فرخنده را به کدامین گناه سوزاندید؟
انتشار تصاویر آنچه بر فرخنده گذشت، جامعه افغانستان را نیز در بهت و حیرت فرو برد و وحشت، خشم و اندوه را با خود به جامعه منتقل کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۵    ۱۳۹۴/۱/۳ کد خبر: 91626 منبع: پرینت

سال 1964 در شهر نیویورک ساعاتی پس از نیمه‌شب دختری به نام کیتی جنوویس در هنگام بازگشت از محل کار خود به خانه در بین مجتمع‌های آپارتمانی محل سکونت خود مورد حمله مردی قرار گرفت. کیتی با قاتل خود درگیر شد و بیش از نیم ساعت با فریادهای کمک خواستن همه همسایگان را از خواب بیدار کرد. طبق گزارش، حداقل 38 تن از پنجره‌های آپارتمان‌های خود ناظر منازعه آنها بودند. نه تنها هیچ کس شخصا کمکی به کیتی نکرد بلکه حتی یک تن به پولیس زنگ نزد تا لااقل پولیس در این ماجرا دخالت کند و بالاخره کیتی در مقابل چشمان تماشاچیان بی‌تفاوت به قتل رسید.

ماجرای به آتش کشیدن یک انسان (فرخنده 27 ساله) در کابل من را به یاد واقعه کیتی جنوویس انداخت. هرچند بین واقعه کیتی جنوویس در نیویورک و آنچه بر فرخنده در کابل رخ داد، فاصله و تفاوت بسیار است. در واقع اینجا همه‌چیز عکس آن چیزی است که در آمریکای دهه 50 رخ داد. جنوویس در اثر بی‌تفاوتی ناظران نسبت به آنچه بر او می‌رفت و درجریان قرار نگرفتن پولیس جان داد اما فرخنده در نتیجه دخالت ناظران و عدم دخالت نیروی پولیسی که در منطقه حضور داشت جان داد.

پس از انتشار خبر کیتی جنوویس جامعه آمریکا دچار شوک بزرگی شد. سوال اصلی در آن موقع این بود: علت احتمالی این بی‌تفاوتی چه بود؟ آیا بشر عصر ما عاطفه نوع‌دوستی خود را به کلی از دست داده است؟ آیا ما آنقدر دچار زندگی ماشینی و خودخواهی‌های غیراخلاقی شده‌ایم که مانند ماشین‌ها در برابر هم‌نوعان خود بی‌تفاوت شده‌ایم؟ آیا اخلاق و انسانیت از جامعه آمریکا رخت بربسته بود؟ آیا مردم می‌ترسیدند دخالت کنند یا واقعا بی‌تفاوت شده بودند و یا حتی خود را در موقعیت تماشای یک فیلم خشونت‌آمیز و تراژدیک می‌دیدند؟

دو روانشناس اجتماعی به نام‌های بریگام و رایتس من، ریشه‌ها و دلایل این واقعه را مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. نتیجه این شد: «بسیاری از مردم در موقعیت‌های اضطراری نمی‌توانند منطق و اخلاق‌شان را به کار بگیرند. ناگهانی بودن و پیش‌بینی‌پذیر نبودن این موقعیت‌ها تصمیم‌گیری را سخت می‌کند. بسیاری دیگر وقتی افراد ناظر بی‌تفاوت را می‌بینند با این تصور که دیگر ناظران حتما دلیلی برای دخالت نکردنشان دارند، دخالت نمی‌کنند. آنها با خود این‌گونه فکر می‌کنند: ما به همان دلیلی که دیگران دخالت نمی‌کنند نباید دخالت کنیم، هرچند آن دلیل را نمی‌دانیم.»

انتشار تصاویر آن چه بر فرخنده رفت، جامعه افغانستان را نیز در بهت و حیرت فرو برد. جامعه همواره منتظر و مضطرب افغانستان با انتشار تصاویری که تقریبا لحظه به لحظه در فضای مجازی و سپس رسانه‌های رسمی‌ منتشر می‌شد با ابعاد تازه‌تر آن مواجه می‌شد. شایعه‌ها همراه با تصاویر یکی پس از دیگری نشر می‌شدند و وحشت، خشم و اندوه را با خود به جامعه منتقل می‌کردند. در کنار این احساسات سیل سوال‌ها، اظهارنظرها و تحلیل‌ها در این خصوص فضای شبکه اجتماعی و رسانه‌ها را پر می‌کند. هر سوالی بدون این‌که درستی یا نادرستی آن مشخص شود، سوال بعدی را شکل می‌دهد.

آیا فرخنده واقعا قرآن آتش زده است؟ آیا او آگاهانه و تعمدا چنین کاری کرده است؟ نکند روانی باشد؟ چرا مردم با او این طور وحشیانه رفتار می‌کنند؟ آیا مردمی‌ که او را این طور لت‌وکوب می‌کنند می‌دانند دقیقا موضوع چیست و چه‌کار می‌کنند؟ چرا پولیس واکنشی نشان نداد؟ این یک توطیه خارجی است؟ سوال‌ها یکی پس از دیگری شکل می‌گیرند و پاسخ‌ها و قضاوت‌های جدیدتری را با خود به همراه می‌آورند. پاسخ‌هایی که ابعاد تازه‌تری به این شایعه می‌دهد اما تکلیف سوال اصلی هنوز مشخص نیست، اینکه آیا واقعا قرآنی به آتش کشیده شده؟ آیا واقعا فرخنده چنین کرده است؟ به کدامین گناه او را آتش زدند؟

در تحلیل چرایی آنچه در واقعه مسجد شاه دو شمشیره رفت می‌توان به دوگونه سوال را مطرح کرد: اول اینکه بر فرخنده چه گذشت که به این سرانجام کشیده شد؟ دوم اینکه به مردم چه گذشت که این سرانجام را رقم زدند؟

من می‌خواهم به پاسخ سوال دوم بپردازم. این که اصل واقعیت در مورد فرخنده چیست را می‌گذارم برای زمانی که اطلاعات در مورد خود او دقیق‌تر و شفاف‌تر شد اما اقدام مردم به لت‌ و کوب و در نهایت سوزاندن یک انسان در ملاعام و توسط عوام، چیزی است مسلم و مستند. سوال اساسی این است این مردم را چه شده است که چنین جنایت شهروندی را رقم می‌زنند؟

تصاویر نشر شده از این واقعه در فضای اجتماعی و رسانه‌ها مردمی ‌را- از کودک حدودا 12ساله گرفته تا مردان و حتی زنان میان‌سال– نشان می‌دهد که به هر روشی که از دست‌شان بر می‌آید فرخنده را مورد لت‌ و کوب قرار می‌دهند. موتر را از روی بدنش عبور می‌دهند، جوانانی که بلوک‌های سنگی را بر سر و بدنش آوار می‌کنند و در نهایت او را می‌سوزانند. پولیس در آخرین پلان ناظر صحنه سوختن فرخنده دیده می‌شود.

در تحلیل روانشناختی و پرداختن به دلایل این واقعه به چهار عامل می‌شود اشاره کرد.
۱- خشونت انتقالی
صحنه‌ها بیانگر خشونت انتقالی است؛ خشم و خشونتی که تقریبا در درون تک تک حاضران و ضاربان مشهود است و به‌دنبال فرصتی برای تخلیه کردن و آرام گرفتن. در واقع فرخنده شده است کیسه بکس مردمانی عصبی و خشمگین که حیران و سرگردان به‌ دنبال منبعی برای تخلیه آن می‌گردند تا این که فرخنده را می‌یابند. کسی از نوع خودشان، منتهی بی‌دفاع و بی‌ضرر. تخلیه خشم به در و دیوار و درختان و حیوانات و… دیگر آرام‌بخش نیست. می‌شود خشم‌مان را به او منتقل کنیم تا او بار تمام رنج، درد و عصبیت‌مان را به دوش بکشد؛ پس باید از این فرصت استفاده کرد. در واقع واگویه‌های تک تک آنانی که مشت و چوب و سنگ بر فرخنده آوار کردند این است: بیا خشم و رنج من را هم بگیر تا راحت شوم. من خودم نمی‌توانم آن را تحمل کنم. هرچقدر محکم‌تر و بیشتر بزنی آسوده‌تر می‌شوی پس باید جست و سنگ بزرگ‌تری یافت، مشت و لگد محکم‌تری زد و آخرش باید همه چیز را سوزاند تا چیزی از خشم و عصبیت و نفرت ما نماند تا مجبور باشیم در آینده شاهد اش باشیم. به این می‌گویند خشونت انتقالی. در خشونت انتقالی جامعه نیازمند کشف اشتباه دیگران می‌شود تا بتواند به بهانه تنبیه خاطی خودش را تخلیه کند. حتا اگر اشتباهی وجود نداشته باشد، یک شایعه کافی است خودمان آن را تبدیل به امری قطعی و یقینی می‌کنیم تا فرصت مجازات کردن بیابیم. ما مشتاق اشتباه دیگران می‌شویم چرا که به ما فرصت انتقال خشم و خشونت و تخلیه رنج و دردمان را می‌دهد.

۲- محتاجان فاجعه
ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم در آن نیازمند فاجعه‌اند. این بدین معنی است که مردم نیاز دارند احساس کنند افراد خاصی هستند و کارهای مهم و بزرگی می‌کنند. برای به‌دست آوردن این احساس باید کاری که می‌کنند را کاری بسیار مهم جلوه دهند. اگر در شرایط سختی قرار داشتند، نیاز دارند این طور نشان دهند که این شرایط بسیار بسیار سخت و فاجعه‌آمیز است. این مردم نیاز دارند ادعا کنند مشکل بزرگی را حل کرده‌اند تا بتوانند ثابت کنند که خودشان آدم‌های مهم و بزرگی هستند. حال اگر واقعا مشکل بزرگی وجود نداشت خودشان آن مشکل را خلق می‌کنند و در حد توان‌شان آن را بزرگ می‌کنند.
شایعه‌ای که در این واقعه مطرح شد، در نهایت اقدام اشتباه یک نفر در مورد یک کتاب مقدس بوده (که مسلما چنین نبوده و دلیلی هم بر تایید آن حداقل در آن زمان وجود نداشته است). منتهی چون آنها نیاز داشتند احساس کنند مشکل بسیار بزرگی را حل کرده‌اند باید اقدام فرخنده را (که واقعا نمی‌دانم چه بوده) یک فاجعه بدانند چون قهرمان کسی است که فاجعه را حل کند. آن‌ها نیاز داشتند این طور فکر کنند که فرخنده قرآن را آتش زده تا هم دلیل قوی‌تری برای تخلیه خشم‌شان داشته باشند و هم احساس بهتری از جنس قهرمانی خود. رفتار و نعره برخی از ضاربان و حاضران طوری است که گویی خود را در میدان جنگ با لشکری از دشمنان دین خدا تصور می‌کنند.

۳- پیش‌داوری و قضاوت
غالب مردم در این جامعه به راحتی به خود حق قضاوت کردن، دخالت کردن، محکوم کردن و مجازات کردن درباره دیگران را می‌دهند در حالی‌که جرات ندارند صادقانه به خود فکر کنند، چه رسد به این که خود را محاکمه یا تنبیه کنند. غالب مردم در این جامعه به راحتی حس و حدس‌شان را به یقین، تصمیم و عمل تبدیل می‌کنند در حالی‌که بعد از عمل حتی نمی‌توانند توضیح دهند که دقیقا به چه دلیلی چنین کاری کرده‌اند. فکر کردن کار بسیار دشواری است که مردم این جامعه توان و مهارت آن را ندارند. مردم جامعه ما به شدت دچار پیش‌داوری و قضاوت‌گری‌اند. به راحتی با حداقل دلایل ظاهری حداکثر قضاوت و نتیجه‌گیری را در مورد دیگران می‌کنند. خاصیت پیش‌داوری این است که تفاوت‌های فردی و استثنا در آن دیده نمی‌شود. با خود بار احساسی و هیجانی شدیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند به رفتاری‌های افراطی کشیده شود. احساس خشم و تنفر یا شیفتگی و وابستگی که تفکر پیش‌داورانه ایجاد می‌کند منبع رفتارهایی خواهد شد که به راحتی انسان‌هایی با رفتارهایی از جنس آن‌چه داعشیان انجام می‌دهد را خلق می‌کند. لذا نباید تصور کرد رفتارهای وحشیانه‌ای که امروزه داعش نماد آن شده است نتیجه شرایط خاصی است. تفکرات قالبی و پیش‌داوری همراه با مقداری چاشنی خشم و کینه به راحتی می‌تواند از یک فرد عادی یک افراطی داعشی بسازد.

لازم به ذکر است که هیچ دلیل مستندی که شایعه قرآن‌سوزی را تایید کند وجود نداشته و برخی مستندات خلاف آن را نشان می‌دهد. من حتی موضوع روانی بودن فرخنده را نیز نمی‌توانم بپذیرم چرا که هیچ دلیلی برای این موضوع نیز وجود ندارد.

۴- عمل‌گرایان نادان
اگر از غالب این مردمی‌ که به لت‌وکوب فرخنده و سپس سوزاندن اش مشغول بودند در همان زمان عمل شان می‌پرسیدیم چرا او را می‌زنید، جواب منطقی‌شان این خواهد بود: به همین دلیلی که دیگران می‌زنند ولی ما نمی‌دانیم آن دلیل چیست- ما هم می‌زنیم. این همان استدلالی است که در واقعه کیتی جنوویس هم مطرح بود. در واقعه فرخنده نیز موضوع همین است هرچند رفتار متفاوت است. بسیاری از آنان نیز خواهند گفت: «ما دیدیم دیگران فرخنده را می‌زدند با خود گفتیم حتما آنها به اندازه کافی دلیل برای این حد از خشونت‌شان دارند که می‌زنند. پس ما هم به همان دلایل (که البته نمی‌دانیم چیست) حق داریم بزنیم.» در واقع مردم از انگیزه‌ها و دلایل ندانسته یک‌دیگر استفاده می‌کنند تا رفتاری که خودشان می‌خواهند را انجام دهند. این خاصیت جوامع نادان بی‌اندیشه عمل‌گراست. خاصیتی که باعث می‌شود مردم کورکورانه تقلید کنند، پیرو و طرفدار باشند و رفتار یکدیگر را تایید و تشدید کنند بدون این‌که بدانند دلیلش چیست.

همان‌گونه که بسیاری از آنانی که تلاشی برای دفاع و حمایت از فرخنده نداشتند علاوه بر ترس و ناتوانی‌شان در دفاع و حمایت از او می‌توانستند این تفکر را داشته باشند که: «ما دفاع نمی‌کنیم به همان دلیلی که دیگران دفاع نمی‌کنند و باز نمی‌دانیم آن دلیل چیست.» این هم رنگی اجتماعی خود باعث ترویج ظلم و جنایت در جامعه خواهد بود.

و هنوز پاسخ به مهم‌ترین سوال باقی مانده است. این سوال را باید آنانی پاسخ دهند که چنین فاجعه‌ای را رقم زدند: فرخنده را به کدامین گناه سوزاندید؟


سید روح‌الله رضوانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جامه بی سواد خون آشام ضد نفس کشیدن زن این است سرنوشت زنان بی گناه. آن وقت حرف از ناموس میزنند.صد رحمت به روس وآمریکاه شما مردان نامرد به ناموس خود رحم نکردید.او را به جلو همگی اریان و به بی رحمی به قتل رساندید.جای مرگ است برای پولیس کابل.من به انوان یک مرد از خانمها خجالت میکشم.چون به دست مردان قاتل به قتل رسید.فرخنده مظلوم..د.کابل

>>>   با سلام !
فرخنده را به هر گناهی که زدند ، لگد مال کردند ، سنگباران کردند و به چوب و تخته سنگ آنرا نشانه گرفتند و از بالا به زیر پرتاب نمودند و آنگاه موتر را از روز جسد نیم جانش عبور دادند و در نهایت با شدیدترین قصاوت پیکر آنرا در جلو چشم مجریان نظم عامه ، تامین کننده گان امنیت و صلح در داخل شهر به آتش کشیدند عامل آن همانا بی تفاوتی دولت را در تامین نظم و امنیت عامه رانشان میدهد که از داخل شهر کابل خبر ندارد که چه جریان دارد و چه میگذرد . چندی قبل تحت عنوان ملای جن گیر در هیمن سایت خبری موضوع به نشر رسید که در بغلان اتفاق افتیده و یک خانم به اثر ضربات بی امان آن ملا طفلی که در بطنش بود سقط نموده و از دست داد . این دومین واقعه از همین قماش و با رنگ و بوی مشمئیز کننده تر و بدتر میباشد که رقم میخورد . این وظیفه دولت مردان و به خصوص قوای اجرائیه کشور است که جلو همچو انسان های استفاده جو و مزور را بگیرند تا به مقدسات ما ، به باور های ما ، به عقیده و ایمان ما و به دین پاک ، مقدس و منزه اسلام صدمه وارد نشود و هر ناکس با اعمال خلاف شرع زمینه تاخت و تاز را به تمام شئونات و باور های مقدس ما مساعد نسازد .
با احترام خاوری از مزار شریف

>>>   ... به شما آشوب گران !خداوند متعال میداند که چی کند!

>>>   اگر مردم با جهالت، کینه و خشونت فرخنده را شکتند و سوختند. این ملا نیازی به اصطلاح دکتور بعد از تفکر عمل... جاهلان را تأئید کرد...
محمد حمید کابل

>>>   خواهر مــــــظـــلـــــــوم ســــــرخ روئی به تو وزرد روئی به جــــاهلان !
راستگو

>>>   ای کسانیکه درقتل یک انسان ،انهم یک زن دست به کارشده اید به دلیل انکه گویا او قران مجید را سوزانده است میدانید که خود شما مرتکب یک عمل خلاف اسلام وشریعت غرا ی محمدی گردیده اید ، ایا میدانید که قتل یک انسان چقدر یک عمل فجیح ونا روا میباشد ،به شما کی این حق را داده است که مرتکب انجام ان گردیده اید، ایا اکثریت شما صرف خواندن کلمه خود را به صورت درست میدانید ، ایا معنی خواندن کلمه خود را میدانید ،شما دران زیارت چرا رفته بودید وساعتها دران زیارت چه میکردید، ایا کدام مشکل داشته وبخاطر حل مشکل به زیارت رفته بودید ،ایا این را میدانید که مشکل گشای همه مشکلات خداوند (ج) بوده وزیارت نمیتواند مشکل شما را حل نماید. ایا همین قدر عقل نیز نداشتید که درصورت انجام چنین عمل لز جانب همان دختر او را دستگیر وبه پنجه قانون وفتوای شریعت میسپردید. این حادثه درسی است برای تمام مردم که به شکل احساساتی ونا فهمیده درموضوعاتی که برای شان مربوط نمیگردد مداخله نه نموده باعث بربادی خود وجامعه شان نشوند در هر کار به شکل انفرادی وعاقلانه تصمیم خود را بگیرند وبه حرف های عوامفریبان گوش نداده کاری را انجام دهند که صلاحیت اجرای انرا دارند
کاکه از کابل

>>>   قضاوت ها، داوریی ها همه حدس وگمان وشاید ها است .حقیقت امر را خدا میداند ولی من منحیث یک انسان همینقدر میگویم که آن دلهای که هم اش خنجرباران هزاران حوادث دلخراش پیهم درافغانستان است چطور توانستند محکمه خودسر وصحرایی را درمحضر عام انجام دهند ویک انسان را به آن شکل فجیع به آتش بکشند؟؟؟؟ واما فرخنده پرچم داروپیش قلاول دخترانی قرارگرفت که به جرم دختربودن زنده به زنده گور شدند وروزمحشر دامنگیر کسانی میشوند ومیپرسند که مرا به کدامین جرم زنده به گورنمودی؟؟؟؟؟؟؟؟ فرخنده با جسد افگاروخون باران ، سوخته ازخشم شیادان بیرق بدست دارد واز هریک ما این سوال را میکند که به کدام جرم آتشش زدیم.
خیرخواه

>>>   بنام الله مهربان
همه ما بطرف تحقیق روان هستیم باید یک کمتر به عقب برگردیم وعلل اصلی همچو قتل ها بینی بردن ها شکنجه ها وامثال مظالم را که برحق زن درجامعه ما روا می دارند چیست ..؟ درعصر کنونی واقعا مظالم که امروز برزن ها درجامعه ما روا پنداشته میشود تاریخ پیشینه دارد علت ان چیست .....؟ درحالیکه همه رسانه ها تلویزونها رادیو ها درهر مجالس شخصی ورسمی داد از حقو زن زده میشود مگر به مانند جامعه غربی اززن درهر امور یک وسیله استفاده میشود گاهی درمحافل برهنه رقصانده میشود گاهی جهت رفع اشباع غریزه جنسی با هرکس وناکس همبستر میشودند گاهی به مثل برده وغلام برای مدتی اجاره داده میشود گاهی درپشت ماشین عرق میریزند شب تا به سحر وروز تا به شام گاهی هم به نسبت عدم امکانان درمانی دراثنای ولادت با همه درد ورنج که دامن گیر زن هست داعی اجل را لبیک میگویند این همه ناشی از چیست علت اصلی ان همانا ندانستن حقوق خود وزنان هسد درپرتو قانون خدا وشریعت محمدی امروز که فرخنده به این سرنوشت دچار شده همانا پدیده ناروای تبعیض چنسیت هست که از طریق رسانه ها ساخت وپرداز میشودند تجریک زنان از عوامل اصلی اینگونه فاجعه ها هست زنان به نسبت عدم درک از شریعت خود وحقوق خود درجامعه تحت پروپاگند های رسانه های کفری ونیمه کفری قرار میگیرند وتحت نام حقوق زن از انها سواستفاده میکنند وبه گحمان انها ازادای یعنی عریان ظاهر شدن درجامعه بالا نمودن پبک ها به سرسلامتی یکدیگر رقصیدن برنگ دانس که اینگونه عمل ها انعده از مردمان که تا دیروز سخن از مارکسیزم ولینیزم میزدند امروز تحت نام دموکراسی که درحقیقت سیکولاریست ها هستند زنان پاک دامن مسلمان افغانستان را تحریک مینمایند ونتیج اش قتل فرخنده هست درمحضر عام پس از همه خواهران مسلمان خود تمنادارم که یکبار شما در ورای قانون خدا وشریعت محمدی حرکت کنید وحقوق را که خدا وشریعت خدا برای شما بیان نموده هست شما از ان اگاه شوید وبه یقین گفته میتوانم که همه شما وهر فرد شما جامعه مارا از این گودال بد بختی نجات میدهید ومن یقین وباور کامل دارم که زنان مومنه افغانستان طوریکه تاریخ کشور این برای ما بیان میدارد که زنان افغان واقعا درپرتو قانون خدا وشریعت محمد گره گشای همه مشکلات کشور ما بوده اند ومن الله التوفیق
محمد خلیق(اندرابی)

>>>   دولت فاسد قاتل اصلی فخریه مظلوم است وبس.
باخبر

>>>   خداوند جزای قاتلین را بدهد .......
کابل

>>>   شهادت مبارک فرخنده خواهر. روحت شاد یادت گرامی باد.... به اوکسی که تور مظلومانه شهید کردن.
احمد مزار شریف

>>>   این جنایت به قدری سنگین است که عاملان این فاجعه را نمیتوان از زمره... درنده شمرد و ه نه میتوان یافت مو جود ات به این رذالت .
حسین از مزار شریف

>>>   هر چه شد بسیار بد شد، انسان باید در هر قضیه در عمق قضیه خود را برساند بعداً تصمیم بگیرد. نه مثل این انسان های ... داعش مانند که باعث بدنام کردن افغانستان و اسلام عزیز شدند.
هارون افغان

>>>   پیامبراکرم حضرت محمد (ص) فرمودند: دو گروه کمر مرا شکستند، عالم بی دین و جاهل متعصب.
یه ایرانی

>>>   بگذار بزرگان امریکا بروند ودرانجا تجدید بیعت نمایند ازانجا فرامین ودستورات خاص را باخود بیاورند وکشور وملت را دربست در اختیار خارجی ها قرار دهند انچه از فرهنگ و مقدسات طی این تقریبا پانزده سال باقی مانده لگد مال نمایند و...وقتی ازین همه فراغت یافتند بعد ممکن وشاید واحتمالا قضیه ای فرخنده ای شهید را روی دست بگیرند ویکی دو بیگناه را به زندان اندازند وموضوع را خاتمه یافته تلقی نمایند از بدعت وخرافات ... بیزار است همه به دین حنیف واسلام واقعی ایمان دارند انهای که دادن تعویذات را بدون علم وخبره صرف بخاطر بدست اوردن پول انجام میدهند خیلی از مصائیب را باعث میگردند ومردم بیچاره را در مغالطه انداخته واسباب اختلاف وتشنج را میان فامیل ها بمیان می اورند وبلاخره به عوام ان منطقه امر نمودند تا فرخنده را شهید سازند باید در قدم اول اند مزخرف را که وظیف ای تعویذ دادن را داشته به دار بیاویزند وبعد دیگران را محاکمه کنند وقتی نیروهای امنیتی صحنه را نظاره مینمایند ومداخله نمیکنند وجان یک انسان را نجات نمی دهند معلوم استکه این دسیسه سازمان یافته وپلانیزه شده بوده شاید بخاطر بدنام نمودن اسلام ومسلمین این توطئه را به راه انداخته باشند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   يكي از علت هاي اين وحشت دامن زدن غربي هاي بي فرهنگ در مورد اسلام است ، از چندي بدين سو زنان بي بند بار با دساتير غربي ها بخاطر نشان دادن احساسات مذهبي مسلمان ما ، گاهي بدن شان را زره مي پوشانند و گاهي هم برهنه به شهرحركت مي نمايند. تا مردم با احساسات مذهي شان عكس العمل از خود نشان دهند ، در اين شكي نيست كه مردم اسلام را با تمام جان خود قبول دارند ولي معني و مفهوم اسلام را خيلي كمتر از انها ميداننند ، ملاهاي تقليدي ... هم در بخش ودروس اسلامي به بي راهه مردم را سوق نموده اند كه ين خود يك بدبختي بزرگ به جامعه ما مي باشد .خواهر عزيز فرخنده كه كاملا بيگناه بود در اين توطعه برابر مي شود توطعه گران با جلب توجه مردم به سوختاندن نسخه قران بدون اينكه مجالي به فرخنده بيچاره كه از دنيا خبري نداشت بدهيد تا به مردم بگويد كه قران را نه سوختانده ام ، با خشم مردم روبرو شده كه نتيجه خيلي وحشت مردم را در پي داشت . به هر حال توطعه گران خواستند كه يك خواهر مقاوم و مسلمان را توسط خود مسلمانان از ميان برند يعني با يك تير دو كبوتر را شكار نمودند و ما مسلمان هاي بي عقل هم وحشت و بربريت خود را به دنيا نشان داديم و خلاف اسلام حركت نموديم و هم خواهر عزيز خود را بيگناه نابود نموديم كه قابل بخشش نيست ، بِنَا من از دولت مردان مي خواهم تا جلو او باشان غربي و زنان روزپي ايكه با دستور غربي ها با حركات نا جايز شان مردم را تحريك مي نمايند بگرند و در غير ان مشكلات زيادي به بار خواهد امد . هم چنان از دولت و فأميل محترم فرخنده ميخواهم تا به زنان ايكه ظاهرا از خود همدردي نشان ميدهند فاصله كيرند و مجال تبليغ ضد ديني و مذهبي را به نفع غربي ها و امريكايى ها كنار بگذارد كه با خشم سرا سري مردم مقابل خواهند شد
فايق

>>>   برادران متعصب.... اما بی سواد جاهل و نادان خواهر مرا کشتند. اگر سواد خواندن نوشتن بلد بود این کار را نمی کرد

>>>   حالا داغش از آمدن به افغانستان شاید صرف نظر کند چون می بیند جاهلتر وطالمتر از آنان درینجا وجود دارد

>>>   فرخنده شهید شد....

>>>   خداوند جزای شما جاهلان را بدهد

>>>   سازماندهی واجرا کننده این جنایت را حتمی باید محکمه کنیم اگر این کار نشود ما به تظاهرات گسترده میپردازیم!
فوزیه

>>>   يک تصميم قاطع ومحکم. عاملين اين جنايت بايد اعدام شوند,تا درتاريخ ثبت شود,ابروى افغانستان در خطر است,عظت وشرف وانسانيت مردم افغانستان در خطر است,.

>>>   هربی سوادی به تجار ت دین مشقول باشد و بتواند ملا یک مسجد باشد از این بهتر نمیشود از جاهل و نادانی مردم شرم آدم میاید از فغانستان شاید بهتر باشد بگویم از بیچاره استان

>>>   چرا عاقل کند کاری که بار آرد پشیمانی! در هر کار ما باید اول فکر کنیم و موضوع را درست درک کنیم و بعد عمل. از روی احساسات و عقده چیزی گفتن و کاری کردن همیشه پشیمانی بار میاورد و نتیجه منفی دارد. بسیاری این جانیانی که فرخنده عزیز ما را کشتند حال پشیمان هستند و از درد ندامت میسوزند.

>>>   خواهر شهید روحت شاد... (راهت ادامه دارد)
یک مهاجر از ایران

>>>   این وظیفه قلم بدستان است تا جاهلان را اگاه کنند...

>>>   بنام خداوند مهربان که دین رحمت و همراه با عطوفت را برای هدایت جوامع انسانی تشریع نمود. دینی که به انسانیت انسان احترام و از او دفاع میکند. امام و پیشوای این دین (حضرت محمد «صلی الله علیه و آله» اول با صلح و مهربانی با دشمنان الهی برخورد داشت، باز هم صبر میکرد و مانع در سر راه آنها ایجاد نمی نمود... اگر میدید که دشمنان به جانیان جامعه تبدیل شده و امنیت و آرامش مردم را به هم میزند وارد جنگ میشد... به اسیران، زنان و بچه ها کاری نداشت و کسانی را که از جنگ فرار میکرد دستور میداد که لشکر اسلام، متعرض آنان نشوند... همچنین امام علی «علیه السلام» در زمان حکومتش، وقتی میشنود که لشکریان دشمن خلخال از پایی زن یهودی ربوده و به تاراج برده است، به شدت ناراحت میشود و میفرماید: «هر کسی در این غم بمیرد بر او ملامتی نیست». ملت افغانستان ما مسلمان هستیم، آیا فکر کردیم که دین اسلام دین عطوفت و مهربانی است، اینکه برخی از آن دین، خشونت را به تصویر میکشد تعلق به دین ندارد. آن خشونت و جنایت برخاسته از خباثت باطنی آنان است که با وسله زدن به دین، خودشان را تبریئه میکنند. همچنین میخواهند از عقیده ای مردم عوام استفاده کنند و برایشان مشتری جمع کنند. به هر صورت، قضیه لت و کوب کردن و آتش زدن فرخنده بی دفاع یکی از بزرگترین جنایتهای است که دین اسلام هرگز اجازه نمیدهد و کسانی که مرتکب این جنایت شدند، افراد خبیث ... بودند که با وسله زدن به دین خود و دیگران را قانع کنند....
ضیایی

>>>   من فکر میکنم پولیس درهمه جای به شمول جادوکران و موترشویان و ..... خدامات غیرقانونی باج میگیرد و از موضوع اگاه بودند و تمام اینها تحت پوشش شان قرار دارند وبا حمایت پولیس و افراد امنیتی اینها خودرا هرکاره حساب میکنند.
نادره

>>>   من به عنوان یک پسر ایرانی، اگر به خانمی با این حجاب یک نگاه بد کنند کلی غیرتی می‌شوم. چطور این افراد یک خانم را تنها اینگونه وحشیانه به قتل رساندند. من با شرحی که در متن آمد از دیدن فیل منصرف شدم. وای بر این مردم. وای بر این جهل. این فاجعه ذهنیت جهانیان را نسبت‌ به افغان‌ها تغییر خواهد داد.

>>>   در حال حاضر تعدادی از ... گرد هم جمع شده وبه نام فعال جامعه... به اصطلاح (مدنی ) که گاهی حجاب زنان مسلمان افغانستان را به استهزا می گیرند وزمانی عالم دین ومذهب را ،جامعه مدنی را تشکیل داده اند که در اصل جامعه ... میباشد سبب شده که تعدادی کثیری از زنان افغانستان توسط افراد نا اگاه از دین و نامسلمان که ذره از غیرت وایمان در وجود شان دیده نمی شود به انواع شکنجه ها تا بریدن گوش وبینی ولب وتا سرحد کشتن وبستن وزندانی کردن معذب میگردند واین نهاد های ... به جز سروصدا وپروپاگند که انهم برای بدست اوردن یکمقدار پول از بادارانشان میباشد چیزی دیگری را در قبال ندارد عامل اصلی این قضایای میباشد ورنه در دو دهه قبل در حالیکه اکثریت مردم از نعمت سواد بی بهره بودند این قضایا به ندرت مشاهده گردیده یا اصلا وجود نداشته است البته شهادت مظلومانه فرخنده خواهر ما که توسط تعدادی از کوردلان صورت گرفت مایه شرم است برای ما مردان ، اما فرخنده که در مقابل جهالت وضلالت قد علم کرده یادش ... همیشه ها در خاطره ها باقی میماند وخداوند جنت الفرودس را نصیبش نماید

>>>   روحش اش شاد بهشت برین جایش باد

>>>   من از یک چیزه که بیشتر از همه میسوزم اونم اینه که چرا بعضی ها این زن مظلوم را خواهر صدا میزنند حالا که کشتنش خواهرتان شد اون وقت که داشتید با بلوک به سرش میزدید خواهرات نبود وای بر شما ... که این صحنه را به اجرا در اوردند یا تماشاچی بودند اونا انسان که نیستند دو رگه های امریکایی هستند ...
محمد ایران

>>>   قتل فرخنده توسط مشتی اوباش ... بیانگر اینست که افغانستان ما هنوز در عصر جاهلیت خود قرار دارد و دست بردار آن نیست، آنچه شد بر ضعف حکومت اشاره دارد و اینکه مردم از اسلام تصویر زیبایی نشان ندادند، با کشتن و سنگ کوفتن بر زن بی دفاع بدون محاکمه و اثبات جرمی بر خیابان و منظر عام بی سیرت و بی عزت ساختن او کار بسیار فجیع زشت و حیوانی بود کسانی که این کار را کردند نه تنها اینکه از اسلام آگاهی نسبی نداشته اند بلکه فاقد وجدان، انسانیت و فطرت هستند!!! مردم ما از دولت تقاضای محاکمه و رسیدگی جدی به این موضوع تکان آور دارند با احترام
جویا از پنجشیر

>>>   ارگ ریاست جهموری افغانستان به تماشا گاه ناباسامانی ها،بی نظمی ها ،فساد....مبدل شده آقایان عین وغین تماشاگران اصلی تمام این خرافات وغیره ناهنجاری ها هستند خون فرخنده شهید به گردن آقایان عین وغین است
رستم علی ازولایت کندز

>>>   مشکل اصلی مردم ما عدم اگاهی ازاسلام محمدی است متاسفانه اسلام که امروز درجامعه ما ازسلام نمای ریشگی که ما مردم ازدست این ها به فغان امدم نمیتوانیم که حتئ درست ازخداوند و پیغمبران ان عبادت کنیم . و ما امروز شاید به شهادت رساندن بانو مسلمان و با تقوا که از دست این قاتلین و کفران شهید شد جای بسیار افسوس به ان عده از کسا

>>>   خواهرك گرامي ام فرختده جان روحت شاد ويادت گرامي مظلومانه به دست ... قرن شهيد شدي هيچ نميتوانم چيزي بنويسم زبانم بكلي خاموش شده اين جنايت را چهنام گذاشت در طول عمرم نه ديده بودم ونه شنيده بودم خداوند عاملين اين جنايت نا بخشودني را در قهر جهنم بيفگند
احمد از كابل

>>>   این واقعه نشان داد تا چه حد خرافات در عمق باورهای مردم افغان نفوذ دارد. هر کس ذره ای مثل این گروه جاهل و جانی می اندیشد باید از خود و باورهایش شرمنده باشد
احمد- ایران

>>>   سر وته این مردم از پروپاگند... گمراه که فرصت سوال وجواب برای مخاطبان نمیدهتد تا آنان هم عقده های دل شان خالی شود؛ مملوگشته و هرلحظه درحال انفجار است چنانچنه اعمال انتحاری وانفجاری جاری دروطن گویای همین واقعیت است. این عمل برابر است با انتحارگران عقده ای....
مرزبان ازهلمند

>>>   مشکل مردم عدم اگاهی ازاسلام محمدی است متاسفانه اسلاسمی که امروز درجامعه ما حکمفرما است این اسلامی غربی است که توسط یک عده اشخاص فریبکار به ظاهر مسلمان ... که قتل وحشیانه بانو فرخنده شهید را توجهی میدهند این ها نتنهااگاهی از اسلام محمدی دارند بلکه این ها خادمان ... غرب هستند که سالهاست این ... به ظاهر مسلمان ملت بیجاره و غم دیده مارا بنام مسلمان ، قوم ، سمت ، لسان وغیره استفاده سو، میکنند . دیگر بس است ملت ما باید ازاین خواب غفلت بیدار شوند دیگر بازی همجو افراد ... را نخورد.
با احترام غیاث از قلعه فتع الله

>>>   روی فرخنده شهید شادباد
ازطرف تمام اهالی منطقه شهرنو کابل

>>>   قتل فر خنده هویت انسانی اسلامی ووجدانی افغانها را به جهانیان نشان داد که تا چه هد درین کشور....وجا هلیت در عصر حاصر وجود دارد .. عزت ووقار افغان ها همه را زیر پاکردند ....خدا به این انسانهای دوران جا هلیت ... فر خنده آزاد شد ودر بستر آرامش ابدی رفت ..این است نتیجه حکومت وحدت ملی وقتی وحدت باشد باید زنان در وحدت همکاری مرد ها در 500 متری قصر ع وغ به آتش زده شوند .
فائض هرات

>>>   ا کسانانیکه فرخنده را به شهادت رسانیده اند جا هلتر، نادان تر.بی سواد تر از دیگر افراد جامعه میباشند انها افراد هستند که هرگاه ... حتی شاید کلیمه خویشرا نداند .حکومت باید این افراد را شناسائی نموده وبه شدید ترین مجازات محکوم نماید چرا که در هیچ نقطه دنیا ندیده باشید که یک انسان مظلوم وبیگناه را اولا ً بکشند وبعدا ً پیکر بیجا ویرا اتش بزنند
حسیب الله از کابل

>>>   خواهر مظلوم بی دفاع وشهید فرخنده روحت شاد باد وبهشت فردوس نصیب باد وخداوند کسانی را این نا روا را در مقابل تو انجام دادن در این دنیا خوار زلیل ورسوا نماید هرگاه در این دنیا در حق شان اینکار نشود در اخرت در میدان محشر خوار رسوا وذلیل سر براورن
حسیب الله از کابل

>>>   فرخنده شهید امر به معروف و نهی از منکر است. او که به یک ملای تعویذ نویس به خاطر کارش اعتراض کرده بود. توسط ان شخص مورد اتهام قران سوزی قرار گرفت.

>>>   فرخنده خواهرعزیزم روحت شاد یادت گرامی .من مطئن هستم جایت در بهشت است.
عزیزی از تهران

>>>   فرخنده بخاطر کار که نکرده به شهادت رسیده.روحش شاد. .. کند به آن خبیث که این تهمت را درحق فرخنده رواداشته واز خداوند بزرگ عذاب سختی برای قاتلین فرخنده آرزو میکنم.
حسن احمدی

>>>   الله ج خودش نام شهید درلست مگیرد
محمدخان حیران از تخار

>>>   الهی آنانی که دین پیامبر رحمت را دین وحشت میسازند، نابود شان کن؛ الهی به جامعه ما صبر، شکیبایی، و حس انسان دوستی عطا کن؛

>>>   خدايا ! از جهالت خسته شده ام

>>>   اسلام اسلام اسلام اسلام مسلمان مومن متدین مذهبی و.... کاش کمی علم و منطق جای خرافات و جهالت را پر میکرد ،ای انسانهایی که چون کبک سرتان را در برف فرو برده اید و طوطی وار و بدون تفکر و تحقیق کورکورانه از ملایان و به ظاهر علمای دینی تقلید میکنید ،کافیست یکبار و فقط یکبار قرآن را بخوانید و بدون پیشداوری مطالب گفته شده در این کتاب را با دیده شک بنگرید اگر مطالب درست بود که از شک به یقین میرسید و ایمانتان محکمتر میشود اما اگر مطالب با عقل و منطق تان جور در نیامد بیشتر تحقیق کنید و بیشتر مطالعه کنید اگر جواب را یافتید باز هم ایمانتان محکم میشود اما اگر باز هم جواب قانع کننده ای نیافتید لا اقل اینقدر سنگ این کتاب را به سینه نزنید،آخر کدام انسان عاقلی سنگ کتابی را به سینه میزند که حتی از معنی و مفاهیم آن هم اطلاع درستی ندارد؟؟؟؟؟

>>>   در کشوری که اعتقادات به این حد باشد که انسان زنده ای را بسوزانن و از مقبره ای درخواست حاجت کنند. ما شدیم قوم ثمود که ناقه را پی کردیم عذاب خداوند در راه است.
س.م

>>>   کابلیان فرخنده مظلوم را دریک محمکه صحرائی به قتل رساندند وبه آتش کشیدند حالا دارند تظاهرات نمایشی انجام میدهند سنگ دفاع ازخون فرخنده را به سینه میکوبند این یکی ازبی غیرتی های افغانان وبخصوص کابلیان است
علی نادری ازتهران

>>>   خداوند اینهار درقهر وغصب خود گرفتار کند از پولیس وتحقیق کننده هاخواهیش میشود که اول از همه اینها امتحان از قران وقوانین اسلام بگیرد واز ملا شیطان که هزار ها رن را بازی داده ودرخانه شان اتش در داده وبعدا سخت ترین جزا داده شود .که حیوان همین کار هم نمیکند .ودیگر اینکه تمام جادوگر ها باید از شهر کابل.منع شوند ودوکان های شان بسته شود .
م .ی

>>>   خداوند نعمت گرانبهای عقل وهدایت را برما تمام نموده که انسانها فقط دو کار انجام دهند پیوسته رضای خدا وتوجه به خلق خدا باشد درکنار گوشه دنیا بعضی کشورها وخانواده ها درعین حالی که مدعی اسلام ومدعی قدرت طلبی نبوده اند ولی توجه به مخلوق خدا داشتند درهمین روزگارسالها از نعمت های برتر بهره بردند بعضی دردنیا دم از اسلام می زنند عمل نمی کنند وبعضی کاری به اسلام ندارند به دنیا خلاصه می شوند خداوند افراط وتفریط را از هیچ کس نمی پذیرد گاهی اتفاقی می افتد که باخود هزاران پیام دارد درباره این خانم محترمه قبل از ان قضاوت نداریم ولی این صحنه که مشاهده کردیم اینقدر بیچاره بر روی زمین کشیده واز بلندی پرت نمودن لباسی به تن داشت زره ای از بدن او نمایان نگردید که خانم های امروزی به زمین بخورند آبرویشان می رود درعین حالی که باسنک می زدند ومدافعی نداشت تفلک می خواست سخنی از ماجرایی بگوید که به او فرصت نمی دادند این خانم مظلومانه به شهادت رسید وبا کشته شدنش خودش جهالت ، نادانی ، تفکر پوچ بعضی مردم را آشکار کرد که هرچه بسرشان می آید به عقیده ها بستگی دارد مشاهده کردید ودرابتدا میلیون ها نفر این برخورد ناپسند را محکوم نمودند ودرآینده مکان او زیارت گاه خواهد شد

>>>   برادران عزیزو گرامی اسلام علیکم !
تا زمانیکه این اشرارهای خاین در وطن عزیز مان تحت قدرت با شد در وطن صلح امکان پزیر نیست این جا هلان مزدوران اتخبارات پا کستان از دین پا ک اسلام استفا ده کر ده و خاک وطن را فروختند در زیر نقاب اسلام مردم کشور عزیز مان را ترور میکند اینک په شهادت رساند ن خوا هر ما فرخنده شهید...زنده باد روشنفکران، عالمان، دانشمندان تما مردم بیطرف و شریف کشور ما افغا ستان. بنده که خدا رسول و تمام بشریت را دوست دارم.

>>>   دین اسلان دین وحشت گری نیست دین اعتدال وبرابری است

>>>   به همه روشن شد که شهید فرخنده به قرانکریم توهین نکرده است - نه سوختانده است و حرف هایش حرمت به قرانکریم بوده و حجابش صد در صد اسلامی دیده می شد که این کوردلان تاریخ و حامیان جنایتکارشان این دختر با حجاب را بی حجاب ساخنتد و به ننگ و ناموس همه توهین صورت گرفت که یک عاملی اش دولتمداران بی غیرت میباشد . از ملا تا دریور تا افرادی دولتی تا به اوباشان ملکی همه وهمه شان قابل سخت مجازات میباشند تابه دیکران عبتر گرفته شود . اگر دولت طالبانی می بود تا الحال به این جایتکاران جزای قانونی و فوری داده می شد که باتآسف دولتمداران نامرد تا الحال سکوت اختیار کردند تا جنایت دیگری صورت گیرد .فرخند اولاد همه بود و با اولادشان چنین بی رحمی صورت گرفته که دیده شود دولت چه میکند و خداکند که معامله گری ها صورت نگیرد .
زره

>>>   بــــــه (( مـحـمـد )
تا که رفتیم همه یار شدند،
خفته ایم و همه بیدار شدند
قدر آئینه بدانیم چو هست
نه در آن وقت که افتاد و شکست
در حیرتم از مرام این مردم پست
این طایفه ی زنده کش مرده پرست
تا هست به ذلت بکشندش به جفا
تا رفت به عزت ببرندش سر دست

>>>   خواهر شهید ؟؟!!!! این خانم اصلا" دوست داشت که شهید بشه؟... بر سر پلیس... بر سر اون مسلمونهائی که ایستادند و فیلمبرداری کردند ... عالم بر سر نامردانِ افغانی .تا وقتیکه دیانت مقدمِ بر انسانیت است همین ادبار و بدبختی هست. از وقتیکه این اتفاق افتاده به هیچ کارگرِ افغانی در ایران اعتماد ندارم...دست من باشه هرکسی که انگشتش به اون خانم خورده باشه,خودش و خانواده اش و خانه اش را آتش میزنم.
حسام

>>>   خواهر عزیزم فرخنده جان شهادتت مبارک،امیدوارم که این قاتلین این شهید توحید و یکتا پرستی ، به جزای اعمالشان برسند،،،
عبدالاحد،ازتخار مقیم ایران

>>>   ملا نیازی سلام شما که مدرک دکترا. دارید و باید دکترایتان هم در ینه زمینه علوم اسلامی باشد لطفا به سوالات زیر جواب بده ایا اگر کسی فریاد زد این خانم یا اقا گناهی کرده فورا باید او را کشت ایا اجرای قانون به مردم کوچه و بازار سپرده شده ایا به جای فرخنده اگر دختر خودتان بود باز همین می گفتید ایا در اسلام باید کسی را دون تحقیق کشت و سوزاند ایا روش اجرای حدود همین طور خیابانی است حالا به این سوال جواب بده حاضری از پدر و مادری پیر عذر خواهی کنی واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند امیدوارم سر عقل بیایند و درک کنند این قرن 21میلادی است

>>>   بر فرض که او قران را اتش زده بود باز ما کی هستیم که خود را در مقام قضاوت قرار داده او را لت و کوپ کرده و میکشیم. مگر ما خدائیم ؟ مگر قانونی نیست ؟ وای و افسوس بر ما که خود در خفا هزاران گناه را انجام میدهیم ولی بر دیگران خود را پاک و معصوم جلوه میدهیم و گناه دیگران بر ما بزرگ مینماید شاید هم ما میخواهیم گناه خود را پشت کشتار بیگناهان پنهان سازیم که اینکار نه جزء اسلام است که از مسلمانی فرسنگها بدور است. احتمالا اینان پیش کرده ی بکدام شخص با نفوذ و... هستند که این گونه برای به دست اوردن پول این عمل ... را انجام دادند وگرنه کدام انسان با وجدان حاضر به انجام این عمل ننگین خواهد شد.

>>>   خدایا!به وطن عزیزماصلح وامنیت برقرار بگردان خدایا!گمراشدگان را به راه راست هدایت بفرما. برای قاتلین فرخنده شدیدترین جزا آرزومیکنم کسانیکه فرخنده راه به قتل رساندندپسترین افراد جامعه میباشند......روحش شادباد
محبوب شاازولایت بدخشان

>>>   خداوندا این وطن را از شری شیطان آدم نما نجات ده . خدوندا ! ظالمان را نابود کن تا خواب ارام را ببینیم .
بینا

>>>   ناله را هرچند مي خواهم كه پنهان سر دهم سينه مي گويد كه من تنگ آمدم فرياد كن روزی نیست که در کشور ما افغانستان از کشته ها پشته ساخته نشود، روزی نیست که مادری به سوگ فرزند دلبندش فریاد نزند، هر روز شاهد این همه درد و رنج ها هستیم ، اما از هفتۀ گذشته به اين سو هر قدر می کوشم نمی توانم لحظه ناله های خواهر شهید فرخنده را فراموش کنم، ناله های مظلومانه که در زیر چماق اوباشان قرن با آسمان ها بلند می شد

>>>   بسیار متاسفم که اینقدر انسانیت پست شده و اینقدر... مسلما دید جهانیان نسبت به افغانی ها و مسلملنلن و وحشیگری که درباره یک دختر بیگناه روا داشتند بشدت تغییر خواهد کرد...
فرخنده عزیز روحت شاد

>>>   با سلام
فقط میتوانم بگویم: قلبم آتش گرفت و با سوختن فرخنده سوختم.
یاسر از ایران

>>>   این اتفاق خیلی وحشتناک وفجیع است اینها از مردمان دوران جاهلیت جاهل ترند. ان شاالله حضرت مهدی عج ظهور میکنند ودنیاراازظلم وظالمان پاک خواهند کرد.خدایاظهور حجتت رابرسان الهی امین .

>>>   اینایی که این رفتار رو با فرخنده کردند حتما یه روز سزا شو میبینن

>>>   من فرخنده را از قدیم میشناسم او نه تنها قرآن آتش نزده بود بلکه او حافظ آیات قرآن نیز بود ای ننگ بر آنها که جنایت کردند عذاب خدا دامن گیرشان شود
از کابل

>>>   من صحنه ای از سخنان آتشین و تحریک آمیز اقاز نیازی را در لحظاتی بعد از شهادت فرخنده ای بیگناه شنیدم . تا آنروز من این اقا را ... ترجیح می دادم ، زیرا فکر می کردم که این آدم حد اقل سند دکتورا را در علوم اسلامی از یک نهاد معتبر علمی دارد . اما هنگامی که آن صحنه را دیده و سخنان تهوع آور و جنون آمیزش را شنیدم متیقین شدم که این به اصطلاح عالم دین با تمام وجودش علیه خرد و دانش و بر ضد انسانیت است . آخرشما که در علوم دینی دکتورا دارید و یکی از مساجد بزرگ کابل را رهبری می کنید بعد از این گفته هایتان چگونه می توانید به طرف مقتدی هایت ببینی ؟ با کدام جرئت در پیشروی آن ها ایستاده شده و به آن ها امامت می دهید ؟ آیا فکر می کنید که بعد از این کسی از شهروندان افغانستان در مسجد به شما اقتدا کرده به عقب شما نماز می خواند ؟ اگر می خواند افسوس به حال وی . آیا فکر می کنید که منبعد کسی مشکل دینی خود را از طریق برنامه ای تلویزیون که دارید با شما در میان می گذارد ؟ آیا وجدان تان به شما اجازه می دهد که مردم را رهنمایی کنید ؟ من اگر جای ارگان های باصلاحیت بودم نخستین کاری که می کردم این بود که دیپلوم شمارا باطل اعلان می کردم که دیگر کسی شمارا داکتر نیازی خطاب نکند و ثانیاً وظیفه ای امامت را از شما می گرفتم و ثالثاً هم برنامه تلویزیونی را از شما می گرفتم . من باورم نمی آید که یک نفر عالم دین با داشتن درجه علمی دکتورا تا این اندازه در برابر سرنوشت یک انسان احساساتی و غیر مسولانه عمل کند . گناه بزرگ آقای نیازی اینست که نه تنها به کشتن یک خانم بیگناه رای مثبت داد بل که با آن هم تعصب و کینه ی که در دل داشت مردم را به اعمال شدید تر از آن دعوت کرده و از قاتلان...صفت پشتیبانی خود را اعلان کرد . اگر فامیل فرخنده این شخص را به بخشد جفای بزرگی را به حق آن شهید مظلوم روا می دارد . اگر دولت افغانستان قاتلان فرخنده و پشتیبانان معنوی آن ها را به محاکمه نکشاند بزرگترین خیانت را نسبت به ملت افغانستان مرتکب می شود .
روشن ضمیر

>>>   شاید در عقب دست امریکا باشد با ساختن این درامه ها مردم مارا به جان هم بیاندازند.

>>>   فقط میشه به کسایی که این کا رو کردند گفت .. درندگان -حیفه اسم انسان ... رو روی آنها گذاشت
سید مهدی

>>>   این خانم محجبه محترمه با فدا شدن خودش ...درایام فاطمیه به شهادت رسید برای مردم هزاران پیام به همراه داشت که ایهاالناس از خواب غفلت وجهالت بیدارشوید آنطور که قرآن گفته به خدا معرفت پیدا کنید این خشم وغضب واین تفکر اشتباه را از خود دور نمائید این بیچارگی ، خونریزی ها ، مهاجرتها، آوارگی ها بدبختی همه به خاطر این ناشی بودن تفکرات می باشد این خانم واقعا" مظلو مانه ، بی دفاع روز روشن در وسط شهر به شهادت رسید وقتی این جور موارد تکرار می شود به مظلومیت امام حسین (ع) پی می بریم مردم روزگار گاهی چه تصمیمات غلط می گیرند سعادت دنیا وآخرت را از خود دور می نمایند آداب زندگی معصومین (ع) وکتاب حیلتلمتقین توصیه می نمایم به خدا پناه می برم که خودش ما را به راه راست هدایت کند

>>>   فرخنده تو عزیز دل ما بودی با رفتنت دل و سینه مارو به آتیش کشیدی کاش اونجا بودم و می تونستم مانع اون وحشیها بشم عزیز دلم خواهر خوبم توگناهت دانش و آگاهی بود

>>>   باید قوانینی وضع بشه که انسانیت بر ...سیاست و منفعت برتری داشته باشه، نباید اجازه داد دختری مانند فرخنده دوباره از بین برود انسانها باید تا کسی زنده است قدرشو بدونن، وقتی مرد تو سر وکله زدن اونو زنده نمیکنه که ببینه چقدر عزیزه!

>>>   شما برید کتاب قرآن، انجیل و تورات و اوستا یا هر دین آیینی دارید رو بخونید ببینید کجا گفته شده آدمیرو اینطوری شکنجه و بعد آتش بزنید؟ برای یکبار هم شده قرآن را به فارسی بخوانید هرجایش که خوب بروی چشم انجام می دهیم هرجایش نفی حقوق بشر یا گروه خاصی است با بحث درست رفع ابهام یا رد کنید و مورد استفاده قرار ندهید... از مطالعه و تحقیق خود به نتیجه برسید نه با حرف یه ملا یا فالنویس یا حاجی ... جان انسانی را برای ابراز عقیده گرفتن و یا حتی انجام کاری گرفتن عین... است، کسیکه به جامعه ضرر و زیان جانی میزند منظورم اینه مرتکب قتل بشه آدم بزنی کنه تجاوز کنه کلا عملی رو انجام بده که مخل آسایش دیگری بشه سزاش مرگه اما حرف زدن سزاش مرگ نیست، اگر بنا باشه هر ... تو کوچه خیابون حکم جاری کنه که دیگه زندگی آدم از جهنم ام بدتر میشه و سنگ رو سنگ بند نمیشه.

>>>   شهادت مبارك خواهر گلم

>>>   سلام
إز دولت أفغانستان خواهش ميكنم عدالت را برقرار كند و قاتلين را به سزاي اعمالشان برساند
مينا إز ايران ً


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است