فوتبال افغانستان جزو تیم های برتر آسیا می شود
با توجه به علاقه شدیدی که مردم کشور ما به ورزش به‌ ویژه فوتبال دارند، این امیدواری وجود دارد که ورزش فوتبال با پشت‌سر گذاشتن مشکلات و چالش‌های موجود، آینده‌ای روشن داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۰    ۱۳۹۴/۲/۸ کد خبر: 93876 منبع: 90 پرینت

با توجه به علاقه شدیدی که مردم کشور ما به ورزش به‌ ویژه فوتبال دارند، این امیدواری وجود دارد که ورزش فوتبال با پشت‌سر گذاشتن مشکلات و چالش‌های موجود، آینده‌ای روشن داشته باشد.

حدود 13 سال از حیات مجدد فوتبال و بازیکنان آن در کشور می‌گذرد و در این سال‌ها با اینکه امکانات مناسبی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نداشت، اما بازهم دست‌آوردهای بازیکنان آن ستودنی است.

مشارکت در مسابقات منطقه‌ای، بین‌المللی و پیروزی در برابر تیم‌های ملی کشورهای جنوب آسیا و همچنین به دست‌آوردن قهرمانی‌ها و مدال‌های دیگر شاید برای هیچ ورزش‌دوستی در 13 سال گذشته قابل تصور نبود.

کارشناسان ورزشی بر این باورند که بازیکنان فوتبال باید اصول این ورزش را فرا گرفته و با تاکتیک‌های این بازی آشنایی بیشتری داشته باشند، اما با توجه به اینکه طی این سیزده سال جنگ، پایه فوتبال ضعیف بنا شده برای رسیدن به آینده‌ روشنی برای این ورزش باید تلاش فراوانی انجام شود.

هرچند در این سالها تلاش‌های ورزشکاران و مسوولان و مدیران فدراسیون توانسته به فوتبال افغانستان رنگ دیگری بخشد.

چیدمان و گزینش بازیکنان در میدان‌ مسابقات، انتخاب نخبگان فوتبال در تیم‌ ملی و همچنین انتخاب مربی‌های برجسته داخلی و خارجی و همچنین سامان‌دهی مسایل داخلی و به‌دور از هر نوع جنجال، برجسته‌ترین اقدامات مسوولان فدراسیون فوتبال بوده که بدون شک طی 13 سال گذشته سبب قهرمانی‌های تیم ملی شده و نام نیکی برای مدیران این فدراسیون در پی داشته است.

با این وجود، یکی دیگر از دلایل پیشرفت و رشد فوتبال در افغانستان را می‌توان علاقه شدید همطونان دانست و باید اذعان داشت کمتر افغانستانی دیده می‌شود که به این ورزش علاقمند نباشد.

مردم ما در داخل و همچنین مهاجرین در کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی با اینکه توانستند نقشی کلیدی در شکل‌گیری پیروزی‌های تیم ملی داشته باشند، اما از نقش پرشور مهاجرین برگشته از ایران نمی‌توان چشم پوشید.

با توجه به وضع موجود فوتبال در افغانستان بدون شک می‌توان مدعی شد که روند روبه رشد فوتبال در افغانستان اکنون با همکاری مربی‌های آلمانی و ایرانی تسریع یافته و آنان در پیروزی‌ها و اقدامات بازیکنان این ورزش نقش به‌سزایی داشتند.

فقر اقتصادی در خانواده‌های بازیکنان و فقدان حقوق کافی برای آنان، نبود مستطیل‌های سبز کافی و استاندارد، ضعف‌های درونی کمیته ملی المپیک و همچنین نبود بودجه کافی در فدراسیون فوتبال، پررنگ‌ترین مشکلات بازیکنان است که در اکثر مواقع مانع اصلی بر سر راه پیروزی‌ این تیم است.

با وجود این مشکلات، علاقمندی به فوتبال، مدیریت مدبرانه مسوولان فدراسیون، استفاده از مربیان خارجی، سفرهای ورزشی به کشورهای منطقه، حمایت سرمایه‌گذاران و برگزاری لیگ‌برتر افغانستان زمینه‌هایی است که می‌توانند در تسریع روند روبه رشد فوتبال افغانستان موثر باشند.

اکنون کارشناسان ورزشی با توجه به وجود چالش‌ها و فرصت‌ها معتقدند که تیم ملی افغانستان با پشت‌سرگذاشتن این مشکلات و چالش‌ها از فرصت‌ها استفاده خوبی خواهند کرد و به زودی یکی از تیم‌های برتر آسیا خواهد شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با گندی که در تهران ببار اوردند....حتما

>>>   عامل اصلی شکست افغانستان در برابر ایران مربی ایرانی تیم افغانستان بود که با نگذاشتن بازی کنان کلیدی تیم افغانستان مقابل ایران باعث شکست خوردن افغانستان شد باید این مربی را به زود ترین فرصت اخراج کنن ویک مربی اروپای بیارن چون این مربی ایرانی پول هم خورده بود

>>>   حتما منتظر بمانید تا بشود.باز یک مدت گذشت کوری خواندن اینها شروع شد.حداقل صبر کنید یک سالی از افتضاح 6 تایی شدنتان بگذرد همه یادشان برود بعد دوباره شروع کنید.توهم تا کجا؟؟؟!!!

>>>   من با نظر نفر دوم کاملا موافق هستم چون همیشه برای شکست ها و عدم موفقیت افغانستان دیگران مقصر هستند ، اصلا لزومی ندارد برای شکست ها ، نگاهی به داخل افغانستان بیندازید دیگران را مقصر بدانید کافی است .

>>>   ...مربی ایرانی که حاضر شد بره تیم نوجوانان افغانستان که الان انگ تبانی بهش بزنند.

>>>   مربی ایرانی روحیه تعصب بازیکنان افغان را از بین برده بود معلوم نبود پیش از بازی چه به انها گفته بود که اقلا یک بازی باغیرت هم نکردند... کاش مثل بازی مقابل عربستان بازی می کردند

>>>   شما خجالت نمیکشید با این افتضاحی که تو تهران به بار اوردید بازهم ازپیشرفت وتوسعه فوتبال حرف میزنید

>>>   یک خبر خوش بگم ایران میزبان بازی های افغانستان در مقدماتی جام جهانی شده است به امید اتحاد دوباره ایران و افغانستان، من به عنوان یه ایرانی به آزادی خواهم رفت و افغانستان را تشویق میکنم
با خبر از ایران بزرگ

>>>   ایرانیها شکستها وگذشته شان را زود فراموش میکنند.

>>>   به عنوان یک ایرانی پیشرفت افغانستان را پیشرفت ایران می دانم. ان شاء الله کشور شما آباد شود و یک روز من بتوانم به افغانستان بیایم و از شهرهاو مردم آن دیدن کنم.
اشکان از تهران

>>>   ایرانیهای عزیز گندی راکه در ترکیه و6تایی شدن در مقابل ترکیه را فراموش نکند.

>>>   حتما تقصیر مربی ایرانی بوده و اصلا بازیکنان افغانستان و مدیران ورزشی و سایر شرایط افغانستان مقصر نبوده اند -- تیم ایران هم حتما برای شکست تیم بزرگ و پر افتخار افغانستان به مربی ایرانی و همه بازیکنان تیم افغانستان میلیارد ها میلیارد دلار پول پرداخت کرده تا ببازند و گرنه ایران که اصلا فوتبال بدرد بخوری ندارد در آسیا هم آخر است ---تیم عربستان هم حتما به مربی و بازیکنان ایرانی پول پرداخت کرده که ببازند و گرنه در فوتبال اصلا شگفتی وجود ندارد و همه چیز مثل ریاضی دارای محاسبات منطقی است

>>>   منم میرم بازیهای افغانستان را نگاه کنم....

>>>   دوستان عزیز اول افغانی واحد پولی افغانستان است دوم همه مردم ایران وافغانستان خوب یابد نیستند
از استان کاپیسا افغانستان

>>>   مربی ایرانی بزرگترین اشتباه بود

>>>   سلام.من شنیدم ک بازیکنان تیم ملی کشورمون پول گرفتن ک ببازن.نمیدونم حقیقته یاشایعه

>>>   در جواب به ... ایرانیهای عزیز گندی راکه در ترکیه و6تایی شدن در مقابل ترکیه را فراموش نکند....
کدام شش تایی شدن؟؟؟کی ما با ترکیه بازی کردیم که شش تا بخوریم.کشوریکه مقابل ارزانتین ان بازی درخشان را میکند و اگر پنالتی ما را داور میگرفت حتی امکان مساوی هم داشتیم از ترکیه 6 تا می خورد؟؟؟امان از مواد مخدر که اینقدر توهم درست میکند!!البته افتخاری در فوتبال نداشتید که این فضاحت برایتان سخت نیست وگرنه اگر کشوری اینگونه فضاحت بار شکست بخورد برای همیشه ان را کنار میگذاشت نه انکه باز اینقدر ادعا داشته باشد و موجب تمسخر دیگر تیم ها شود.

>>>   مربی ایرانی را ای اف سی مربی امید افغانستان کرده و تمام حقوقش را هم سفارت بریتانیا میپردازد.

>>>   ایرانی های عزیز برای کسانی بلف بزنید که فوتبال شمارا ندیده نه مایی که در ایران بودیم .کلا شما ایرانیها گذشته تان را زود فراموش میکنید.

>>>   العان چی هستید که در گذشته واینده باشید خوبه که مثل ارژانتین وبرزیل قهرمان جهان نشدید .با کشوری که بیش از 30 سال جنگ زده است لاف زدن نداره.اگه راست میگین با کشورهای خلیج عربی رقابت کنین.

>>>   تا کی افغان ها میخوان تو توهم باشند

>>>   العان چی هستید ک.......))))
شما با چه جراتی اسم دریای پارس را خلیج ع.ر.ب.ی می خوانی واقعا تعجم می کنم !!چگونه تاریخ را تحریف می کنی در فوتبال طرفداران دو تیم حق دارند برای هم کری بخوانند و یکی از لذتهای فوتبال است ولی حق نداری به سیاست و تاریخ یک کشور متمدن دست درازی کنی واقعا باید عذر خواهی کنی خجالت بکش ما ایرانیها در این زمینه و مورد خاک پاک کشورم با هیچ کس شوخی نداریم فهمیدی ما برای حفظ تمامیت عرضی کشورمان که دشمن در صدد تجزیه ان بود هشت سال با خونمان دفاع کردیم و هنوز که هنوز است پیکر بیجان جوانانمان را به کشور می اورند و میلیونها شهید دادیم چطور جرات می کنی با وقاحت نام اعراب را بر دریای کشورم بگذاری...

>>>   شما ایرانی ها هر در مورد منافع خود حق بجانب حرف میزنید.ولی هیچ وقت پیش خود فکر نمیکنید که شما هم حق ندارید تاریخ وفرهنگ دیگران را تحریف وبه نفع خود ضبط کنید .

>>>   اگر خلیج عربی ادعا است خیلی از ادعاهای شما در مورد تاریخ وفرهنگ افغانستان ادعایی بیش نیست.نوبت شما که رسید...?!

>>>   خلیج عربی نیازی به تحریف ندارد چراکه تمام کشورهای اطرافش به استثنای ایران عرب هستند

>>>   (خلیج عربی نیازی به تحریف ندارد چراکه تمام کشورهای اطرافش به استثنای ایران عرب هستند)
تایید میکنم

>>>   یعنی شما افغانها از سازمانهای بین المللی برحق تریدوبیشتر می دانید !! زیر سوال بردن خلیج همیشه پارس زیر سوال بردن فرهنگ چند هزارساله ایرانی خراسانی است کینه و بغض بعضی از شما افغانها از ایران باعث شده که حتی وجود خورشید را انکار کنید بحث کردن با شما اشتباه است تاریخ وتمدن چند هزارساله ایران انقدر غنی وبزرگ است وانقدر مستندات تاریخی دارد که امثال تو وان اعراب ...نتوانستند ونخواهند توانست نام ان را تغییر دهند...

>>>   آن شکست ۶تایی چند دلیل داشت،یکی بازیکنای بزرگ شده ایران،انجام بازیها در ایران(بدلیل رودربایستی ک با ایرانیها دارن)،و مربی ایرانی.وقتی خود ایرانیا ب مربی غیر ایرانی ایمان دارن چرا مسئولین افغانستان باید مربی ایرانی بیارن؟
یکی از عاشقان فوتبال

>>>   عاقبت 40 سال نان دادن به کشور دوست و برادر افغانستان.انقدر فشار را بر دولت ایران افزایش خواهیم داد که همانطور که سیاستش در عدم مذاکره را با امریکا تعقییر داد این سفره ای هم که برای بیگانگان پهن کرده را جمع کند.صبر داشته باشید.

>>>   چطورمیشه افغانستان عربستانی رامساوی کنه که ایران راشکست بده ومقابل امیدایران 6تابخوره تبانی دروازه بان ودفاع کاملامشهودبود خصوصاضربه های آزادوکرنرها.دوستان ایرانی فراموش نکننداولین دیدارتیم ملی افغانستان باایران 1برصفربه نفع افغانستان تمام شد
شیوای بلخی .کاندیداحتمالی بلخ

>>>   مگر در تاریخ کشوری بنام ایران بوده که تمدن ایرانی بوده باشد?!

>>>   چرا بعضی افغانها... ایا افغانها قدر نشناسند؟ ایا ایرانیها میزبانان خوبی نبوده اند راستی چرا؟

>>>   خلیج را همه بنام پارس یا فارس می شناسند عرب کجا تاریخ دارد که کسی خلیجئ را بنام انها کند ؟ بعضی از شوخی چون حساسیت شمارا می بینند آنگونه می نویسند در غیر آن همه میدانند خلیج تاریخی فارس است
( ر )

>>>   بازی عربستان افغانستان و دیدم کل بازیکنای افغانستان تو محوطه خودشون بودن 11 تایی کل بازی دفاع میکردن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است