چه چیزهایی داعش را به افغانستان می کشاند؟
باید عوامل موثر در قدرت گیری داعش در افغانستان مورد بررسی قرار گیرد تا راه های جلوگیری از نفوذ این گروه تروریستی مسدود گردد. البته اگر سران دولت وحدت ملی در این رابطه تمایلی داشته باشند و یا اربابان غربی شان بگذارند تا از نفوذ داعش در افغانستان جلوگیری شود 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۱    ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ کد خبر: 91337 منبع: پرینت

گزارشهای رسیده نشان می دهد که فعالیت شبه نظامیان وابسته به داعش در نقاط مختلف کشور به نحو چشمگیری افزایش یافته که مخاطراتی را برای ما و حتی برخی همسایگان به ویژه ایران ایجاد خواهد نمود.

شاید در ابتدا تعیین والی برای منطقه خراسان (متشکل از افغانستان، مناطق شمال شرقی ایران و آسیای مرکزی ) از سوی خلیفه خود خوانده داعش، اغراق آمیز به نظر می رسید، اما افزایش فعالیت عناصر این گروه تروریستی بر نگرانی ها افزوده است.

آنچه مسلم است حضور داعش در افغانستان بیشتر در راستای تبلیغات جهانی این گروه است تا ایجاد یک گروه مقتدر چرا که نه طالبان و نه داعش در کشور ما ریشه ندارند. اگر هم گروهک هایی این روزها خود را داعشی می خوانند مربوط به توانایی‌های ذاتی آنها در افغانستان نیست بلکه این ظرفیت داعش در گرد‌آوری گروه‌های انفرادی شبه نظامی زیر یک چتر است.

البته پس از اعلام وفاداری شماری از فرماندهان طالبان به داعش و تلاش ها برای کسب حمایت مالی و همکاری متقابل، نشان داده که حامیان و عناصر داعش برای نفوذ در دیگر مناطق منطقه از جمله کشور ما انگیزه دارند.

لذا باید عوامل موثر در قدرت گیری داعش در افغانستان مورد بررسی قرار گیرد تا راه های جلوگیری از نفوذ این گروه تروریستی مسدود گردد (البته اگر سران دولت وحدت ملی در این رابطه تمایلی داشته باشند و یا اربابان غربی شان بگذارند تا از نفوذ داعش در افغانستان جلوگیری شود)

عوامل متعددی را می توان در سیطره تدریجی تروریست های داعش در افغانستان بر شمرد که تداوم آن پیامدهای گسترده ای را برای سراسر منطقه آسیای مرکزی، از جمله ایران و پاکستان در بر خواهد داشت.

اولین علت آن اقدامات توحش آمیز تروریست های داعش و قدرت نامحدود اعضای آن است که توانستند جایگزین افراط گری های القاعده شوند. متاسفانه طی سالهای گذشته حمایت مطلق رژیم های پاکستان، سعودی و آمریکا از افراط گرایان باعث شده تا نطفه ی شکل گیری تروریستها، افغانستان باشند و از آنجایی که بیسوادی، فقر و ناآگاهی از عوالم جذب این گروه های افراطی است، احتمال استقبال از داعش در کشور ما وجود دارد.

علت دیگر گفتگوهای صلحی است که این روزها بازار داغی نیز پیدا کرده است. با روی کار آمدن اشرف غنی موقعیت سیاسی - نظامی طالبان کاهش یافته است که قطعا این موضوع به مزاج برخی از تندروهای طالبان شیرین نخواهند آمد و آنها برای ابراز نارضایی خود هم که شده، به عراق و سوریه رفته و یا با تغییر رنگ پرچم، خود را داعشی می خوانند

علت دیگری که می تواند زمینه ساز حضور داعش در کشور ما باشد، ناکارآمدی دولت است. متاسفانه در 13 سال حکومت کرزی و شش ماه حکومت اشرف غنی، در تمامی مقوله های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، آموزشی و رفاهی در سطح جامعه پیشرفت چندانی حاصل نشده تا نارضایی مردم از حکومت دوچندان شود و آمادگی پیوستن به جریان های مختلف را داشته باشند. همانگونه که طی این سالها افراد زیادی بدلیل معضلات اقتصادی و رفع نیازهای مالی به گروه طالبان پیوستند.

از طرف دیگر میل حامیان داعش به بی ثبات همسایگان افغانستان را نیز نمی توان نادیده گرفت. قطعا افزایش حضور داعش در افغانستان و تلاش برای بسط آن به منطقه خراسان که شامل بخش عمده ای از آسیای مرکزی نیز می شود، طبیعتا تاثیرات منفی را کشورهای همسایه از جمله ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و حتی ایران و پاکستان می گذارد که موجب سرایت بیش از پیش تروریزم در سراسر منطقه خواهد شد.

نکته حایز اهمیت در این راستا آن که نبایستی از نقش فعال و غیر قابل چشم پوشی پاکستان و عربستان سعودی در این زمینه عبور کرد. حکومت پاکستان در طول دو دهه گذشته بزرگترین متحد طالبان و تروریزم در منطقه بوده است که با حمایت حاکمان سعودی توانسته با کمکهای مالی و تسلیحاتی گسترده، موجب رشد جریان های تکفیری در سراسر منطقه شود.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه غرب با کمک مزدوران خود سعی در بی ثبات کردن بیشتر افغانستان و منطقه دارند که امیدواریم این بار مانند بیست سال پیش ماجرای ظهور طالبان یکبار دیگر تکرار نشود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وای براین پاکستان که هرچی میکشیم ازان است خدایا نیست ونابود این کشور... را کثافتستان است نه پاکستان

>>>   داعش وجود ندارد در افغانستان چون که اردوی ملی قوی است وداعش هیج کاری کرده نمیتواند

>>>   من به عنوان یک شهروند افغانستان حق دارم که از تمامی حقوق خود و دیگران. در برابر بیگانگان دفاع کنم. داعشی ها هیچ ارتباطی با مجاهدین امارت اسلامی ندارند و نخواهند داشت. امارت اسلامی در هیچ شرایطی با این حکومت اجیر صلح نخواهد کرد. چون عددی نیستند که بخواهند با امارت اسلامی در باره صلح اشتراک کنند یا به صورت دیگری در باره صلح گفتگو کنند. انشاالله فصل بهار نزدیک است و حملات رد اسا مجاهدین قلب کابل و دشمنان را به لرزه خواهد در اورد. و خون تک تک اجیران فرومایه و دشمنان غربی را بر زمین جاری خواهیم ساخت .همه ولایت های افغانستان در دست های ماست. و دشمن از همه جا نقل مکان کردند و به کابل گریختند. حتی بزرگترین پایگاهای نظامی خود را از ترس جانشان تخلیه کردند. بله این حقیقت است . به امید پیروزی مجاهدین حق و ناکامی دشمنان این دیار .
حبیب الله یوسفزی

>>>   من فقط آرزو میکنم به ایران هم بیان.هیچ لذتی بالاتر از کشتن مزدوران عربستان نیست و هیچ افتخاری بالاتر از شهادت در چنین نبردی نیست.
ایل ما ایل عجم هاست که یک کودک ما
جگری با جــگر شیـــر برابر دارد
اینکه ما دست به شمشیر و زره استادیم
سبب این است که این طایفه رهبر دارد
نه عراق است و نه سوریه خیالت راحت
کشور ضـامن آهوســت،بزرگتر دارد
وای اگر گرد و غباری به حرم بنشیند
تیغ ما شوق به انداختن سر دارد
با ارزوی پیروزی برادران افغان در جنگ با داعش.
محمدحسین - ایران

>>>   علت اساسی را نگفته ای محترم مقاله نویس! علت اساسی آمدن داعش ضعف فرهنگی مردم افغانستان است. و علت دیگر قوم گرایی افغانستان است که زمینه ساز آمدن این گروه شده است. علت دیگر عقب ماندگی افغانستان است. یعنی اساس یک حکومت مقتدر توسط مردم شکل می گیرد و مردم افغانستان کاملا پراکنده اند و خود شان نمی خواهند حکومت مقتدر تشکیل دهند و مصلحت عمومی را از خصوصی تشخیص نمی دهند, علت اساسی این معضل ضعف فرهنگی است. فرهنگ عموم مردم ما غشدی نشینی هستند و در چنین فرهنگی هر چیزی از جمله داعش بسیار جسورانه نفوذ می کند. فر هنگ غشدی نشینی امروزه و در دنیای کنونی جوابگونیست. مردم دنیا از علم جدید استفاده می کننددر کنار علم از دین و آیین خود نی پاسداری می کنند. همانند ایران از دین که پیامبر اسلام آورده است به خوبی برای مردم توضیح و بسط می دهند در عین حال از تمام ترفند های انسان های امروزی آشنایی دارند. کوچکترین حرکتی از امثال داعش بشود به نطفه خفه می کنند. در دنیا امروز اگر مثل ایرانی ها به ملی گرایی افراطی و تلاش برای پیدا کردن راه های پیشرفت اقدام نکنیم از مردم دنیا عقب می مانیم و به کشورما افغانی ها هر حیوان درنده از تمام دنیا طمع می ورزند که بیاید از خیمه های افغانی ها نانی راحت بدست آورند و شکمشان را پور کنند. چون خیمه و غشدی خیلی اسیب پذیر است. یک حیوان درنده راحت می داند با نیشش خیمه را پاره پاره کرده و از طعام صاحب خیمه و غشدی بخورد. کشور افغانستان مانند خیمه و غشدی است نسبت به کشورهای پیشرفته جهان. در کشورهای پیشرفته خانه های محکم و برج های بلند ساخته شده است و در کشور ما مردم داخل خیمه زندگی می کنند. روشن تر بگم ما هیچ چیز نداریم نه علم داریم و نه صنعت و نه پول و ... فقط به جان همدیگر افتاده خون همدیگر را می خوریم.
شهرستانی

>>>   اگردولت باهمین مواضعی که داردپیش برود نه داعیش بلکه شاهدحظوربوکوحرام آفریقای نیزخواهم بود

>>>   به حول و قوه الهي حاج قاسم سليماني و سربازان امام زمان (عج) ريشه داعش را قطع خواهند كرد.

>>>   داعش افغانستان را می خواهد به خراسان بزرگ تبدیل کند معلوم نیست که از کجاشروع خاهد کرد اگر خارجی ها و امریکا ازافغانستان بیرون میشدن شاید تالب وداعش ده افغانستان نمیامد

>>>   کشورما همچون سرزمینی بی صاحب است که بخاطر عدم انسانهای صادق و بااحساس هرگونه علف هرزه دران میروید. و این بی شرفا بالاخره داعش را هم برمردم افغانستان تحمیل کردند؛ یک قوم خاص در افغانستان وجود دارد که هیچگاه ارزش آزادی ،رفاه وتمدن را درک نمیکنند وحتی تمدن ستیز هستند؛ حیف اقوام دیگر که قربانی منافقت و قبیله گرایی این قوم شده اند. در ولایات جنوب سقوط بعضی پوسته های نیروهای دولتی بخاطر افعال شوم ، شنیع وپلیدی هست که تعدادی ازین اهالی به آن سالهاست که عادت کرده اند. وقتی انسان بشنود شاخ درمی آورد بخدا!!!!!! وتعدادی دیگرهم بخاطر امتیازخواهی...
با احترام حق بین ازهلمند.

>>>   اینان را اسرائیل ما جاگزین طالبان کرده است

>>>   حـــالا بـــایـــد شــــروع جـــنـــگ جـــهـــانـــی ســـوم را تـــایـــد کـــرد! چـــون بـــعـــضـــی ســـیـــاســـیـــون غـــربـــی مـــســـتـــقــــیــــم از آغـــاز اش ســـخـــن مـــیـــگـــویـــنـــد!

>>>   داعش به افغانستان میآید چون رهبران خارجی پرست در رأس کار هستند ، ثانیأ مردم افغانستان غافل از سنی بودن یا شیعه بودن خود هستند و از جریان وهابی گری به دلیل نداشتن سواد و نبودن منابعی متشکل از علمای دینی ه که با بحث و گفتگو جریان وهابی گری را برای مردم بشکافند ، خیلی زود مردم ساده لوح گول خورده و جذب این گروهک منافق و مخرب می شوند ، افغانستان باید در درون خود یک اتحاد ملی بین شیعه و سنی بوجود بیآورد و تازه از همین نقطه اتحاد همه چیز شروع خواهد شد ، تجربه داعش در سوریه و عراق را بخاطر داشته باشید که چگونه مسلمانان شیعه را سلاخی کردند بعد به سراغ مسیحیان رفتند و سنی های دلسوزی را که به دفاع از برادران شیعه برخاستند آنها را هم کشتند ، حال سوال مهمی مطرح می شود که چرا افغانستان در جریان این تحولات شوم قرار نگرفته و از تجربه تلخ سوریه وعراق درس نمی گیرد ، داعش در سوریه و عراق شکست خورد .

>>>   آقای محمد حسین از ایران از خودت مایه بذار عاشق شهادتی بفرما عراق نیازی نیست داعش بیاد اینجا...جنگ یعنی بدبختی و عقب افتادگی...نیاز شد مبارزه میکنیم اما خواهشا دعوت نامه برای گروه های تروریستی نفرست...
یه ایرانی

>>>   من یک سول دارم چرا القاعده و داعش و طالب و بوکوحرام و النصره و همه گروههای تروریستی ارتباطش به عربستان وهابی وصل میشود!!

>>>   برادر شهرستانی ایران بهترین دوست ماست این غنی اشرف باید بجای سفر به وهابستان به ایران می رفت و موافقت سیاسی و اقتصادی میکرد

>>>   برادران افغانی شما هر چه میکشید از این پاکستان و مذهب منحرفشان است میانه روی درد کشور شماست داعش طبل تو خالی است نگران نباشید
لرزاده

>>>   تبلیغات شده بودکه اشرف غنی شخص متفکری است وقت اولین سفرش رابه عربستان انتخاب کردسرگیجه شدم وترسیدم !کم کم که حالم خوب شد خودرادلداری دادم گفتم نترس مرگ حق است دراین دنیا اگرروی امنیت وآسایش ندیدیم خداوندج ازآخرت نگذارد! آثاراین سفرکم کم دیده می شود مثل نفوذداعش وگروگان گیری مسافرین برای این برداشت ازسفررئس جمهوردلیل زیاد ازجمله یک دلیل تاریخی ...

>>>   شیعه و سنی برادر است به چشم کور وهابی و یک عده جاهل خود فروخته که مرتبط با گروههای افراطی است

>>>   اشرف غنی از خود قندی گل ساخته صبح یک جا شب جای دیگر دعوت این که حکومت داری نشد سنگین در کشو.رت بیشین مملکتت را جور کن این که نشد در چوکی تکیه کردی پادشاهی کردی نه وزیر داری نه سفیر ونه والی ونه شاروال اول همه را جور بکن وبعد سفر برو خانه گشتک کن شخص متفکر به خاطر ری دادن برایت برامدم از خانه پایم در لخک در گرفت وچپلی ام کنده شد وپایم موچ خورد کاشکی این پای میشکست نمیرفتم خیلی به مردم آسیب رساندین کمی به فکر ملت شو وگرنه عاقبت بد در پی خواهد داشت که باز جور کردنش زمان زیاد کار میبرد
ار چار قلعه کابل شهر نو ج.ه

>>>   انگلیس آمریکا اسرائیل پاکستان عربستان سازنده داعش هستند افغانستان هم زمین تمرینشان

>>>   داعشی های ... جرات داری بیا لب مرز هرچند چیزی ازت نمونده فقط بلدین یه عده رو با لباس نارنجی بیارید و ذبح کنید ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است