پاکسازی هزاره ها موفق ترین طرح ملی؟!
هزاره ها اولین قومی هستند که توسط چچنی ها، اعراب، پنجابی ها و پشتون تبارهای پاکستانی، تندروهای گمراه شده افغان اعم از کوچی ها و...، مورد تهاجم و سوء قصد مرحله به مرحله و مقطعی قرار گرفته اند تا به برنامه ملی جامه عمل بپوشانند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۶    ۱۳۹۴/۱/۶ کد خبر: 91836 منبع: پرینت

اینگونه که هر از چندی هزاره ها مورد توجه و الطاف خاص طالبان و لشکر طیبه و القاعده و داعش و دیگر مخالفان مسلح قرار می گیرند و از خانه هایشان یا از شاهراه ها یا هنگام عودت به مرزها ربوده و اختطاف می شوند می توان نوید نتیجه ای ملموس داد.

به عبارت دیگر هزاره ها اولین قومی هستند که توسط چچنی ها، اعراب، پنجابی ها و پشتون تبارهای پاکستانی، تندروهای گمراه شده افغان اعم از کوچی ها و...، مورد تهاجم و سوء قصد مرحله به مرحله و مقطعی قرار گرفته اند تا به برنامه ملی جامه عمل بپوشانند.

بی اطلاعی از سرنوشت 30 هزاره ربوده شده از زابل، 10 هزاره ربوده شده از غزنی و نیز 20 هزاره ربوده شده از دایکندی همچنان مقطع بندی شده اما نامنقطع ادامه دارد تا بدین ترتیب پاکسازی خاک افغانستان از هزاره ها موفق ترین طرح ملی باشد.

در این میان، بی تفاوتی و ناتوانی خودخواسته یا ناخواسته ای که به سرور دانش، محمد کریم خلیلی، حبیبه سرابی، محمد محقق و دیگر بزرگان و سران قوم هزاره تحمیل شده است دست اقوام دیگر در غالب مخالفان مسلح را باز گذاشته است تا به مقاصد شوم خود دست یابند.

این نسل کشی خاموش و پاک سازی نژادی در کشوری با انواع و اقسام مختلف تبارها و مذاهب نمی بایست با بی توجهی و بی اعتنایی اقوام سادات، تاجیک، پشتون، ایماق، ازبیک، هندو سیک ها قرار بگیرد که دیگر اقلیت ها نیز در معرض چنین حملاتی قرار دارند.

چه اگر بدین منوال از افغانستان 2015 دسته دسته و ده ها به ده ها تن از زنان و مردان هزاره مورد هجوم مخالفان مسلح در ناکجا آباد قرار بگیرند؛ افغانستان 2025 بدن هیچ نشانی از هزاره ها چندان ادعای مضحک و یا غیر قابل انجامی نخواهد بود.

پیش از این ورود بی نظارت و ناگهانی پاکستانی ها از خوست و سپس پراکنده شدن در نقاط شمالی و کوهستان های افغانستان مورد بی اعتنایی قرار گرفت تا هزاره ها اولین قربانیان ولی نه تنها ترین یا آخرین قربانیان این نسل کشی جهت دهی شده باشند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هرکه قوم هزاره را اذیت و آزار کند اهل جهنم است این مردم بسیار خوب میباشند

>>>   اگر محقق خلیلی سرور دانش حبیبه سرای رهبران واقعی هزاره ها هستند . پس اینها باید به عنوان اعتراض از دولت باید فورا از همکاری بادولت دست بکشد . تا اینکه دولت امنیت هزاره ها را بگیرد . اگر اینها این کار را نکنند دیگر مردم هزاره بالای اینها اعتماد ندارد .

>>>   بايدتاجيك ها باتمام توان ازحقوق هم زبانان خود هزاره ها دفاع كنند متحد... باشند
اميري

>>>   ... بر تعصبات قومی که همواره جوامع انسانی را به سمت تباهی کشانده است. علت اصلی بدبختی ملت افغانستان هم همین تعصبات قومی است که از طرف دشمنان این ملت دکته شده و توسط یک عده نوکران داخلی انجام میگیرد. ملت شریف پشتون، تاجک، ازبک، ترکمن، هزاره، بلوچ، قزلباش، سادات، عرب و... هشیار باشید و جدا از افرادی که تخم نفاق را بین ما میپاشد دوری کنیم. این را باور داشته باشد که ظلم بر مردم هزاره، ظلم بر مردم پشتون و تاجک و ازبک است و اذیت و آزار نسبت به یک قوم، باقی از اقوام را نیز آزار میدهد. زنده باد وحدت و یکرنگی...زندگی مسالمت آمیزی که قوم هزاره، پشتون، تاجک، ازبک و ترکمن و... در کنار هم زیست دارند.
ضیایی

>>>   با سلام !
از زمان که این سی ویک نگون بخت هزاره از مسیر راه قندهار کابل ربوده شدند .درد همه ای ما ، بیم و ترس ما از همین نکته ناشی میشود که این حرکت یک تراژیدی ملی است و با ید که دست کم گرفته نشود . این سرزمین متعلق به تمام کسانی است که از رحم مادر پای خودرا به این سرزمین نهاده اند و هیچ گروه ، قوم ، نژاد ، تبار ، زی و یا دی ادعا مالکیت این سرزمین را به صورت انحصاری کرده نمیتوانند...با احترام
خلیل خاوری از مزارشریف

>>>   ملیت زحمتکش وبرادرما هزاره ها درطول تاریخ متحمل زیان های جانی ومالی فراوانی شده اند که دوران سلطنت جبرانه عبد الرحمان خان را طور نمونه میتوان نامبرد.دوران ظاهرشاه ونادرغدار وحفیظالله امین وطالبان و...همچنان. اینطرح افغانملیتی ها داعش طالب کوچی ها همه یکی اند همانا نسل کشی ملیت ها .برعلاوه اینکه بر هزاره ها ترحم ندارند بر دیگران هم بیرحمانه عمل مینمایند مردم باید بیدار شود این میراث شوم قبیله سالاران وکوچی ها وکرزی واحمد زی ها میباشد.
بااحترام عبیدالله

>>>   بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش زیک جوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضو هارا نماند قرار
مملکت مانند یک خانواده ای بزرگ است که در طول زمانه های طولانی ایجاد کردیده ..است. اقوام داخل یک سرزمین باهم خانواده اند خواهران وبرادران یکدیگرند. اگر یکی ازاقوام علیه یگدیگر بجنگ برخیزند تباهی آن جامعه بوجودمیاید.استعمارچیان بخصوص انگلیس در جنگ انداختن بین اقوام در جهان تجربه دست بالا دارد. شعار شان است. (Divide and Rule ) یعنی تفرقه بیانداز وحکومت کن. اگر همه باهم متحد ویکدست شده ونگذارند نیرنگ استعمار کارگر افتاده ومو ئفق به پلانهای شوم شان گردد. پس آنملت خوشبخت خواهد بود.
باحترام رسولزی از اروپا

>>>   ربودن هزاره ها باطرح استعماری وتعصبات کورکورانه قومی وجهالت دشمن است وبرای ایجادجنگ داخلی میان مردم افغانستان راه اندازی شده است مردم هزاره قومی هوشیاروبادرایت است وطرفدارصلح وامنیت تاببیند که گروبان گیران متوجه اشتباه شان شده مسافران بیگناه رارهاکند وگرنه انشاءالله تلافی شان ازدشمن چندین برابرخواهدگرفت.

>>>   کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من...

>>>   سلام وقت بخیر
به عقیده من سران مافیای قدرت در کشور منافع مادی و ثروت اندوزی خود را در نا آرامی و جنگ در کشور دنبال می‌کنند. ما از دورههایی که سرزمین کهن ما به نام افغانستان شهره یافته است شاهد حکومت ملی و مردمی نبوده ایم تمام حاکمان ظالم و نالایق بلکه مزدور ...با سرسپردگی تمام نوکری بیگانگان را کرده و با مزدوری برگرده این سرزمین طغیانگری کرده است. برای رساندن این سرزمین به تمدن درخشان گذشته نیاز به این است که بیگان پرستان از صدر قدرت کنار زده شود که اقوام برادر کشور می‌توانند با اتحاد این کار را بکنند. خدایا ما را از شر این حاکمان خدوخوانده فاسد نجاب بده!

>>>   این بی تفاوتی و ناتوانی را کی بالای رهبران هزاره "تحمیل" کرده است؟؟ که مقاله نویس ادعا میکند. به نظر من منافع شخصی سران هزاره بالاتر از تمام ارزش های قوم هزاره است که آنرا مد نظر میگیرند. گله از دیگران چرا، که خودی ها به شما خیانت میکنند؟

>>>   سران ما به خاطر پول دوستی و مقام پرستی و حفظ این مقامها لب باز نمی کنند. آنان خود شانر ابه عنوان روشنفکر قلمداد کرده و این گونه وانمود می کنند که اگر از این حوادث سخن بگویند متهم به نژاد پرستی می شوند. ما مردم هزاره باید خود تصمیم بگیریم و برای حفظ هستی خود چاره ای بیاندیشیم. اگر یاد تان باشد شخصی به نام شجاعی در ارزگان زمانی که چند طالب را کشت و برای حفظ امنیت منطقه دلاوران با آنان می جنگید از طرف دولت نژاد پرست به عنوان جنایت کار جنگی معرفی گردید و نیروهای او را خلع سلاح و زندانی کرد. اما اگر کوچی ها و یا طالبان و داعش و ... مردم هزاره را قتل عام کنند دولت نه تنها هیچ اقدامی نمی کند بلکه با سکوت و یا در پشت پرده از این پروژه حمایت می کند.

>>>   این ... تا وقتکی خود را افغان نمیداند ودر خاک این سر زمین. زنده ګی میکند هیچ کس. تظمین اینها را کرده نمیتواند. وانهایی که افغان نیستند برای افغانستان همیشه مشکلات خلق. خواهد کرد فلهذا حکومت باید وقت خود را به ګفتګو همرای مخالفین تلف نکند

>>>   سلام به ملت عزیزم.برادران عزیزبایدبدانیدکه چقدرمشکلات سرراه ماوشمااست .وبالای هزاره های مظلوم بیشتراست.یک مثال واضح رابرای شمابیان میکنم .استادمزاری که رهبرملت
مظوم هزاره هابودبه برادران ناراضی کرزی صاحب ومخالفین سیاسی احمدزی صاحب تسلیم شد.به شهادت رساندند.درحالیکه کسیکه تسلیم میشود.درهیچ یک قانون دنیااسلامی باشدیاغیراسلامی باشدکسی حق نداردکه کسیکه تسلیم میشود.اورابه شهادت برسانید.همه دیدیم که درطیاره به ضرب گلوله شهیدساختند.واین روزهاکه پلان جدیدراروی دست گرفتند.درهرجاکه موترتوقف داده میشودهزاره های مظلوم پیاده کرده میشوندیادرحال سربریده میشوندیااینکه بالای ایشان یک مشکلی رامیگذارندکه دولت به خواسته طالب هالبیکه نمیگوید.مثال تبادله اسیران طالب دولت این رانمیپذیردکه به عوض مسافرین هزاره افرادطالب رارهاکند.تکرارمیکنم که پلان جدیدشان است عملی میکنند.این مزدوران خارجی ها ازپلان خودبرنمیگردد.همه راکشتندکه پرسان کردکه هزاره های بیچاره راپرسان کند.ازهمه کرده دردناکتردرماه رمضان سال 93ماوشماندیدیم که 12ازمزدوری میکرد وتعدادشان عروس ودامادبودندکه بایک دنیاامیدوآرزوبه شب های عیدنزددوستانشان میرفتند.درغورهمه شان بیرحمانه به شهادت رسیدند.این مردم نه انصاف دارندنه مسلمان درست هستندونه به هیچ یک قانون قرآن پایبندنیستند.فقط همه کاروهمه اندیشه اینهابه اختیاریک جنرال یک ستاره پاکستان است هرقومانده راهمان برادران دوگانگی کرزی صاحب ازکویته پاکستان صادرکننداین هاصددرصدبایدانجام دهند.خداآن ملتی راسروری داد.که تقدیرش بدست خویش بنوشت.به آن ملت سروکاری ندارم .که زمین خود برای دیگران کشت.این هاخریده شده هستندبه فرمان دیگران همه روزه قتل عام درکشورماجریان داردمثل قصابی درهرگوشه این کشورکاردخودرابدست دارندکه آماده سربریدن هستند.تازه رسیده است داعش که حالاکه هاقبل ازهمه بیراق داعش رابلندمیکنند.خدای بزرگ ملت عزیزماازهرقومی که است ازشراین قصابان وطنفروش نجات شان ده آمین یارب العلمین.احترام به ملت عزیزم .وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
سیدنصیب ازکابل زیبا

>>>   ما همه مسلمان، برادر، اعضای یک بدن و برابر هستیم. اگر یک عضو ما درد کند ، تمام بدن ما آنرا احساس میکند و نارام میباشیم. تمام باشندگان این سرزمین بدون در نظر داشت رنگ، محل زیست، قوم، لسان و .... دارای حقوق مساوی میباشند. اگر امروز در کابل ، جلال آباد، قندهار، هرات ....بم انفجار کرد و یا مسافرین را از راه اختطاف کردند ویا در میدان والیبال مردم را کشتند همه و همه بدنه یک جسم اند و دشمن هیچوقت ما را متحد و سالم دیده نمیتواند. راه حل اتحاد ووحدت ملی از صدق دل میباشد. بیائید سیاست های انگلیس را دور بگذاریم و همچو یک ملت واحد باهم زندگی کنیم.
احمد

>>>   من فكر مي كنم در پشت اين جنايات دست اشرف غني است غني خود يك طالب است

>>>   رهبران هزاره باید واکنش نشان

>>>   .... باید بگویم که آن هزاره های ربوده شده اگر کدام ریگ در کفش شان نمی بود حتماً ربوده نمی شدند چرا که غزنی 90 فیصد به کنترول طالبان و داعشه اگر قرار به هزاره کشی باشه چه نیاز است که از مسیر راه پیاده کنند میروند به ولسوالی های جاغوری ومالستان هرچه قدر که خواسته باشند هزاره میکشند، اما کدام ریگ در کفش ربوده شده گان بوده (والله و اعلم)
هروی

>>>   هر كس به هزاره هاي گل توحين ميكند خداوند همه اونارا به سزاي اعمال شان گرفتار ميكند انشااله
شميلا حامدي

>>>   باید دولت پلانی مخصوص برای تامین امنیت ازره ها در نظر بگیرد چون ازره ها همیشه در خطر نسل کشی بوده اند و هستند و گرنه به دولت افغانستان باید شک کرد

>>>   سلام . این که هزاره هارا از هر کجا می برند به این معنا نیست که هزاره هارا پاکسازی کند چون هزاره آن قدر کم نیست که به 20 نفر چند نفر ویا حتی صد یا هزار نفر پاکسازی شود این ها هدفهای دارد که میخواهند قوم هزاره را به علیه دیگر اقوام افغانستان تحریک کند که تا هزاره ها نیز دست به چنین کار ها یعنی مقابله به مثل بزند که تا از این تریق یک جنگ صد در صد قومی و نژادی دیگری را در افغانستان شعله ور کند که اگر دولت دست بکار نشود و کاری نکند این هدف شوم یعنی دشمنان افغانستان به اهداف شوم شان خواهد رسید .
طاهر از ایران

>>>   گناه هزاره این است که انتحاری، ادم کش، دزد ، طالب نشده اند.

>>>   به نظرم بهتره مردم هزاره مسلح شوند چونکه دولت در فکر مردم هزاره نیستند و مردم هزاره خود دنبال امنیت خود باشند امروز این سیاه چرده های پاکستان مردم هزاره را از مسیر راه و بازار میگیرند فردا وارد خانه های مردم میشوند مثل بکو حرام گروه گروه مردم را از خانه هایش خواهم ربودند و از طرفی از رهبران هزاره کاری ساخته نیست. خلاصه تا مردم هزاره خودش را قوی نکنند روز از این خیلی بد تر خواهد شد.
م - از بامیان

>>>   حالا وقت آنست تا هزاره ها نیز دست وآستین را بر بزند و خود را از دست این چار کلاه ها... نجات داده سرنوشت خود را بدست خود گیرند وبا یک نیروی انتظامی قوی ومجهز از شرف وعزت خود دفاه نمایند در غیر آن این سرو صدا ها بدرد نمی خورد

>>>   امیدورارم هرچه زودتر این مشکلات در کشور حل شود.

>>>   باعرض سلام به نظر بنده یک عده افراد بی اصل و نسب و دست نشانده خارجی های خون خوار که می خواهند خون مسلمانان را سر بکشند از طرفی دیگر عقیده راسخ مسلمانان در مقابل زورگویان ایستادگی می کنند و در تاری نشان داده که با زورگویی نمی توانند فایق شوند دست به توتئه هایی چون روبای پیر انگلستان دست زدند که شاید ازطریق اختلاف بین شیعه وسنی راحت تر بگویم در حقیقت فارسی زبان و پشتو زبان به مقصد ... خودشان برسند این گروهک نامشروع داعش فقط می خواهند اختلافات را زیاد کنند برادران ...ما هم که عقل خودشان را بکار نمیگیرند
امیرخان از سمنگان

>>>   ... بنظرم کار همین قوم وطالبانش است وحالا هم که داعش از بینشان بیرون زده ما مردم باید بدانیم دشمن اصلی ما همینها است.
دره صوفی

>>>   تلاش ها جریان دارد که در افغانستان باز جنگ طالب با مردم افغانستان قومی شود و این جنگ را باز می خواهد از هزاره ها شروع کند،بعد از اینکه هزاره ها را از پادر آورد نوبت به تاجیک ها و ازبیک ها می رسد.

>>>   من نظر احمد نام را تائید میکنم ، مسلح شدن علیه یک دیگر به تاوان همه است ، باید علیه جهل و بی اتفاقی باهم متحد شویم . لطفآ مردم هزاره را علیه برادران سایر اقوام قرار ندهید. افغان

>>>   امید است افراد مسلکی و با درک وطن از هر قوم و ملیتی تلاش نمایند تا این گونه مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی که به نفع هیج قوم و شهروند فهیم افغانستان نمیباشد، حل و فصل گردد و دست بیگانگان را از شرنوشت مشترک خود قطع نماییم و در کنار یکدیگر تمام اقوام زندگی انسانی و مسالمت آمیز داشته باشند. دوستان نگاهای برتربینی و دکم اندیشی راه حل نیست، بلکه با فرا اندیشی و بسط عدالت اجتماعی در تمام عرصه های ملی، زمینه پیشرف و توسعه ملی فراهم میگردد.

>>>   هزاره کشی به شکل جدیدادامه دارد

>>>   ما تاجک ها در کنار برادران همزبان هزاره ی خود قرار داریم. همین اتحاد ما در انتخابات مشت محکمی بود به دهان تفوق طلبان قومی در کشور.
حمید بلخی

>>>   20 ﻧﻔﺮ ﻛﻪ اﺯ ﺩاﻳﻜﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﭼﻨﮓ ﻃﺎﻟﺒﺎﻥ اﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﭼﻮﻥ ﻫﺰاﺭﻩ ﻧﺒﻮﺩ ﺁﺯاﺩ ﺷﺪ اﻣﺎ 31 ﻧﻔﺮ ﻫﺰاﺭﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻏﻨﻲ و ﻛﺮﺯﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﺖ ... ﮔﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻏﻴﺮﺕ ﻫﺰاﺭﻩ ﻫﺎ و ﺭﻫﺒﺮاﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺩاﺭﺩ.
ﻋﻆﻴﻢ ﺭﺿﺎﻳﻲ

>>>   راه حل با سواد شدن و صاحب خردشدن تك تك مردم و مدني شدن آنها است تا زماني كه جهل و بي سوادي و يا كم سوادي در يك كشور حاكم است اشتباهات و تند روي ها و كج خلقيها و تعصبات بيجا به هر عنواني وجود دارد كه نتيجه آن فقر و بدبختي و تنشهاي اجتماعي و افتخارات دروغين .... و در نتيجه اسارت و بيچارگي و فقر و تهي دستي و آلت دست بيگانگان و سود جويان بيرحم داخلي و خارجي و غم و اندوه تمام ناشدني يك ملت است.
مجتيي

>>>   ممالک خارجی ... ما همواره تلاش دارند تا با نفاق انداختن بنام قوم و مذهب در بین ما، ما را همواره ضعیف نگهدارند و سیاستهای خود را در کشورما پیاده کنند. قصه پیرمرد و هفت پسرش را همه ما شنیده ایم که در زمان نزع هفت پسر خود را خواست و یک بسته خمچه را برایشان داد که آنرا با دستان خالی بشکنند. هر هفت پسر به نوبت کوشش کردند ولی موفق به شکستن آن بسته نشدند. در آخر پیرمرد دانا بسته خمچه را از هم جدا کرد و آنها را یکایک شکست و سپس به پسرانش گفت تا وقتی این خمچه های باریک و ضعیف با هم یکجا بودند شما آنها را شکستانده نتوانستید ولی زمانیکه آنها از هم جدا شدند پیرمرد ضعیفی مثل من آنها را شکست. شما هم اگر با اتفاق باشید کسی شما را شکست داده نمیتواند و اگر بی اتفاق باشد هر کس شما را شکست میدهد. ما هزاره ها هم اگر با اقوام دیگر متحد باشیم هیچ کسی ما را شکستانده نمیتواند. جنگ و دشمنی فقط ویرانی، خانمانسوزی، مرگ، فلاکت و بدبختی بار میاورد و نتیجه دیگری ندارد. با همکاری، دوستی و احترام به حقوق همدیگر میتوانیم زندگی خود را بهتر بسازیم و فقر، فلاکت، مرض های مهلک را از بین ببریم و مشکلات خود را حل کنیم. بجای مصرف پول و قوت خود در جنگ بهتر است آنها را در حل مشکلات خود صرف کنیم. بدون شک ما هزاره ها هنوز هم مشکلات زیادی داریم و به ما باید توجه زیادتری شود. اما امروز بر خلاف پنجاه- شصت سال قبل، ما هزاره ها معاون رییس جمهور، معاون رییس اجراییه، وزرا، معینان، والیان، جنرالان، افسران عالی رتبه، مدیران و ... در حکومت داریم. در حالیکه پنجاه- شصت سال پیش فقط جوالی، کسبه کار و دهقان بودیم و اجازه و فرصت های امروزی را نداشتیم. امروز در افغانستان برای تمام مذاهب حتی برای هندوهای افغان، هیچ ممانعتی از طرف دولت برای اجرای مناسک دینی شان وجود ندارد در حالیکه در بعضی کشورهای همسایه اسلامی ما چنین نیست. در قسمت گروگانگیری، دولت افغانستان باید پولیس و قوای مسلح بیشتری را در مناطق خطرناک برای جفظ جان و مال تمام مردم افغانستان جا بجا کند. ما هزاره ها مثل اقوام دیگر افغانستان خواهان روابط نیک با تمام کشور های همسایه خود هستیم اما نمیخواهیم بخاطر اهداف همسایه های ما، خود را در جنگ های مذهبی، سیاسی و اقتصادی آنها سهیم بسازیم و کشور خود و زندگی خود را خراب کنیم. یک نکته قابل توجه برای ما هزاره ها و تمام مردم افغانستان، توجه به تعلیم و تربیه اطفال و نوجوانان ما است. دولت باید بعد از امنیت، تلاش بیشتر خود را در این زمینه بخرچ دهد و همکاری همه مردم در اینجا خیلی مهم است.
علی بامیانی

>>>   طالبان به هیچ کس رحم نمی کند .هزاره پشتون تاجیک ازبیک همه برادر هستن .در انفجار ورزشگاه پکتیکا که 130 نفر کشته شد همه پشتون بود چرا کسی صدایش بلند نکرد ؟؟ یا در قندهار و هلمند که هر روزددها نفر کشته میشود.همه میداند که پشتون ها بیشترین قربانیان. در چند سال آخر دادن .تا باهم متحد نشویم .این وضع همینطوری جریان خواهد داشت ...
حمید بغلان

>>>   همه ما افغانم و هزاره برادر خوبی ماست. بنآ به حرفهای بیرون ارزش ندهید و این کشور را باهم باید ساخت، و دوستان گرامی کوشش کنید از نفاق افگنی خود داری نماید و کسی را اجازه ندهید به این کار موفق شود.
با احترام منصور از وردگ

>>>   شکی وجودنداردکه هزاره ها متعصب ترین مردم درافغانستان است تاتعصب... راارخوددورننمایندهیچگاهی روی زندگی خوشی رانخواهددیداگریک هزاره راتنهاببینی میگویدهزاره غریبکاروبیچاره هستم وقتیکه چندنفرشدندمیگویندکه ماقوم چنگیزهستیم

>>>   سلام !
نویسندۀ محترم ... این طرح هیچگاه ملی نبوده بلکه از اول نه تنها ضد ملی بلکه ضد اسلامی وضد بشری بوده است. مهره های مزدور وایجنت های که وارد میدان در افغانستان می شوند مجبور هستند یک طوری اعلام موجودیت وابراز وجود کنند؛ متأسفانه چون مزدور همیشه مسلوب الاراده است آنها می آیند مظلوم ترین طعمه را انتخاب می کنند، بعد آهسته آهسته به سوی طعمه های قوی تر می روند ؛ تاریخ افغانستان را با دقت بخوانید ؛ این تاریخ نشان می دهد که فاشیست ترین عناصر مثلا عبدالرحمن از هزاره شروع کرد اما بقایای ملا مشک عالم مرحوم، مردم شنوار وکجا وکجا را لگدمال کرد؛ طالبان هم از هزاره شروع کردند اما وقت به صفحا شمال رسیدند چه کاری بود که نکردند. لذا این طرح ها از آغاز ضد ملی وضد انسانی واسلامی است؛ اما چون فرهنگ پایین است دشمن وقت هزاره را می زند بقیه شادمانی می کنند تا نوبت خود شان که می رسد آنوقت دیگر کسی هم نمی ماند که صدای اینها را بشنوند.
والسلام فریدون کریمی

>>>   ...ما همه یک ملت هستیم, پشتون, هزاره, تاجیک, نورستانی, بلوچ و غیره همه افغان اند. .. هوشیار باشید, هوشیار....
مړنی له کابل څخه

>>>   مردم شریف وزحمتکش هزاره
فریب افراد خودخواه و استفاده جوواز خودراضی ومتکبر ... ریس روابط بین اللملی اداره امور را که تا توانست از موقف خود سو استفاده نمود نخورید.

>>>   سلام بر مردمان شریف افغانستان(هزاره)
بنده یک ایرانی هستم انها در کنار ما زندگی میکنند،انان شریف و پاک هستن انها کسانی هستن که هیچکس صدای انان نمیشنود و کسی که بشنود ان را خفه میکند(طالبان) گویا قلب های انان از سنگ ساخته شده،گویا که فهمیده اند صاحبان اصلی این مرز و بوم بیدار شدن(هزاره) ما در کنار انان هستیم(ایران)ما یار ممد کار انان هستیم جرم انها چه بود؟ که مثل باد از جان انها میگذرید... آیا اسلام اینان کشتار است؟ آیا اسلام اینان به رگبار بستن عده ای بی گناه است؟ وای اگر بگویید ما مسلمانیم! نگویید که حدیث پیغمبر ص را نشنیده ایم که فرمود: هرگاه ندای مسلمانی را شنیدی بپا خیز گرنه مسلمان نیستی! ما با انبوهی مشکلات و انواع قوم ها هرگز نژاد پرستی نکردیم و نخواهیم کرد بین ما فرق نمیکند شیعه هستی یا سنی ، کلیمی هستی یا نصرانی،صابعینی هستی یا زدتشتی،بی دین هستی یا هر چیز دگر!!! یک چیز مهم است بین ما و آن «انسلن بودن ماست» اری ما همه انسان هستیم،ما مردمان کشوری هستیم که دو میلیون هزاره در خود جای داده ایم بی آنکه توهین و تحقیری کنیم به مقدسات یکدیگر حال چه شده که یک ملت مسلمان تبعیض و نژاد پرستی میکند،در حالی که خود بازیچه دست کشور های دگر است(پاکستان،آمریکا...) در هر قدم به قدم این خاک همه مردمانی وجود دارد که در کنار یکدیگر زندگی میکنند و حتی برای خود حسینیه و مساجد ساخته اند دوباره تکرار میکنم من یک ایرانی هستم و از هموطنانم(هزاره ها)دفاع میکنم و حرکت ضد انسانی این جنایتکاران را محکوم میکنم یا علی
فرستاده شده از حسن،بوشهر

>>>   محترم حسن، بوشهر!
تشکر از شما! ولی متأسفانه ما هزاره ها بخاطر آنکه از چهره های ما شناخته میشویم که ایرانی نیستیم به حد اکثر ... آزار و اذیت شده ایم و میشویم. کاش آنچه شما نوشته اید واقعیت میبود. اما با آنهم از احساس پاک شما تشکر!
علی رضایی

>>>   علی بامیانی بیرار!
تشکر از شما! ما به وجود همچو هزاره های وطندوست افتخار میکنیم.
شهباز ننگرهاری

>>>   هزار ه ها اتفاق همه جانبه ندارند در تمام دوران وحکومت ها این قوم از طرف...زجر کشیده اند نمیدانم چرا وحدت خود را نسبت به تاجیک ها ازبک ها ودیگر اقوام کشور محقوظ نمیکنند پشت قومی را گرفته اند که همیشه بقتل آن ها کمر بسته اند .... درین اواخر شروع کردند به اختطاف این قوم مظلوم یک نقشه وهدف برای نابودی این قوم را براه انداخته اند ..هزاره های عزیز وحدت یکپارچه گی با تاجیک ها واقوام کوچک دیگر با عث حفظ شما خواهند بود ..... به امید صلح وآرامش سراسری در کشور جنگ زده مان
فائض

>>>   سلام
امام خمینی ره میفرمایند: اسلام هیچ مرزی ندارد برادر من مگر هموطن بودن به چهره بودن هست،اگر به چهره هست پس پشتون ها حق دارند که میگویند هزاره ها از مغول هستند در صورتی که اینطور نیست هرکس که مسلمان هست هموطن و برادر او محسوب میشود
یا علی

>>>   تشکر می کنیم از هموطنان عزیز که درصفه بسیار حرف های خوبی بودند تعصبات قوم گرای به افغانستان خوب نستن و همه مردمی افغانی بیداند فساد بجز بدبختی ها برای مردم ایجاد میشود ونه تنها برای هزاره وبرای کلی ملت افغان مشود طلبان وداعش فرق ندارد باز هم ما ملتی روی خاکی افغانستان هستیم پشتون هزاره تاجیک وزبک هندی عرب وهمه باز افغانیم فرقی ندارد ما باید کوشش کنیم روی فرهنگ جامعه تلاش برای رسیدن به اهداف پشرفت افغانستان باشم شکرالحمدللاه نسل جوان افغانی بیسواد نیست صلح امنیت را میخواهی بهشت من افغانستان سلام افغانستان خدا یا یک رهمی به مملکتم کن سلام علیکم رحمةالله برکاتو
جلال رضایی از ایران

>>>   سلام اگر مردم افغانستان تاجك پشتون وازبك ميگويد ما همراهى هزاره ها هستيم پس چرا هيج اقدامى نميكنند با گفتن نميشود بلكه با عمل كردن ميشود اگر ده نَفَر از هزاره دو نَفَر از پشتون دو نَفَر از تاجك دو نَفَر از ازبگ بأهم تزاهرات كند كه هرچى زوتر ربده شدگان هزاره آزاد نشود ما خود ما اقدام خواهى كرد دولت هتمن يگ كار ميكند

>>>   آقای حسن از بوشهر .ما افغان ها اگر هرچقدر بین خود مشکل داشته باشیم. به بیگانگان اجازه نمیدیم. بین ما دخالت کند .شماها فقط ظاهر سازی میکنید .مگه شما خبر ندارید که تو ایران با افغان چقدر بد رفتاری میشه چقدر توهین میشه چقدر تحقیر میشه. افغانستان ما داره درست میشه و ازچند سال پیش از زمین تا آسمان فرق کرده .و مردم ما فهمیده که دشمنان افغانستان کی هستن ...
حمید بغلانی

>>>   یکی از دوستان از رهبران هزاره ها واکنش میخواهد! وقت ایشان واکنش نشان دهد, نیتجه چه خواهد شد؟ بهترین راه: توصل به وحدت ملی. از تخریب و توهین به اقوام دیگر بپرهیزید, ... در کشور ما در طول تاریخ قوم کشی و نسل کشی نبوده و نخواهد بود. لطفآ تحت تائثیر اجانب قرار نگیرید. سخنان بوت دوز را از فکر تان هر گز دور نکنید.
بوت دوز

>>>   سلام
یه سوال؟؟؟ یکجای جهان را نام ببرید که همه انها خوب باشند؟؟؟ خیر هیچوقت پیدا نمیکنید حال یک سوال پیش می اید اگر افغان ها انقدر تحقیر میشوند چرا برنمیگردند تا از این بدبختی خلاص شوند اگر داره بهشون بد میگذره چرا نمیاین کشور خودشون تا از دست ایرانی ها خلاص شوند خیلی واضح هست....انجا امنیت ندارد انجا ظلم میشود وگرنه اگر در کشور خارجی بهت ظلم کنند بروی در کشور خود که بهتر است دوست عزیز فرمودید که ما نمیگذاریم کسی در مسایل ما دخالت کند حالا بگویید پس پاکستان چرا هی دخالت میکند تا جایی رسیده است که میگوید مرز های بیشتر میخواهیم و شما هیچی نمیکنید و نمییتوانید هم بکنید و خیلی مشخص است که چرا نمیتوانید چون طالبان در انجا هستن و انها هم از پاکستان حمایت میکنند و یک سوال؟؟ تو بگو کی در تاریخ ایران در مسایل افغانستان دخالت کرده با این شما دیپلمات های کشور مرا کشتید آیا فکر نکردید که این کار بر خلاف دستور اسلام است و مسیله آخر اینکه ما در کشور خود با زبان و دعا دفاع میکنیم نه مثل شما با اسلحه به جان مردم بی گناه میوفتیم این کشور شماست که اجازه میدهد که در مسایل انها دخالت کنند نه ایران!!! ایران چهل سال است که روی پای خود ایستاده و از کسی نمیترسد برای همین آمریکا اون را تحریم بزرگ کرده اما کشور شما تحریم نیست و منابع زیادی هم دارید اما با این وجود هنوز مردم فقیر دارید این منابع برای چه کسایی میرود چه کسی اجازه میدهد خدا به کسی کمک میکند که حرکت کند اما شما حرکتی نکردید نه قیامی نه نهضتی!!!! شیعه هیچوقت زیر با زور نمیرود مثل یمن را ببینید دارن شیعه های حوثی رو میکشند و عربستان به انان حمله میکنند چون شیعه سر خم نمیکند لبنان را ببینید سید حسن نصرالله سر به اسراییل و آمریکا خم نمیکند چون شیعه سر خم نمیکند مصر را ببینید هنوز در داخلش جنگ است چرا چون بین قوم ها جنگ است ما رهبر واحد داریم به نظر شما چرا افغانستان هزاره ها رو نابود میکند خیلی روشن است چون بیشتر هزاره ها شیعه هستن و اگر حکومت دست شیعه بیوفتد هیچ وقت سر به آمریکا خم نمیکند و نمیگذارد که وارد مسایل داخلی شود نمیگذارد پاکستان داخل شود حقیقت رو ببینید بفهمید فکر کنید کورکورانه فکر و تصمیم نگیرید چرا افغانستان میخوهد زبان پشتو زبان رسمی شود خیلی روشن است چون صاحبان اصلی افغانستان دری ها هستن و اگر فرهنگ خود را باز یاد میبینند که فرقی با مردم ایران ندارند و کشور ایرانو اافغانستان یکی میشود انها از این میترسند انها فکر جیب خودشان هستند امیدوارم در سال های آینده دو کشور ایران و افغانستان یکی شود تا همه با هم باشیم ما قبلا با هم بودیم مثل حکومت غزنویان و حکومت های دیگر
یا علی

>>>   جناب حمید بلخی: کدام تاجک؟؟ بین تاجکک ها هم که فرق زیادی موجود است...
بوت دوز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است