نگاه های فرخنده، کابل را لرزاند...
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۸    ۱۳۹۴/۱/۵ کد خبر: 91765 منبع: پرینت

می توانم بگویم که تظاهرات بخاطر نفی جهالت، بدست آوردن عدالت و تقبیحِ مرگِ فرخنده یکی از باشکوه ترین و تاریخی ترین تظاهرات و گردهمایی هایی بود که من شاهدش بودم.

با توجه به اینکه باران به شدت می بارید اما اشتراک کنندگان در این مظاهره با عزمی قوی و نیروی فوق العاده در مقابل دادگاه عالی افغانستان فریاد می زدند که ما عدالت می خواهیم.

حضور زنان و نسل جدید و شعوریِ دختران افغانستان نشان می داد که آنها در مبارزه شان برای برابری و عدالت خسته نشده اند و با توجه به خطرات احتمالی از هیچ چیز نمی هراسیدند و فریاد می زدند مرگ بر جهالت و مردانی که صبور و آرام در کنار خواهران شان ایستاده بودند، خطوط قرمز جنسیتی را شکستند و با سقوط تابوهای جامعه صدا برآوردند که "ما همه فرخنده ایم" و این شکوهِ تحسین برانگیز، کابل را به لرزه در آورد و به وضوح می توان گفت که صدای اعتراض زنان و مردان برای دفاع از حیثیت فرخنده و محکوم نمودن جهالت تمام دنیا را خبردار نمود.

سربازانِ زیادی برای محافظت از اشتراک کنندگان در امتداد سرک عمومی دیده می شدند. خبرنگاران داخلی و خارجی پوشش وسیع خبری می دادند؛ رسانه ای از چین که من در کنار خبرنگارش راه می رفتم مدام نام فرخنده را می گرفت. جمعیت غیر قابل کنترل بود، زنان نیرومندتر از قبل فریاد می کشیدند و مشت ها را گره کرده و اعتراض شان را ابراز می کردند؛ شعارها بلندتر شده بودند و گام ها استوار تر و نیرومندتر.

کابل یکپارچه از فریاد و اعتراض بود و نگاه های مظلومانه فرخنده که با صورتی از خون و خشم و اعتراض در پلاکاردها نگاه هایِ انسانیت را به خود جلب می نمود.

باران هنوز می بارید؛ شاید برای فرخنده می گریست و شاید برای زدودن آلوده ها و جهالت های فکری عده ای دُگم اندیش بی خاصیت.

کابل شاهد فرخنده هایی بود که یکصدا فریاد می زدند: "ما همه فرخنده ایم".


مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من شجاعت زنان ودختران میهن خویش را تحسین میکنم ...

>>>   هموطنان گرامی ! جنایت که در حق فرخنده شهید روا دانسته شده زاده عقل... یک ... جادوگر و یا تعویض نویس است اما آنچه جنایتکاران و اوباشان انجام داده اند آن حاصل تشنج های داخلی و بی اعتنایی دولتد اران و مسولین امنیتی در مقابل حقوق مدنی شهروندان کشور افغانستان است که متاءسفانه هیچ رژیم و هیچ دولتی در مورد قتل ها و کشتار هموطنان ما محاکمه را دایر نکرده و حتی نام فجیع این جنایتکاران را به زبان نمی آ ورند. تاءسف آور است که قاتلین و اوباشان سهیم درین جنایت هنوز هم در صفحات اجتماعی آواز بلند میکنند اما کجاست آن درایور و مالک مو تر که بر پیکر بیجان فرخنده شهید عبور داده شد ٬ جنایت این ... ٬ جانی و غارتگرکه میتواند با افتخار یک جسم بیجان و غرق به خون را زیر پا کند کمتر از سایر قاتلین نیست دولت باید آنرا به شکل جدی پیگرد نماید.

>>>   در معنی این ندا ی داد خواهانه زنان ومردان کابل... بر همه نوکران وهابیت سعودی ویهودی بود ، این شعله های خشم انسانیت درمقابل بدیویت نباید خاموش گردد .
ر ن سیدنی

>>>   درود بر زنان باغيرت افغانستان.

>>>   ... زنان و مردان افغانستان . افغانستان جای برای افکار وهابیت و افکار قتل و انتحار طالب داعش القایده وجود ندارد . کسانکه افراط گرای قتل و کشتار وحشت انتحاری را ترویج میکند باید توسط همچو تظاهرات و یکپارچه گی ما و شما از بین برده شود و از ریشه خشک شود .

>>>   مرگ فرخنده به مثابه باران است که در اثر پاکی- شدت و نرمی ان نقاب از بسیاری چهره های پنهان ومخفی را برداشت و بر ملا نمود و روح تازه به مردم افغانستان و بخصوص به شهروندان کابل بخشید .
حبیبی (ح)

>>>   هرچند سال باز همین اتفاق می افتد

>>>   دورد خانم های غیور افغان ، گر چه شما در کشور اسلامی شهروند درجه دوم معصوب می شوید بازهم علم افتخار را در مقابل مردان بر داشته اید و شعار عدالت خواهی را در مقابل یک تعداد جاهلان کهنه فکران قرون اوستای سر داده اید و تا جاهلان متوجه باشند که مردان که در مقابل زنان قد علم میکنند بدانند که دگر دوران جاهلیت برده داری ،ظلم ووو تمام شده دگر هیچ صدای در گلو گیر نمی کنند که شنیده نشود یاز هم افتخار به شهامت شما خواهران عزیز.

>>>   از دولت افغانستان درخواست دارم عاملان قتل فرخنده شهید ه را به سزایی اعمال شان برساند
لطیف صادقی ایران

>>>   بسیار متاسفم برای اینکه چقدر انسانیت سقوط کرده افسوس و درد که فرخنده عزیز با چه وضعی کشته می شود...
پوریا - ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است