جغرافیای جنگ تغییر می کند
خود آمریکایی ها هستند که این پروژه بدون همکاری آنها امکان پذیر نیست. آمریکایی ها از این جنگ، حیات خلوت روسیه را مورد هدف قرار می دهند و آمریکایی ها می خواهند حاکمیت و سیطره خود را به آنجا برسانند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۵    ۱۳۹۴/۲/۸ کد خبر: 93895 منبع: پرینت

واقعه بدخشان، واقعه ای دردناک بود که بسیاری از خانواده های افغانستانی را داغدار کرد. رییس ستاد مشترک افغانستان در توضیح غفلت هایی که از جانب وی صورت گرفته بود گفته است که ما آمادگی های لازم را داشتیم اما امکانات ما بسیار کم بود. اگر وزارت دفاع آمادگی داشت پس چرا این گونه و به سادگی نیروهای امنیتی ما سربریده شدند؟ موترها تیل تمام کردند و چندین نفر به اسارت گرفته شدند؟ در پس پرده این واقعه چه چیزی وجود دارد؟

نصرالله صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آماج » گفت: واقعه بدخشان بسیار فاجعه آمیز بود اما در سراسر کشور هم شاهد اتفاقاتی هستیم که برای مردم دردناک است. ما هرروز شاهد حداقل چهل نفر تلفات از مردم و نیروهای امنیتی افغانستان هستیم. رییس ستاد مشترک ارتش، گفته است که ما آمادگی های لازم را برای جنگ داشته ایم. در حد رهبری وزارت دفاع ممکن است تصمیم های خوبی گرفته باشند اما این تصمیم ها ضرورت به این دارند که در عرصه عمل اجرا شوند. آنها می گویند که ما آمادگی هایی داشتیم، اگر آمادگی به این شکل بوده است، اگر آمادگی نداشتند در افغاستان چه می شد؟ فکر می کنم که آنها در بین خود نشسته و تصمیماتی را گرفته اند اما در عرصه میدان و مبارزه و جنگی که وجود دارد، آمادگی لازم را نداشتند که ما شاهد این شدیم که تیل موترها در وسط میدان جنگ تمام شود و نیروهای امنیتی دیگر توانمندی ادامه مبارزه را نداشته باشند.این مساله حاکی از این است که هیچ گونه آمادگی برای جنگ وجود نداشته است.

وی اوضاع بهار امسال را از ابتدا قابل پیش بینی دانست و اظهار کرد که این رهبران حکومت بودند که نسبت به این پیش بینی درست بی تفاوت بوده اند و افزود: از اول سال گذشته مشخص بود که این سال سالی سرنوشت ساز برای کشور است. تغییری در نظام به وجود آمده است، یک بار دیگر در این تغییر نظام، مخالفین نظام می خواهند خود را بیازمایند و توانمندی های خود را به رخ حاکمان جدید بکشند. موضوع دیگر اینکه رییس جمهور در روزهای اول، طالبان را مخالفان سیاسی اعلام کرد. این موضوع دو پیامد مشخص داشت. یکی اینکه طالبان را تشریع کرد و دوم اینکه بر روحیه نیروهای نظامی ما تاثیر منفی گذاشت. سوم، رییس جمهور بحث صلح را با مخالفان مسلح و کشور پاکستان مطرح کرد و بسیار گرم و آتشین در صحنه وارد شد و ارتباط فراوانی با آنها گرفت. چهارم، دو تیمی که در کنار هم قرار گرفتند نتوانستند در موضوعی به نتیجه گیری و تفاهم واحد برسند و مشخص بود که در بهار امسال وضعیت چگونه می شود.

نیلی افزود: باز هم در اینجا باید از توانمندی ها و شجاعت های نیروی نظامی خود که در سنگرها در این شب و روزها جان می کنند و از وطن دفاع می کنند واقعاً قدردانی کنیم. همانها توانستند که تا به حال سنگر را حفظ کنند.

این نماینده مجلس می گوید وطن در آتش جنگ می سوزد و رهبران و وزیران ما همچنان مشغول چانه زنی های خود هستند و گفت: رهبری که ما در کشور داریم، رهبری درستی نیست. در این روزها که ما نمایندگان به وزارت خانه ها می رویم، اکثر وزیران و سرپرست ها در وزارت خانه ها حضور ندارند. یا پیش رییس اجرایی هستند یا پیش رییس جمهور و یا پیش معاونان آنها هستند. سفرهایی که رییس جمهور به کشورهای دیگر انجام داده اند لشکر کشی بوده است. وی در این سفرها تمام مهره هایی که در کشور نیاز است تا مراقب امور باشند با خود می برد و کشور خالی از مسوولین می شود، آن هم کشوری با این وضعیت.

وی ادامه داد: در این کشور کسی به فکر مردم نیست، هیچ کس آنها را حساب نمی کند. آنها فراموش شده هستند. مردم فقط برای رهبران به درد صندوق های رای می خورند که به آنها رای دهند و به قدرت برسند. حالا رهبران ما شب و روز مشغول این هستند که موقعیت خود را تحکیم کنند. چانه زنی ها هم بر سر این است که هر کس تیم های خود را به قدرت بنشانند.

صادقی زاده نیلی علت وجود جنگ در شمال کشور را این گونه بیان کرد: تحلیل ها بر این است که جغرافیای جنگ تغییر می کند. جنگ از جنوب افغانستان به شمال افغانستان و به مرزهای کشورهای آسیای میانه کشانده می شود. سه عامل تاثیرگذار پشت سر آنها نهفته است. یکی اینکه، خود آمریکایی ها هستند که این پروژه بدون همکاری آنها امکان پذیر نیست. عامل دیگر کشور پاکستان است و عامل سوم عناصری در داخل نظام کشور خودمان است که این طرح را دارند. آمریکایی ها از این جنگ حیات خلوت روسیه را می خواهند که مورد هدف قرار دهند، موضوع اوکراین برای آنها مهم است، جهان یک قطبی شده است و آمریکایی ها می خواهند حاکمیت و سیطره خود را به آنجا برسانند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دقیقا شمال را خیلی نا امن ساخته اند، از استعمار و مزدوران ایشان نباید توقع خیر داشت. مردم در آتش نا امنی وفقر اقتصادی میسوزند و این جنگها همه روزه تلفات میگیرد. اما این دو قدرت طلب مصروف چانه زنی ها ی خود بر سر قدرت اند و امریکا از این همه کشته شدن های فرزندان این مردم لذت می برد و آتش را تیز تر میکند
صالحی

>>>   روسیه یکجای با ایران به دشمنان بشریت جواب دندان شکن خواهد داد!

>>>   درست است

>>>   هشدار هشدار هشدار؟؟؟؟!!!!!!!!! از آفتاب روشنتر است که در بین آی اس آی و اردوی پاکستان و اشرف غنی در انتقال تروریستان پاکستانی و خارجی در شمال افغانستان توافق شده است. هدف اشرف غنی و پاکستان سقوط شمال و جابجای ترویستان طالب در شمال افغانستان است. این پروژه را تیم غنی و آی اس آی با رنیس امنیت ملی و سرپرست اردوی افغانستان پیش میبرند. غنی اگر بهند نمیرفت و از افغانستان دور نمیبود کسی جرئت حمله به طالبان در شمال را نداشت. او اجازه نمیدهد که پروژه غنی-آی اس ای خراب شود. این را باید همه مردم افغانستان بدانند.
حاج علی مراد کابلی

>>>   جناب وکیل صاحب نیلی فراموش کرده که جنگ درجنوب غرب وشرق افغانستان نیز دوام دارد اما شمال درسال 1388 طالبان ازهلمند به قندوز شبانه هوای انتقال نمیگردید چرا وکلا ملت صدای شانرا بال نکردند درست دربدخشان فاجعه صورت گرفته این همه فریاد های بعضی ازوکلا برای چیست آیا صحبت های بسیار عریان وکلا مورال دشمن را قوی وعساکر دولتی راضعیف نمیسازد چرا اطلاعات شانراباارگانهای مسول مستند شریک نمیسازند غیرازاستدلال وتوجیهات دررابط بیان خود وکلا کدام اسناد دردست دارند که جنگ از طریق شمال به کشور های همسایه کشانیده میشود واگراسناددارند به مردم نشان دهند جغرافیای جنگ تغیرنکرده درجنگهای چریکی تاکتیک اینست که نقطه ضعف را کشف وبعد ضربه میزنند درافغانستان جنگ منظم وجود ندارد تاجغرافیای انرا تغیر دهند عدم نبود عدالت ازجانب بعضی دولت مردان محلی سبب حمایت برخی مردم ازطالبان گردیده جناب وکلا درراه زدودن انواع فساد تدابیر عملی اتخاذ فرمایید زمانیکه مردم ازعدالت حکومت داران مطمین شوند با دولت همکاری خواهند کرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است