نشست برخی رسانه های بین المللی با رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۳    ۱۳۹۴/۱/۲ کد خبر: 91545 منبع: پرینت

رییس جمهور در نشستی با برخی از رسانه های بین المللی روی مسایل مختلف صحبت کرد و به سوال های خبرنگاران پاسخ ارایه کرد.

وی در مورد سفر قریب الوقوع هیات افغانستانی به آمریکا و اهمیت آن برای افغانستان، پروسه صلح، مسایل منطقوی و سایر مسایل مورد علاقه به خبرنگاران معلومات ارایه کرد.

رییس جمهور با محکوم کردن مجدد حادثه خشونت بار روز پنجشنبه در برابر یک خانم افغانستانی در مقابل مسجد شاه دو شمشیره گفت: این چنین برخوردی در کشور ما جای ندارد و ما به محاکمه خودسر به هر شکلی که باشد اجازه نخواهیم داد.

در مورد سفر به آمریکا، رییس جمهور غنی گفت: با برنامه کامل به آمریکا می رود و روی تمامی مسایل مهم میان دو طرف بشمول همکاری های دو کشور در ساحات امنیتی، ملکی، چگونگی ارایه کمک ها و موثریت این کمک ها به مردم افغانستان با جانب آمریکا بحث و گفتگو خواهند کرد.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد روابط با پاکستان گفت که برای اینکه روابط میان دو کشور بهبود یابد، باید نخست روابط میان حکومت های دو کشور به حالت نورمال برگردد. وی گفت کاری را که من انجام دادم نخست تعریف مشکل بود، تعریف من از مشکل این بود که هر دو کشور متاسفانه در یک دشمنی اعلام ناشده قرار دارند و این وضعیت باید پایان یابد.

وی همچنان اضافه کرد که همتاهان من در پاکستان نیز با این تعریف مخالف نیستند.

رییس جمهور افزود: پس از پایان وضعیت کنونی در روابط میان دو کشور، می توانیم وارد مرحله همکاری های سازنده و نزدیک شویم و این مرحله زمان گیر است.

رییس جمهور در مورد پروسه صلح نیز صحبت کرد و گفت رسیدن به صلح نیازمند زمان است و مذاکره با طالبان تنها با حفظ دستاوردهای 13 سال گذشته ممکن است و مشکلات باید از راه سیاسی حل گردد. رییس جمهور افزود که ما هیچ مذاکره مخفی نداشته ایم و نخواهیم داشت و من راجع به دورنمای پروسه صلح محتاطانه خوشبین هستم و مصروف ایجاد فضای مساعد به این پروسه هستیم. وی تاکید کرد که این پروسه نیازمند حوصله و بردباری استراتژیک است اما آنچه مهم است این است که بستر مناسب داخلی و اجماع عمومی برای صلح در افغانستان ایجاد شده است.

رییس جمهور همچنان افزود: من می دانم که برخی ها انتقادها، سوالات و شک و تردیدهایی را نسبت به این پروسه مطرح می کنند و مردمی که سال های جنگ و ناآرامی را پشت سر گذاشته اند، نمی توانند به صورت فوری به چیزی اعتبار کنند و به همین خاطر ما به وقت بیشتر نیاز داریم. رییس جمهور اضافه کرد که در سطح منطقه نیز تلاش هایی را انجام داده ایم تا یک اجماع عمومی میان کشورها نیز به میان آید و تا اکنون این تلاش ها ثمر بخش بوده اند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا افغانستان تحت تاثیر پاکستان قرار دارد گفت که افغانستان تحت تاثیر هیچ کشوری قرار ندارد و نخواهد داشت و کشوری است که خود آگاهانه می خواهد یک بستر مناسب همکاری ها برای تامین ثبات و رفاه منطقه ای را مساعد سازد.

رییس جمهور با اشاره به ماهیت تهدیدهای موجود گفت که نوعیت تهدیدها تغییر کرده است و مبارزه با این تهدیدها تنها در سطح ملی بسنده نبوده، بلکه نیازمند هماهنگی میان کشور های منطقه، جهان اسلام و کشورهای عربی و نیز در سطح جهان می باشد که برای این چنین همکاری، تلاش های ما جریان دارد.

رییس جمهور از کارکرد و شجاعت نیروهای امنیتی افغانستان در پاسخ به این تهدیدها در سطح ملی تقدیر کرد و گفت که هر افغانستانی باید به نیروهای امنیتی خویش افتخار کند و این نیروها از توانایی بلندی برخوردار شده اند و مثال اخیر آن در عملیات هلمند ثابت گردید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است