مردم نباید ساکت بنشینند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۶    ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ کد خبر: 91424 منبع: پرینت

حکومت برای معرفی کابینه چندین بار ضرب العجل هایی را معین کرد که هر بار این کار انجام نشد. سرانجام با معرفی کابینه فقط هشت نفر از آنها توانستند از فیلترهای لازم بگذرند و رای اعتماد بگیرند. حالا شش ماه از آغاز حکومت می گذرد و حکومت وحدت ملی شکل نگرفته و باقی اعظم اعضای کابینه معرفی نشده است. این همه تاخیر برای معرفی کابینه برای چیست؟ حکومت مشغول چه کاری است که کابینه را معرفی نمی کند؟ مردم چرا خاموش هستند؟

محمدظریف ناصری آگاه امور سیاسی در برنامه «تحول» گفت: تاخیر در معرفی کابینه و حتی همین انتخابات که یک سال به طول انجامید ناشی از یک جامعه بحران زده و در حال جنگ است. آنچه که به عنوان کابینه معرفی شد کابینه بدی نبوده است چرا که در افغانستان هنوز قدرت ها و مرکزهای متعدد قدرت وجود دارد که باعث می شود هر کسی به جایی وصل باشد. دولتی هم که به نام دولت وحدت ملی تشکیل شده است از دو تیم به وجود آمده است.

وی افزود: متاسفانه در جامعه ما که جامعه ای بحران زده است حتی اگر بهترین ها معرفی شوند هم انتقادات شدید از آنها می شود. به همین دلیل جنگ یک سلسله مصیبت ها را در یک کشور می آورد که ما هنوز از این موضوع عبور نکرده ایم.

ناصری رد افراد دو تابعیتی را از پارلمان کاری اشتباه دانست و گفت: در افغانستان هشت میلیون انسان مهاجر شده اند. پس این افراد دو تابعیته هستند پس وقتی در پارلمان برای کابینه افراد دو تابعیتی رد می شوند به معنای این است که هشت میلیون نفر رد شده اند. آنها به کشورهای دیگر رفته اند، آموزش دیده اند و متخصص شده اند حالا می خواهند از این تخصص خود در کشور استفاده کنند اما متاسفانه آنها مورد پذرش قرار نمی گیرند.

این آگاه سیاسی یکی از راه حل های رد نکردن بسیاری از کاندید وزرا را در این می دیدید که شش ماه به آنها فرصت داده می شد چرا که بسیاری از آنها افراد خوبی بودند و در این رابطه افزود: مشکلات متعددی در جامعه ما وجود دارد. بنابراین عبور از این مشکلات صبر، حوصله و تحمل می خواهد. یک معیار که از طرف حکومت وحدت ملی یا شخص اشرف غنی مطرح می شود می گوید: معیار ما برای یک وزیر شش ماه است. یک وزیر بعد از گرفتن رای اعتماد از پارلمان شش ماه فرصت دارد تا مشخص شود این وزیر خوب کار می کند یا نه. این موضوع را به صراحت به پارلمان هم گفته است در صورتی که وزیری در این شش ماه خوب کار نکرد می توانید وی خلع قدرت کنید.

محمدظریف ناصری یکی از مشغولیت های حکومت را مشکلات کشور دانست و عنوان کرد: ما در افغانستان در انبوهی از مشکلات قرار داریم. افغانستان هنوز سرحد ندارد. درافغانستان نه تنها یک کشور که صدها کشور جنگ نیابتی می کنند. مشکلات کشور ما در طول سی و هشت سال ایجاد شده و ریشه دوانده است. برای حل این مشکلات حکومت وحدت ملی قدم هایی برداشته است اما راه زیادی در پیش داریم که باید به مرور زمان رفته شود.

وی مردم را تشویق به مشارکت در مسایل کشور کرده و گفت: اگر مشکل عمده دیگری مانند جنگ داخلی پیش نیاید با این مسیرها می توانیم حداقل سی درصد از راه را برویم اما هر گاه این نظام بخواهد قدمی به انحراف بردارد مردم حق دارند که تظاهرات و اعتراض کنند چرا که رای داده اند. حالا خطاب به مردم می گویم هر زمانی که دیدید دو رهبر حکومت وحدت ملی تخلف می کنند و پا بر آرزوهای شما می گذارند اعتراض کنید و خاموش ننشینید چرا که پای سرنوشت شما در میان است. جناب اشرف غنی هم در سخنانی گفتند که من صاحب این ملک نیستم، صاحب این ملک مردم هستند هر جا که من پای کج گذاشتم شما اعتراض کنید و نگذارید که ما به انحراف برویم. بنابراین در کشور دموکراسی وجود دارد پس این مردم هستند که باید نقش خود را ایفا کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی و عبدالله بخاطری در معرفی کابینه تعلل روا میدارند که ببینند چگونه با طالبان جاسوس پاکستان به توافق میرسند و آنها را هم در کابینه منحوس شان شامل کنند - به این جهت تا پاکستان به مقاصد خویش نایل نشود افغانستان کابینه درست و حسابی نخواهد داشت و حکومت نامنهاد وحدت ملی همینمگونه بد بخت و سیه رو باقی خواهد ماند.
مریم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است