سهم عین و غین از "پولهای کثیف" چقدر است؟
این افراد متنفذ از طریق پولهای کثیف خود، در مجلس نمایندگان نیز جا و پایی برای خود باز کرده اند و با تامین مخارج وکیلان در سفرهای خارجی و یا تبلیغات داخلی و تجهیز خواسته های آنها، بیشترین تاثیرگذاری در قوانین جدید و سوء استفاده از منافذ قوانین مصوب را به نفع خود به کار می گیرند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۴/۲/۴ کد خبر: 93570 منبع: پرینت

سالیان سال است که فساد مالی گریبانگیر مردم این سرزمین است و هستند ثروتمندانی که از طریق غیرمشروع به ثروتهای بادآورده ی فراوانی دسته یافته اند و به دنبال بیشتر کردن این ثروت از هیچ ظلمی در حق وضعیت اقتصادی مردم دریغ نمی کنند که متاسفانه مصادیق آن در دولت جدید هم کم نیستند.

در مورد این پول‌هاي كثيف و ثروت هایی که باعث ترویج بیشتر فساد در کشور می شود، چند نكته بايد مورد توجه قرار بگيرد. اولا اينكه در افغانستان منافذي وجود دارد كه افرادي كه نفوذ دارند، مي‌توانند از آنها استفاده كنند و صاحب ثروت‌هاي باد آورده شوند.

به بیان دیگر در رده‌هاي مختلف دولت هستند افرادی که با نفوذ خود، می توانند برخی شرکتها و بعضی مدیران را به نفع خود خریداری کنند. افرادي پيدا مي‌شوند كه از قانون اطلاع دارند و دوستان و‌ آشناياني در دستگاه‌هاي مختلف دارند و از نفوذ اينها استفاده مي‌كنند و شبكه‌اي را تشكيل مي‌دهند و در مدت‌هاي كوتاه به ثروت‌هاي بزرگ بادآورده دست پيدا مي‌كنند.

اين موضوع در سیزده سال حکومت کرزی وجود داشت و هم اکنون در دولت وحدت ملی نیز دامنه این روابط نامشروع سیاسی و اقتصادی ادامه دارد. یکی از موارد این پولهای کثیف، بحث زمین خواری است که دامنه ی آن به قاچاق کالا و مواد مخدر هم می رسد.

نمونه دیگر اینکه، اشخاص صاحب قدرتی هستند که از خرید و فروش کالاهای غیرمجاز، درآمدهای نامشروع فراوانی کسب می کنند و یک کارمند ساده ی دولت از طریق نفوذی که در حکومت دارد، به یک شخص ثروتمند تبدیل می شود که اصلا منشا این ثروت مشخص نمی شود.

بدون شک اين وضعيت باعث بي‌عدالتي و بي‌انگيزگي مي‌شود و كساني كه كار صحيح مي‌كنند، سرخورده مي‌شوند. اما تا اينجا آثار فساد براي جامعه هر چند بسيار زيانبار است ولی شايد كوتاه‌مدت باشد. بدتر از آن اين است كه افرادي مي‌آيند و مي‌خواهند ثروت نامشروع خود را سوق بدهند براي هدايت سياسي جامعه و برای افزایش نفوذ و قدرت و ثروت خود برنامه‌ريزي طولاني‌مدت می کنند.

تاسف بیشتر زمانی است که بدانید این افراد متنفذ از طریق پولهای کثیف خود، در مجلس نمایندگان نیز جا و پایی برای خود باز کرده اند و با تامین مخارج وکیلان در سفرهای خارجی و یا تبلیغات داخلی و تجهیز خواسته های آنها، بیشترین تاثیرگذاری در قوانین جدید و سو استفاده از منافذ قوانین مصوب را به نفع خود به کار می گیرند.

درباره اینکه صاحبان این پولهای کثیف چه کسانی هستند، احتیاج به تجسس ندارد چرا که آنقدر فساد زیاد شده است که همگان می دانند که پشت این همه فساد چه کسانی هستند. کسانی که ثروت برای آنها ارضا کننده نبوده و اکنون به دنبال قدرت هستند.

و هنوز معلوم نیست که اشرف غنی و عبدالله چه تصمیم می خواهند درباره صاحبان این پولهای کثیف رایج در کشور بگیرند و یا به بیان دیگر سهم این دو رهبر دو تیم انتخاباتی که اکنون رییسان جمهور و اجرایی کشور هستند، از این پولهای کثیف چه میزان است؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانی که دولت جلوی مزارع و بوته زارهای خشخاش و چرس را نگیرد وضع فساد هم به همین شکل پایدار خواهد بود البته دولت باید...جنگ طلب را هم در کنترل خود در آورد زیرا همین ...خود عاملین فساد در جامعه هستند. کسانی که سهم مهمی در برباد ساختن وطن داشتند امروز از دست آوردهای گذشته شان سهم می خواهند و نباید نادیده گرفته شوند.
مسافرجان

>>>   کثیف تر ازین پول ها کسانی اند که این پول های حرام را میگیرند وقبول میکنند همه این رازها روزی بیشتر افشا میشود وروی این مردم سیاه میشود
( ر )

>>>   والله از اشرغ غنی آنقدر نمیدانم ولی ع... پول است... که در زیر ع ع خود سخت سست ایمان است
مراد

>>>   من با چنین تقسیم موافق نیستم! من پیشنهاد میکنم تا ۴ سال اینده را به ۸ دوره ۶ ماهه تقسیم وهریک بنوبه ۶ ماه ریاست کند تا ما غیرت هردو این لافوکها را ببینیم

>>>   حلوا را همه دوست دارند... هردو رهبر یکی پرتاب شده خارج و دیگری ... هر دو به چور علاقه مند هستند این همه جنک های بین این دو بالای قدرت وپول میباشد اینها بفکر مردم ووطن نیستند ...
حسیب الله از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است