ذبح فرخنده از کابل تا واشنگتن
ذبح فرخنده که یک مساله اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی در درون جامعه بدوی و سنتی افغانستان است از کابل تا واشنگتن به نحوی ادامه یافت که خوراک خبری برای رسانه های غربی و منطقه فراهم آورد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۴    ۱۳۹۴/۱/۵ کد خبر: 91775 منبع: پرینت

این روزها اخبار همه جانبه ای مبنی بر تمویل بودجه ارتش 352 هزار نفری افغانستان توسط پنتاگون و نیز تمدید حضور حدود 10 هزار سرباز نیروهای ناتو به سرکردگی امریکا و سخنرانی عبدالله و اشرف غنی در کاخ سفید منتشر می شود که به گونه ای ملموس با فرخنده رقابت می کند.

قضیه قابل تاسف و قابل تامل ذبح شدن فرخنده به جرم مبارزه با سنت های خرافه و سوء استفاده دعانویس ها از مردم ملکی نا آگاه، گرچه بسیار جای همدردی و غم شریکی و اعتراض و انتقاد دارد اما...

اما نباید بر مسایل مهمتر سیاسی و اقتصادی و امنیتی که مرتبط با جان و مال و ناموس و سرزمین هزاران و میلیون ها فرخنده دیگر است سایه افکند، چنان که این روزها تحرکات سازمان ملل متحد، فرماندهان ناتو و مقامات کاخ سفید زیر سایه شوم زن ستیزی و زنده سوزی در افغانستان قرار گرفته است.

به هیچ وجه و با هیچ قانون و مذهب و استدلالی نمی توان از اشد مجازات برای عاملین قتل یک دختر جوان به وحشیانه ترین شکل ممکن در قرن 21 چشم پوشید اما مبارزه مشترک علیه تروریزم، تامین امنیت افغانستان، همکاری های منطقوی، پروسه صلح و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان نباید زیر سایه فرخنده قرار بگیرد.

فرخنده درحالی قربانی فرافکنی کاخ سفید شد که برنامه ها و مذاکرات اوباما، ینس ستولتنبرگ، دانیل هافمن و دیگران با اشرف غنی و عبدالله کاملا در بایکوت خبری و به دور از دقت در جزییات و حواشی مذاکرات کابل واشنگتن می تواند عواقب بدی داشته باشد.

با این تفاسیر می توان گفت ذبح فرخنده که یک مساله اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی در درون جامعه بدوی و سنتی افغانستان است از کابل تا واشنگتن به نحوی ادامه یافت که خوراک خبری برای رسانه های غربی و منطقه فراهم آورد.

درحالی نشست پشت نشست و مذاکره پشت مذاکره در اتاق های بسته و بدون درز جزییات آن از کاخ سفید و کنگره و پنتاگون به کابل در بسته بندی کلی و تکراری از تمویل بودجه تا ابقای سربازان تا پایان سال جاری میلادی می رسد که فرخنده حساسیت مردم ملکی را نسبت به مسایل کلان سیاسی و امنیتی و اقتصادی مرتبط با ده سال آتی تحت الشعاع قرار داده است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ....چنین بر می آید که سفر رهبران حکومت دو سره و غیر قانونی افغانستان به نزد بادار و حامی بزرگشان آنقدر با اهمیت است که مردم افغانستان به قتل فجیحانه ی فرخنده نباید چندان توجه کنند . نه خیر ، رفتن غلامان ... به دستبوسی صاحبان شان چیز نوی را به دنبال ندارد . اگر شما فکر می کنید که 800 میلیون دالر خیراتی را که رهبران دروغین کشور ما از ماورای اقیانوس ها وعده گرفتند درد مردم رنج کشیده ای مارا دوا می کند این یک خوش باوری محض است . اگر کمک 144 میلیارد دالری جامعه جهانی به افغانستان با موجودیت بیش از 150 هزار عسکر بیگانه نتوانست که نخستین و مبرم ترین خواست مردم این سرزمین ، یعنی امنیت را تأمین کند ، آیا این کمک های ناچیز با موجودیت این ا... که جان و روح ملت را در قبضه گرفته و قبیحانه ترین ، شرم آور ترین اعمال را ، آنهم با استفاده از مقدسات مردم و سو استفاده از دین اسلام مرتکب می شوند می تواند جامعه ی بلا کشیده ای افغانستان را نجات دهد ؟ نخیر ، مسافرت های اقایون عین و غین به خارج نمی تواند ارزشی بلند تر از شهادت بیرحمانه و وحشیانه ی فرخنده داشته باشد . آخر آن دختر جوان بدست آدم نماهای ... بی گناه به قتل رسید و با هزار مراد و آرزو به آغوش خاک سپرده شد ، اما به تعداد هزاران قاتل و خاک فروش به خاطر وابستگی به این رهبران بی ننگ آزادانه روی شانه های مردم ما زنده گی می کنند . بلی به همین سبب به باور من حادثه ای دلخراش شهادت و سوختاندن فرخنده در مرکز کابل هزار مرتبه مهمتر از جهانگردی عین و غین است . مردم ما حق دارند که شور به پا کنند ، غوغا براه اندازند و در نمایشات خیابانی پرچم عدالت و دادخواهی را بلند کرده و محاکمه عاملان فیزیکی و همفکران عقیده تی آنها را طلب نمایند . ما اگر آدم هستیم به نام انسانیت باید در برابر اعمال غیر انسانی واکنش نشان دهیم . ما اگر واقعاً مسلمان هستیم به این اعمال غیر اسلامی عکس العمل نشان داده و فریاد بکشیم که از برای خدا و به خاطر قرآن بس است اینقدر به نام دین و قران جنایت نکنید . بگذارید که فرزندان شما به نام افغان و مسلمان در برابر سایر انسان ها و پیروان سایر ادیان خجالت نکشند .
با احترام صدیق ذهیب

>>>   این کار سبب بوذجه زیاد به اروی ملی میشود
رضا

>>>   ...اگرحقیقت را بنویسیم همان احساس که راجع به وطن وسرنوشت مردم همه ما داریم اشرف غنی وعبدالله هم دارند هیچکدام ازین دو سابقه بدی ندارند اگر کمک امریکا را نپذیرد اردو وپلیس راباید رخصت کند وو طن را به داغش وطالب تسلیم کند آیا این عمل درست هست؟ این چیزی هست که پاکستان می خواهد کشورهای اسلامی چون مصر پاکستان برای تامین منافع ملی شان حتی با اسرائیل دادو گرفت دارند درحالیکه داغشی ها با فامیل های شان تحت حمایت پاکستان در ولایات جابجا میشوند وبرای جنگ وخرابکاری امادگی میگیرند اشرف غنی وعبدالله باید از امریکا طالب کمک نشوند؟؟؟ افغانستان به همان خانه شباهت دارد که مالکش در روز دران چیزی نمی بیند اما دزد درشب آمده می خواهد چیزی ببرد ما چیزینداریم که از مذاکرات دربسته تشویش داشته باشیم وایم مذاکرات که رهبری دوتیم مخالف حضوردارند چکونه پنهان میماندوعملی میشود؟ وقتی اشرف غنی میگوید ما فساد را ازبین میبریم آنها بپامی خیزند وکف میزنند وقتی میگوید ما آماده گی میگیریم تا دفاعراخود به عهده بگیریم آنها بازهم بپا میخیزند وکف میزنند می گوید ما با تعدادی طالبان صلح میکنیم که با القاعده نباشند بازهم آنها کف میزنند اینها موضوعات عادی بود وهیچ مطلب غیرعادی وخلاف منافع ما نیست
راستگو

>>>   با سلام !
آقای صدیق ذهیب خیلی ها بجا فرموده اند مزید بر اینکه در این مقاله (ذبیح فرخنده از کابل تا واشنگتن ) سخن ها و صحبت های ضد و نقیض به چشم میخورد . یک بار گفته میشود که این یک جنایت قرن 21 است و از سوی دیگر مینگارند که (اما نباید بر مسایل مهمتر سیاسی و اقتصادی و امنیتی ) . ازین تراژیدی و مصیبت زیادتر مهمتر و حادتر تا به حال به تاریخ افغانستان نداشته و امید است که در آینده هم نداشته باشیم . قتل فرخنده قتل یک خواهر ما خواهد بود که میخواهد بر علیه ء تمام خرافات و اوهام مبارزه نماید .قتل آزادی در داخل چوکات اسلامی است . بی عفت نمودن نوامیس ملی است . بلی یک دختر جوان را به روی سرک در حالت نیمه جان برهنه نمودن را چه نام بدهیم و چه قسم توجیه نمایم . هر قدر که به عمق قضیه مینگریم به همان اندازه نفرت و انزجار ما از عاملین این تراژیدی زیادتر و ژرفتر میشود .
با احترام خلیلی خاوری از مزار شریف

>>>   باسلام
کجاست اون فرهنگ تاریخی وباستانی افغانستان ما مردم همه چیزمونو ازدست دادیم واقعا شما نباید ازاین ...دست بردارید؟جای شرم است دیگر هیچ افغانی نمیتواند سرش را بالا بگیرد.خدایاهدایتمان کن......

>>>   هرچه فکر میکنم نمی توانم رابطه فرخنده را با مقامات کاخ سفید پیدا کنم ،شاید پدیده افراط گرایی القاءده و طالبان محصول آمریکایی باشد و افراط گرایی احساسی امروز علمای افغانستان محصول آمریکا و کاخ سفید باشد ولی فعالیت جامعه مدنی افغانستان کاملا از درون جامعه شکل گرفته و فقط احکام دینیو قرانی را به شکل انسانی تر و نه سو استفاده از نام اسلام اجرا میکنند.
مسافرجان

>>>   سلام دوستان ! در قرن 21 مانباید گدایگر و مصرفی و غلام باشیم . افغانستان کشوری دست نخورده است که تا الحال به ده ها معادن و پیداوار داریم که اگر دلسوز این کشور داشته باشد ما نیازی به گدای نداریم و اگر این کمک های هنگفت جامعه جهانی صورت میگرد بی آلایشاه باشد زیرا که آنها به موقعیت جغرافیه این سرزمین سخت نیازمند اند واز سوی دیگر دولتمدارن مان باید این کمک های جدید را به یغما مانند گذشته ها نبرند وشفاف کار های زیر بینای ( سرک - فابریک جات - شهرک های ارزان قیمت - در بخشی زراعت و ابیاری - برق و امثال آن بکوشدن ( مکتب ) و از همه مهمتر امنیت است که به اندازه سری سوزن امنیت وجود ندارد به استثنای ارگ . در ارتباط شهید فرخنده افعات فراوان است ولی مظلومانه کشته شد . از سوی دیگر قرا ر گفته های مردم فرخنده در آن زیارت تبلیغ میکرده است در طول یکسال . دیگر نباید بزرگی زیارات و اولیا الله نادیده بگیریم . به هر صورت به این دختربی انصافی صورت گرفته است که همه شان مجرم شناخته می شوند واز سوی دیگر یگان مبلغین هم حرف های ضد و نقیص را گفتند که قابل برسی بیشتر دارد این قضیه . از سوی دیگر شورای علمای افغانستان به تاریخ 7حمل 1394 خورشیدی قطعنامه را صادر کردند که ماده(4) آنرا جهت قضاوت دوسان بعرض می رسانم : ( حکومت و مردم میان مغرضان اصلی فاجعه و کسانیکه به دفاع از مقدسات اسلامی شان اقدام کرده اند تفکیک کنند - آنانی که روی اغراض و اهداف شوم شان تهمت قرآن سوزی را بسته مجرم اصلی اند و مجازات گردند . اما آنانیکه در نتیجه ی این توطیه به دفاع از مقدسات شان اقدام نمودند که حادثه المناک را به دنبال داشت احساسات شان قابل توجیه بوده است - زیرا اقدام شان به نیت دفاع از قرآن و شعایرالله بوده . دوسان دراین ماده قضاوت درست صورت گرفته یا نگرفته ؟
بینا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است