مردم رای نمی دهند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۹    ۱۳۹۴/۱/۱۶ کد خبر: 92372 منبع: پرینت

رییس کمیسیون انتخابات جناب نورستانی گفته که آماده است تا انتخابات پارلمانی را حداقل با سه ماه تاخیر برگزار نماید اما در کنار آن خاطر نشان کرده است که بودجه ندارد و حکومت باید بودجه آن را فراهم نماید که حکومت هم توانایی تمویل آن را ندارد.

صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: جناب آقای نورستانی رییس کمیسیون انتخابات به اقرار خود انتخاباتی را رهبری کرد که به اقرار خودش انتخاباتی با تقلبات گسترده و پیچیده بود و حالا از انتخابات دیگری حرف می زند و این واقعا جای خجالت دارد.

نیلی در ارتباط با صحبت های نورستانی می گوید: طبق قانون انتخابات، تقویم انتخابات باید از 180 روز قبل اعلام شود. در این روزها به شدت موضوع اصلاحات کمیسیون و نظام انتخاباتی مطرح است. آقای نورستانی در این میان می خواهد صدای خود را بلند کند و بگوید:«ما همچنان در صحنه هستیم.» با تقلب گسترده ای که در انتخابات قبلی صورت گرفته می خواهد به نفع کسانی که تقلب کرده اند حرف بزند و آنها را به حمایت خود بیاورد. حالا هم می خواهد توپ را به میدان حکومت بیندازد که انتخابات بودجه و امنیت می خواهد و ما آن را نداریم.

وی افزود: این مسایل را مطرح می کند که اگر انتخابات برگزارنشد، بگوید ما آمادگی داشتیم اما حکومت آماده برگزاری انتخابات نبود. با وجود این صحبت ها مردم افغانستان واقعیت را می دانند با این شکلی که نورستانی انتخابات را پیش برد، یکبار دیگر به سوی انتخابات رفتن بحران را به خانه مردم آوردن است و باور من این است که مردم دیگر به پای صندوق های رای نمی روند.

این نماینده مجلس برگزاری انتخابات بدون اصلاحات در آن را غیر قانونی خوانده و اظهار کرد: بر اساس توافقنامه ای که در آن حکومت وحدت ملی به وجود آمد نظام انتخاباتی باید تغییر کند، قانون انتخابات باید تغییر کند و مسوولین انتخاباتی نیز باید تغییر کنند.

وی در خصوص اقدام مجلس نمایندگان در رابطه با اصلاح قوانین انتخابات گفت: مجلس نمایندگان هم کار خود را شروع کرده است تا قانون اصلاح قوانین انتخاباتی را تصویب کند. ما در پیش از سال اخیر که سال گذشته باشد این موضوع را در برنامه قرار دادیم، کمیسیون ها بر روی آن کار کرده، کمیسیون تقنین آن را آماده کرده، در کمیسیون های مختلف توزیع شده، کمیسیون مشترک هم یک بار دایر شده است. در این هفته یا هفته بعدی در تالار عمومی برای رای گیری می رود. جای خجالت دارد که حکومت کار خود را شروع نکرده است و هیچ خبری هم از شروع کار نیست. مجلس حداقل شروع آن را انجام داده است.

نیلی اوضاع کشور را آشفته ارزیابی کرده و این آشفتگی را متاثر از انتخاباتی نادرست می داند و می گوید: با این انتخاباتی که در افغانستان برگزار شد همه چیز از روال عادی خود افتاد. همین حکومت وحدت ملی در هیچ جایی از قانون اساسی ما جای ندارد. اداره کردن وزاتخانه ها با سرپرست قانونی نیست، عزل و نصب هایی هم که صورت می گیرد هیچ کدام قانونی نیستند.

وی در پایان گفت: اگر انتخابات با همان شکل قبلی، باهمان افراد قبلی برگزار شود، اولاً هیچ کس به پای صندوقهای رای نخواهند رفت و نتایجی که از آن بر می آید مردم قبول نخواهند داشت. بهترین حالت این است که طبق توافقنامه اصلاحات لازم در کمیسیون های انتخاباتی صورت بگیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حالی که مردم را... ساختن دوباره ادم ساختن فایده ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است