پاکستان تغییر تاکتیک داده است نه تغییر استراتژی
یک عده طالبانی را که زمان شان سپری شده و جذابیت و کارایی ندارند و توانایی جذب نیرو ندارند، می خواهند به بهایی سنگین به افغانستان بفروشند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۹    ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ کد خبر: 91503 منبع: پرینت

موضوع صلح این روزها یکبار دیگر بر سر زبانها افتاده است. به طوری که بیم و امیدهای فراوانی را برای چگونگی دستیابی به یک صلح فراگیر در کشور ایجاد کرده است. اعضای مجلس نمایندگان یکبار دیگر احتمال گفتگوهای صلح را مبهم خواندند. آنها تاکید کردند: نباید گفتگوهای صلح به طور سری با محوریت یک نفر انجام بگیرد.

صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «بعد از خبر» گفت: این موضوعات تنها در پارلمان مطرح نشده است بلکه در نهادهای بسیاری این موضوع مطرح شده است. توسط رهبران هم مطرح شده است. حتی صدایی توسط شورای عالی صلح هم برخاست که معین آن جناب مجاهد بود و آن را مطرح کرد که ما از موضوع خبر نداریم و اظهار نگرانی کرد که صلحی که در اختیار یک نفر باشد می تواند نگران کننده باشد.

وی در ارتباط با صادق نبودن پاکستان در وعده اش اظهار کرد: اصل صلح کار بسیار خوبی است مردم به آن نیاز دارند و برای آبادانی کشور و امنیت آن به صلح نیاز دارند اما چند موضوع باید مشخص شود. با چه کسانی صلح صورت می گیرد هدف صلح ما چیست؟ برداشت ما این است که کشور پاکستان با چالاکی ها و زرنگی هایی که دارد از یک شمشیر دو لبه استفاده می کند. در این طرف مسوولین جدید ما را بسیار هیجانی کرده اند و در بحث صلح تعدادی از طالبان اعلام آمادگی کرده اند و در آن طرف نیروهای جنگی را با پرچم داعش تغییر نام و تغییر جهت داده است. این کارها برای این است که بتواند به نام صلح امتیازات خود را بگیرد و ازآن طرف جنگ در کشور ما ادامه داشته باشد تا پاکستان به اهداف خود برسد.

نیلی افزود: جایگاه کشور پاکستان به عنوان حامیان اصلی تروریزم و طالبان در کجای این قضیه است؟ این موضوعات موضوعاتی است که همه از آن اظهار نگرانی می کنند به جز یک نفر، فقط رییس جمهور در جریان است، این بسیار نگران کننده است. به شکلی بر می آید که جناب رییس جمهور تمام کارها را می خواهد به اختیار خود در آورد. که به نفع افغانستان نخواهد بود.

این نماینده مجلس در ارتباط با تغییر رویه دولت پاکستان اظهار کرد: پاکستانی ها برای فعلاً تغییر استراتژی نداده اند اما تغییر تاکتیک داده اند. چگونه تغییر تاکتیک داده اند؟ یک عده طالبانی که را برای فعلاً زمان شان سپری شده است، عده ای از آنها که جذابیت و کارایی ندارند و توانایی جذب نیرو ندارند، می خواهند به بهایی سنگین به افغانستان بفروشند. با فروختن عده ای از طالبان به حکومت افغانستان که معلوم نیست چه نتیجه ای خواهد داد می خواهد بهایی را بگیرد و برای آنها جایگاهی را در حکومت باز کند.

وی صلح با این شرایط را به نفع کشور ندانست و گفت: اگر این گونه باشد نه تنها ما چیزی را به دست نیاوردیم بلکه خیلی چیز ها را از دست داده ایم. به آن نیروی طالبانی که از مدار جنگ خارج شده و دیگر قدرتی ندارد چنین بهاهایی بدهیم، نیروهای جدیدی که با شعار و نام جدید به افغانستان آمده است چه باید بدهیم؟ این کارها به این معناست که اشرف غنی مردانه به پاکستان اعلام کند که همه چیز کشور ما در اختیار تو است بیا و هر کاری که می خواهی انجام بده. ما کشوری زیر حمایت تو می شویم.

وی در پایان گفت: رییس مجلس گفته است هنگامی که جنگ تمام نشود و صلح صورت بگیرد، این نوعی دسیسه است. این حرفی کاملاً درست است و دشمنان افغانستان می خواهند که کشور ما همچنان دچار مشکل و گرفتاری باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است