مهاجران افغانی در ایران خارجی نیستند!
این مسوولان معتقدند که ایران، با وجود مشکلات فراوان توان تحمل میلیون‌ها مهاجر افغانستانی را ندارد. در طرف مقابل اما عده‌ای از مسوولان با رویکرد اسلامی، معتقدند که به مشکلات مهاجران افغانستانی به هر نحوی که شده باید رسیدگی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۰    ۱۳۹۴/۱/۴ کد خبر: 91712 منبع: فارس پرینت

مطالب ذیل نظرات جناب داکتر ازغدی درباره مهاجرین افغانستانی مقیم ایران است که با توجه به اینکه ایشان جزو متفکران سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، جای تامل عمیق تری دارد:

محترم حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران شب گذشته در جمع مهاجران افغانستانی گفت: مشکلات زیادی در ارتباط با مهاجران افغانستانی ساکن در ایران وجود دارد و نمی‌توان این مشکلات را انکار کرد، اما باید به این نکته توجه کرد که در زمینه نحوه تعامل با مهاجران، در درون مسوولان و تصمیم‌گیران کشور هم اختلافاتی وجود دارد که شاید قسمتی از این مشکلات نتیجه این مساله است.

وی افزود: از نظر شخص بنده مهاجران افغانستانی اصلا خارجی نیستند و وقتی بیان می‌شود که جمع خاصی خارجی هستند، بنده اصلا مهاجران افغانستانی را جزو خارجی‌های به حساب نمی‌آورم، ما و افغانستان دو ملت نیستیم و وجود این مرزهای جغرافیایی و داشتن دو پرچم مسایلی اعتباری هستند و این مسایل همه از قرن 19 شکل گرفته است، در حالی که زبان، خط، آداب و مناسک دینی و فرهنگی ایران و افغانستان هر دو مشترک است.

وی ادامه داد: به دنبال تسلط غرب بر جهان اسلام در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 و شکل گرفتن این اعتبارات و مرزهای جغرافیایی، امت اسلامی به ملت‌های مختلف تقسیم شده و پشت سر آن مشکلاتی مانند تابعیت و قوانین متفاوت ایجاد شد، اگر چه این کشورهای تفکیک شده، به لحاظ تاریخی، فرهنگی و قومی یک ملت هستند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در میان تصمیم‌گیران کشور دو نگاه کلی نسبت به مهاجران افغانستانی وجود دارد، ادامه داد: در میان مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران، نسبت به مساله مهاجران دو نگاه متفاوت وجود دارد که هیچ کدام از این نگاه‌ها به معنی نفی و دشمنی با افغانستان و مهاجران افغانستانی نیست.

وی گفت: در نگاه اول، مشکلات داخلی ایران اعم از وقوع انقلاب و زیر و رو شدن تمام ساختارهای حکومتی، تحمیل طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم بر ایران، اعمال طولانی‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ما و برخی دیگر از مشکلات، سبب شده که مسوولان نسبت به مساله مهاجران بی‌تفاوت بوده و به مشکلات آنها توجهی نکنند و این مشکلات را منعطف به خود مهاجران بدانند و این مسوولان معتقدند که ایران، با وجود مشکلات فراوانی که امروز در سطح کشور وجود دارد، توان تحمل میلیون‌ها مهاجر افغانستانی را ندارد.

وی ادامه داد: در طرف مقابل اما عده‌ای با رویکرد اسلامی، معتقدند که به مشکلات مهاجران افغانستانی به هر نحوی که شده باید رسیدگی شود که بیانات امام خمینی(ره) در صدر انقلاب هم مؤید این مطلب است که با حمایت‌های خود مانع چنین برخوردهایی با مهاجران شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران اظهار داشت: ایران در میان انبوه تحریم‌ها و مشکلات، میلیون‌ها مهاجر را پذیرفت در حالی که خود مردم ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند، و از طرف دیگر به دلیل نبود برنامه درست و هوشمندانه عمل کردن، دچار مشکلاتی شد.

وی گفت: وجود برخی عوامل از جمله مساله صادرات مواد مخدر از افغانستان و تبعات آن در ایران، وقوع برخی جرم‌ها در ایران و ختم کردن آنها به پای افغانستانی‌ها و نیز شکاف‌های فرهنگی میان دو جامعه، سبب شکل‌گیری اقدامات منفی در مورد مهاجران شد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی از حق تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان مهاجر افغانستانی دفاع کردیم و مشاهده شد که به دنبال این تصمیم‌گیری‌های تغییراتی هم در امور تحصیل این قشر ایجاد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در اوایل انقلاب اسلامی و در زمانی که مهاجران افغانستانی در حال مبارزه با شوروی بودند، در ایران هم شعار مرگ بر آمریکا و هم شعار مرگ بر شوروی می‌دادیم، در همین حال شوروی به امام خمینی (ره) پیشنهاد داد که در قبال مساله افغانستان رفتار بی‌تفاوت داشته باشید و از مجاهدان افغانستان دفاع نکنید، اما امام خمینی (ره) به این پیشنهاد دست رد زدند و اذعان داشتند که هرگز این مساله صورت نمی‌گیرد در حالی که اگر با این پیشنهاد شوروی موافقت می‌شد، قطعا جنگ ایران و عراق اینقدر طولانی نمی‌شد و مسلما تعداد شهدای ما کاهش می‌یافت.

وی همچنین به خوانش قسمت‌هایی از زندگینامه امام خمینی(ره) در مورد مسئله مهاجران افغانستان پرداخت و اذعان داشت: امام راحل در متن وصیت‌نامه خود ضمن رد سر خم کردن در برابر ارتش سرخ شوروی و ارتش سیاه آمریکا، مجاهدان افغانستان را به عنوان الگویی برای مبارزه با ستمگری ذکر کردند.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: مجاهدان افغانستان تنها ارتش دنیا بود که با وجود کمترین امکانات توانست در مقابل یکی از بزرگترین ارتش‌های دنیا ایستادگی کند و نخستین شکست ارتش سرخ شوروی را به آنها تحمیل کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درود بر مجاهدان افغانستان که بر شوروی پیروز شدن و درود بر امام خمینی که با حمایت از مجاهدین نشان داد ایران و افغانستان دو دولت با یک ملت یکپارچه هستند
ایرانی از قم

>>>   خوبه حالا صاحب خانه هم شدید نه پس ایرانی ها خارجی اند یک ایرانی

>>>   مــــــا از مردمان خوب ایران سپاسگدار هستیم وخوش هستیم ازینکه همچون همسایه داریم ارزوداریم مردمان دانشمند ایران در برخورد با جامعه جهانی از بابت مشکل موضوعات اتمی راه در ستی رابیابند وتحریم ها برطرف شوند وشاهد یک کشور قوی پیشرفته ومرفه تر برای برادران ایرانی خود باشیم که یقینا با فراستی که دارند چنین هم میشود !

>>>   ایشان را من از نزدیک در مشهد دیده ام استاد رحیم پور ازغدی از نظریه پردازان و روشنفکران بزرگ اسلامی در عصر معاصر هستند

>>>   حتما یادتان رفته 2 روز پیش سر شکست یک تیم لیگ دسته سومی ایران چه پیام های خصمانه ای گزاشته بودید - حالا ما یک ملت شدیم ؟ - ان شالله چند روز دیگر منتظر بازی با تیم ملی امید ایران باشید همه افغانی ها نوعی کینه و بغض نسبت به ایران دارند فقط کاری از دستشان بر نمیاید و گرنه تا حالا ضد ایران مطمینا اقداماتی میکردند

>>>   آفرین به این فرد آگاه بامسئولیت و واقعبید.

>>>   پس به گفته شما نصف جنگ بخاطر افغانها بر ایران تحمیل شد آیا منظور تان همین است .
دره صوفی

>>>   واقعا استاد رحیم پور شخصیت دارای تفکر اسلامی وهرمسلمان باید که چنین دید ونظر داشته باشد
صالحی

>>>   جناب داکتر ازغدی !
اما متوجه حقوق و امتیازات پناهنده گان و مواففقت نامه های بین الملل و ببن دو کشور هم باشید که مصئونیت کامل همهٔ شان مکلفیت رسمی ببن المللی شما ست...
رد حقگوی

>>>   مسله جنگ شوروی درافغانستان چی ربطی به جنگ صدام با ایران داشت؟ دران زمان جوانان هزاره دركنارایران مقابل صدام می جنگیدنند وقربانی های زیادی هم درجبهه داد و تاوانشرا همه ملت هزاره در داخل افغانستان هم داد البته بعدها قبرهای اون قربانیها به زمین فوتبال تبدیل شد.

>>>   آقای رحیم پور واقعآ یکی از دانشمندان عالی علوم دینی و سرمایه گرانبهای جمهوری اسلامی ایران است که الله متعال حفظ شان فرمایند
احمد از کابل

>>>   مردم افغانستان باید خود احساس صداقت و وطن پرستی نموده و برای کشور شان زحمت بکشندکار کنند تا دیگر مهاجرت خاتمه یابد. تاکی بدامن این و آن باشیم. وراهی دیار دیگران و خود را بر دوش آنان تحمیل کنیم. واقعاً شرم آور است.
س. از هلمند

>>>   شیرمادر حلالت استاد رحیم پور.
کمالی

>>>   ما مهاجر افغان نمی خواهیم بروند چتلستان انتحاری شوند یا بروند تورکیه داعشی شوند نیاند ایران

>>>   ایران افغانی که روز روشن یک زن را جلوی پلیس بی عرضه به گناه واهی اتش بزند نمی خواهد بروید اول حقوق اولیه انسانی یاد بگیرید برشما باید طالبان و پاکستان حکومت بکند
رضا

>>>   اقا رضا در ایران خودمون هم حوادث شرم اور اتفاق می افته. درست نیس به خاطر یه حادثه همه مردم را مقصر بدونیم....
محمد - ایران

>>>   بـــــه دره صوفی !
...هدفش اینست اگر با روسها سازش میکردند در مقابل روسها هم عراق را تجهیز نمیکردند... ودر نتیجه سرنوشت جنگ زودتر معلوم میشد!
راستگو

>>>   حتما یادتان رفته 2 روز پیش ...حتما میدانی که مسابقات دوستانه است نه جنگ وزخصومت هرکس از پیروزی تیم کشورش خوشحال میشود مخصوصا افغانها که سی سال را گرفتار جنگ بودند و ورزش وهمه چیز نابود شد وحالا از صفر شروع شده با دیدن کوچکترین پیروزی خوش میشویم واین به معنی آنست که با وجود مشکلات بازهم هستیم ! نه اینکه با کسی یا مخصوصا با مردمان خوب ایران نیت بدی داشته باشیم اگر افغانستان با ایران دوست نباشد پس باکی میتواند دوستی کند ؟روابط مردم ایران وافغانستان تابع سیاست های حکومات نیست بلکه به مردم ارتباط دارد ما بخواهیم نخواهیم همسایه وهم تبار هستیم !
( ر )

>>>   آقای دره صوفی
بیشتر مطالعه کن. حرف آقای رحیم پور درست است.زمان جنگ ایران و عراق ایرانی ها به شوروی گفته بودند چرا به صدام موشک می دهید، شوروی هم گفته بود اگر به ما کمک کنید تا در افغانستان پیروز شویم ما هم به صدام موشک نمی دهیم. البته امام خمینی گفته بود حاضر به خیانت به هیچ مسلمانی نخواهم شد.
یک ایرانی

>>>   قبل از ظهور اسلام، ما ارتباطات فرهنگی داشتیم. بعد از ظهور اسلام، ما ارتباطات دینی پیدا کردیم. با آمدن غرب و شیوه زنده گی غربی در افغانستان که در آینده نه چندان دور، کشور ایران نیز از آن بی بهره نخواهد ماند، ما ارتباطات دموکراسی پیدا میکنیم. اگر روی برنامه هستوی ایران،ایران با جامعه بین المللی به توافق نرسد و منجر به حمله جامعه جهانی به رهبری امریکا به ایران شود، در آنصورت یک وجه مشترک دیگر نیز پیدا میکیم، که آن عبارت از مستعمره بودن است.

>>>   من یک ایرانی هستم و به خوبی میدانم افغان ها از اقوام و تبار ایرانی و ایران زمین میباشند و مهم تر از آن مسلمان میباشند و بسیاری هم شیعه دارند از این حیث از لحاظ فرهنگی، دینی و زبانی بسیار به ما نزدیک هستند اما مسأله این است که این مهاجرت باید طبق قانون باشد چون هرچیزی که از حیطه قانون خارج شد مدیریت و برنامه ریزی برای آن سخت میشود و مسائل کشور نیاز به تدبیر و برنامه ریزی دارد و آمار و ارقام ها بسیار در این برنامه ها موثر میباشد و طبق آمار از حدود دو الی سه میلیون مهاجر فقط یک میلیون قانونی مهاجر هستند و بقیه بدون کارت شناسایی هستند و این مسایل کلان اقتصادی و مدیریتی کشور ما را با خطر مواجه میکند. مساله دوم آن است که متاسفانه حکومت جدید افغانستان کاملا در جهت مخالف با ایران به ... حرکت میکند... و حتی برای برای بررسی وضعیت مهاجرین و مسایل منطقه ای که بین دو همسایه است به ایران سفر نداشته است!

>>>   جناب آقا رضا خود مردم افغانستان هم از دست این افراطیها و طالبانیهای خود بیزارند درست نیست این طور در موردشان صحبت کنیم اینها هم برادران مسلمان ایرانی تبار ما هستند محبت حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیها سلام را هم در قلبشان دارند روز اول سال پرچم حضرت علی علیه السلام را در کشورشان بالا میبرند.
امیر ایرانی

>>>   من سخنان ایشان را گوش گرفته ام و ایشان واقعا یک متفکر جهان اسلام هستند خداوند ج ایشان را در پناه خویش داشته باشد.

>>>   افغانستان اسلامي تنها كشوري است كه در برابر ملحدين وماترياليست هاي بيدين انقلاب كردند ,وبزركترين قدرت جهنمي دنيارا شكست فاحش دادند ملت غيور ودين مدار افغانستان در خط مقدم جبهه به نيابت از يك مليارد مسلمان با دشمنان قسم خورده اسلام مقابله كردند,ودشمن را به زانو در اوردند زنده باد افغانستان اسلامي كه %99.5مسلمان دارد. تنها كشوري است كه مذهب جعفري وحنفي هردو رسمي اند تنها كشوري است كه شوراي اخوت اسلامي در سطح ولايات دارد تنها كشوري است كه شيعه وسني در عاشورا تجليل از نواده رسول خدا ص را مشتركا انجام ميدهند هوشيار باشيم كه دشمنان ما مثل عراق وسوريه ويمن وباكستان نسازد
جوان بامياني

>>>   (دران زمان جوانان هزاره دركنارایران مقابل صدام می جنگیدنند وقربانی های زیادی هم درجبهه داد و تاوانشرا همه ملت هزاره در داخل افغانستان هم داد البته بعدها قبرهای اون قربانیها به زمین فوتبال تبدیل شد.) در زمان جنگ افغانستان با شوروی میلیونها ایرانی در کنار مجاهدین جنگیدند و شهید شدند .البته بعدها قبرهای اون قربانیها به زمین فوتبال تبدیل شد !! دروغ که خناق نیست. آدم میگه. صدها هزار جانباز و شهید ایرانی هم در واقع افغان هستند !!

>>>   ایشان خود اصالتا" هراتی است بنده خانواده ایشان را میشناسم از بزرگان هرات استند خدا نگهدارشان
حیدری -هرات

>>>   رحیم پور که یک اندیشمند است نه مسول خاص. حرف اصلی را احمدی نژاد زد که در سازمان ملل گفت : مهموووون اینقدر موند که صاحبخانه شد...

>>>   ... خطاب به آن دسته از افغان هایی که بدون دلیل و منطق کینه ایران را در دل دارند یا به ایران سرازیر نشوید یا اگر به هر دلیلی آمدید حرمت نان و نمک ایران را نگه دارید، 37 سال از انقلاب ما میگذرد و 37 سال هست که ایران میزبان مهاجرین افغان شد به والله قسم ندیدم یک افغانی از ایران خوبی بگوید، بالفرض ما ایرانی ها آدمهای بدی هستیم یعنی شما بعد از 37 سال این موضوع را نفهمیده اید و تا از مادرتان قهر میکنید راه ایران را در پیش میگیرید؟!!! ایول به این قدر شناسی شما،

>>>   خداوند براي ايشان عزت وعمرطولاني عطا فرمايد

>>>   امام خمینی رحمت الله علیه بما اموخت که تعصبات کور ونشنالزم وافراطگرایی نداشته باشیم.ارمان امام خمینی اتحاد ویکپارچگی تمام امت اسلام بود.هیچگاه در سخنان ایشان ندیدم ونشنیدم که مجاهدان مبارز در برابرارتش سرخ شوروی را منحصر به شیعه وسنی بدانند وایشان همیشه تاکید بر مسلمانان مجاهد افغانستان داشتند وانان را به وحدت واتحاد دعوت می نمودند.امروز دشمن اصلی تمام امت اسلامی صهیونیستها وبادرانشان هستند.افغانستان وایران بیش از هر ملت مسلمان دیگر وجه مشترک دارند.در حقیقت هر کس خلاف این رفتار کند یا جاهل است یا تعصب کور دارد .به امید روزی که محبت ودوستی ودرک وفهم صحیح از شرایط همدیگر بین دوملت ایران وافغانستان فزونی یابد.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   نطر مردم ایران این نیست . افغانها باید برگردند افغانستان

>>>   افغانی ها انسان های خوب و مهربانی هستند و ما اونها رو دوس داریم . ولی تعدادی افراطی ، تندرو و ادم کش هم در اونجا وجود دارن که به جون مردم بی گناه افتادن که واقعا از اونا بدم میاد .به امید افغانستانی آباد و پیشرفته و سران حکومتی که با ایران رابطه خوبی داشته باشن .
یه شهروند ایرانی

>>>   آن نفری که گفته وجه اشتراک دیگر پیدا میکنیم و آن مستعمره بودن است جوابش خنده من نیست چون به اطلاعات محرمانه جهل دارد ،برایش بگویم که بقول خودتان صد فیصد مطمئن باش آمریکا در رابطه با ایران هیچ غلطی نمیتواند بکند و در این باره اعتقاد من از برآمدن خورشید در روز قویتر است گویا شما خواب زیاد دیده اید ، چون مطلع هستم خبر میدهم نه این که پرت و پلا بگویم برایم هم مهم نیست کسی باور کند یا نه اولا بیشتر پیشرفت های ایران در تولید انواع سلاح ها و موشک ها و ماهواره ها از دید جهان مخفی مانده است و ایران بنای این را ندارد که آنها را رونمایی کند ثانیا ایران مردمانی دارد که قلوبشان چون پاره آهن سخت است نسبت به یهود و مسلما همانطور که وعده داده بدون هیچ ترسی در صورت کوچکترین غلطی اسراییل را با خاک یکسان میکند ثالثا ایران در سراسر دنیا سپاه مخفی دارد که اگر منافع و امنیت ملی ایران در خطر بیفتد آسمان و زمین آن کشور به هیچ وجه امنیت نخواهد داشت ! چهارم این که ایران از قویترین ارتشهای سایبری و اطلاعاتی جهان را داراست و این ها افسانه نیست اقتدار منطقه ای ایران قابل مذاکره نیست و همانطور که رهبر معظم ما اعلام فرمودند فقط و فقط ایران بر سر مباحث هسته ای مذاکره میکند و نه هیچ چیز دیگر بفضل خداوند آینده ای روشن وجود دارد که اقتدار ایران را بر همگان نوید بخش است.
ب.خ.ا.ا

>>>   استاد رحیم پور از غدی از نیروهای ارزشی و انقلابی است.

>>>   جواب (آن جه مشترک عبارت از مستعمره بودن است!.) ...سری به دانش نامه های انگلیسی مثل ویکیپدیا بزن و نام فرماندهان سپاه مخفی ایران مثل سرلشکر قاسم سلیمانی را جستجو کن در خواهی یافت قدرت ایران شوخی و افسانه نیست یک مثال برایت بزنم یک دفعه آمریکا ایران را در موردی تهدید کرد چندی نگذشت که نامه ای روی میز پنتاگون با سربرگ سپاه ایران یافت شد مضمون آن این بود( اگر لازم هست از این هم جلوتر بیاییم!؟) لازم به ذکر است پنتاگون چند لایه امنیتی دارد و این نامه یک هشدار بود که بدانید ما در نزدیکترین لایه های امنیتی آمریکا هم جاسوس داریم! و پس از این بود که سخت متحیر شدند قاسم سلیمانی و امثال او فقط در ایران اسطوره نیستند بلکه در بسیاری از کشورهای عربی مثل لبنان عراق سوریه یمن بحرین و ..یک اسطوره است و برایش ترانه عربی میسرایند.

>>>   افغانیها همیشه وابسته و سرشان در مقابل بقیه خم است.فقط بلدند از بقیه تعریف کنند

>>>   بـــه (قبل از ظهور اسلام، ... اصـــلا ترورستان امـــــریکا را مستعمره ما ساخته اند طوریکه مجبوراست سالانه ملیارد ها دالر به ما بپردازد افغانستان چیزی ندارد که کس مستعمره خود بسازدنه نفت دارد نه چیزدیگر

>>>   اشتباه ایران بود که مرزها را باز کرد که افاغنه بیان ایران که ...در فضای سایبری هر چه تهمت است علیه ایران بزنید یا اب هامون و هیرمند ببندید یا قاچاقچیان و قاچاق بر ناامنی مرزی ایجاد بکند
رضا

>>>   درود بر روح پاک امام رئوف حضرت امام خمینی (ره) ...
یک افغانستانی

>>>   درست نیست که بخاطر یک حادثه برادرانی ایرانی ملت افغانستانرا به بد نامی یاد کنند .. اگر مشاهده کنیم در ایران هم مشکلات وسیع در پایمالی زنان وجود دارد ....پس فرق حکومت ایران وعدالتش در قبال زن مقایسه کنید با چندنفر بیسواد که فر خنده را به آتش زدند چیست ؟

>>>   ابروی اسلام و افغان با این اتش زدن یک زن از بین رفت فرق شما با داعشی که خلبان اردنی را اتش داد چیست منتطر جوابتان هستم
رضا

>>>   و اما آن نفری که گفته پایمالی حقوق زن وجود دارد اگر منظور شما حقوق زن غربی ... است صد البته جمهوری اسلامی ایران به این افتخار میکند که با آن مقابله کند چون تیران نمیخواهد در جنگ نرم فرهنگی جوانان خود را از دست بدهد و مرگ روح انسان در همین مزخرفاتی است که بیش از صد شبکه ضد اخلاقی فارسی زبان آن را ۲۴ ساعته نمایش میدهند و جهان غرب آنها را تغذیه میکند چون بخوبی دریافته اند جنگ فرهنگی مهم تر از جنگ اقتصادی است( دراین رابطه توصیه میکنم تاریخ فتح آندلس که هفت قرن دست مسلمانان بود را بخوانی که به چه روز آمد شروعش از بی بند و باری و فساد اخلاقی بود) و اما ممکن است بسیاری از جوانان از روی عدم شناخت و جهل به مسایلی همچون فلسفه حجاب و ... سر و وضع نامناسبی داشته باشند ولی قلبا ایمان خوبی دارند و دل آنها منتظر یک نسیم است تا زنده و بیدار شود از این دست جوانان هم کم نیستند چراکه در روزهایی مثل روز قدس و روز پیروزی انقلاب اسلامی و انتخابات میبینیم بسیاری از همین جوانان با تمام وجود پا به عرصه میگذارند و وفاداری خود را نسبت به دین و انقلاب خود و خون شهدا ابراز میکنند. غیرت اسلامی ایرانی در رگ هر ایرانی وجود دارد و آن که این غیرت را ندارد ایرانی نیست. پس بر او باکی نیست میتواند فرانسوی یا آمریکایی باشد

>>>   دکتر عبدالرب اچکزی آری خدا میداند راست میگویی من از یک نفر خاطره ای از امام خمینی رح شنیدم که آن را یاد آوردم میگفت با چند نفر از مجاهدین ایرانی و افغانی خدمت امام رح رسیدیم و گفتیم شوروی به افغانستان حمله کرده است وظیفه ما چیست؟ بلافاصله گفتند خوب شما هم به شوروی حمله کنید!! گفتند متوجه هستید امام الآن این نقشه را شما نگاه کنید شوروی این قدر بزرگ است و ما و افغانستان اینجا هستیم روی نقشه ایشان با آرامش کامل خنده ای کرده و دوباره فرمودند همان که گفتم بروید به آنها حمله کنید .. همه در سکوت و تعجب فرو رفتند و برگشتند اما شاید نمیدانستند که امام خمینی رح آن روز را میدید که برای گورباچوف نامه بنویسد و به او خبر مرگ شوروی و کمونیسم را بدهد و او را به شناخت اسلام دعوت کند ایران در طول جنگ با صدام هم پاسخ شوروی در برابر حمایت مجاهدین افغان را گرفت و بسیاری از سلح های صدام ساخت شوروی بود ولی ایران از حق برنگشت

>>>   آقای که میگید افغانستان چیزی نداره، افغانستان دارای ذخیره است که همانندش در جهان نیست، ذخایری من نفت، گاز، سنگ های قیمتی، معدن و. ....

>>>   من به واسطه‌ی شغلم با دوستان از افغانستان زیاد برخورد داشتم... من آنها را دوست و برادر خود می‌دانم، اما بسیار دیده‌ام هم در ایرانی‌ها و هم در افغانی‌ها بسیارند کسانی که نمی‌فهمند و فقط نادانی و جهل آنهاست که آزار دهنده‌است... چه بسیار از دو طرف دیده‌ام که همدیگر را آزار می‌دهند... به خدا قسم اگر پا کمی آن طرف تر قرار دهید خواهید دید که به چشم اجنبی‌ها چه ایرانی چه افغانی هر دو یکی هستند... جالب هست که ما خود بین خود فرق قرار می‌دهیم... اروپا یی‌ها همه با آنکه تفاوت دارند اما یکی هستند، ما در کنار یکدیگریم و بعضی‌هامان نفهمیده بذر جدایی می‌افکنند... به امید دوستی و پیشرفت هر دو ملت و کشور...

>>>   دین اسلام دین خشونت نیست ولی متاسفانه درکشورمامردم اگاهی ازدین ندارن وقران برای هدایت انسانهافرستاده شده وبرای عدالت برادری وبرابری وانسانیت مردم افغانستان در
جهل وبدون اگاهی ازدین زندگی میکنن واگرغیراین بوددریک کشوراسلامی جنگ داخلی معنا نداردوباگفتگوهمه مشکلات حل میشودانشاالله ویه عده ادم نادان وزورگومیخوان به مردم حکومت کنن وهیچی غیراین نیست وخداوندنابودکندکسانی که کشورماراهرروزخراب وخرابترمیکنن بعضی ازهموطنان من حرفهای غیرمنطقی درباره ایران میزنندومن واقعا برایشان متاسفم وماخودراصلاح کنیم وبعددرباره دیگران حرف بزنیم تمام هزینه های زندگی ماازهمین ایران است ودشمن ماجهل ونادانی ماست به هیچ کشوری ربطی ندارد
یه افغانی

>>>   افغانستان از دير زمان مهد دانشمندان ومتفكرين بود وحالا هم هست دانشمندان ومتفكرين مانند:سيدجمال الدين اسعد ابادي افغاني,ابن سينا بلخي,مولوي بلخي معلم ثاني فارابي كه از ولايت فارياب اند,ابو ريحان بيروني,اخوندهروي صاحب كتاب كفاية الاصول,سعدي واعظ بهسودي و....داشته اند اما امروز نيزافغانستان اسلامي دانشمندان ومجتهدين مثل :استاذالفقهاء ومجتهدين ايت الله فياض كه كتب اصولي ايشان به عنوان مصدر بكار ميرود,فقيه فرزانه ايت الله محقق كابلي ,نابغه وفقيه بي نظير ايت الله محسني ايت الله محمدي بامياني ,ايت الله حجت و....

>>>   احتمالا این فرد خودش افغانی هست که این نظر را دارد از نظر امثال ایشان ایران جای افاغنه است و برای همین فرار ایرانیها از ایران هیچ جای نگرانی برایشان ندارد. نظر ایرانیها برگشت افغانها به افغانستان است.

>>>   آقا ازغدی ازنظر معتدل تان تشکر اما سوال ما از مسئولین جمهوری اسلامی ایران این است که همین مهاجرین در جنگ ایران باعراق شهید ندادند وامروز برای منافع...

>>>   در ایران افراد بسیار زیادی هستند که مثل استاد ازغندی فکر می‌کنند و مثل ایشان در مورد سیاست کلی منطقه باورمند هستند اما این یک واقعیت است که ایران دجار مشکل اساسی از ناحیه استبکار جهانی است و این فرصت را دشمن از مسولان عالی کشور گرفته است که بتواند نسبت به مستضعفان جهان بیندیشد. از جانب دیگر مشاء لله ما افغانستانی ها هم کم توقع نیستیم ما دلما می‌خواهد که هر وقت قصد کردیم ایران بیرویم مرزبانان دست بر سینه بگویند برادر افغان خوش آمدید ما منتظر شما بودیم. دیگر نه ویزا، نگذرنامه و .... خداوکلی اگز کسی بدون اجازه شما وارد خانه شما شود َآن هم بکرات چه واکنشی نشان خواهی داد؟ مشکل ما در ساختار قدرت و نظام فاسد کشور است مسؤلان نالایق و فاسد زمدار ملت گردیده است ما اگر یک حکومت ملی داشته باشیم در افغانستان آنقدر گنج است که همه ما کار و اعتبار و زندگی مرفه داشته باشیم در ضمن همسایه گریسنه و فاسد پاکستانی ما و دشمنان قدیمی جهان اسلام انگلیس صاحب را هم از یاد نبریم که برای غارت کشور مسیر جاده خاکی را برگزیده اند.

>>>   مرد متفکر مثل امام خمینی غیر قابل تکرار است وی تنها مربوط به شیعه ها نبود بلکه به همه مسلمان ها فکر میکرد
عبید از استان کاپیسا

>>>   درود به آقای ازغدی که حقیقت را بیان کرد امید است دیگر مسو لان ایرانی در عمل آنگونه رفتار بامهاجرین افغانی مقیم ایران باشند که مورد نظر اسلام وشا ن جمهوری اسلامی ایران است یکی از روحانیون افغانی

>>>   ...اين استاد گرامي اگر اين حرف ها را در جمع ايرانيها و يا در كابينه دولت يا پارلمان ايران مي گفت ارزش داشت. اما اينكه در جمع مهاجرين گفته، فقط ب...دل آدم هاي ساده لوح را خوش كرده و بس، صرفا حرف است و بيش از حرف نيست.
مصطفي

>>>   ایرانیها ما از ایران تان هیچ توقع نداریم مملکت تان است میتوانید اخراج کنید ونمانید اما اکثر افغانها منظور شان این است که مثل انسان برخورد بکنید با ردمرزمیکنید بکنیدامانه لت وکوب وتهقیر ومسقره کردن.آنها شما لطفاً یک سری بزن به اردو گاها به کوچه پس کوچه اگر یک افغانی لباس نو بپوشه ویا یک ماشین داشته باشه فورا میگین اهوو افغانی رو مملکت ما اومده ماشین سوار میشه ویا یک پلیس تان اگر بفهمه افغانی است انواع گیردادن راشروع میکند ودر رابطه به این روشن فکر برای ما افغانها فرق نمیکنه خارجی بگویین ویا داخلی تا وقتی که برخورتان را درست نکردن این نظزها را بدرد نمیخوره ودوستی افغانستان وایران هم بستگی به منافع دو کشور است من خودم بشخصه آرزو دارم هموطنان برگردن به وطن واگر نمیشه به زور رد مرزشان کنید .
دره صوفی

>>>   آقای رحیم پور واقعا برای من جای سواله که چه طور این حرف را می زنید؟ اگر در شرایط تحریم قرار دارید که نمی توانید به مشکلات افغانی ها رسیده گی کنید من یک سوال دارم برخورد محترمانه و انسانی چه هزینه ای داره؟ مگر مردم توقع بیمه، گواهینامه، حقوق شهروندی و..... می خواند که برات یات هزینه داشته باشه؟ توقع مردم ما برخورد انسانی در اجتماع و رسانه های ایرانست فقط همین. اگر این کار هزینه داره من خودم هزینه اش را پرداخت می کنم. لطفا یک حرفی را بزنید که خودتان اقلا باور داشته باشید. لم تقولون مالا تفعلون کبر مقتا عندالله ان تقولوا مالا تفعلون. برای خدا تحمل این امر خیلی سخته که حرفی را بزنید که خود عمل نکنید.
سوره صف

>>>   سلام کسانی که از مردم افغانستان دفاع میکنند باید بدونند که خود افغانها کشور و ملتشونو قبول ندارند و با یک جنگ فرار میکنند تا بهتر زندگی کنند در کشوری دیگه و کشور خودشونو ترک میکنند افغانها ... دنبال شخصی هستند تا ازشون دفاع کنه و دلشونو خوش کنه

>>>   شخصیت هاوجامعه فرهنگی وروشنفکربه درک واقعی رسیده اندولی افراددرراس اموراجرایی دیگران هستند.من شخصاهم تابعیت ایران رااگراهداشودنمی پذیرم امامتوجه میلیونهاانسان بیچاره ومظلوم ترین افرادهستم که می بینم درسفره شان آهی نیست وازآنهاخراج گرفته می شود...
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   مصطفی بسیارمتدل ومنطقی گفتی !!!.

>>>   شیوا تو که راست می گی !!!!!!!!یعنی تابعیت نمی خواهی و مثل ... چسبیدی به ایران

>>>   رضاجان شما فقط آتش زدن آن خانم را توسط یک عده وحشی افراطی نبین دادخواهی و تظاهرات اکثر مردم را هم ببین درضمن من در سال88یک فیلمی دیدم که یک عده اوباش در پشت یکی از دانشگاه های تهران یک دختری را دسته جمعی آزار میدادند اگه من کار اونا رو که دانشجو هم بودند به پای تمام مردم ایران بنویسم درسته؟؟؟؟

>>>   من پانزده سال درایران زندگی کردم،درطول پانزده سال زندگی؟ به این نتیجه رسیدم، که مردم ایران اگثریتشان خوب هستند،ولی مردمان بدی هم دارد ،که همین بدان چهره خوبانشانرا، هم خراب کرده اند.

>>>   بیانات ایرانی های مخالف و افغانی های مخالف، بیانگر اعتقاد همه مهاجران و همه ایرانیها نیست. آدمهای با منطق هم یافت می شود معمولا مخالف چند نفرند که به جز فحاشی چیزی دیگه ای بلد نیستند.
فیاض از قم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است