پول های بادآورده ای که باد نمی برد
اگر بجای گداپروری ها و انفعال و انتظار برای لقمه نانی پرتاب شده از غرب (که ده ها برابر آن را از غنای خاک افغانستان بدست می آورند) بر نیروی انسانی تاکید می شد افغانستان امروز بدین گونه نبود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۴    ۱۳۹۴/۱/۷ کد خبر: 91843 منبع: پرینت

افغانستان از سال 1381 تاکنون چه میزان رشد اقتصادی، تولید خالص و ناخالص ملی، ترقی و توسعه اقتصادی و تجاری داشته است؟! کمک های سرازیر شده از اقصی نقاط جهان چه میزان و بر چه مبنایی بوده است؟

طی روزهای اخیر دو خبر بولد شده و پررنگ کمک های جامعه جهانی اینبار از مخازن توکیو و آمستردام به خزانه سوراخ و ناتمام کابل منتشر شده است که به ترتیب شامل 9.9 میلیون دالر و 180 میلیون یورو می باشد.

اگر بجای دادن ماهی های درسته و برشته ای که هرگز بوی آن ها حتی به مشام مردم ملکی همیشه گرسنه نمی رسد و مستقیم به مطبخ ارگ برده می شود؛ ماهی گیری و روش های دستیابی به معاش از تولید و منایع و معادن داخلی به افغانستانی ها آموزش داده می شد...

و اگر بجای چنین گداپروری ها و انفعال و انتظار برای لقمه نانی پرتاب شده از کشورهای غنی اروپایی و آسیایی و بعضا امریکایی (که ده ها برابر آن را از غنای خاک افغانستان بدست می آورند) بر نیروی انسانی تاکید می شد افغانستان امروز بدین گونه نبود.

حکایت پول های باد آورده ای که باد نمی برد حکایت همین دالرها و یوروها و ین ها و ریال ها و پوندها و روپیه هایی است که به نام حفاظت از محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی، منع خشونت، حقوق بشر، کودکان کار، مبارزه با فساد، انکشاف و عمران و یا مبارزه با حوادث طبیعی می آید اما به ناکجا آباد می رود.

در برفکوچ ها و رانش زمین ها و بیکاری ها و رشوت ها و اختلاس ها و کودکان خیابانی بی سرپرست این مردم ملکی هستند که قامت خم می کنند و تلفات می دهند اما کمک های غربی و شرقی صرف چکرزنی ها و پلوخوری ها و بلندمنزل ها در دوبی می شود.

در همین راستا تعداد مالیات دهندگان معلوم نیست، خبری از بیش از 76 میلیون افغانی به یغما رفته در بانک مرکزی اسپین بولدک قندهار نیست، ساخت و سازی صورت نمی گیرد و بیمارستانی مجهز نمی شود اما سیل دوم کمک های خانمان برانداز در راه خزانه ملی است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر برای عامه مردم کاری نشده اقلا برای پنج فیصد مردم سرمایه بزرگی را فراهم کرده است هزارها بلند منزل ها مارکیت ها هوتل ها برای آنها به میراقپث گذاشته است سرک ها از بلندترین مودل موتر ها پرشد صد هر دستگاه رادیو وتلویزیون تاسیس شد اینکه مردم عادی صاحب چیزی نشدند تقصیر خودشان است که در مقابل یک خوراک پلو به هر کمیشن کار وطرار رای میدهند برای تامین عدالت متحد نیستند تعداد دیگری بیشتر به پاکستان وفادار اند تا به وطن خود وگرویده ... پاکستانی هستند
راستگو

>>>   درزمان آقای کرزی پول های هنگفت سرازیر شده و حتی یک کاری عاملمنفیعه ( فابریکه) جور و یا ترمیم نشد . این پول های گزاف دیگر با چند چارکلاه که... جیب هاشان سوراخ میباشد و این همه پول ها حیف و میل خواهد شد زیرا که دولت ملی نداریم و یک دولت قومی و قبیله گرا داریم که از نزدیکان شان خارج نمی شود . جامه تغییر خورده است .
بینا

>>>   دوستان هموطن !
میبینیم و میخوانیم و هم مینویسیم که دولک چقدر دوَ لکی و بدرد نخور و روز گذران بوده و لست - چه فساد و ماجراها و چور و چپاول در آن معجون مرکب ترکیب نشده و چه زدو و بند های در آن وجود ندارد ! و ده ها وه وه وه دیگر ! ولی بیائید به پاس خدا و با قبولی فشار وجدان و درک همه درد ها ی ملی و مردمی؛ در تنهائی ولی با حضور و ترس از خدا - با خود بسنجیم که آیا ما خود در رشوت دادن برای سؤ استفاده - با دست برُد در قاچاق مواد مخدره - در دزدی از بیت المال و جیب مردمی و هزار مصیبت دیگر - افغان خوب و مسلمان راستین بوده ایم - که نی !!!!!!! و لی چرا همیشه انگشت شهادت ما بطرف - اول - دولت بقوام نا رسیده و - با ز بد و رد گوئیهای همیشه دهن پاره بدوست و دشمن و از خودو بیگانه - باز است !!!! شما به نشرات تلوزیونهای ما - رادیوهای ما و اخبار ما توجه کنید و أنرا با همین همسیایه ها ی چهارطرف ما و دور و نزدیک مقایسه کنید در تمام دنیا نمی بینید و نمیشنو ید که دست مردمش و دانشمندانش در یخن دولت خودش و چلو صاف کشی خودش باشد !! مگر ما اجیر برای همین تیره روزی و درز اندازی هستیم! آیا مگر رفع دردها در زبان درازیهاست و بیحیا ئیهاست و یا همکاری مشترک صادقانه با دست و دهن بسته !! آخر رسوای جها ن شدیم که بس نیست ...فقط در طول همین ماتم سرای برف کوچ ما - جز از حق تلف شدهٔ خودها... چند دانه نان خشک چند قطره آب - چند گز کفن و و و به زنده و مر دهٔ ما به پنجشیر و بامیان و غزنی و ننگرهار و بدخشان ما - بنام خدا و از ترس روز باز پرس - صدقه کردند ؟؟ ولی در تلویزیونهای مانند بم میغرند که منم و تلوار !!! افغانیت و ایمانیت و مسئو لیت کجاست !! ما که پیر و پوده ایم - صدای پاک و رسای جوانان منور ما کجاست ؟ آیا همانها استند که در نشرات میغرند و دولت میدرند ؟ اما تا به کیَ ؟همسایه و جهان تماشاچیست و چک چک چی و سر ما خم به پیش دوست و دشمن - که یا الله مد د -
حقگوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است