چهارشنبه سوری چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۱    ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ کد خبر: 91422 منبع: پرینت

چهارشنبه سوری نام جشنی است که تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنجه دزدیده یا اندرگاه است. این جشن برگرفته از آیین زرتشتی است که ایرانیان از 1700 سال پیش از میلاد تاکنون در پنج روز آخر هر سال، آن را با برافروختن آتش و جشن و شادی در کنار آن برگزار می‌کنند.

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است. آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولا در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من» در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد. به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد.

چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دین افراد باشد و در میان پارسیان یهودی و مسلمان، ارمنی ها، ترک ها، کردها و زرتشتی ها رواج دارد.

البته مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است چون از نظر زرتشتیان آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود. جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

در گذشته پس ار پایان آتش‌افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند: تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند. آنان بر این باور بودند که هر کس از این معجون بخورد، نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌گردد و کینه و رشک از وی دور می‌گردد. امروزه اصطلاح نمک‌گیرشدن و نان و نمک کسی را خوردن و در حق وی خیانت نورزیدن، از همین باور سرچشمه گرفته‌است.

قاشق‌زنی
در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود می‌کشند تا شناخته نشوند و به در خانه دوستان و همسایگان خود می‌روند. صاحبخانه از صدای قاشق‌هایی که به کاسه‌ها می‌خورد به در خانه آمده و به کاسه‌های آنان آجیل چهارشنبه‌سوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول می‌ریزد. دختران نیز امیدوارند زودتر به خانه بخت بروند.

شال انداختن
شال‌اندازی از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهرها و روستاهای مناطق آریانا زمین حفظ کرده‌است. پس از خاموشی آتش و کوزه‌شکستن و فالگوشی و گره‌گشایی و قاشق‌زنی جوانان نوبت به شال‌اندازی می‌رسد. جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می‌ساختند. آنگاه از راه پلکان خانه‌ها یا از روی دیوار، آنرا از روزنه دودکش وارد منزل می‌کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می‌گرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می‌سازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال‌هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می‌ریزند و گره‌ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می‌سازند که هدیه سوری آماده‌است. آنگاه شال‌انداز شال را بالا می‌کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال. اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری‌ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی است.

علی آرش


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جشن های نیاکان خودرا دوباره زنده سازیم ومردم هرات درین جا پیش قدم باشند

>>>   اعراب چهارشنبه سوری را منع کرده بودند اما : چون امير منصور بن نوح بملک بنشست اندر ماه شوال 350 به جوی موليان فرمود تا سرايها ديگر بار عمارت کردند و هر چه هلاک و ضايع شده بود بهتر از آن کردند ، انگاه امير بسرای نشست هنوز سال تمام نشده بود ، که چون شب سوری ، چنانکه عادت قديم است ، آتش عظيم افروختند .
راستگو

>>>   بهروزی در نوروز باستان نصیبت باد که این معلومات جالب را به مردم میهن ارزانی کردید
آرش بلخی

>>>   چهار شنبه سوری نه بازی است ونه ساعت تیری جز ضیاع وقت ویک چیز بی معنی بیش نیست .

>>>   چهارشنبه سوری نیست چهارشنبه سوزی است و سنت یک عده ... است ما از عمل این ها بیزاریم
ایرانی

>>>   والله آهسته آهسته دوباره به مذاهب پدران خود ميرويم و اسلام را فراموش ميكنيم.
سيد تقى بشردوست از نيلى

>>>   نوروز حرام نیست. گسترش عقاید وهابی سعودی حرام است که باعث قتل عام مسلمان ها در تمام کشور های اسلامی از طریق گروه های افراطی ایجاد شده بر مبنای این عقیده به نام طالب و القاعده و داعش و بوکو حرام و الشباب شده است. نوروز حرام نیست. تبلیغ توحش، قتل، ترور، وحشت و انتحار و خودکشی حرام است که زیر نام دین من اسلام توسط خودفروخته ها راه بهشت توجیه میشود. نوروز حرام نیست. ترویج بیسوادی، جهالت، تحجر، از بین بردن تمام ساختار های که یک جامعه اسلامی را میتواند به انکشاف برساند حرام است که امروز از جوامع اسلامی، کشور های مفسد و عقب مانده ساخته است. نوروز حرام نیست. ذهنیت های مریضی که برای اجندای سیاسی دیگران، به نام دین هر روز فتوا صادر میکنند و در بدل حراج دین و حرام ساختن و این و ان، پول و درامد میسازند، حرام است. نوروز حرام نیست. زدایش فرهنگ و تمدن و مدنیت یک کشور اسلامی از طریق از بین بردن موزیم ها و کتب و دانشمندان و عقل های نخبه ان توسط گروه های ترورستی طالب و القاعده و داعش و غیره حرام است که از کشور های اسلامی، کشور های عاری از مغز های متفکر، عاری از سیاستمداران و رهبران متعهد ساخته که تحت رهبری رئیسان جمهور ضعیف و خودفروخته به اجندای روز به قدرت ها فروخته میشوند. نوروز حرام نیست، بیسوادی، تحجر گرایی و ترویج عقاید یک مشت یاغی به نام دین اسلام حرام است که امروز از من مسلمان در چشم جهانیان یک ترورست ساخته و از کشور های اسلامی، دریای خون که در ان زن و مرد و کودک ما غوطه میزنند.
نوروز ما پیروز باد!

>>>   اسلام آمد تا خرافات از میان امت اسلام برود...
احسان - مشهد

>>>   به یک موضوع خیلی جالب اشاره فرمودید، در بسیاری منا طق افغانستان همین عنعنات هنوز رواج است.تشکر
حسنیار از دایکندی

>>>   نوروز ربطی به موضوع دین ندارد اگراینطورباشد پس جشن یا میله دهقان هم حرام است !! خوشی نمودن ازبابت آمدن فصل وسال نو وشروع کاروزندگی نوین فصل کشت وزراعت زنده شدن دوباره گیاهان و طبیعت سرسبزی وخرمی که هدایای خداوند به بندگانش است باید سپاسگذاری وخوشی نمائیم

>>>   نوروز بر همه مبارك خصوصا مردم شريف هرات.
ح...امريكا

>>>   خداوند متعال ما را از این بدعت های آتش پرستی پارسیان بدور داشته باشد طوریکه از اخبار شنیده شده امسال سه نفر پارسی در ایران بروز به اصطلاح چارشنبه سوری جان خود را از دست دادند که نهایت بدبختی شانرا نشان میدهد...

>>>   چهار شنبه سوری در ایران رواج دارد با این تبلیغات تان آن را در کشور پاک ما رایج نکنید. البته جشن سال نو یک جشن ملی است و ربطی به دین ندارد. و هیچ کسی آن را به دین ربط نمی دهد. بنابرای نه حکم حرمت دارد و نه بدعت . مانند کسی که برای آزادی کشور شان جشن می گیرند به دین ربط پیدا نمی کند و حکم بدعت و حرمت به آن داده نمی شود. بلی وهابیان هر نوع جشن را حرام می دانند آنان حتی جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام را حرام دانسته و محکوم به بدعت کرده اند. وهابیت ربطی به اسلام ندارد آنان یک دین جدیدی را به وجود آورده اند که امروز تمام مسلمانان جهان را به چالش کشانده اند. آنان حتی بسیدن دست پدر و مادر را شرک می دانند. آنان احترام به اولیاء خدا را شرک و کفر می دانند، آنان زیارت قبر رسول خدا را شرک می دانند و...

>>>   چهارشنبه سوری یا هرخرافات دیگرکه باعث آذارازیت دیگران شود شرعاٌو عقلً حرام است درایران چهارشنبه سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی شده ترقه را جلوپای پیرمردان وپیرزنان می اندازدوازاین کارش لذت می برداین است آین زرتشتی خاهشاٌدرافغانستان نباید چنین خرافات زد انسانی رواج پیداکند

>>>   ...اولا چهارشنبه سوری هیچ ربطی به دین زرتشتی ندارد و زرتشت آتش را مقدس و محترم میداند پس طبیعتا پریدن از روی ان هم نوعی به احترامی به آتش است ثانیا کسانی که چهارشنبه سوری را برگزار میکنند نه آتش پرستند نه معتقدند که آتش توان انجام کاری دارد.چهارشنبه سوری نوعی جشن و شادمانی مردم در آستانه نوروز است و اسلام هم با شاد بودن مخالف نیست.چهارشنبه سوری نه فقط متعلق به ایران کنونی بلکه متعلق به تمام مردمان حوزه ایران باستان است و این جشن و سایر جشن ها (که متاسفانه حتی در ایران هم توجهی به آن نمیشود مثل مهرگان، سپندارمذ و غیره) بخشی از فرهنگ و هویت تاریخی ماست. درود بر همه کسانی که دیشب چهارشنبه سوری را برگذار کردند.
محمد - ایران

>>>   بسیار عالی و آموزنده

>>>   چهار شنبه سوری آخرین روز چهارشنبه ماه صفر را گویند.

>>>   سلام.
خطاب به هموطن مشهدی ام که گفته اند اسلام آمد تا خرافات از امت برود...! احسان عزیز، بر اساس قرائت مشهدی، موسیقی هم حرام است: هیچ خرافه ای در جشن نوروز و در جشن چهارشنبه سوری نیست. شادی مردم باید باعث خوشحالی ما بشود؛ نه اینکه بکوشیم جلوی دلخوشی های مردم را بگیریم.ای کاش شما که در مشهد هستید... از رودکی، فردوسی، مولوی، ابن سینا، ابوریحان و دیگر نمایندگانِ فرهنگ خراسانِ بزرگ الگو می گرفتید...
علیرضا از تهران

>>>   اعوذ بالله من الشیطان الرجیم استغفرالله واتوب الیک
خدایا هدایت این قوم گمراه را ازتو میخواهیم
هراتی

>>>   همچو جشن ها کلآ چټیات است ضیاع وقت و بدعات است کار اتش پرستان وزردشتیان است دراسلام اساس وبنیاد ندارد دراسلام برای مسلمانان ۲ عید است که یکی عید سعید فطر است ودوم عید قربان است وروز جمعه هم برای مسلمانان حیثیت روز عید رادارد بقیه روزها تجلیل کردن ان کاملآ حرام وناروا است ومسلمانان باید از تجلیل انها پرهیز کنند
هموطن

>>>   مژده ای دل که دگرباره بهار آمده است
خوش خراميده و با حسن و وقار آمده است
به تو ای باد صبا می دهمت پيغامی
اين پيامی است که از دوست به يار آمده است
شاد باشيد در اين عيد و در اين سال جديد
آرزويی است که از دوست به يار آمده است

>>>   به نمونه هایی از سنّت های پیش از اسلام... برمی خوریم که مورد تأیید اسلام قرار گرفته ‏اند:
۱. دیه در جاهلیت، صد شتر بود. پیامبر(ص) آن را امضا نمود.
۲. زنان حائض، در جاهلیت از شرکت در اعیاد مذهبی و مراسم قربانی ممنوع بودند و اسلام نیز آن را حفظ کرد.
۳. پیامبر(ص) در «حِلفُ الفضول» در سن ۲۵ سالگی شرکت کرد و بعدها بدان افتخار می کرد و می فرمود: اگر بار دیگر بدان پیمان دعوت شوم، می پذیرم.
۴. تحریم لباس شُهرت در فقه، شاهدی دیگر بر پذیرش سنّت های ملّی صالح است. روشن است که لباس شهرت در هر جامعه ای با آداب و رسوم همان جامعه مشخّص می گردد.
راستگو

>>>   بــــه ( اعوذ بالله من الشیطان...
خدایا هدایت این هراتی را از تو می خواهم برایش بفهمان که خوشی کردن از بابت هدایای بزرگ خداوند تقویه دین است نه تضعیف خدایا تو که فصل جدید را برای ما می آوری ودوباره طبیعت را زنده میسازی ماهم به استقبال سال نو وخداحافظی باسال گذشته شادی میکنیم برای این هراتی بفهمان حقیقت را

>>>   برادر ایرانی محمد جان باید پذیرفت چهارشنبه سوری یک سنت باطل است که هر سال موجب ناراحتی و آزردن همسایه ها میشود و بیشتر مردم ایران روز چهارشنبه آخر سال از بعد از ظهر از خانه بیرون نمی آیند که مورد مزاحمت این ... واقع نشوند به علاوه این که عده ای جان خود را از دست داده و عده ای قسمتی از بدن خود را میسوزانند که یک عمر پشیمانی دارد و از لحاظ عقلی هم چنین کاری پذیرفته نیست.
امیر ایرانی

>>>   این سنت در بین زرتشتیان روز چهارشنبه نبوده در طول تاریخ با فرهنگ و رسوم خرافی عربی ممزوج شده چون روز چهارشنبه نزد عربها شوم بوده است البته نمیدانم آیا در روایات اسلامی هم در باره شوم بودن چهارشنبه چیزی وجود دارد یا خیر ؟ولی بسیار بعید میدانم

>>>   انسان از زمانی که میلیون سال قبل در قاه افریقا، آتش را اختراع کرد و در آن گوشت شکار شده حیانات را پخته نموده و خورد و انرژی فراوان به دست آورد. در اطراف آتش به رقص و پایکوبی و خوشی شروع کرد. همین حالا این عنعنه در جنگل های افریقا و جنگل های آمازون،که مردم کاملاً لخت اند و لباس در تن ندارند و از تمدن دنیا کاملاُ به دور مانده اند، وجود دارد. متاسفانه تلویزیون های ما فلم های مستند این انسان های روی زمین را که در حقیقت اولین انسان هایی بودند که از جهان حیوانات یعنی شادی ها و میمون ها جدا شده اند و به سوی انسان شدن تکامل یافته اند، نظر به خلاف بودن آن با اخلاق و عنعنات دینی ما و لخت بودن جان های آنها نمی گذارند و در نتیجه مردم را کاملاً در تاریکی قرار داده اند و روند تکامل تدریجی انسان ها را از جهان حیوانات به انسان،نمی دانند.

>>>   سلام. چهارشنبه سوری به شکل قدیم درست وبجا بود نه این ترقه وبمب های الان .
لرزاده

>>>   اقای امیر ایرانی بله منم با ترقه زدن و کار های خطرناک مخالفم چرا که اصلا جزو آیین چهارشنبه سوری نیست. اما چهارشنبه سوری به خودی خود و در اصل خود هیچ عیبی ندارد. اگه مراکز حکومتی و شهری در هر منطقه و محله هر سال جایی را به این کار اختصاص میدادند و با همراهی خود مسئولین این جشن ها برگذار میشد زخمی و کشته هم نداشت. اما افسوس که از اول بنا را بر مخالفت گذاشتند....
محمد - ایران

>>>   هیچ میدانی ای نظر دهنده آخر چه میگویی میمون ها تکامل تدریجی پیدا کرده و انسان شده اند! این نظریه اثبات نشده داروین است که صد در صد مخالف دین اسلام است خداوند خلقت انسان را جدا از حیوانات خلق کرده و با یک دستور( بشو ) داده است پس انسان اولیه موجود( شد) که در قرآن میفرماید (کن فیکون) و این خلقت چنان عظیم است که خداوند میگوید : (فتبارک الله احسن الخالقین) ما نباید هر اراجیفی این غربیها به نام علم! به خوردمان دادند بدون تحقیق بپذیریم...
ایرانی مسلمان محب امیرالمومنین علی علیه السلام

>>>   یاهو !
وقتی پیامبر سترگ اسلام محمد (ص) تولد یافت ، درهمان شب آتش آتشکده زردشتیان که از سالیان متمادی فروزان بود ، بیک باره گی به خاموشی گرایید . وشکست قصر کسری نیز واقع شد ، بلاخره شاگردان مکتب توحید گلیم این خرافات وحماقت را از سرزمین فارس برچیدند وانسانهایش را در مسیر عبادت آفریده گارشان رهنمایی و مفتخر به تاج عزت کردند .
نیازی از جرمنی

>>>   پاهو !
احیای رسم جاهلیت ، خود جاهلیت است .آخرین پیامبر مبعوث شد برای مکارم اخلاق ، نه خرافات پرستی .
نیازی

>>>   از خود مقاله بیشتر لذت بردم تا نظر بینندگان ، چون اینفورماتیو بود و در کل به مفهوم چهارشنبه سوری بهتر پی بردیم ، جریان قاشق زنی ما را به یاد بچگی مان انداخت ، اما یادم نمیآد که ترقه ای در کار بود ، و دولت باید با اینکار برخورد کند چون تخریب ببار دارد ، از سایت محترم « پایگاه اطلاع رسانی افغانستان » بخاطر این مقاله کمال تشکر را دارم .

>>>   به نظر دهنده به اسم ایرانی مسلمان محب امیرالمومنین علی علیه السلام!
اگر در یک محفلی یک زن و شوهر سیاه پوست همراه یک طفل سیاه پوست و یک زن و شوهر سفید پوست باشد و من برایت بگویم که این طفل سیاه پوست از نطفه این زن و شوهر سفید پوست بمیان آمده است و فرزند آنهاست. تو و تمام مردم دنیا برای من خنده خواهید کرد، که این امکان ندارد. بدن انسان که ازحجرات ساخته شده است، در هسته آن (دی،ان،ای) یا مشخصات بیولوژیکی انسان قرار دارد، نود و هفت فیصد با میمون ها و شامپانزه و هشتاد و سه فیصد با موش ها، همخوانی دارند. این شباهت عین شبا هت طفل سیاه پوست با والدین شان است. اما این شباهت را خودت به چشم دیده نمیتوانی، بلکه دانشمندان در زیر میکروسکوپ میبینند...

>>>   بی خیال بابا.من نماز میخوانم وروزه میگیرم و....(اگر خدا قبول کند)انگشتر فیروزه و عقیق دستم میکنم و جای همتون خالی 4شنبه سوری یک آتیش بزرگ تو حیاط راه انداختیم و کباب ردیف کردیم با دوغ محلی ونون سنگک زدیم تو رگ بعد هم برای شادی و خوشبختی همه دعا کردیم.بقیه اش هم دست خداست که چجور حساب بشه...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است