نژاد پرستی برخی ادعای رهبران ایران را زیر سوال برد!
در روز جهانی کارگر، کارگران زیاده خواه و بعضا راحت طلب ایرانی که کاری جز حساب و کتاب ذره بینی حقوق کار و بیمه و مزایا از کارفرمایان ندارند و به تعریف مشخصی از خدمت صادقانه نرسیده اند؛ پیکان انتقادات خود را بر پهلوی کارگران مهاجر افغانستانی فرو کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۴/۲/۱۲ کد خبر: 94064 منبع: پرینت

کارگران بی جیره و مواجب و بعضا ... افغانستانی مهاجر مقیم در ایران، که نه خیری از یک عمر کارگری در بدترین شرایط و کمترین امکانات رفاهی دیده اند و نه منفعتی از مزدهای زیر خط نرمال و خدمات فوق استاندارد خود برده اند؛ بازهم خبرساز شدند.

انگار رسم است که هر از چندی برخی عناصر نژادپرست ایرانی تبار که کاری جز غرض ورزی و دمیدن بر شعله های مناسبات دو کشور ندارند؛ به اولین دستاویزی که می توانند چنگ بیاندازند تا برای مدتی افکار عمومی دو کشور متشنج و متشت باشد.

اینبار در روز جهانی کارگر، کارگران زیاده خواه و بعضا راحت طلب ایرانی که کاری جز حساب و کتاب ذره بینی حقوق کار و بیمه و مزایا از کارفرمایان ندارند و به تعریف مشخصی از خدمت صادقانه نرسیده اند؛ پیکان انتقادات خود را بر پهلوی کارگران مهاجر افغانستانی فرو کردند.

هنوز چند روزی بیشتر از سفر اشرف غنی به تهران و دیدار و گفتگو و پیمان همکاری و تعهد به ترمیم و توسعه روابط تهران کابل نگذشته است که این چند هزار نفر بعضا مغرض یا بی خبر و احساساتی ایرانی تبار حرمت تعهدات رهبر و رییس جمهور خود را می شکنند و به خیابان ها می ریزند.

مگر نه اینکه کارگران افغانستانی با تمدید سه ماهه کارت های کارگری با مبالغ قابل توجه، بدون بیمه و هرگونه مزایا در مشاغل سخت با حقوقی به مراتب کمتر از کارگران ایرانی به کارهایی همچون گاوداری، چوپانی، معدن، ساختمان، چاه های فاضلاب و امثالهم گرفته می شوند؟!

مگر نه اینکه کارگران ایرانی برای عمران و آبادانی و سازندگی کشور خود تن به هر کاری نمی دهند و توقع استخدام با هر شرایط و در هر مرحله ای را دارند؟ مگر نه اینکه کارفرمایان ایرانی به مراتب از کار نهایی کارگران غیرمجاز افغانستانی راضی ترند تا کارگران هموطن خود؟!

با این همه دیگر سخنی باقی نمی ماند. در شرایطی که برخی مطبوعات و رسانه ها و جریان های سیاسی ایران بسته به موقعیت استراتژیک کنونی افغانستان در منطقه بر طبل اشتی و ترمیم و اصلاح روابط و زنده کردن مشترکات فرهنگی و مذهبی می کوبند؛ این تظاهرات چه معنایی می تواند داشته باشد جز جهت گیری نابخردانه و سوء برخی....

در روز جهانی کارگر درحالی مشتی از خروار کارگران ایرانی به خیابان های پایتخت کشورشان می ریزند و خواهان توقف کار کارگران مهاجر می شوند که بیش از 8 هزار کودک در خیابان های هرات مصروف کارهای شاق هستند و همچنین 60 درصد از واجدان شرایط کار در افغانستان بیکارند و...

القصه، اینچنین موضعگیری های خصمانه و مغرضانه که حاکی از نژادپرستی و تعصب کورکورانه است صرفا ادعای فرهنگ و تمدن و پذیرش و نوعدوستی رهبران و روسای جمهور ایران را زیر سوال می برد؟ مگر اینکه مشت نمونه خروار نباشد و پاسخی دندان شکن به کارگران مغرض و بی منطق و زیاده خواه ایرانی شرکت کننده در تظاهرات داده شود.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما در کشوری زندگی میکنیم که در آن برابری و برادری ... شعاری بیش نیست! اینجا مردم کشورم فقط درد میکشند اینکه دست و پنجه شان از کارگری و آباد کردن کشور همسایه درد میکند به کنار توهین و تحقیر ها غرورشان را به درد آورده، مردهامان تنها دلخوشی شان به غرورشان است که آنهم در این سرزمین ... با خاک ها در سر ساختمان ها یکسان میشود...ما نه برابری میخواهیم نه برادری...را، فقط به عنوان یک انسان کمی احترام به همنوع!

>>>   در شرايط فعلي هرسه ماه ازافراد بالآي ١٧سال الي٦٥سال مبلغ١٤٠هزارتومان ميگرد نه كار مشخص نه بيمه براي شان فرق هم نه ميكند كه كار داري يانه داري كارميتواني پيري يامريض وديگر پول عوارض شهرداري نَفَر صدهزار تومان به صورت كه فقط در شهري كه هستي بازداشت هستي حق تردد نه داري حق رانندگي نه داري نه ميدانم از كه بناليم از وضعيت كشور خودبناليم...
كوچك شماحسن

>>>   برای خاتمه دادن به اینگونه کچ دهنیها ، بهترین راه حلّ در ابتداء ایجاد کردن فرصت های شغلی در افغانستان و بازگشت عزت مندانه اقغانها به کشورشان است؛ اما بدلیل نبود همچون فرصتها در داخل افغانستان؛ بهتر است دولت مردان ما بدنبال کشور جایگزین همانند کشورهای عربی باشد تا هموطنان ما با عزت کار و زندگی نمایند.

>>>   اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز حق شهروندنه ، البته بدون توهین ؛ ضمنا اعتراض مردمی نشان دهنده سیاست های ایران نیست. مردم ایران هم شرایط رکود اقتصادی به سر میبرند و زورشان به حکومت نمیرسه که چیزی بگنند،به مهاجرین فشار میارن. کشور آمریکا بیشترین مهاجرین را داره اما با مدیریت خوب بهترین اقتصاد! ولی ایرانی ها با مدیریت احساسی!!!!
یحیی کابل

>>>   ... رهبر ایران همیشه افغان های مهاجر را برادر دانسته و حتی در مراسم های مذهبی که از شعرا دعوت می کند شاعران افغان هم حضور پیدا می کنند. رهبر ایران کتابی به نام (سفیر روشنگری) در مورد افغان ها دارد که هفته دیگر در نمایشگاه کتاب تهران از آن رونمایی می شود. شما خجالت نمی کشید این قدر راحت تهمت می زنید؟ اگر مسئولین ایرانی کوتاهی کرده اند درست نیست تقصیر را گردن رهبر ایران بیندازید.
ایرانی

>>>   این پیامی است که سیاستمداران و بزرگان کشور افغانستان بفکر ایجاد شغل وکار شوند برای اتباع کشور تا مهاجرت و توقع از بیگانه ها. مثلاً آنقدر دشت های خالی و جزیره در ولایت هلمند وجود دارد که ملیون ها خانواده را از فقر نجات میدهد بدون آنکه این همه آب دریای هلمند بدون کدام استفاده به ایران سرازیر میشود. اگر خود خواهی و قوم پرستی را کنار بگذارند و فقط بفکر انسان و انسانیت باشند این آدم نماهای نیکتایی دار.
با احترام سعادت غزنوی ازهلمند.

>>>   سلام علیکم ... شما ایرانی ها را راحت طلب خواندی درحالی که اینطورنیست وشما اهانت کردی به برادران مسلمان خودت..سوما ذرهمین شهرما هزاران افغانی دارند زندگی میکنند واز ایرانی ها رفاهشون بیشتره چه راحت تهمت زدی ومردم هم زبان وهم دین خودت رانژادبرست گفتی..وخلاصه قول اینکه اگه ایرانی ها نژادبرست ...برادر من ایرانی نه بی منطقه نه تنبل ونه نژادبرست مگه آدم ها جو وگندم هستند که مشت وخروار را مٍثال میزنی

>>>   شما بردران افغان به چه تعهدی درقبال ایران عمل میکنید که ایران بخاد به تبعه خودش کار نده به شما کار بده ...اگه شما با گذرنامه قانونی هم وارد خاک ایران میشدیدمشکلی نبود..غیرقانونی وارد خاک ایران میشید بعد میگین رهبران ایران ومردم ایران............دریغ ازکمی انصاف

>>>   خوب بخوان ان برادر ایرانی که گفتند که افغانی ها رفاه بیشتر دارند. اگر یک افغانی رفاه دارد از تلاش و کوشش خود است . مگر شما چیکاره هستید که چنین صحبت های گستاخانه می کنید. یک موشت ادمهای بی خبری امثال این اغا در خیابانهای تهرات هر چی بر ذهن شان خطور می کردند می گفتند. ما افغانها نباید چنین ننگ بزرگی را تحمل کنیم. تهران باید جوابگو باشد . کدام گاریگر بدبخت افغانی در ایران رفاه دارد که این برادر ایرانی اینجا می نویسد. سالانه کلی مالیات بابت چند طرح ...امانند کارت کاریگری دارند پرداخت می کنند. ننگ بر غنی باد که اب های پر ارزش و شیرین و خروشان افغانستان را میگذارد که ایران از این ابها استفاده کنند. این ابهای خروشان میلیار ها دلار ارزش دارد. اگر بار دیگر چنین اشتباهاتی از تهران سر زد باید جواب دندان شکنی به دهیم ان هم قط اب افغانستان بر روی تهران .
یوسفزی

>>>   ...من گفتم اگر عده ای از مردم و سیاستمداران ایرانی به مهاجرین نگاهی خوبی نداشته اند و امکانات برای آن ها فراهم نکرده اند رهبر ایران چه تقصیری دارد؟ او همیشه به مسولان ایرانی در مورد افغان ها سفارش کرده اند. من سخنان افرادی چون حسن(نظر دهنده دوم) را قبول دارم و بخشی از مشکلات آن ها را درک می کنم....
ایرانی

>>>   اگر کارگران افغانی مالیات و وجوهات قانونی پرداخت کنند کسی حق اعتراض به ان ها را ندارند.

>>>   ما هستیم که همه جهان از دست ما مشکل دارد همین اعتراض را کارگران افغانی هم دارند که میگویند کارگران پاکستانی بروند

>>>   از حق نگذریم راست میگن این نه نژاد پرستی است نه تبعیض ! فقطچیزی را می گویند که باید بگویند

>>>   درجواب اون دوستی که گفته یه کشورعربی راانتخاب کنیم برای مهاجرت افغاننستانی ها بایدبگم مگه دولت ایران به زورمهاجران را نگه داشته.. خب برن یه کشور عربی البته اگه موفق شدن بدون ویزا وپاسپورت واردخاک اونجابشن...

>>>   عوض تشکرتونه این حرفا که دولت ایران دو میلیون مهاجر را درخودش جاداده این حرفا عوض تشکرتونه........بی انصافی تاچه حد؟؟؟؟؟

>>>   اینجانب از خاطر مطالعات وبررسی اوضاع سیاسی کشورهای مسلمان منطقه بخصوص ایران تمام جریانات را دنبال میکنم .باید گفته شود که با روی کار امدن دولت حسن روحانی در بیست ماه گذشته وسیاستهای نا کارامد وخلاف تدبیر ورشد بی رویه وسرطانی کالاها ی چینیایی وبیکار شدن کارگران ایرانی که خطرش برای ایران بمراتب از خطر داعش وامریکا بیشتر ومخاطره امیزتر است وبدلیل سیاستهای بد وغلط دولت یازدهم واینکه جریانات کارگری از سوی باند های جناحی وابسته ونزدیک دولت تقویه وحمایت می شود از خاطرفرافکنی وگناه این بی تدبیریها باید بگردن یک عامل خارجی انداخته شود وبا توجه به اینکه درانتخابات مجلس در ماه حوت اینده عوامل دولت سخت بدنبال تسخیر مجلس هستند ونمی خواهند مردم پی به ناکارامدی دولت ببرند اینست که از طریق سندیکای کارگری وخانه کارگر این شعارها را به کارگران تحمیل کرده اند. وگرنه کیست نداند کارگر افغانستانی بمراتب از کارگر ایرانی توقع ومطالبه کمتری دارد. وقطعا ویقینا صدای تنظیم شده وشعارهای برنامه ریزی شده صدای عموم مردم ایران نیست عشق وعلاقه مردم بافرهنگ ودانای ایران به مردمی که فرهنگ زبان ودینشان یکیست هیچ ارتباطی به گپ وحرف چند کارگر داشته نمی تواند باشد.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   من بعنوان یک افغان که در ایران متولد شده ام شما که اینقدر حامی حقوق کار گران افغان در ایران هستید ... چرا دولت برای کار کارگران در کشور های دیگر غیر ایران اقدام نمیکند همیشه در مورد ذخایر ومعادن ودیگر امکانات کشور همچون کشاورزی وصنایع دستی وایجاد صنعتهای مادر باوجود معادن غنی تلاش میشود چرا از تجار وسرمایه داران داخلی وخارجی برای ایجاد کارخانه وفابریکه های صنعتی در مناطق امن همچون مرکز وشمال حمایت نمیشود وچرا بیمه در صنعت ما وحمایت از سرمایه گذاران وجود ندارد .سرمایه داران ما فقط دست به کارهای تجاری وخدماتی میزنند واز ایجاد تولید در کشور خبری نیست صنعت توریسم کجاست.?

>>>   نژاد پرستی در درون دولت خود ماست که بجای ایجاد کارخانه وصنعت در مناطق امن کشور درصد زیادی از بودجه کشور را در مناطق جنوبی خرج میکنند ایا بهتر نیست دولت دست از نژاد پرستی بردارد وبودجه صنعت وحمایت از صنعتگر ان را در دستور کارخود قرار دهد در جنوب هرچی هزینه شد با بمب ومین خمپاره خراب شد اقایان افغانستان فقط جنوب کشور نیست.چرا از خواب نمیخیزید.

>>>   جالبه برادران افغان از تجمع اعتراض امیز کارگران عصبانی شدند!!! برادر بفهم کارگر ایرانی بیکار است نان ندارد بخورد وقتی شما به صورت غیرمجاز وارد ایران می شوی وکارفرمای فرصت طلب تو را ارزانتر می برد ضررش به کارگر بیچاره ایرانی است می فهمی !در ضمن اعتراض حقشان است چطور شما افغانها این اجازه را به خود می دهی که سفارت ایران را حمله کنی وتطاهرات کنی و به سردمداران ایرانی ناسزا بگویی چطور این اجازه را داری وایران حق ندارد مهاجران را اخراج کند ولی شما سریع تهدید به بستن اب می کنی برادر اب برای خودتان ما حقابهمان را قانونی می گیریم اگر ما سر دشمتی بیفتید دشمن قدری برایتان خواهیم بودبا دم شیر بازی نکن این تازه اول اعتراض هاست مردم ایران از دست شما قوم نمک نشناس خسته اند

>>>   ...یعنی دولت ایران کارگر ومردم خود را سرکوب کند که مهاجرین غیر قانونی کار داشته باشند!!!!! تا دولت ومردم افغانستان رضایتشان جلب شود واقعا فکر کردید که هستید ابر قدرت دنیا که ما خواهان ارتباط با شما باشیم شما افغانها در تهمت زدن وناسزا گفتن واقعا متبحرید وجالب است می گویید ایرانی ها به ما توهین می کنند مشت نمونه خروار....

>>>   شما برو کشورتو از دست اجانب نجات بده نمیخاد به تهران پاسخ دندان شکن بدی درضمن مودب باش توی خبرنامه هیچوقت به کسی نگوگستاخ

>>>   من خفه شدم ازاین همه حماقت برادرا ن بجای محکوم کردن کشور های همسایه از خود چرا نمیپرسیم که با داشتن کشور غنی محتاج همسایه هاییم اگر در افغانستان زیر بناها ایجاد شود کشور ما نیاز به کارگر خارجی دارد ما از خود قافل شدیم یخن دیگران را میگیریم دولت با داشتن منابع اب ودیگر منابع که برای ایجاد برق برای صنایع مادر مانند فولاد وریسندگی ودیگر صنایع کا نیروی زیادی از کار رامیخواهد چه کرده سیمان ما صنایع سنگ ما صنایع مونتاژ ودیگر .....صنایع ما چرا فعال نمیشود چرا در کشور سد وبند برق فعال نیست .صنایع تبدیلی چرا حمایت نمیشود وقتی تجار ما بجای تولید فقط به فکر واردات هستند ودولت از تولید داخل حمایت نمیکند سرنوشت ما بهتر از این نمیشود.ما چقدر کوتاه فکریم

>>>   جناب یوسف زی تهران بابت چه بایدبه شما پاسخ بده؟جناب یوسف چرا مرا گستاخ میگوی ایا این خلاف منطق وادب نیست ؟شما آمدیددریک خبرنامه ایرانی ها بی منطق ونژادبرست وتنبل گفتی ..شماخودت حاضری دکابل بیکارباشی بجای توبه کارگرپاکستانی کاربدن...درضمن اکثرتبعه افغان بدون ویزاوپاسپورت واردخاک ایران میشن آقای یوسفزی

>>>   ما بجای حرفهای مفت باید هر روز در مقابل ارگ وپارلمان تنبل خودمان تحصن کنیم واز دولت کار بخواهیم هر روز نه فقط یک روز.

>>>   البته دیوارازدیوارآدم های بی دفاع کوتاه ترنیست علت بیکاری ایرانیها افغانیها نیست بلکه به خودشان مربوط هستند؟؟؟ برادران ایرانی ما باید بداندکه شماهم مهاجر کم نداریددرکشورهای دیگه دنیاه یعنی ملتهای دنیاباشما همین برخوردرامیکندالبته مردم دنیابه این عقیده هست هرکس به اندازه تلاش خودش سهم دارد درزندگی نه اینکه بگویند مهاجر ن خارجی آمده نون مارا میخورد شما یک نگاه به کشورهای مهاجرپذیر بیاندازید مثل استرالیا آلمان امریکا انگلیس دانمارک.... مردم شان دررفاتر زندگی میکند آنها شعارش این است (مزدان گرفت هرکه کارکرد جان برادر)برادران عزیز ازشما تقاضا مندیم دعاکنیدکشورما آرام بشه که شما هم به ارزوتان برسیدکه ملت ماهم برگرده به کشور شان با طبیعت سرشار که کشور ما داردبلای جان ماشده امیدوارم مسولین یکمی بفکر ملت باشدتا بخاطرکارگری اینهمه تحقیر وتحمل نکند

>>>   چرا دولت برای صنایع مادر فکر نمیکنند بیمه در افغانستان چه جایگاهی دارد.ما چند روزنامه یا هفته نامه ولااقل ماهنامه در مورد کار وصنعت داریم.چرا در مناطق شمال ومرکز ومناطق امن صنایع مادر باوجود معادن غنی وسرشار ایجاد نمیشود چرا خام فروشی می کنیم.

>>>   کارگر افغانی ریاکار ...وای میسه ببینه کارگر ایرانی ساعتی چقدر می که اوت پانصد تومن کمتر می گه کارفرمای فرصت طلبم افغانیو می بره دلیل بر خوبی کارگر افغانی نیست امیدوارم کسی که با بدجنسی نان بخور نمیر کارگر ایرانی را می دزدد همیشه برای لقمه ای نان بدود ما ایرانیها شما افغانهای نمک نشناس وخدا بیخبر را به خدا واگذار می کنیم فقط خدا خدا خدا خدا

>>>   ...در ضمن خیلی خوشحال شدم که بالاخره جامعه ایرانی اگاه شد وتظاهرات کرد این تازه اولش بود در این چهل سال ایرانیها به افغانها به حکن همزبان برادر ودلسوزانه نگاه می کردند ولی انگار شبکه های اجتماعی کار خود را کردند وصورت واقعی افغانها را به ایرانی ها نشان دادند به هر حال همه این مقالها وکامنتهای مثلا برادران افغان را می خوانند واقعا خوشحالم خدارا شکر دیگر بس است دلسوزی

>>>   نتیجه جنگ چهل ساله ونژادپرستی رهبران خودماست که کشورماویران کردن ....مابایدبرگردیم به کشورمان وجلوی همه دشمنان خرابکارکه جلوی پیشرفت ماراگرفته بگیریم تاکی میخواهیم سرباردیگران باشیم ننگ برشمابادملاعمرگلبدین حامدکرزای وغیره کشورماراشماخراب کردید...عمرمان به اوراگی گذشت مااززندگی هیچی نفهمیدیم ایااین حق مابودنه حق مانبودبه ماتحمیل شد... طالب هنوزکشوررابه خاک خون کشیده

>>>   یوسفزی : (حبیب الله پاکستانزی ) غلط تعبیر کردی وعاجل کمر به جنگ بستی ! رفاه بیشتر گفتن گستاخی است؟؟؟ حرف خوب و مودبانه گفته چی عیبدارد؟؟ همه اعمال شما ترورست ها همینگونه تلخ است
انجیر گل

>>>   البته ایران از مهاجران سود بسیاری میبرند. از سازمان ملل چه پولایی که نمیگیرند. این همه سازمان ساختند که از افغانی ها پول بگیرنند گواهی نامه که نمیدند فقط موتور میگیرند. از اونور اتوبوس و تاکسی هاش درامد دارند. پروژه های سازمان ملل رو دست ایرانی ها( البته نباید به همه توهین بشه چون ایرانی که فقیر باشه انقد زیادند مثل ما افغانیا بی پولند) میدند که نصفشو میخورند. بعدا اینکه ایران نمیزاره مهاجرا به کشور ثالث بره. استرالیا و کشورهای دیگه میگفتند که مهاجرا رو ببرند ولی ایران نمیزاره. چون بعنوان ابزار استفاده میکنند. البته تقصیر مردم ایران نیست...

>>>   همه حرفهای برادر یوسفزی را تایید میکنم
ایمان

>>>   کارگران افغانستان تمام بازار کار کارگری را در ایران مصادره کردند اعتراض حداقل حق کارگران ایران است هر چند اخر دست به خاطر ارزان بودن کارگر افغانستانی صداشون به جایی نرسد و بی کار بمانند.اگر این افراد به استفاده از کارگر افغانستانی نباید اعتراض کند پس به چه چیزی باید اعتراض کند؟ کسی که اعتراض عادی را نژاد پرستی بنامد از ظالم ترین و دروغگو ترین افراد است
محمد "ایران"

>>>   ... 30 و اندی سال پذیرش مهاجران افغان با اون همه مشکلات امنیتی که به واسطه بعضی از انها برای ایران به وجود امده را رها کرده و یک اعتراض طبیعی را نژاد پرستی میخواند! افراد معترض (کارگران ایران) چون کارگران خارجی ملیت افغان دارند اعتراض ندارند که شما این اعتراض را نژاد پرستی می نامی! بلکه انها به استفاده از نیروی کار خارجی(از هر قوم و ملت) اعتراض دارند خیلی هم طبیعی است چون فرصت شغلی انها را گرفته اند برای انها فرقی ندارد کارگر افغان باشد عرب باشد روس باشد یا ... ولی به دلیل این که کارگران افغان بیشتر فرصت های شغلی را گرفته اند به استفاده از انها اعتراض دارند...

>>>   بـــه (داکتر عبدالرب اچکزی....
در روزجمعه درتظاهرات کابل یا مارش کارگران می گفتند: کارگران خارجی را استخدام نکنید پاکستانی هارا اخراج کنید .کارگران این شعار هارا خوئدشان می گفتند ازقبل کسی برای شان آموزش نداده بود همینطور کارگران ارانی وهرکشور دیگری حقدارد هرچه می خواهد بگوید این به حکومت ربطی ندارد اگر حکومت کاری بخواهد عملی میکند شعار نمیدهد
( ر )

>>>   خطاب به کار گران تظاهرکننده تهران
این مشکل ما افغان ها نیست که وقتی کار فرما ایرانی شما را نمیبرند سرکار بلکه افغانها را میبرند سرکار این مشکل مشکل خودتان است که شما در قبال ایران وابادانی ایران صادق نیستند بنده خود یکی از مهاجرین وکارگران افغان مقیم ایران هستم افغان ها دارای مدرک قانونی هیچ گونه مشکلی در ایران ندارند واگر مشکلی هم دارد کسانی دارند که حق و حقوق خود و دیگران را نمی شناسد ویاکه نميتواند از حق وقوق خود دیفا کننده در جمهوری اسلامی ایران یک زنی افغان به تنهايي میتواند از یک شهر به شهر دیگری سفر کنند. وبه تنها یی میتواند بدون هیچ گونه ترس و مشکل بیش از دهها شب و روز رادر خانه سفری کنند.
جوزجانی از دیارغربت

>>>   دوست ما مگه در جلسه شعر = قاجاری افغانستانیها هم شرکت دارند اگر شاعری واقعیت را بیان در کجای ایران و در نزد کدام حاکم قاجاری امروزی جای دارد؟

>>>   پاسخ دندان شکن بدهید و در خیابان های تهران مظاهره نمایید

>>>   جناب آقای حبیب الله باکستانزی یوسفزی مگه تو از خدا نمیترسی که ایرانی ها راتروریست میگویی ...ایرانی کجا عملیات تروریستی انجام داده این شما هستید که از مرز مشترک باکستان وایران به ایران یورش میبرید وسربازان بی گناه را میکشید وگروگان میبرید ایرانی که به شماکارندارد ایرانی کجا عملیات ترور انجام داده این اعمال ننگین متعلق به شما ست ووای برتوای ایمان که حرف این یوسفزی باکستانزی را تاییدمیکنی از خدا ورسولش حیا کن تهمت به مسلمانان ایران نزن.....
ولید ازبلوچستان ایران

>>>   عزیزم تهران ازشما نمیترسد اگه جرات داری مظاهره کن

>>>   عزیزم مگه شما چه طلبی از دولت ایران داری که میخاهی درخیابان مظاهره کنی اونیم شما میگی اسمش تظاهرات هست

>>>   دوست عزیز (ر). بنده حرفی از حکومت ایران نزدم میدانیم که حکومت ونظام ایران یک حکومت اسلامی وبا ارزش وضد استعمارگری است. ودر راس ان رهبری فهیم ودانا واگاه دارد که ایشان دنباله روی امام خمینی رحمت الله علیه است، ومرحمت ولطف بسیاری به ملتهای مسلمان بخصوص مردم مسلمان ما دارند اگر دقت کنید مشکل از دولت است که دولت با حکومت از زمین تا اسمان فرق دارد.من مرتب صحبتهای رهبر ایران را گوش می کنم ومی خوانم ایشان هرگز از کارگران غیر ایرانی وخصوصا افغانستانی حرفی نزده اند ایشان همیشه تاکید بر یک نوع اقتصاد بنام اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانایی های ملکی دارند. هرگونه گپ وگفتی است دولت دارد،که پشتیبان اقتصاد دلالی است وایران را انبار کالاهای چینیای کرده وکارگر ایرانی را فلج کرده است .تظاهرات کارگران روز اول ماه می میبایستی بیانگر انتقاد سیاستهای نا کارامد وفلج کننده دولت باشد که به بیراهه می رود نه انتقاد از کارکردن تعدادی کارگر افغانستانی که به کمترین وساده ترین کارها با دستمزد کم قناعت دارن وایران اسلامی را وطن دوم خود میدانند.در ضمن برادران باید با منطق وعقلایی بمسایل نگاه کرد وخدای ناکرده بهیچ کس نباید توهین وبد گفت .داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   خطاب به شخصی که ایرانی راتروریست میخاند.... ماهمه مسلمانیم البته اگر به عهد مسلمانی خودمان مقیدباشیم برادرمسلمان خودمان را تروریست نمیگوییم ..آن برادری که ایرانی ها را تروریست میخاند بداندایران کشوری است که هرجا تروریستی بوده بااوجنگیده ..شمابه کدامین دلیل ایرانی را تروریست میگویی درکدام ایالت افغانستان ایرانی کسی را ترورکرده هان...لطفا دلایل تروریست بودن ایرانی ها رابگو تو مسلمانی وادعایی کردی ادعای خودت راثابت کن..یا الله...
سلمان

>>>   بانام ویاد خداوند ..خطاب به برادران مسلمان من یک ایرانی هستم واین را به اطلاع شمابرسانم که برادران افغانی ما فقط برای کارگری به ایران نمی ایند بلکه خیلی از عزیزان برای تحصیل علوم دینی می آیند.چه بردران اهل سنت که در زاهدان مشغول به تحصیل میشوند وشیعیان هم درحوزه قم بسیاری از اساتیدبزرگ حوزه افغانی هستند.مرحوم علامه مدرس افغانی ازاساتیدحوزه بودند که کتب ایشان در حوزه های ایران تدریس میشود.بسیاری ازفضلا دینی درایران افغانی هستند..بردران شما به خدا قسم حرفهای تفرقه بر انگیزنزنید ایرانی وافغانی ندارد ماهمه از یک دین وزبان وفرهنگ هستیم ..بردران این اختلافات طبیعی است لطفا به یکدیگر اهانت نکنید که خداوندمتعال ازشما راضی وخوشنودباشد..
محمد م از قم

>>>   ... یک سوال از ایرانیها شما به محاجرین افغان چکار کردین که هی میگین دلسوزی کردیم کدام دلسوزی از تحقیر ومسخره کردن افغانی در کوچه وبازاربگیرتا انواع پول گرفتن به هربهانه اگر کار شما را گرفته علت خودشما هستین که کمر کار کردن راندارین ومیگین جرم وجنایت میکنن کدام جرم اگر شما جای محاجرین بودین که هم از طرف دولت به هر بهانه پول میگرفتن از شما وهم مردم آن جا باشما بدی میکردن شماچیکار.میکردین ودر آخر کاش افغانستان با نظام ایران مرز مشترک نمیداشت ونه فرهنگ مشترک ونه دین مشترک

>>>   این آقایی که میگه نمک نشناس ومابه خداواگذارمیکنیم خداخداخداخدااگراعتقادبه خداداری وبرای تهییج بقیه نمیگی همون خداروزی همه رومیده برادرامیگن توهین کردیددستتون رو
شده شما۳۰ساله داریدتوهین میکنیدزورتونونشون میدیدکه بادم شیردرنیفتیدمتعجبم اگه این آقازوروقدرت غربیاروداشتندهمه روقتل عام میکردیابرده خودش بدان برادراون خداست که قهاره شمازورت روبه یک کشورفقیروبی چیزنشون میدی وادعام داری درواقع ادبیات بعضی از برادرای ایرانی ماسرشارازمنیت وخودپرستیست انسان وقتی ازعقل وخدافاصله بگیره همینطوراولدورم قلدرم میکنه امیدوارم به حول وقوه الهی مشکلات همه مسلمین عالم ازجمله کشورهای فقیراسلامی مانندافغانستان زودترحل بشه وعزیزان افغانستانی ماباعزت وآ بروبرگردن کشورشون
سیدمیثم سادات

>>>   مـا بــــــرای وصــــــــل کــــــــــردن آمــــــــــــدیــــــــم ....
ساعت 7 شب مهتابی ماه اسد است درصحن چراغانی روضه مزارشریف همچون همه شب های تابستانی ازدحام مردم است درجائی ازصحن روضه تعداد زیادتر مردم تجمع نموده اند کسی میگفت ایرانی ها به دعوت ریاست فرهنگ بلخ آمده اند وقتی ازکنارتالار بزرگ شهرمیگذرم می بینم مردم قطارایستاده وتکت اخذ میکنند من هم تکتی راخذ کرده بعداز یک ساعت داخل تالارشده درگوشه برچوکی می نشینم می بینم مردمانی بافامیل ها ی خود امده پیروجوان زن ومرد تالار بزرگ پراست تاحال همینقدر میدانم که کنسرت است بعد نشستن بجایم اینطرف و انطرف می بینم برخلاف معمول که درچنین محافل سروصدای مردم جمع اطفال دود سگرت وسرگوشی ها که هرکسی مصروف چیزی بود اما حالاهمه حاضرین تالار درسکوت کامل بسرمیبرند یک قطار ازچوکی های ردیف اول خالیست فکرکردم اینهارابرای مقامات حکومتی ریزرف گذاشته اند آواز گرم و آشنائی را میشنوم که میگوید ))دل میـــرود زدستم صاحبــــدلان خــــــدارا )) باخود فکرکردم این صوت داودی رابارها شنیده ام . وقتی دورتربرسکوی پیشروی حاضرین می بینم استادمحمدرضا شجریان درحال اجرای ترانه هایش است مبهوت میشوم چگونه ممکن است ؟ میبینم از صف های عقبی یگان یگان نفر می ایند وچوکی های خالی ردیف اول را پرمیکنند دانستم که قبلا وقتی آوازخوانان بازاری ما کنسرت اجرامیکردند ازبس سازوسرودگوش خراش داشتند نشستگان این سیت ها یک یک چوکی هارا تخلیه وبه سیت های عقبی ودورتر میرفتند اما حالا برعکس . تاحالا استاد دوترانه اش را اجرا کرده ترانه سوم را اینطور شروع میکند ( روز وصل دوستداران یاد باد) وقتی استاد با صدای گرم ودلنشینش دوبیت اول را به آخر میرساند کمانچه کیهان کلهرچنان فغان برمی کشد که رعشه بر رگ رگ حاضرین محفل می اندازد و آنان را درخلسه فرومیبرد چهار ترانه اجراشده اما گوئی کسی درین تالار موجود نیست خاموشی برتمام فضای تالار حکمفرماست همه درخود فرورفته ومحوشده اند تنها صدای ملکوتی استاد است که برجاندار وبیجان این تالار حاکم است وهنر کلهر است که باجذرومد وزیل وبم سازش دردلها محشری بــپــا میکند وقتی ترانه چهارمی به آخرمیرسد حاضرین چنان درخود ذوب و همه جادو شده اند که فراموش کرده اند چی کنند تا به خود می ایند استاد عقب پرده میرود ومرد باریک و بلندبالا که پیشانی کم مو وچهره نورانی دارد می اید طبق رسم معمول با اشاره سلام میکند وشروع بخواند ن ترانه هایش میکند اوهمچنان صدای گرم ودلکش ومهربان دارد ترانه دومی اشرا اینطور شروع میکند : ((سركوه بلند فريـادكـردم . علي شير خدا را ياد كردم . علی شیرخدا دردم دوا کن . بـه هر جا عاشقس دردش دوا کن)) تــاشروع میکند ( بياكه بريم به مزار ملاممدجان) حاضرین دیگر به وجد می ایند چنـــان کف میزنـند که تالار به لرزه می افتد چون این ترانه فولکلوریک دیگر نامیرا و آب حیات نوشیده محمد اصفهانی همچنان ادامه میدهد : (( دو دستم ساقه سبز دعایت . گـل اشـکم نثارخاک پایت )) این هنرمند چنان مهربانانه می خواند که پیــــچ وخم صدایش آبیست برای سیرابی عطش دل های شکسته و وقتی آخرین بیتش : (( بهشت از دست آدم رفت از اون روزی که گندم خورد .ببین چی میشه اون کس را یه جو از حق مردم خورد )) را ختم میکند این بیت به مزاج همه خیلی مقبول می افتد وبا کف زدن ها ی پیاپی آنان انانسربرنامه تفریح اعلان میکند در تفریح می بینم کسانی که سال های قبل در ایران برای کار رفته بودندخواندن نوشتن بلد نیستند چیزهای را که در مورد شجریان درانجا ازدیگران شنیده اند به بقیه تعریف میکنند یکی میگفت : او در زندگی اش شراب نخورده دیگری می گفت هیچگاهی نمازش را ترک نمیکند واینان ازینکه نسبت به دیگران معلومات بیشتردارند بخود فخرمیکردند دیگری با صدای کمی بلندتر گفت چند سال پیش زمانیکه درشهرک بم ایران زلزله شد این استادجهت کمک به زلزله زدگان کنسرتی را اجرا کرد . تفریح ختم ناشده دوباره همه درجای شان قرارگرفتند استاد با چهره متبسم ومانند همیشه با تواضع واردسکوشد همه بپا ایستادند ومـمـتد کـف میزدند حالا دیگر اوبرای حاضرین کاملا شناخته شده بود این نوبت کیف ترانه های استادبیشتر ازقبل بود از هنرساحرش از تواضعش که پیش ازتفریح اینانرا شیدای خودساخته بود وحالا جمع ابـعاد شخصیت ممتازش ! آهسته آهسته نوای فلوت یکی ازهمراهان تیم استاد اوج میگیرد وهمه را بیاد نای مولانا می اندازد کمانچه اورا همراهی میکند استاد وقتی آتش بجان این علاقمندانش می اندازد که با ترانه درحال اجرایش میگوید: ((چنان از اتش عشقت بسوزم . که از مو رنگ خاکستر نبینی)) تا بخود آمدیم استادبا ترانه دیگرش اینگونه مارا ازآمدن صبح آگاه ساخت (( مــــرغ ســـحـــرنـــالـــه کـــن ... آمد یکی آتش سوار بیرون جهید از این حصار. تا بر دمد خورشید نو شب را ز خود بیرون کنید )) برنامه تاساعت 12 شب پیش بینی شده بود اما بدون اینکه کسی متوجه شود ساعت 2بجه شب شده بود حالا که لحظه ترک تالاربود باردیگرهمه بپا ایستادند وهیچکس نمیخواست بیرون برودهمه پیوسته کف میزدند تا مهمانان سکو را ترک کردند بعد حاضرین بیرون رفتند در بیرون دروازه تالار ناگهان چشمم به یک نوشته افتاد که تعدادی مصروف خواندن آن بودند نوشته بود: جمعه شب هفته اینده از ساعت 8 الی11 شب محفل سخنرانی داکتر عبدالکریم سروش اسلام شناس ایرانی درهمین تالار برگذار میشود علاقمندان مطلع باشند موضوع سخنرانی : (( جبرواختیار ازدیدگاه اسلام )) تصمیم گرفتم هرقسمی شده باید بیایم باخودفکرکردم مردم ما تاحال تجربه اینگونه محافل را کمتردارند اگردیرترهم برسم جا باقی میماند با آمدنم ناباورانه می بینم که تالاربزرگ مالامال ار افراد طیف های مختلف است ازملای محله ما که چند سالی را درپاکستان گذرانیده وچنان خشک وتند است که بجزخودش وکسانیکه بدون چون وچرا نظراتش را قبول دارند باقی همه جهان را اهل دوزخ میدااند وگنه ناکرده همه را گنهکار میشمارد او که دراوقات بیکاری ازبین کتا بهایش که همه از چهار جلد بیشتر نبیست وازکاغذ زرد رنگ بدل و بی کیفیت پاکستانی تهیه شده اند میپالد تا چنان احادیث یا روایاتی را دریابد ودر روزجمعه درخطبه اش برا ی مستمعین نقل کند که زندگی دردامان اسلام رابرا ی یک فرد معمولی مانند هفت خوان رستم نشان دهد او از این محفل واین کار ها خوشش نمی اید امابرای اینکه از قافله عقب نماند وخودرا همرنگ جماعت تظاهرنموده باشد آمده داخل تالار درچوکی نشسته درکنارش صوفی وارسته ئی قرار دارد که اسلام و مسلمانی را همیشه مانند اب خوردن برای مردم آسان وسهل معرفی میکند و همیشه میگوید خداوند بزرگ ومهربان ودوست ماست نه دشمن ما ! خودرا بخدابسپارید مامورین حکومتی افرادی بالباس نظامی طلاب مدارس دینی دانشجویان دانشگاه انجنری وازهمه قشرها . .درداخل تالار دونفره سه نفره چوکی های همجوار در باره عنوان سخنرانی باهم بحث دارند وهریک می خواهد خودرا به جانب مقابل خبره نشاندهد درساعت موعود مردی موقر میانه قد با سینه کشیده وفراخ با عینک وگام های استوار وارد تالار میشود بادست سلام میکند ومستقیما عقب میزخطابه قرارمیگیرد آیت شریف کوتاهی را تلاوت میکند وبعد سلام و احترامش را به حاضرین میرساند . کوتاه سخن او مطابق عنوان موضوع صحبتش را شروع میکند آنچه را که شمرده وبامنطق و استدلال ومتانت با کلمات وجملات رسا به مستمعینش میگوید برهمه حرف هایش حاکم ومسلط ومطمئن است اول خودش آنرا به درستی درک وتحلیل نموده وقلبا آنرا قبول کرده وحالا برای ما ان هارا بیان میکند راست بگویم سخنیکه ازدل براید بردل می نشیند می بینم ملای ما که بعضی از مقتدیانش درین تالار حضوردارند گاه گاهی نیم نگاهی بجانب او می اندازند و معنی این نگاه ها اینست که گفته های این اسلام شناس متفاوت از بعضی نظرات امام شان است واو که باشنیدن نظرات سروش این تالار بزرگ برایش همین لحظه مانند قفسی بنظر می اید بدون موجب هرلحظه سرفه میکند وگاهی پای راستش رابالای پای چپ و اندکی بعد دوباره پای چپرابالای پای راست میگذارد وهمچان سرفه مصنوعی میکند درکنارش آن صوفی بی آلایش را می بینم که سرش را به عنوان تائید می جنباند وهرچه سخنران درمورد گفته هایش بیشتر استدلال میکند او بیشتر سرش را می جنباند غافل ازینکه این جنباندن ها نمکی است که برزخم امام محله مامیپاشد این هردو که قبلا هم بنابه اختلاف نظر ها بین شان میانه خوبی نداشتند چطورشد که امشب درکنارهم نشسته اند صوفی آزاده ودرویش مشرب ونورانی که در زندگش اش موری را نیازرده ودرتمام عمرش هرچه دیده کسی را سخن تلخ نگفته وهمه را به پاکی صداقت وصلح وصفا دعوت کرده آنطرفش امام ما که همیشه چین برجـبـیـن دارد وسنگ وچوب را مستحق آتش دوزخ میداند یادم آمد چگونه روز ی یکی از مقتدیانش که درهنگام وضو سهوا کمی پائینتر ازبجلک پایش خشک و اب نرسیده بود درمحضر همه اورامورد خطاب قرارداده گفت :اگر قبلا هم همینگونه وضو ساخته باشی عبادت هفتاد ساله ات بخاک سیه برابر است همه عمر را به هدر دادی نه نمازی شده نه روزه ئی نه عبادتی ! آن نقطه را که خشک گذاشتی برای همیشه در آتش دوزخ میسوزد ! پیرمرد بیچاره دربین جماعت خیلی شرمیده بود سخنرانی ادامه دارد همه خاموش وسراپا گوش اند سروش گاهی از علوم دینی درموردبحثش استدلال میکند زمانی با استناد به علوم ساینسی وعصری دلایلش را پخته تر میسازد حتی گاهی از تواریخ قدیمه مسایل دینی را استنباط میکند درین بین جوانان خورد سن مکتبی ما که درتالارحضوردارند بعضا به وسوسه می افتند وبا سرگوشی از یکدیگر می پرسند این شخص عالم دینی است یا استاد ساینس و تاریخ ؟؟؟ آنها درست فکر میکردند چون درینجا چنان مرسوم است که عالم دینی ماباید ازهمه علوم عصری منکر باشد ویا آنرا اسان وساده بدون درد سر کار شیطان معرفی کندتا اگرکسی بیشتر کنجکاوی میکند برود وبا شیطان حل مطلب کند . روزی یکی ازمقتدیان ملای ما از اوسوال کرد : کافر ها میگویند زمین حرکت میکند وبیست وچهار ساعت درگردش است ؟ ملای ما گفت برادرها ! همه از علایم میدانیم که زمانه آخرشده اگرکـفـارچیزی میگویند فریب انان را نخورید وازعلما مسئله را پرسان کنید آنها هرچه می خواهند بگویند ماهم عقل داریم ! من میگویم اگربراستی زمین درحرکت است چرا پرواز طیاره بین بدخشان که در شرق است و هرات که درغرب است از هردو استقامت یک ساعت است ؟ اگرحرف آنها درست باشد باید ازیک طرف نیم ساعت پروازطول بکشد چون زمین درحال حرکت بسوی طیاره است واز پروازبرگشت طیاره نباید به هدف برسد چون زمین هم همسوبا طیاره درحرکت است ! صوفی ما که درجوانی معلم جغرافیه بوده باشنیدن این حرف ها باخود پنهانی خنده میکند تا می خواهد چیزی بگوید ملای ما فرصتش نداده با عصبانیت میگوید : خجالت نمیکشی با این موی سفید مسلمانان را گمراه میسازی جواب خدارا چی میدهی ؟.امام مسجدما ادامه داد برادرها این ها همه دروغ است خود کافرهابهتر ازما میدانند زمین ساکن است اما برای اینکه مارا راه گم ومصروف بسازند اینگونه داستانها سرهم میکنند اصلا می خواهند مــعـــادن ماراببرند همه دشت ها وکوه های افغانستان پر از طلا ست .این اب ونان ومیوه که درافغانستان است درتمام جهان نیست تقصیرخود ماست که شکر نمیکنیم عشر و ذکات را به وقت وزمانش ادا نمیکنند ! دوباره ذهنم برمیگردد به جریان محفل که حاضرین نمیخواهند ثانیه ئی را ازدست بدهند بعضی باقلم وکاغذ خود شارت نوت های را یاد داشت میکنند اما هیچکدام حاضر نیسسند خللی دربین اید به همین دلیل از سوال کردن خود داری میکنند سخنان او چنان موثر است که هرچه میگوید در حافظه ما نقش می بندد وقت تعیین شده به لحظات آخرش رسیده تعدادی که فکر میکنند مبادا دیگر این فرصت برای شان مساعد نشود با بلند کردن دست می خواهند بحث های دیگری هم داشته باشند واز او بشنوند او با حوصله وپیشانی باز می پذیرد واین سوال وجواب ساعت ها به طول میکشد بیشتر از وقت که برای سخنرانی تعیین شده بود متوجه امام مسجد ما میشوم که مرتب به ریشش دست میکشد فکرکردم چرااین کار را میکند ؟ بعد دریافتم هدفش اینست سخنران چگونه عالم دینی است که ریشش کوتاست ! اما همه حواس حاضرین وازجمله مقتدیان ملای ما متوچه بیانات دکتر سروش هستندچون این محفل خیلی برای حاضرین دلچسپ تمام شده بود از جناب داکترسروش خواهش کردند تا یک شب دیگر را باقبول زحمت درین تالار حضور یابد اوهم با تواضع وکمال میل قبول میکند .زمانیکه از تالار بیرون شدیم هریک به سخنران تحسین میکردند من با استفاده از موبایل خود صفحه افغان پیپر را می گشایم تا اخبار را مرورکنم می بینم درجائی نوشته : مولوی عاشق الله پنجشیری که در سبک پامیری مثنوی میخواند وتفسیر میکند بنابه دعوتی عازم اصفهان میشود درستون ورزش میخوانم : مسابقه دوستانه والیبال که بین تیم های استان قزوین ایران وتیم والیبال ولایت قندهار در استدیوم ورزشی برگذارشده بود مساویانه خاتمه یافت . موبایلم را می بندم می بینم هنورهم هریک می خواهدبیشتر از دیگری درمورد سخنران چیزی بگوید وتنها امام مابود که این حرف ها دلش را می آزرد و کوشش میکردروی سخن را بطرف دیگر ببرد اما دیگران چنان به این موضوع چسپیده اند که رها کردنی نیستند تا اینکه دیگر حوصله اش سرآمد وبا غضب گفت وقت وضو ونماز صبح نزدیک است این داستان را ختم کنید ! ازشدت صدای امام ما ازخواب بیدارمیشوم وافسوس ودریغم می اید که چرا نمیتوانیم براستی چنین محافلی رادربیداری داشته باشیم ؟؟
راستگو

>>>   ...به چه حقی به کارگر ایرانی توهین می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟به چه حقی ایرانی را راحت طلب می دانی؟؟؟؟؟اینجا کشور ماست هر کاری در آن بخواهیم می کنیم میلیونی در خاک ایران ریخته اید هم نمک میخورید و هم توهین می کنید؟ شما مسلمانید که به میزبان توهین می کنید؟ شما اجازه کار پاکستانی ها در افغانستان را می دهید؟ شما تحمل چند میلیون کارگر پاکستانی در افغانستان را دارید؟ پس شما افغانها هم نژاد پرستید

>>>   پس حق ندارید مانع کار کردن پاکستانی در افغانستان شوید ..... مرزهایتان را هم به روی همه پاکستانی ها باز بگذارید

>>>   در روز جهانی کارگر، کارگران زیاده خواه و بعضا راحت طلب ایرانی که کاری جز حساب و کتاب ذره بینی حقوق کار و بیمه و مزایا از کارفرمایان ندارند و به تعریف مشخصی از خدمت صادقانه نرسیده اند؛ پیکان انتقادات خود را بر پهلوی کارگران مهاجر افغانستانی فرو کردند .....
میخوام بدونم این طرز نوشتن توهین به کارگران مظلوم ایرانی هست یا نه؟ متاسفم برای شما . ما عادت به نمک خوردن و نمکدان شکستن دوستان افغان داریم

>>>   خطاب به پاسخ دندان شکن بدهید و در خیابان های تهران مظاهره نمایید
شما جرئت و عرضه داری کشور خودت را درست کن

>>>   اونی که گفته ایران بابت مهاجرین پول هنگفت از سازمان ملل میگیره خودت خجالت نمی کشی و خنده ات نمی گیرد؟ تو برو افغانستان پول سازمان ملل مال خودتون شما هر گستاخی به مردم ایران می کنید اما ملت متوقع و طلبکاری هستید . افغانی برای ما ایرانی ها مساوی است با طلبکاری و توهین کردن به دیگران

>>>   افغانی برگرد خانه ات
افغانی برگرد کشورت
افغانی از ایران برو و دست از سر ایران بردار

>>>   به این نمیگن نژاد پرستی . شما با خودتون مشکل دارید . اصلا معنی نژاد پرستی رو می دانید؟ خود دولت هم چند ماه قبل گفت اشتغال در ایران مال ایرانی هست و بس

>>>   در ایران همه رقم ادم پیدا می شود،هم خوب وهم بد. نمی شود همه را بد گفت،کمی از انصاف کار بگیرید. مه در ایران انسانهای با فرهنگ ،فهیم وهم نوع دوست بیسار دیدم که خدا نگهدارشان باشد. کمی بخود نگاه کنیم ! ما چی داریم؟ ما چی می فهمیم؟ ما فقط جنگ و خرابی داریم . وچیزی جز قوم پرستی وقانون شکنی چیزی دیگری را نمی فهمیم.
با انصاف از غزنی فعلا در باکو

>>>   اول از همه این را بگویم که من هر روز سایت افغان پیپر را می بینم و با خوانندگانش آشنایی نسبی دارم. آفرین به آقا یا خانم راستگو. چند بار مطالبت را خوانده ام.نوشته هایت جذاب هستند واگر واقعا خودت آن ها را نوشته باشی می توانی نویسنده بزرگی شوی. دوست دارم ببینمت. می توانی با انتشاراتی های ایرانی در نمایشگاه کتاب تهران صحبت کنی و مطمئن هستم کتاب هایت می تواند برای مهاجرین و حتی ایرانی ها خواندنی باشد....در ضمن نظرات دکتر عبدالرب آچکزی هم بسیار به واقعیت نزدیک است. برای من به عنوان یک ایرانی دقت نظر ایشان جالب است و نشان دهنده این است که مطالعه زیادی در مورد ایران داشته است. خوب است افغان پیپر از نظرات ایشان بیشتر استفاده کند. با احترام و آرزوی موفقیت برای همه افغان ها به ویژه دوست عزیز راستگو
(اشکان)

>>>   باید مرزهای افغانستان را به روی همه کارگران بنگلادشی باز کنید تا ببینیم صدای شما درمی آید یا نه؟ در بنگلادش کارگران زیادی وجود دارند که با کمترین مزد ممکن در جهان کار می کنند و به شدت فقیرند افغانستان مرزها را به روی بنگلادشی های فقیر مسلمان برای کار باز کند ببینم اعتراض خواهید کرد یا نه این بدبخت ها که تروریست نیستند ببینم حاضرید چند میلیون کارگر بدبخت بنگلادشی را در افغانستان تحمل کنید یا نه

>>>   آقا اگه میتونی تو تهران به قول خودت مظاهره کن . حرفش رو نزن عمل کن . از شما بعید نیست . من ایرانی اگه در تهران جمع شید و توهین هم کنید متعجب نمی شوم و عادت دارم. این جوری مسولان ایرانی خواهند فهمید سالها چه کسانی را با چه کینه هایی در ایران جا داده اند و تکلیف شما را یکسره خواهند کرد

>>>   این کجایش نژاد پرستی است؟ واقعا برای طرز فکرتان متاسفم . بیمه در ایران حق کارگر ایرانی است . به شما چه ربطی دارد که در امور داخلی ایران دخالت می کنید و برای ما تعیین و تکلیف می کنید؟ به شما چه ربطی دارد که اگر افغانی نباشد کارها در ایران می خوابد؟ ما وکیل و وصی نمی خواهیم . شما غصه خودتان را بخورید . به شما ربطی ندارد در تمام امور داخلی ما دخالت می کنید . به شما چه ربطی دارد که با گستاخی هر نسبتی را به نیروی کار ایرانی می دهید؟

>>>   توهین آشکار ... به کارگران ایرانی زشت و دردناک و مایه تاسف است . شما که دم از خدا و عدالت می زنید خجالت نمی کشید به کارگران ایرانی توهین می کنید؟

>>>   افغانی مساوی با طلبکاری از عالم و آدم شما چه کار برای همسایگان خود کرده اید؟ با صادرات پناهنده و مواد مخدر چه بر سر همسایگان خود آورده اید؟

>>>   راحت طلب شما افغانها هستید که نمی ایستید و کشورتان را بسازید منتطرید تا از امکانات سایر کشورها استفاده کنید و از مشاغل آن کشورها برای خودتان بهره بگیرید

>>>   خطاب به پاکستانی ها
(((( هیچ افغانی حق ندارد شما را از افغانستان بیرون کند . )))))
اگر افغانی چنین خواسته ای داشت پاسخ دندان شکن به او دهید .

>>>   به کار بردن لفظ نژادپرست برای کارگران ایرانی مناسب نیست... آیا بیان نظر و عقیده جرم محسوب می شود؟؟؟!!!.. اصلا می دانید نژادپرستی یعنی چه؟

>>>   مهاجرت غیر قانونی جرم است جرم است جرم است

>>>   زمینه های شغلی در هر کشوری در درجه ی اول برای اتباع همان کشور است.. در درجه ی بعدی اگر ظرفیت شغلی اضافه ای وجود داشت از اتباع دیگر کشور ها می توان استفاده کرد.. ضمنا این گونه اعتراض های کارگری هم در کشور های گوناگون بسیار متداول است و کسی بر آن اسم نژادپرستی نمی گذارد..آن ها فقط حق خود را از کارفرمایان و حکومت کشورشان مطالبه می کنند... هیچ زیاده خواهی نکرده اند.. خداوند به همه ی ما انصاف دهد...

>>>   حرفهای اقای یوسفزی عین واقیعت است و گپ های راست را گفته است

>>>   درکشورخودمان حق نداریم ازمنابع کشورمان استفاده کنیم مهاجرت میکنیم تازنده بمانیم همین زنده ماندن ازهزار بار ازمرگ بدتر هست ازمهاجرین استفاده های گوناگون میشود ؟؟؟شما چه میدانید ازمهاجرت ماازدل خوشمان نیامدیم درایران یا کشورهای دیگه که برای خوش گذارانی باشداز بدبختی شمادرافغانستان یک نگاه بیاندازدرجنگ بین دولت و طالبان ازکجاکشته واسیر نمیگیرد پاکستان اوزبکستان تاجیکستان کشورهای عربی حتی ایران افغانستان شده میدان زورآزمایی وکشورهای همسایه هم دارند ازموقعیت مهاجرین سواستفاده میکندملت افغانستان شده یک قربانی البته اینها فقط بی کفایتی سران مارا می‌رسانداگریک مسئول دلسوز میداشتیم ملت ما اینقدر تحقیر نمیشدامیدوارم که این یک زنگ خطری باشد برای مسئولان ما (مسئولین حیاکن فکر به حال ماکن)بنام دین و مذهب مردم قربانی نکن

>>>   کشورهای صنعتی مثل انگلیس، استرالیا حتی یک مهاجررانمیپزیرندووزیرامورخارجه استرالیاپس ازسالهابه ایران میایدکه فقط بگویدچندصدنفری که سالها درکمپ هستندنمیخواهندکاربرای
مردم خودشان نیست کارگرنمیخواهند.دولت ایران هم علاوه برمهاجرین مجاز عمدامرزرابازگذاشته وروزی چندهزارنفرافغانی واردایران میشوندازراه نرسیده کاربرای همشان مهیامیشودبیشترازایرانی مزدنگیرندکمترنمیگیرندبامظلوم نمای هم که کارنمیکنندهرموقع هم خواستند باعزت واحترام تامرزبدرقه شان میکنند.

>>>   سلام هموطن چرا یک روزخود را ملامت نمیکنیدونمیگوید که من برای وطن چی کردم چرا برای یک لقمه نان این همه خود را حقیر و خورد میکنید مگرمردم مادرکشورمرداند ازگرسنگی درست است که این جا امکانات رفاعی کم است کارکم است امنیت کم است وصدها چیزدیگر اما بیاد داشته باشید که تمام این کمبود ها را هیمن شما ها استید که باید بسازید اگرمنتظرهستید که دیگران بیاید وکشورشمارابسازدومانند کشورهای ایران ودیگرکشورهای دارای امکانات خوب رفاعی درست کند سخت دراشتباه استید اگرصد سال دیگرهم درکشوربیگانه زندگی کنید بازهم بیگانه استید باید دست دردست هم بدهید وکشوری را که منتظرشما تاآباد گردد بسازید ودرآن زندگی کنید وآغای خود ونوکرخود باشید من منحثی یک هموطن ویک سربازاردوی ملی که یازده سال میشود دراردوی ملی خدمت میکنم میگویم که امروزبه مراتب افغانستان ازهرلحاظ بهترازسال قبل زندگی کردن بهترشده ومرگ زندگی دست خداست اگرشرایط برای همه افغان ها درداخل برای زندگی کردن محیا است شما هم میتوانیدزندگی کنید واگرمنتظراستید که شرایط خوب شود تابرگردید فکرکنم که سخت دراشتباه استید این شما استید که باید شرایط را تغیردهید نه کسی دیگربیاید وطن را بسازید ودرآن مانند دیگران باغرورزندگی کنید واسلام .
م .ازکابل

>>>   بااحساسات کاردرست نمی شود .اگرچنین تظاهراتی درآلمان بودسرخطتمام خبرگزاریهااین بود .تظاهرات نژادپرستان ومهاجرستیزان نئونازیست علیه مهاجران .برادران ایرانی !!باتنگ نظری وبخل کارحل نمیشه .دررقابت سالم حتی یک مهاجرمی تواندرییس جمهورامریکاشود ولی دربرابری وبرادری اسلامی حق کاردربخش کارگری راهم ندارد.درجواب برادرایرانی که می گوید افغانی به کشورت برگرد می گویم که متولدین ایران ایرانی محسوب می شوندواقامت تابع قوانین مشخص است بهتراست به فکرکارخودت باشی !!!
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   در جواب به داکتر عبدالرب اچکزی...
گفتی این صدای اعتراض خواست اکثریت ملت ایران نیست.تو که ادعا میکنی در مورد کشورهای دیگر مثلا تحقیق میکنی پس چرا نظراتت اینقدر خلاف واقع است.ان چیزی که میل اکثریت جامعه ایرانی نیست و همواره به ان اعتراض کرده اند سفره ای است که عده ای برای تمام بیچارگان عالم پهن کرده اند و هر بدبختی را در ثروت ایرانیان سهیم کرده اند.انچه خلاف نظر ما است ان است که چرا باید تمام بیچارگانی که زیر پای غرب و شرق له شده اند و جایی ندارند را پناه دهیم بعد که مشکلشان رفع شد طلبکار هم شوند.در مطالعاتت کمی دقت کن تا بفهمی انچه خواست اکثریت جامع ایرانی است تعقییر سیاست های ایران و تامین حداکثری منافع ملی ایرانیان است.ما نه برایمان زبان شما و نه فرهنگتان و نه دینتان اهمیتی ندارد انچه اهمیت دارد نوع رفتار شما است که از هر کمکی که در این 40 سال به شما کرده ایم ما را پشیمان کرده است.پس بیشتر منتظر شنیدن این اعتراض و تعقییر رفتار ایرانیان باشید.

>>>   بـــه کاندید حتمی بلخ !
بیائید در وطن خود اگر گرم است یا سرد خوب است یابد ازخود ماست چرا درد سر برای دیگران باشیم ! بیا ودر بلخ خودرا کاندید وکالت بساز من هم بتو رای میدهم ! ضمنا یک سوال: اگر مردم هرات به نسبت مشکلی می امدند در بلخ وسی سال متواتر آنجابودند وهنوزازشما دست بردار نبودند آیا تحمل می کردید؟ آفرین مردم خوب ایران که جهل سال را تحمل کردند با اینهم نباید ما شکایت داشته باشیم !
( ر )

>>>   حترم داکتر صاحب !ازتوضیح دقیق وزیبای تان تشکر !
( ر )

>>>   فقط بکی کل ایران کار گرهای بنا وگچکاروسره کوره هستند

>>>   این یک مشت اهنین بر صورت اندک حامیان باقی مانده اتباع بیگانه در ایران بود.دوران بزل و بخشش ها به بیگانگان به پایان رسیده.وضعیت اسفبار افغانستان هیچ ربطی به ایران و ایرانی ندارد.متحد افغانستان امریکا است و افاغنه بهتر است انچه طلب دارند را از متحدان امریکائیشان بخواهند.هر روز صدای اعتراض ملت ایران بالاتر خواهد رفت تا با کنار زدن اقلیت اندک باقی مانده حامی این بیگانگان یکبار برای همیشه با انها برخورد شود....بیگانه حق ندارد در مورد واکنش ملت ایران در کشورش نظری دهد و بجای ان باید اتباع مزاحم کشورش را از ایران جمع کند.مگر ایران بنگاه خیریه هست که 3 میلون از شما را تا ابد تحمل کنیم؟؟؟

>>>   بـــه ((خطاب به پاکستانی ها ....
درست میگوید اگر افغانی چنین خواسته داشت چند انتحاری دیگر برای شان روان کنید

>>>   در جواب به شیوا.کاندیداحتمالی بلخ
گفتی متولدین ایران ایرانی محسوب میشوند.مثل اینکه یادت رفته در مورد یک قدرت بزرگ حرف میزنی؟؟؟ایران افغانستان نیست بیگانه هر چه بگوید از روی ضعف بپذیرید.اینجا ایران است.سرزمینی که قوانین داخلی ان بر هر قانون خارجی برتری دارد.ما در کشور خود بر اساس قوانین خود زندگی میکنیم.پس اولا ایران را با امثال افغانستان یکسان نگیر ثانیا وقتی هموطنانت زیر فشار بیشتری قرار گرفتن متوجه خواهی شد ایرانی در سرزمینش زندگی میکند و مشکلی ندارد انکه باید به فکر کار خود باشد اتباع کشورت هستند که یا باید هر روز فشار بیشتری را تحمل کنند یا برای همیشه شرشان را کم کنند.

>>>   چــــــــــــاره اساسی مـــــــشکل ما فتقتط هــــــر فـا میـــــــل دو طـــــــــفـــــــــل !

>>>   با سلام و عرض احترام به افغان های اصیل و منصف
دوستان و برادران افعان ادعای دوستی همیشه یک طرفه نمیشه اگر ایران هم آب رو بر سه ولایت افغانستان می بست جوری که 1 میلیون افغانی مجبور به ترک خانه و زندگی می شدن باز قضاوت شما همین بود؟ یا صد برابر پاکستان و..علیه ایران نفرت پراکنی می کردید؟این واقعیت امروز سه ولایت سیستان و بلوچستان کرمان و خراسان جنوبی در ایران هست و یک میلیون بلوچ و غیر بلوچ ..ایرانی که زندگیشان عملا نابود شد جوری که در بخشی از مردم این ولایت ها دست به اسلحه بردن و خواستار تجزیه از ایران شدن..هر کشوری دیگری جز ایران بود سر همین موضوع اعلام جنگ می کرد نمونه آن پاکستان یا عربستان سعودی که سر موضوعات کوچکتر به یمن بحرین هند و.. حمله کردن سوال این هست چرا موضوع بازگشت مهاجرین به افغانستان همیشه نباید حل بشه و یک اصطکاک دائم بین دو کشور باشه!؟ مشخصه به دلیل برهم نخوردن ترکیب جمعیتی به ضرر پشتون ها در افغانستان ده سال شد بیست سال بیست سال شد سی سال امروز به چهل سال می رسیم نمیشه انتظار داشت وقتی حکومت شما با هر دولتی مدام برای ایران در حال بحران آفرینی هست طرف ایرانی مدام به افغانستان هدیه بده بحران مهاجرین و بحران مواد مخدر حل نشد بحران آب رو علیه ایران کلید خورد و جدیدا هم بحران داعش آنهم خود جوش و احتمالا پاکستان هیچ نقشی در ترانزیت اینها از سعودی به افغانستان ندارد!! خیلی موضوعات هست که اکثریت مردم ایران از آن بی خبر هستن دقیقا برعکس افغانستان و همسایگان که کوچکترین موضوع رو حسابی بزرگ می کنن برای پروژه ایران هراسی... خیلی دوستانه می گویم این راهی را که برخی مسئولین امنیتی شما در خفا دارند طی می کنند در نهایت به اعلام جنگ علیه ایران منجز می شود حالا شاید غربی ها به آنها وعده دادند که شما شروع کنید ما پشت شما هستیم ولی در نهایت دود آن در چشم کل ملت های هر دو کشور خواهد رفت...
استاد دانشگاه تهران

>>>   اینکه عده ای کارگر بیچاره که از کار در رقابت با کارگرهای افغان که با پول کمتر بهتر کار می کردن اخراج شدن و الان نسبت به اونها در کشور خود اعتراض دارن چه ربطی به فرهنگ و تمدن و دین و..ایران داره که تازه تا همین چند قرن پیش فرهنگ و تمدن و.....با شما مشترک بود داره!!! در همین آلمان مهاجر پذیر هم نژادپرست های مخالف مهاجرین ترک و قبرسی خاورمیانه ای تظاهرات می کنن هم طرفداران اونها هم اسلام ستیزها تظاهرات می کنن هم مخالفین اونها حالا در ایران نوع کنترل شده اسلامیش منهای اون غیر اخلاقیهاشهاش یه بار به صورت نسبی اجرا بشه اشکالی داره! یعنی مرکل باید جواب دندان شکنی به آلمانی های ملی گرا و نژاد پرست بده!! یا ادعاهای مرکل درباره تمدن آلمان زیر سوال رفته!! البته قبول دارم حقوق مهاجرین در ایران باید اول کامل اجرا بشه بعد بقیه
علی اشکانی

>>>   برادرگفته شما آب را بسته اید عزیز برادر ما از منابع کشور مان استفاده نکنیم درکشورشما که مزاحم هستیم به نظر شما ما چه کارکنیم اولا ما آب. رانبستیم همین حالا درایران خشک سالی نیست درآنجا هم خشک سالی هست دوم اینکه افغانستان به آب نیازدارد تابتواند زبر بناهای کشور ش را توسعه دهدخدا راخوش میاد ما ازمنابع داخلی خودمان استفاده نکنیم همیشه واردکننده باشیم ما آب را برای تولید برق که چرخه اول صنعت هست نیازاریم ما با بت برق وارداتی ازایران ترکمنستان سال چند میلیارد هزینه پرداخت میکنیم شما انتظار نداشته باشید ما ازضرفیتهای که داریم استفاده نکنیم وهمیشه به گفته شما سر بار شما باشیم امیدواریم شما این واقعیت را درک کنید

>>>   من سخنان آقای راستگو و داکتر عبد الرب اچکزی را تایید مینمایم اگر هم اشتباهی از بعض مسیولین ایران باشد کدام ربطی به رهنمود های رهبر عالی ایران ندارد ایشان علاوه بر یک شخصیت رهبر مذهبی و ملی سیاسی ایران در شعر و ادبیات فارسی هم صاحب نظر میباشند بعلاوه ایشان برای وحدت جهان اسلام بیشترین تلاش را داشته مرجعیت دینی بسیاری از مسلمانان شیعه را دارند و برای همه جهان تشیع خیر اندیش میباشند من نظریات بسیاری از ایشان در مورد افغانستان را خوانده ام و نیک میدانم ایشان دو کشور و ملت را از یک ریشه و تبار و برادر و هم زبان با تاریخ و فرهنگ مشترک میشناسند ولی با تاسف بسیاری مسیولین ایرانی حتی پنج فیصد اطلاعات ایشان را هم در مورد تاریخ و فرهنگ و مردم و سابقه و گذشته افغانستان را ندارند و بیشتر گپهاشان سطحی و بدون دانش است.
حق گو

>>>   جالبه برادران افغان از تجمع اعتراض امیز کارگران عصبانی شدند!!! برادر بفهم کارگر ایرانی بیکار است نان ندارد بخورد وقتی شما به صورت غیرمجاز وارد ایران می شوی وکارفرمای فرصت طلب تو را ارزانتر می برد ضررش به کارگر بیچاره ایرانی است می فهمی !در ضمن اعتراض حقشان است چطور شما افغانها این اجازه را به خود می دهی که سفارت ایران را حمله کنی وتطاهرات کنی و به سردمداران ایرانی ناسزا بگویی چطور این اجازه را داری وایران حق ندارد مهاجران را اخراج کند ولی شما سریع تهدید به بستن اب می کنی برادر اب برای خودتان ما حقابهمان را قانونی می گیریم اگر ما سر دشمتی بیفتید دشمن قدری برایتان خواهیم بودبا دم شیر بازی نکن این تازه اول اعتراض هاست مردم ایران از دست شما قوم نمک نشناس خسته اند

>>>   من بعنوان یک ایرانی هیچ احساس دوستی با کشوریکه اب را بر ملت ایران میبندد ندارم.باید در عوض بستن اب تمام اوارگان افغانی اخراج شوند.

>>>   انچیزی که امروز بلاومصیبت بزرگی است وبجان مردم مملکت های اسلامی افتاده دست تفرقه وایجاد دشمنی است که نئو کلونیالیزم(استعمار گرایی جدید)وگلوبالیزیشن(جهانی سازی)است که بین ملتها واقوام وادیان ومذاهب با سلاح های پنهانی بمانند ...تحریک وتبلیغ نشنالزم وتعصبات کورکورانه ،جدایی می اندازند.در حقیقت قدرتهای استعماری برای پلان وتصمیمشان که بردن وچور وچپاول ثروتها وهمچنین تحکیم قدرت وهژمون ورقابت با یکدیگر است بجنگ امده اند اما جنگشان جنگ سخت نیست(hard war)بلکه جنگ نرم است که مدیریت بر ذهن وتغییر بر رفتارها دارد وای پلان بخصوص برای کشورهای منطقه جنوب غرب اسیا ومیدل ایست واسیای مرکزی واسیای میانه است وبیشترین ومهمترین ان در اسیای جنوب غرب است که شاهراه انرجی ووجود کشوری بنام رژیم اشغالگر قدس شریف است.دلیلش اینکه شمااگر اخبار رادیوو تلویزیون بی بی سی ویا سی ان ان وفاکس نیوز را می بینید اولین ویا دومین خبرش همین موضوعات مربوط به مسایل اسیای جنوب غرب وخاور میانه است پس مه اول غزلی از علامه اقبال لاهوری از کتاب زبور عجم برایتان میاورم وبعد ادامه گپ با شما دارم
چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما
ای جوانان عجم جان من و جان شما
غوطه ها زد در ضمیر زندگی اندیشه ام
تا به دست آورده ام افکار پنهان شما
مهر و مه دیدم نگاهم برتر از پروین گذشت
ریختم طرح حرم در کافرستان شما
تا سنانش تیز تر گردد فرو پیچیدمش
شعله ای آشفته بود اندر بیابان شما
فکر رنگینم کند نذر تهی دستان شرق
پارهٔ لعلی که دارم از بدخشان شما
می رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند
دیده ام از روزن دیوار زندان شما
حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل
آتشی در سینه دارم از نیاکان شما
بناًامروز وظیفه وفرض است جوانان اسلامی کشورهای مسلمان وبخصوص فارسی زبان گپ وگفتی نشوه که باعث تفرقه ودشمنی شود چون انها همی را می خواهند که جدایی باشد ودشمنی باشد.وقتی انقلاب اسلامی در ایران بپا شد که تقریبا همزمان با حمله ارتش متجاوز شوروی به وطن ما افغانستان بود یک کمک وحمایت الهی بود که به مردم ما شد که اگر رژیم پهلوی بود صد البته بضرر ما میشد بناًٌانقلاب اسلامی ایران یک فرصت بود وامام خمینی رحمت الله علیه با ان گفتار روحبخش خود که در تاریخ ثبت است راجع به مردم ومجاهدین افغانستان ان دیدگاه را داشتند وصد البته رهبر کنونی ایران هم همان خط وخطوط را دنبال می کنند ومه که مرتب این سخنان را گوش می کنم گاهی فکر می کنم همان امام خمینی رحمت الله علیه گپ می زند.خوب ان موقع مردم وبیجا شدگان ما چه در زمان حمله ارتش سرخ وچه در زمان فتنه طالبان به تمامی ملوک از جمله ایران رفتندقصه زیاد نکنم ایران در کنار ما بوده حتی ما شهدایی تقدیم انقلاب اسلامی کردیم وحتی ایران هم شهدایی در رابطه با حمله ارتش سرخ وفتنه طالبان تقدیم انقلاب اسلامی افغانستان نمود.برادر محترم استاد دانشگاه تهران گفتن که بخصوص در منطقه مرز سه استان شدیدا با کم ابی روبروشد که یکی از دلایلش را مه ایجاد بند ابی کجکی روی رود هیرمند در ولایت هلمندمیدانم که اگر یک پلان ومعین وبرنامه ریزی بود وحسن همجواری بود این سد ساخته نمی شد تا این سه استان دچار مشکل شوند واز انطرف ایران کمکها ویا برق منطقه را بنحوی کم می کرد که مه رد پای دشمنان ره اینجا میبینم وشاید کم کاری طرف ایرانی ویا عوامل پشت پرده مسئولان افغانستانی بنابراین نباید اینطور می شد.برادری گفتن اگر امام خمینی رحمت الله علیه ان موقع که راجع به مرز نداشتن اسلام واینکه باید مردم کشورهای مسلمان بتوانند به ایران بیاین وراجع به کار کردن انان این را بگویم که شما امام خمینی رحمت الله علیه را خوب نشناختید وپی به عظمت گفتار ایشان نبرده اید سخنان امام خمینی رحمت الله علیه برای یک وقت معینی گفته نشده البته مه نظرم اینست که ان شاءالله تعالی وضع کشور ما انقدر سریع بهبود یابد که همه هموطنان سریع بکشور وزادگاه خود برگردند وکشور را از ای وضع نجات دهند من سری کامل صحیفه نور امام خمینی رحمت الله علیه را دارم هرقت به ان رجوع می کنم فکر می کنم این رهبر بزرگ الان دارند با ما صحبت می کنند غرض اینک برادران وخواهران همه باید بهم کمک کنیم وبر نگردیم به دوران جاهلیت قبل از ظهور اسلام از تعصبات کور ونشنالزم افراطی دوری کنیم ما یک دشمنان مشترک داریم که ما ملتها را می ازارند نقد منصفانه ودلسوزانه ما را برای رسیدن به هدف که همان پیروزی مستضعفان جهان که وعده قران شریف است نزدیکتر میکند نه خدای ناکرده توهین وبد گفتاری.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   جواب آن هم وطن عزیز ایرانی که جواب آقای داکتر اچکزی را داده
برادر محترم لطفا از جانب ملت ایران نظر ندهید بهتر است نظر شخصی خود را بازگو کنید این مملکت رهبر دارد و ایشان آگاه تر از من و شما به مسایل داخلی و منطقه و جهان هستند ما با لزوم حفظ اتحاد و هم دلی و هم زبانی باید بدانیم کاسه داغ تر از آش نشویم متاسفانه بسیاری از مردم اقوام افغانستان و تاریخ و فرهنگ مشترک ما را نمیشناسند و نا خواسته موجب اختلاف میشوند اگر ما میگوییم سنایی یا رودکی یا مولوی اهل ایران زمین بودند اینها هم مردم هم تبار ما و از همان دیارند

>>>   دوست محترم استاد دانشگاه !
با عرض سلام واحترام بشما ! آب رود خانه هیرمند از کوه بابا دربامیان افغانستان سرچشمه گرفته وتا بند برق کجکی وبعد داخل خاک ایران که سالهاست جریان دارد اما حالا که شما میگوئید ما آبرا بسته ایم ایا میدانید چگونه از کجا بسته اند ؟ آیا واقعا آب را بسته اند؟؟ حکومت ما کجا توانائی بستن آب را دارد؟ چرا ببندد ؟ ما یک پلچک خورد را ساخته نمیتوانیم چه رسد به اینکه جلو چنان آبی راسد سازیم که از حرکت بازماند ؟ واگرشما دقیق تر اطلاع دارید بگوئید تا ماهم ازین عمل نامناسب کاملا مطلع شویم که در کدام ساحه چگ.نه چه وقت جریان اب را سد ساخته اند ؟ شاید تاثیر برف وباران کم امسال که ما بجز یک ودوبار آنهم خیلی کم هرگز برف راندیدیم دلیل همین باشد سال های قبل برف وباران خیلی زیادتر از امسال بود مشکل اصلی شاید همین باشد خداوند در برف وباران برکت بیاندازد تا ده برابر آب به خاک برادران ایرانی مابرود آبادی شما آبادی ماست آبادی ما آبادی شماست دیگر اینکه از اخبارشنیده باشید که داغش سی فرد از سربازان مارا با چاقو گردن برید غربی ها داغش رابرای ما روسها ساخته اند خوشبختانه شما خیلی قویتر هستید و میتوانید جواب دندان شکن برای داغشی ها بدهید اینکه طالب وداغش چگونه مجهز میشوند وسلاح میگیرند بالاتر از صلاحیت رهبران ما هست شما حتما خبردارید که کرزی ازین بابت با غربی ها چقدرمشکلات داشت !
( ر )

>>>   محترم استاد دانشگاه تهران !
اگـــــــــر من یک گیلاس آب داشته باشم آنرا با برادر ایرانی خود دونیم میکنم اینکه این حرفم ازدلم هست یا مبالغه این را خدا میداند! نکند که موضوع بستن اب یک سوه تفاهم باشد ومشکل اصلی برف وباران کم امسال باشد ماکه در داخل افغانستان هستیم نمیدانیم از کجا کدام نقطه چی وقت چطوری آب رابسته اند؟ کمی دقیق ترشوید .

>>>   بـــه ( من بعنوان یک ایرانی هیچ احساس دوستی ....
اگر توضیح بدهید درکجای افغانستان آب را بسته اند که ما خبرنداریم ؟ ما کجا امکانات وتوانائی این کار را داریم ؟ سوه تفاهم محض است !

>>>   داکتر صاحب اچکزی ! کاش اول خود همین پاکستانی های هموطن اقبال به اساس مفکوره او عمل میکردند همه میدانند که ناپاکستان آله دست دشمنان اسلام ومنبع ترورست ها در منطقه است

>>>   به : در جواب به داکتر عبدالرب اچکزی...
آقای عزیز شما لطفا از طرف شخص خودتان حرف بزنید . درست نیست که نظرات خودتان را به نام مردم ایران بیان می کنید . شما نماینده مردم ایران نیستید . سخنگوی مردم ایران هم نیستید پس بهتر است بفرمائید که نظر شما این چنین است . جناب دکتر اچکزی بنده خدا نظرات خودشان را خیلی مودبانه و به روشی صحیح بیان کرده اند . به کسی هم توهین نکرده اند که شما بر آشفته اید . اگر نقدی دارید بفرمائید . اینکه مردم ایران خسته اند که حرف بی پایه ای است . شما چه خستگی از مردم ایران دیده اید ؟ شما مثلا می توانید بفرمائید من و تمام کسانی که من می شناسم خسته شده اند که بر فرض صحت حرف شما ، این ادعا شامل همه مردم ایران نمی شود و اگر بگوئید از نظر همه مردم ایران اطلاع دارید که این ادعائی کذب و پوچ است . خسته نباشید ...
شهروند - ایران

>>>   متاسفانه دوستان افغان نمی دانند که دولت افغانستان اولین کاری که کرد ساختن یک سد غیرقانونی بود برای ممانعت از ورود اب به ایران ...و توقع دوستی از ایران دارند مردم شریف افغانستان خیلی چیزها را نمی دانند...طوری وانمود می کنند که همیشه مورد ظلم ایران قرار گرفته امد... در واقع از ماهیت مهاجران در ایران برای رسیدن به اهداف سو ایران هراسیشان استفاده می کنند بدون اینکه زمینه بازگشتشان را فراهم کنند چون ترکیب حمعیتی افغانستان به هم می خورد وبه ضرر پشتونها می شود

>>>   شما افغانها با کمک امریکا اب را به روی ما بستید وسدی خارج از قوانین بینالمللی ساختید وپشتتان به امریکا گرم است

>>>   تعجب می کنم یعنی شما افغانها نمی دانید که دولتتان با ایجاد سد مانع ورود اب به ایران شد ان هم سدی که بر خلاغ قوانین ملل است دوازده سال پیش!!!!

>>>   مردم افغان نباید هم بدانند که دولتشان چه بر سر ملت ایران اورده... انها فقط راجع به مهاجران که چقدر در ایران بدبختند می دانند!! انها فکر می کنند که ایران ابشان را به ناحق خورده !! انها فکر می کنند که مهاجرانشان در بدبختی محضند ولی نمی دانند که این مهاحران وضعشان خیلی بهتر از مردم افغانستان است که اگر در وضعیت بدی بودند بر می گشتند ...

>>>   حالا یک گپ خنده دار بزنم در وقتیکه مالیزیا درس می خواندم با سایر افراد از ملتها بشمول ایرانیها وپاکستانیها هم بودند راجع به همین غزل علامه اقبال می گفتم ما با ایرانیها می گفتم نظر اقبال ما وشماها هستیم اقبال می فهمیده این پاکستانیها به سفارش وتوصیه اش گوش نمی کنند از انطرف هم اینکه اقبال گفته عجم یعنی ما پاکستانیها عجم نیستند سامی هستند ومی خندیدیم
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   برادر عزیز ایرانی !
دوازده سال پیش به کمک هند بند برق را درهرات که ازچهل وپنج سال پیش زمان داود خان نقشه شده بود وکارش تفریبا هفتاد فیصد پیش رفته بود اما چنگ ها شروع شد کار متوقف شد آنزمان نه امریکا بود نه سیاست ها ورهبران فعلی ! از همه مهم تر اینکه حالا هم سد هرات تکمیل نشده وذخیره سازی آب شروع نشده هندی ها میگویند یکسال بعد ذخیره سازی آب را شروع میکنند مشکل اصلی کمی برف وبارن است رود خانه هیرمند را هم کسی تا حال سد نو برایش نساخته همان سد کهنه ونیمه فعال که از پنجاه سال پیش است درمسیر آبها بجز کمی برف وباران در طول این 13 سال هیچ تغیری نیامده هیچ دی در افغانستان نیبست که نقشه اش حتی از بیست سال پیش باشد یک و دو که هست از چهل یا بالاتر ازانست اگر شما خبردارید که درطول این 12 سال سد نو ساخته شده وآب دران ذخیره شده نشان دهیدکجاست؟؟؟؟؟
ر )

>>>   بــه ( تعجب می کنم ...
ازین تعجب شما درتعجب شدم کمه چگونه این حکومت ناکام ما سد جدید ساخته وما خبرنداریم سد نیمه کاره هرات نقشه داود خان چهل سال قبل است واینهم تاحال ذخیره سازی آب را شروع نکرده چون کارش یک سال بعد تکمیل میشود

>>>   آقای (راستگو) چقدر زیبا و دلکش هست داستان تان "آفرین

>>>   آقای دکتر عبدالرب آچکزی
از نظرات منصفانه جنابعالی تشکر می کنم.ای کاش همه ما به جای جنجال های بیهوده از روی منطق با هم صحبت کنیم. در ضمن هر کس می گوید مردم ایران خواهان اخراج افغانی ها هستند نظر شخصی خودش را می گوید این نظر مردم ایران نیست.
بااحترام ایرانی

>>>   در جواب به کاربر افغانی که با عنوان شهروند ایران کامنت گذاشته است.
هموطن عزیز ایرانی من حرف درست و حق را زده.همه ملت ایران غیر از تعداد اندکی از وجود و حضور تمام نشدنی افاغنه در ایران ناراحتند و بارها و بارها به روشهای گوناگون ان را بیان کرده اند.پس بهتر است بی جهت خود را فریب ندهید.میزان حساسیت ملت ایران از بودن اتباع بیگانه بخصوص پس از پیمان بستنتان با امریکائیها و بستن اب به روی ملت ایران و مشکلاتی که مواد مخدر تولیدیتان ایجاد کرده به شکل قابل توجه در حال افزایش است و به همان نسبت میبینید برخورد با شما هم افزایش یافته.با انکار واقعیات نه اجازه دارید از اظهار نظر اتباع ایرانی در مورد کشور عزیزشان جلوگیری کنید و نه واقعیت تنفر ملت بزرگ ایران از بیگانگان همیشه مزاحم را لاپوشانی کنید.من نظر این هموطن عزیز ایرانیم را کاملا تائید میکنم.شما هم بعنوان تبعه افغانستان اجازه کوچکترین اظهار نظری در مورد نظر اکثریت ملت ایران را ندارید.ان زمانیکه با این حرفها حضور غیرقانونیتان را توجیح میکردید خیلی وقت است که تمام شده!!

>>>   يك حساب سر انگشتي: چه كسي نژاد پرست و متعصب است؟ چه كسي بيشتر زبان توهين و تحقير دارد؟ چه كسي مغرور ومتكبر است؟ چه كسي اصلا خجالت نمي كشد؟ چه كسي انصاف را رعايت مي كند و يا نمي كند ووو...؟ بك حساب سر انگشتي لازم دارد لذا بايد ديد در اين صفحه چند نفر نظر داده، چند درصد ايراني و چند درصد افغانستاني بوده، چه كلماتي رد بدل شده، و چند كلمه توهين آميز وجود دارد، هركدام چند بار، از طرف چه كسي گفته شده، چه كسي و چند بار گذشت كرده و به اصطلاح تير خود را آورده و چه كسي بيش ازهمه بر روخ ديگري شاخ وشانه كشيده و حرفهاي ركيك و پست گفته و طرف را توهين و تحقير كرده است؟؟؟ شما قاضي و يك بار ديگر اين صفحه را بخوانيد تا بدانيد. اما به نظر حقير: عمر انسان خيلي زود به آخر ميرسد، وقتي پير شديد باد تان خالي ميشود براي تان نه افغانستاني بودن جالب خواهد بود و نه ايراني بودن. وقتي اسير خاك شديد با ملائكه هايي رو برو مي شويد كه نه افغانستاني است و نه ايراني، وقتي در عالم برزخ قرار گرفتيد آنجا نه افغانستان است نه ايران، و با مردماني رو به رو مي شويد كه اين حرف ها برايش به پوست جوي ارزش ندارد، و قتي در روز حساب و كتاب و روز رستاخيز محشور شويد قطعا هم بايد جواب اين سخنها و سخنهاي نسنجيده ديگر تان را بدهيد، بنا بر اين آنچه كه كشك واقعي است ايراني بودن و افغاني بودن و اينجاي و آنجايي بودن است و آنچه كه ارزش دارد انسانيت است و ايمان حقيقي نه ادعايي برويد راه تان را با يقين پيدا كنيد مردانه در آن بمانيد به دور از هياهو و قال مقالهاي بي ارزش
برادر شما مصطفي

>>>   آقاي راستگو! طبق تعريف شما ملاي ده شما هم بيسيار خشك مغز بوده ولي آقاي سروش هم زياد پرت و پلا مي گويد. از قديم گفته اند: نه به آن شوري شور نه به آن بينمكي. نه به آن قد بلند نه باين خم خمكي. نه به آن ريش دراز نه به اين بيخكنكي.... نه همه را به تهمت كفر فتواي قتلش را داد و نه اينكه كسي كه خود ميگويد مسلمان نيستم بگوييم: تو خودت متوجه نيستي بلكه تو هم مسلماني و هم هدايت شده... در مسلماني اقلا خواندن شهادتين لازم است.
محمد

>>>   مصطفی ئی باشد که چنین آئینه وار بگوید وچنین فرشته وار بیاندیشد
مـــرغــی دیدم نشسته بر باره طـــوس
در پیش نهــــــــاده کلـــــه کیـــــکاووس
با کله همی گفت که افسوس افسوس
کـــــو بانگ جرسها و کجا نالـــــــه کوس
برادرمصطفی با این حرفهایت دلم را آب کردی!
راستگو

>>>   ونیز نظر حافظرا بخوانبم :
چه خوش گفت جمشید با تاج و گنج
کـه یک جو نیرزد سرای سپـنـج
هـمان منزل است این جهان خراب
کـه دیده‌سـت ایوان افراسیاب
کـجا رای پیران لشـکرکـشـش
کـجا شیده آن ترک خنجرکشـش
نـه تنـها شد ایوان و قصرش به باد
کـه کـس دخمه نیزش ندارد به یاد
هـمان مرحله‌سـت این بیابان دور
کـه گم شد در او لشکر سلم و تور

>>>   جناب راستگو از خواندن نوشته هایت لذت می برم...
دوست دار تو برادر مسلمانت از ایران

>>>   به : در جواب به کاربر افغانی که با عنوان شهروند ....
برادر عزیز من اصلا نه ایرانی هستم نه افغانی انسان که هستم هستم و یک سوال منطقی پرسیدم . گفتم شما از کجا آمار به دست آورده اید که همه ملت ایران با حضور افغانی ها در ایران مخالف هستند ؟ گفتم شما چه سمتی دارید که خود را سخنگوی همه ملت ایران میدانید . جواب این حرف که پرت و پلا گوئی نیست برادر من . اصلا اگر همه مردم ایران با حضور افغانی ها در ایران مخالف باشند اینکه دیگه خیلی بی عرضگی می خواد هفتاد ملیون مخالف باشند اما یک ملیون خودشون رو به اونا تحمیل کنند . پس اینجوری هم که شما می گید نیست شما و اون یکی کامنت گذار و یک عده دیگه ( گیرم که چند ملیون دیگه ) مخالفند اما برادر من تعداد کسانی هم که با نظر شما موافق نیستند کم نیستند . چرا فکر می کنید هر چه شما می گید همون حرف مردمه . همه حرف من همین بود خواه پند گیر خواه ملال حالا تو بهم بگو غیر ایرانی خوب اشکالی نداره . آدم باش هر جائی که می خوای باش .
شهروند - ایران

>>>   ... هر جمله ای که یک افغانی میگه صدتا براش جواب میارن. من نمی خواهم چیزی بگم چون همه چی عیان و مشخص هست دیگه لازم به گفتن نیست . من در دانشگاه دولتی ایران درس می خوانم و جالب هست اکثر روشن فکران و نخبه گان و فرهیخته گان ایران کاملا نظرشون با بقیه مردم عوام ایران مخالف هست اونها خود با زبان خود اقرار می کنند که رفتاری که علیه مردم آواره افغان در ایران شکل می گیره به جز نژاد پرستی و تبعیض چیز دیگری نیست. فقط منصفانه بشینیم و فکر کنیم و درست ببینیم تا بفهمیم که حق کی واقعا ضایع شده و به چه کسانی ظلم شده. و در پایان به مردم خودم: در نا امیدی بسی امید است ... پایان شب سیه سفید است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است