پاکستان ماموریت دارند.همین قندهاری افغان که ایرانیهاآن راازخودمی داننددانشمندمنتخب ناسابرای سفربه فضاانتخاب شده است .ازکجابگوییم ازادبیات فاخرفارسی که فردشماره یک شاعرش واصف باختری است نفراول اختراعات واکتشافات اروپارضایی مخترع سانتریوفیوژچندمحوره....)
شیوا جان چی خوردی که توهم زدی ؟! از سفارت ایران در کابل تقاضامندم ایشان را ( به همراه گروهی از کارمندان تلویزیون ها و سایتها و ژورنالیست ها) با قطار 2 منزله "زندگی" ( نه هواپیما) از مشهد راهی تهران کنند و در ایستگاه سمنان به تماشای پرتاب یک ماهواره به فضا ببرند. بعد هم با قطار به اصفهان و تماشای فابریکه های هواپیماسازی و بعد از اصفهان به بندر عباس به کارخانه های ساخت کشتی های اقیانوس پیما و ناوشکن های نظامی و کارخانه زیردریایی سازی ببرند و به داخل زیردریایی کلاس فاتح دعوت کنند. بازدید از کارخانه های موشک سازی و تانک سازی و تاسیسات اتمی و غیره باشد برای سفرهای آینده. معلوم شد که واقعا" عده زیادی از قدرت علمی و صنعتی ایران بی خبرند و عوامانه ایران را براساس سرک ها و چراغ دکان ها قضاوت می کنند ! ای سفارت ایران اینها همه از کمکاری و کوتاهی شماست. این ها همسایه ایران هستند ولی ایران را با بنگلادش عوضی می گیرند و خیال می کنند ترکیه از ایران پیشرفته تر است !!

>>>   شیوا منشی دفتر امریکا یک زن ایرانی است داماد جان کری ایرانی است ایرانیهای زیادی در کاخ سفید کار می کنند خودت بهتر میدانی پس مغلطه نکن در ضمن ان افغانهایی که گفتی دز ناسا هستند شاید باشند ولی مطمینا هم نزاد وشکل وشمایل تو نیستند یعنی هزاره نیستند نفر اول انکشافات اروپا!!!!!!! کشف مهمی نکرده که در جهان مطرح باشد تازه با همکاری یک ایرانی ومشترکا بوده شیوا اینقدر خود را بزرگ نکن چون نیستی!

>>>   یک مهاجر طبق گزارشی که نهادهای امریکایی دادند رشد علمی ایران 200 درصد است مثل رشد گردشگری وتوریست که 300 درصد اعلام کردند ما چیزی را بیخود وبی جهت نمی گویم ومثل شما افغانها در توهم نیستیم البته شما افغانها ما می دانیم که راضی به بدبختی ما ایرانیها هستید واز ته قلب خوشحال می شویدشما افغانهای مهاجر دشمن 100 درصدی ایرانید البته کسانی مثل شیوا دشمن دوملتن من دعا می کنم شیوا به افغانستان برگردد وانوقت از انجا با ایران دشمنی کند چون وقتی در خاک من است ودر ایران است با او مدارا می کنیم ولی در کشور خودش دشمن ما به حساب می اید

>>>   شیوا واقعا که ...اون اقای سعید قندهاری که شما معتقدید دانشمند است اولا که نیست جز مردمان عادی هستند که برای سفر بی بارگشت به مریخ انتخاب شده اند همراه با دوایرانی دیگر یک زن ویک مرد وحود یک میلیون نفر در سراسر دنیا در این طرح ثبت نام کردند این از دروغ اولت دوما که این اقا ایرانی است شاید چون نام فامیلش قندهاری است ان را به نام خود زدی ولی باید بگویم در ایران فامیلیهای مثل هراتی قندهاری سبزواری و....موجود است چون هرچه باشد زمانی یکی بودیم ولی امثال ادماهایی مثل تو دایما درحال تفرقه هستند در ضمن اون خلیلزادی که گفتی نماینده امریکا در سازمان ملل است یک عروسک بی ارزش دست امریکایی هاست مثل خیلی های دیگر همجین حرف زدی گفتم انیشتینه ولی خودت خوب می دانی نابغه فیزیک وریاضی درجهان که تمام رسانها اعلام کردند ویا پزشکان وپروفسوران ایرانی که واقعا مطرحندمثل کسانی که تو معرفی کردی توهم وتوخالی نیستند ایرانیان در امریکا نفوذ دارند واین یک پشتیبان وتکیه گاه برای ایران است شیوا خوب است اینقدر بی سواد وعقب افتاده هستید اگر کمی پیشرفته بودید خدارا بنده نبودید!! در ضمن هر کس که به دانشگاه می رود لزوما نخبه نیست لطفا دوستان افغان فرق یک دانشمتد ونخبه را با یک فرد تحصیلکرده بدانند

>>>   شیوا از خدا بترس اینقدر دروغ نگو دانشمند منتخب ناسا قندهاری!!! بیچاره اگر خودش بداند شده دانشمند در پوستش نمی گنجد از دوستان افغان می خواهم در گوگل سرچ کنند تا ببینند این فرد یک مهاجر ایرانی در اوکلند است که برای سفر بی بازگشت به مریخ با دو ایرانی دیکر انتخاب شده وبه هیج عنوان دانشمتد نیست شیوا تو با این عم دروغی که می گویی چگونه سر بر بالین می گذاری...

>>>   شیوا ما ایرانیها می دانیم چه هستیم وچه بودیم وتلاش می کنیم تا بهتر شویم وبا وجود دشمنان بیشماری که داریم مثل شما افغانها دست رو دست نگذاشته ایم دنیا را مقصر بد بختیمان نمی دانیم به امید خدا روزی می رسد که قدرت جهان می شویم پس باید تمام تلاشمان را بکنیم وبه حرفهای ادمهای کوچکی مثل شیوا اهمیت نمی دهیم حالا شیوا هرچه می خواهد دل سنگت بگو

>>>   نمیدانم شیوا هزاره هست یا نیست اما در جواب آنکه گفته "مطمئنن همنژاد هم شکل تو نیستند یعنی هزاره نیستند" باید بگویم ک اگر ب نژاد و شکل باشد ژاپنیها چینیها و کره‌ایها خیلی خالص تر هستند، ولی تکنولوژی و پیشرفتشان دنیارا گرفته ازجمله خیلی کشورها! یک مهندس ژاپنی میگفت هشتاد سال پیش ساختن ناوگان جنگی برایشان ب سادگیه ساختن چوب کبریت بوده، در صورتیکه بعضی کشورها چوب کبریت سازی هم نداشتند، هفتاد سال پیش وقتی چین اولین بمب اتم خود را آزمایش کرد، آمریکا ک ارباب بعضی کشورها بود داشت سکته میکرد، آن بعضی کشورها ک تازه فهمیدند اتم یعنی چه، هفتاد سال پیش ژاپن پنجه در پنجه آمریکا انداخته بود و فقط با قویترین سلاح تاریخ بشر مجبور ب شکست شد، درحالیکه بعضی کشورها بدون کمترین مقاومت تسلیم و عرصه ی تاخت و تاژ قدرتها شدند، چین... دیگه دستم خواب رفت!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است