گزارش کامل نشست علنی مجلس سنا
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۴/۲/۱۶ کد خبر: 94346 منبع: پرینت

در جلسه مجلس سنا به ریاست فضل الهادی مسلم یار، مشاور امنیت ملی پیرامون چگونگی تطبیق موافقتنامه امنیتی میان کابل، واشنگتن و کابل، ناتو معلومات ارایه شد.

در جلسه حمیرا نعمتی رییس کمیسیون امور بین المللی و محمد نادر بلوچ رییس کمیسیون امور دفاعی به نمایندگی از اعضای مجلس سوالات شان را مبنی برچگونگی تطبیق موافقتنامه امنیتی افغانستان با آمریکا و سازمان ناتو، ایجاد کمیسیون نظارت از صورت تطبیق موافقتنامه، چگونگی حمایت نیروهای افغانستانی توسط قوت های خارجی در عملیات های تصفیوی به ویژه دفع حملات تروریستان و سرکوب آنان در قندوز و بدخشان، وضعیت امنیتی کشور به خصوص افزایش ناامنی ها در صفحات شمال کشور، چگونگی تجهیز و تسلیح قوت های هوایی و سایر نیروهای امنیتی سه گانه افغانستان با اسلحه دور برد و پیشرفته، جلوگیری از حملات راکتی پاکستان و برخی مسایل دیگر را مطرح نمودند.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ضمن ارایه توضیحاتی، گفت: از چهارماه بدینسو موافقتنامه امنیتی با آمریکا مورد تطبیق قرار داشته که پیشرفت های قابل ملاحظه در آن به وجود آمده و مطابق مفاد آن کمک ها به نیروهای امنیتی کشور طور نورمال جریان دارد و اذعان داشت که اخیرا رییس جمهور فرمان ایجاد کمیسیون نظارت از چگونگی تطبیق مفاد موافقتنامه مذکور صادر نموده است.

همچنان حنیف اتمر طی صحبت هایش افزود: بر اساس این موافقتنامه دولت آمریکا مکلفیت دارد تا نیروهای مسلح افغانستان را آموزش، تمویل، تجهیز و تسلیح نمایند و نیز آمریکا مکلف شده است که در دفع تهدیدات داخلی و خارجی بعد از مشورت با جانب افغانستان اقدام نماید و خاطر نشان نمود دولت آمریکا متعهد گردیده که سالانه با تادیه 4.2 ملیارد دالر ، سه صدو پنجاه و دوهزار تن منسوبین نیروهای امنیتی ودفاعی و سی هزار تن پولیس محلی را تا ختم سال 2017 تمویل نماید. در حالیکه نیروهای مسلح کشور روزانه دوازده میلیون دالر مصرف دارد.

بنابراین مشاور شورای امنیت ملی در مورد توانمندی های نیروهای مسلح کشور صحبت نمود و گفت: ارتش ملی به اسلحه و وسایط استاندارد ناتو مجهز شده و به زودی پولیس ملی هم به تجهیزات پیشرفته مجهز خواهند شد و مهمات کافی در ذخیره گاه ها موجود است اما مشکلات لوژستیکی وجود داردکه درفع آن سعی عملی ادامه دارد.

محمد حنیف اتمر از افزایش ظرفیت انتقالات از طریق هوا خبر داد و گفت که در تجهیز ترانسپورت هوایی یک و نیم ملیارد دالر سرمایه گذاری شده است ولی نبود طیارات جنگی واسلحه دور برد پابرجا بوده و در این مورد تعهداتی از سوی متحدان موجود است اما تربیت خلبانان و سایر پرسنل زمانگیر می باشد و تصریح کرد تلاش های هم به خاطر اکمال ضروریات نیروهای امنیتی، خارج از چوکات پیمان امنیتی جریان دارد.

مشاورامنیت ملی در پاسخ هایش پیرامون حوادث اخیر امنیتی در کشور روشنی انداخت و گفت: جنگ در افغانستان ابعادخارجی دارد و در این کشور شبکه های تروریستی منطقوی و بین المللی مانند القاعده، تحریک طالبان پاکستان، لشکر طیبه، جنبش اسلامی ازبکستان، انصارالله،جنبش ترکستان شرقی وداعش فعالیت های تروریستی دارند و افزود: حمایت قوای بین المللی در عملیات پاکسازی قندوز، بدخشان و بغلان درحد معین وجود داشته است اما تروریستان بی رحم خلاف تمام موازین اسلامی و بین المللی مناطق مسکونی را سپرخود قرار داده است.

اتمر از گرفتاری 20 خانواده تروریستان در بدخشان یادآوری نمود و افزود: درجریان عملیات پاکستان در وزیرستان، تروریستان به افغانستان منتقل شدند و تصریح نمود که برعلاوه وزیرستان، فعالیت های تخریبی و دهشت افکنی در افغانستان از سوی شورای کویته، شورای پیشاور و حلقات تروریستی در کراچی سازماندهی می شوند.

مشاور شورای امنیت ملی از کاهش جدی حملات راکتی پاکستان یاد آور گردید و گفت: بخاطر متوقف شدن کامل آن تلاش های دیپلوماتیک جریان داشته و در پهلوی آن سایر گزینه ها نیز روی میز دولت می باشد و ضمن ارایه جواب شان به سایر اعضای مجلس از دقت در امضای موافقتنامه مذکور یاد آوری نموده و آن را ضمیمه پیمان استراتژیک با آمریکا دانست و گفت مطابق بند اخیر آن فسخ و تجدید نظر در آن به طرفین محفوظ می باشد.

اتمر شایعاتی را مبنی بر انعطاف حکومت وحدت ملی در مقابل گروه های تروریستی را رد نمود و گفت: حکومت در تمام مذاکرات با متحدان و جانب پاکستان برنابودی لانه های تروریستی در آنسوی خط دیورند تاکید نموده است، وی داعش را یک گروه تروریستی منطقه ای و جهانی دانست و افزود: هرگروهی که مردم ونیروهای امنیتی کشور را به شهادت می رسانند دشمن معلوم الحال مردم ما است و به آنان ترحمی نخواهد شد.

موصوف نشست قطر را شخصی و فردی دانست و اظهار داشت که هیچ نماینده رسمی دولت در آن حضور ندارد و دولت خود را مکلف به تطبیق فیصله های آن نمی داند، وی گفت دروازه های صلح بروی آنانی که قوانین کشور را می پذیرند، باز بوده و کسانی که زندگی مردم را تهدیدمی کند حکومت باتمام توان در مقابل آنان ایستادگی خواهند کرد. مشاور امنیت ملی اظهارات والی پکتیکا را مبنی بر توزیع پول برای خانواده های داعش غیر مسوولانه خواند و گفت کمک های بشری با مهاجران که از آنسوی خط دیورند آمده بودند در حکومت قبلی صورت گرفته و کمیسیون حقیقت یاب به زودی گزارش بررسی هایش را درمورد به جلسه شورای امنیت ملی ارایه خواهد کرد.

همچنان آقای اتمر در مورد اینکه گویا افراد با هویت ناشناخته توسط موترها به ولایات انتقال می یابد گفت به تمامی ارگان های امنیتی هدایت داده شده است تا در مورد بررسی همه جانبه نموده و گزارش های خویش را ارایه دارند، مشاور امنیت ملی از تمامی مردم کشورخواست تا در شرایط حساس کنونی با وحدت و یکپارچگی، جنگ تبلیغاتی دشمنان مردم را خنثی نمایند. موصوف از حمایت شورای ملی از نیروهای دفاعی و امنیتی ابراز قدردانی نمود و گفت: حمایت شما از نیروهای دلیر امنیتی و دفاعی در این حالت دشوار که جنگ تمام عیار تروریستی در کشور جریان دارد باعث تقویت مورال بیشتر آنها گردیده است. در اخیر توضیحات مشاور شورای امنیت ملی در موارد یاد شده قناعت اکثریت اعضای مجلس را فراهم نمود اما در بخش نخست جلسه به ریاست محمد علم ایزدیار نایب اول مجلس سنا، فرمان ایجاد دفتر ریاست اجرایی و دارالانشای شورای وزیران به حیث واحد مستقل بودجوی به اتفاق آرا مورد تصویب قرارگرفت.

این فرمان که درکمیسیون امور تقنینی، عدلی و قضایی و سایر کمیسیون ها مورد مطالعه و تدقیق قرارگرفته بود توسط سناتوران مولوی غلام محی الدین منصف، حاجی محمد حسن هوتک و فرهاد سخی به جلسه ارایه وبه اتفاق آرا تصویب شد. همچنان در جلسه ازهشتمین سالرزو شهادت استاد عبدالصبور فرید نخستین صدراعظم دولت اسلامی افغانستان و عضو مجلس سنا یاد آوری گردیده به روح آن شهید و سایر شهدای اخیر نیروهای امنیتی و ملکی که در حوادث مختلف تروریستی جان های شان را ازدست داده اند، اتحاف دعا صورت گرفت.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است