عیدانه اوباما برای غنی و عبدالله
عیدانه اوباما برای غنی و عبدالله نه تنها عیدانه ای سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای خط مشی دیپلماتیک کابل واشنگتن خواهد بود که طرح کلی روابط کابل با دیگر متحدان شرقی و غربی یا قدرت های منطقه را ترسیم خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۴/۱/۴ کد خبر: 91675 منبع: پرینت

رییس جمهور و رییس اجرایی در دومین سفر مشترک خود از ارگ ریاست جمهوری از مرکز افغانستان هنوز تحت اشغال بیش از 57 کشور جهان به سرکردگی امریکا به مقر کاخ سفید در قلب ابر قدرت غرب رسیدند.

در ادامه گزارش هایی که اخیرا درخصوص سفر مشترک عبدالله و غنی به امریکا برای دومین روز از سال جدید شمسی منتشر شده بود؛ این دو به اتفاق تنی چند از ارگ نشینان و هیات عالی رتبه همراه عازم واشنگتن شدند تا چه پیش آید.

مناسبات دیپلماتیک کابل واشنگتن نظر به موقعیت کنونی افغانستان و در جغرافیای تجمع قدرت های رقیب برای تاخت و تاز مسالمت آمیز در قلب آسیا، بسی تعیین کننده و اثر گذار در مهندسی هندسه کابل مسکو، کابل تهران، کابل پکن، کابل آنکارا، کابل دهلی، کابل اسلام آباد و کابل ریاض خواهد بود.

عیدانه اوباما برای غنی و عبدالله نه تنها عیدانه ای سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای خط مشی دیپلماتیک کابل واشنگتن خواهد بود که طرح کلی روابط کابل با دیگر متحدان شرقی و غربی یا قدرت های منطقه را ترسیم خواهد کرد.

سالی که نکوست از نوروزش پیداست بدین معنا که گرچه در طول دهه گذشته و حتی فراتر از آن روابط کاخ سفید و ارگ ریاست جمهوری بر مبنای منافع امریکا و مهره های تحت امرش در افغانستان چیده و چینش می شد و قابل پیش بینی بود لیکن...

لیکن در دولت وحدت ملی که از ابتدای شکل گیری و رسمیت یافتن خود با حضور مستقیم و سایه سنگین وزیر خارجه امریکا، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان، سفیر امریکا در کابل و حتی رییس جمهور امریکا عجین و آمیخته شده اند انتظار بیش از اینها است.

به عبارت دیگر بر غنی و عبدالله فرض است که منافع امریکا را از منافع افغانستان 2001 تا 2014 که تباه شد و 2015 تا 2025 که در پیش است بازشناسند؛ این دو رهبر ناهمگون و از دو جبهه مخالف می بایست در ضمن تامین مطالبات جان کری، اوباما و دانیل فیلدمن کابل را به مخاطره نیاندازند!

لذا با این تفاسیر، انتظار خیانت روسای دوگانه حکومت به حامی اصلی به قدرت رسیدنشان کاملا فراواقع بینانه و به نوعی خیال باطل است و منع عرفی دارد، مطالبات بی جایی همچون تسهیم مردم ملکی و نمایندگانشان در سرنوشت نظامی و سیاسی ده سال آینده در جوار سربازان یانکی نیز ممنوع است!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نمی خواستم اين مطلب را در ايام عيد بنويسم؛ مطلبی که تلخ است و غمناک. چند روزی صبر کردم٬ ولی تصوير فرخنده٬ از جلوی چشم ام کنار نمی رفت. دختری ۲۷ ساله٬ اهل افغانستان. دختری که جماعتی وحشی و هار٬ جان عزيز او را به فجيع ترين شکل ممکن گرفتند و جسم او را به آتش کشيدند. من به مقتضای کارم٬ عکس ها و فيلم های زيادی را نگاه می کنم. قتل های وحشيانه کم نديده ام. در دوران جنگ هم٬ به اندازه ی کافی خون و خونريزی واقعی ديده ام. تصاوير و فيلم های وحشتناک دخترانی که در اثر اسيد پاشی صورت شان را از دست داده اند ديده ام. فيلم انفجار مسجد و تکه تکه شدن آدم ها را در پاکستان ديده ام. ولی امروز تنها دو تصوير در جلوی چشم ام پيوسته می آيد و می رود: تصوير ندا٬ و از چند روز پيش تصوير فرخنده. بعضی تصاوير٬ بر روح آدمی حک می شود و گريزی از آن ها نيست. چرايش را نمی دانم٬ و علتی برای آن نمی شناسم. شايد در چشم های قربانيان چيزی هست که مثل داغ٬ بر روح آدم اثر می گذارد. چشم های ندا٬ و چشم های فرخنده. به غير از تصوير فرخنده٬ چهره ی آرام پدر او را در ذهن دارم که متين و با وقار٬ از دخترش٬ «فرخنده جان» می گويد. در صدای آرام او٬ اندوه و حزنی هست بی پايان. ندايی هست٬ حق جو. صدای آرام پيرمرد٬ در واقع فرياد است٬ اگر گوش شنوايی باشد. به صفحه ی فيس بوک يکی از قاتلان درنده خوی فرخنده نگاه کردم:... کسی که عکس هايش نشان می دهد٬...عشق اسلحه و قدرت نمايی... وقتی فيلم سنگ کوب کردن فرخنده را برای بار چندم می بينم٬ وقتی می بينم جانوری انسان نما چند بار با هر دو پا بر بدن نازک او می کوبد٬ وقتی چهره ی خون آلود و چشم های بی فروغ فرخنده را در نظر می آورم٬... به اين موجود٬ و جانوران همراه او حتی نمی توانم نام جنايتکار بگذارم. فرخنده را به اسم اسلام کشتند؛ به اسم آتش زدن قرآن. کسی که نه مخالفتی با اسلام داشت و نه با قرآن. به گفته ی پدرش٬ در مدرسه ی اسلامی درس خوانده بود. خباثت ملايی تعويذ نويس٬... را به جان دخترک انداخت. وعبدلرحمان احمد زی٬ رييس وزارت اوقاف و حج افغانستان٬ بلافاصله بعد از اين جنايت هولناک گفت٬ اگر فرخنده مسلمان نباشد کار مذهبيون موجه است. تعدادی از قاتلان دستگير شدند. شريف بغلانی هم روز جمعه دستگير شد. حال در ميان اعضای حکومت افغانستان اختلاف نظر در مورد برخورد با قاتلان به وجود آمده است. مردم با فرهنگ کابل٬ زنان و مردان آزاده٬ جنازه ی فرخنده را تشييع کردند. در فضای مجازی٬ قتل او را به شدت محکوم کردند. عده ی ديگری از اين حادثه و از اين که اهل افغانستان هستند٬ اظهار شرمندگی کردند. عده ای بر جنازه ی فرخنده نماز خواندند...اما چهره ی خون آلود «فرخنده جان»٬ همچنان در ذهن من است؛ همچنان که چهره ی به خون آغشته ی ندا...فرخنده جان٬ با آمدن بهار رفت و چهره ی معصوم اش در ذهن مردمان افغانستان و ايران و بر صفحات تاريخ کشورش نقش بست...

>>>   شما خودتان از افغانستان نیستید ضرورت نیست که شما در باره مردم افغانستان بنویسید. نوروز عید نیست یک روزی عنعنوی دهقانان است عید زردشتیان است عید اتش پرستان است. بیګانګان باید حیا کند و دیګر از بیحیایی دوری کند بهتر خواهد بود

>>>   کابل همیشه در مخاطره طالبان هست؟ کابل چیزی برای از دست دادن ندارد. زیاد حرص الکی نداشته باش مقاله نویس.

>>>   ...ممردم افغان هر چه ناراحتی دارد از دست شما افراطیهاست شما توانسته چشمان خود را ببندی و نوروز را جشن نگیری ولی مردمخود فرهنگ خود را میشناسد و به آن ارج میکند هه انتحار حلال است! قتل و انسان سوزی حلال است؟

>>>   هرشری امروز در جهان اسلام است نقشه آمریکا برای قدرت طلبی است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است