وزارت خارجه از عیاشی و بی بندوباری تا فساد اداری
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۷    ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ کد خبر: 90921 منبع: پرینت

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان از آنجاییکه از کلیدی ترین وزارت های کشور به حساب میاید، متاسفانه جایی جز عیاشی و خوشگذرانی چند فامیل و خانواده انگشت شمار که این وزارت را به انحصار خود درآورده اند؛ نیست.
بعضی از خانواده ها آنقدر این وزارت را جای امن برای خوشگذرانی های شان یافته اند که حالا بشکل گروهی و فامیلی در این وزارت استخدام شده اند.

خودم چندین بار با چنین افرادی که از یک خانواده در این وزارت استخدام هستند معرفی شدم. مثلا از بعضی خانواده ها به تعداد هشت نفر(دو برادر با کاکا و عمه و بچه کاکا)، هفت نفر، پنج نفر، سه نفر و دو نفر. (لیست کامل این اشخاص را در اینجا به نشر می سپارم).

در کشوی که بیکاری به اوج رسیده است، جوانان زیادی هستند که دارای ظرفیت ها و لیاقت های قابل ملاحظه هستند، جوانان دارای شور و انگیزه و متدین و جوانان که عشق و علاقه در خدمتگزاری به میهن و هم میهنان خود دارند؛ همه بیکار و روز و روزگار خویش را پی لقمه نانی به خیابان ها می گذرانند و اما اینجا بی عدالتی به آسمان رسیده است.

از فامیل هایی گماشته می شود که بجز عیاشی و شراب نوشی به چیزی دیگری نمی اندیشند. آدمهایی که به تمام زندگی خود پنج جلد کتاب را مطالعه نکرده و تحصیلات عالی ندارند. عده ای حتی اسناد تحصیلی ندارند. اکثریت 12 پاس هستند و خط آخر چنین اشخاصی به نمایندگی از افغانستان به کشور های دیگر منحیث دیپلمات هم مقرر می شوند.

به عنوان نمونه یک پدر و پسر بنام های جنرال آصف دلاور (پدر) و طارق دلاور (پسر) که از جمله اشخاص یاد آوری شده با اوصاف بالا در این وزارت هستند. آصف دلاور که مدت زیادی را در این وزارت عیش و نوش کرد و فعلا هم به عنوان یک عنصر غیر موثر و عبث، بار دوش این وزارت است؛ چند سال می شود که پسرش را نیز در این وزارت مقرر کرده است آنهم در بست رتبه دوم مدیریت عمومی تکنالوژی معلوماتی.
طارق دلاور که اسناد تحصیلی اش را در زمان سفارت پدرش به کشور اوکراین، بصورت جعلی خریداری نموده؛ از یکسو شخص بیسواد، بی درایت، بی کفایت و یک مدیر ضعیف بوده از سوی دیگر مدت دو سال می شود که از امکانات دولتی و پول بیت المال هم استفاده سوء می کند.

وزارت خارجه می خواهد تمام نمایندگی هایش در داخل و خارج (سفارت ها و کنسولگری ها) را به این وزارت وصل نماید تحت عنوان پروژه "شبکه مجازی خصوص" (VPN) که مدیریت تکنالوژی این وزارت مسوولیت آنرا دارد.

قرار اطلاع دقیق که از این مدیریت دارم آقای طارق دلاور با سه تن از کارمندان این دیپارتمنت (ننگیالی کبیری، غلام سخی سروری و حارث انصاری) قرار داد بسته است که امتیازات پولی گزاف این پروژه بخصوص سفر خرجی ها را با وی نصف نموده و وی صرفا ایشان را به تمام نمایندگی های خارج بخاطر وصل کردن به مرکز می فرستد. من با شناخت که با تمام کارمندان این مدیریت دارم از ایشان وضعیت را پرسیدم، هیچکدام از این حالت راضی نبوده و این موضوع را تایید کردند.

حالا خواست من به عنوان یک جوان که از چنین وضعیت رنج می برد از وزیر جدید این وزارت در صورتیکه می خواهد صادقانه برای این ملت رنج دیده خدمت نماید، این است که اولا خودش بصورت مصمم و قاطعانه عمل نماید.
ثانیا در پی یافتن مهره های شایسته و خلاق باشد و در مقرری ها هم اصل شایستگی را مد نظر بگیرد و اشخاص بیکاره و بی کفایت را از پست های کلیدی برطرف نماید؛
در قدم سوم مهمترین خواستم این است که از فرستادن انسانهای دایم الخمر و عیاش به نمایندگی های سیاسی جلوگیری نماید، زیرا نماینده ی یک حکومت اسلامی نباید آلوده به چنین صفات غیر اسلامی باشد.

نویسنده: فریدون کابلی

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ...اولا طارق دلاور اسناد جعلی ندارد وهمه میدانند که او در اوکراین تحصیل کرده ثانیاً تا جائیکه من او را میشاسم او به استعداد خود به این بست رسیده است.

>>>   با ابراز تشکری ورحمت از نگاشته فریدون کابلی که به مشکلات اصلی اشاره نمودند و یک چیز را میخواهیم اضافه نمایم وآن اینست که به واقعیت حلقات شیاطین و منافق که اعمال شیطانت را ماهرانه کتمان وخودرا انسان وهمکار خوب جلوه میدهند، اما دراصل از طریق تکذیب ، فریب و فتنه جویی که پیشه شان است، وزارت امور خارجه در تسخیر در آوردند وخودرا مالک همه چیز میشمارند. خواهش ما از صلاح الدین ربانی به عنوان وزیر امور خارجه ج.ا. افغانستان اینست تا به این مسئله مهم وحیاتی وهمچنان به منظور عملی ساختن نظریات بشردوستانه محترم استاد برهان الدین ربانی شهید که زیستن وانسانیت را می آموخت وخواهان « الصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الأَنفُسُ الشُّحَّ »- صلح بهتر است ، و درون انسانها «شُح» – بخیلی وحسادت » میل به زیاده خواهی و قانع نبودن به حقّ خویش وجود دارد، مبذول دارند و درین صورت به یقین کامل نام شما درتاریخ نوین افغانستان به خط زرین ثبت وبرای همیش یاد خواهد شد.

>>>   ... دور از حقيقت

>>>   اینکه طارق دلاور و آصف دلاور در وزارت ایفای وظیفه مینمایند درست است ولی در مورد خیانت ایشان چونکه تعلق با ایشان ندارم نمیدانم. در یک وزارت موجودیت پسر و پدر کاملا غیر قانونی میباشد. آقای داود پنجشیری نیز دو پسر(یک پسر در ریاست سخنگو و پسر دومی درسفارت افغانستان در نیپال) و یک دختر( درکانادا) و دامادش را به وزارت خارجه جابجا نموده است. آقای پنجشیری در تاتیتل نام خود از قانونمل استفاده میکند و همچنان انسان چاپلوس و متملق ... میباشد. آقای پنجشیری در سفرهای که به سطح مامورین رتبه 6.7 و 8 باشد نیز سفر میکند و به زبان انگلیسی نیز صحبت کرده نمیتواند اما زمانیکه در محافل عمومی سخنرانی نماید مردم فکر میکند که در افغانستان اگر شخص حقیقی و طندوست و پاک باشد همین شخص است.آه به حال جوانان این کشور که اینقسم افراد... به عوض جوانان آراسته به علم و دانش امروزی و فهم بالای که دارند از کار کردن به وزارت خارجه محروم اند.
رستم زابلی

>>>   سلام. در كدام وقت اصول مراعت ميشود. ببينيد مقرري اشرف غني را. حكمت كرزي با سابقه اي گارد بودن در دروازه هاي ...در امريكا، بعدش به بركت حامد كرزي كارمند محلي در سفارت افغانستان در واشنگتن، بعد از آن سكرتر دو و فعلا معين سياسي در حكومت اشرف غني. اين است اصلاحات. موصوف فعلا به بد معاش و زارت خارجه مشهور شده

>>>   ... با كمال تاسف جناب شما دلائل مقنع و درستي آرائه نه نموده ايد. ، در وزارت خارجه هر كاري اگر انجام ميگردد بايد از طرف مامورين ان در داخل وزارت حل كردد نه اينكه در روزنامه ها بيرون شود كه اين كار مغاير كار يك ديپلومات است كه بايد جلو ان گرفته شود بِنَا تو برادر محترم بايد اول جند كتابي را در مورد كاري وزارت خارجه مطالعهبفرمايد بهتر خواهد شد .
فايق

>>>   ... اصف دلاور مرد غیور وبا غیرت افغانستان است که در دفاع از وطن مرد واری مقاومت نموده...چون ایشان مردانه از وطنخود دفاع نموده اند
قیام

>>>   با پیشنهادات ارایه شده موفق هستم ،افزون براین درهر مرجع که بوت دوز به بخش نان و نانوا به دوختن بوت اقدام کنند بلای بزرگی نازل میشود و هیچ نوع پیشرفت درامور کاری ممکن نخواهد بود. ازین رو اگر خواهان اصلاحات وخدمت عملی به مردم استند خواهش ما از اراکین ذیصلاح و علی الخصوص از وزیر امور خارجه اینست تا به این مسئله عطف توجه عنایت فرماید و جلو واسطه بازی و ارجحان دادن روابط بر ذوابط را بگیرند!
ریاست دیپلوماسی.

>>>   ...... دور از واقعیت یک افسر اردوی ملی افغانستان، که از صنف شش مکتب الی رتبه ستر جنرالی در نظام اردو پرورش شده باشد، و برای حفظ وطن مثل سپر در مقابل ISI و قل اردوهای پاکستان مردانه دفاع کرده باشد در وزارت امور خارجه به شکل زندانی شده است. در حالت فعلی نام و کارکردشان میتواند برای سربازان شجاع افغان یک نمونه وطن دوستی و دلاوری باشد. اما برای دور نگهداشتن آصف دلاور یک افسر و محافظ واقعی افغانستان از اردو ملی او را در وزارت امور خارجه گماشتن. افسوس به جامعه ما .......

>>>   اگر چنین باشد از همین نظام و دولت توقع بیش از این نمیرود که بجز از افراد فاسد و عیاش و خوش گذران دیگر اشخاصی را در راس بسیاری از ادارات تعین نمیکند.13 سال گذشته به تمام مردم افغانستان معلوم است که از خود ریس جمهور گرفته تا وزیر ، ریس و مدیر چی بودن و چی شدن و به چه اندازه در فساد غرق بودن.
رحیمی از پنجشیر

>>>   منافقین وشیاطین ازترورستها کرده به هزار مراتب بیشر خطرناک تر اسنتد!

>>>   بسیار متاثرم یکه صاحب منصب نظامی در بخش ملکی و انهم در وزارت خارجه در یک زمان عیش نوش نموده است هر کسیکه این شخص را در وزارت خارجه مقرر نموده است خاین ملی شمرده میشود . بخاطر که جوانان که در رشته روابط بین الدول و دیپلوماتیک تحصیلات عالی دارند در کشور بیکار هستند بخاطر که واسطه و پول ندارند ...
رمری کامران از کابل

>>>   اگر قبول کنیم که آصف دلاور یک شخصیت بسیار خوب است ولی هرچه باشداو یک فرد نظامی است ونباید دروزارت خارجه کارکند نظامی را چی به دیپلوماسی. جای آنرا داشت که ازوزارت دفاع دریک نمایندگی سیاسی افغانستان به حیث آتشه نظامی مقرر می شد نه سفیر وای به این مملکت بی قانون که فقط رابطه ها نقش دارند نه ضابطه ها
رسول از وزارت خارجه

>>>   ....من چون كارمند وزارت أمور خارجه نيستم، مكر احترام كه به كارمندان و شخصيت ها بزرگ كه مثل جناب داود پنجشيري و جناب آصف دلاور وديگر شخصيت هاي معزز در وزارت أمور خارجه دارم همشه افتخار مي دارم .
با عرض مضرت جاويد احمدي

>>>   خیلی ناراحت شدم دست تک تک افغانها را می بوسم
نوکر همتون احمد اشرفی نوشنق افغانی کارگر ساده از اردبیل

>>>   به واقعیت در وزارت امور خارجه بعضی افراد استفاده جو وجود دارند وتلاش برآن دارند تا حقیقت را تحت سوال قرار دهند که این خود یکی از خصلت های منافقین است .

>>>   واقعت است

>>>   جاويد احمدي ني كه از پنجشير هستي كه ... چاپلوسي ميكني.

>>>   جای تعجب است که از دلاور صاحب شما یاد میکنید که پسر ایشان با داشتن دیپلوم عالی شامل وزارت خارجه گردیده اند چرا از ادریس ... یاد نمیکند که ...خودش ادریس بیسواد و آقارب اش از خودش بد تر بیسواد حتی فارع 12 خدا هم میداند باشیند یا خیر

>>>   یک تعداد افراد حسود و قوم پرست اینجا نظر میدهند که مطابق به هیچ معیاری نیست. اول اینکه، رییس جمهور شدن رییس جمهور و تقرر افراد و مشاوران نزدیک شان برطبق کدام معیار استوار است؟ دوم، آیا اصلاحات تنها در وزارت خارجه باید بیاید. حساب وزارت های دیگر که تمامن از وزیر تا پیاده از یک قوم اند مثل وزارت مالیه، تجارت و تعلیم تربیه چه میشود؟ چرا کسی از این وزارت ها که به مراتب از لحاظ قومی در دست یک قوم است حرف به میان نمی آورد؟ سوم، بهتر اینست که از تمام کارمندان وزارت خارجه امتحان اخذ شود بعد دیده خواهد شد که نظر مغرضانهء بعضی ها که اینجا فقط در نوشتن چند جمله به طور درست مشکل دارند چقدر درست خواهد بود! باید از نهاد های معتبر اداری افغانستان افراد بر اساس قرعه انتخاب شود و یک هیئت تعیین گردد که زیر نظر آن از تمام کارمندان وزارت خارجه امتحان گرفته شود. نتایج امتحان در کوتاه ترین مدت ابلاغ گردد تا دیده شود کی مستحق است و کی مستحق نیست. به این صورت که هر بیسوادی که خودش در دو سه سطر نوشته اش پنج جای غلطی املایی و انشایی دارد، بیاید و در مورد سطح سواد دیگران نظر بدهد و مردم را با معلومات جانبدارانه و ملوث با تعصب خویش، فریب دهد، درست نیست! بهتر است یک امتحان سراسری گرفته شود تا سره از ناسره شناخته شود
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
حلاج

>>>   بکلی درست است
محمدخان حیران از تخار

>>>   کاملا دور از واقعیت... بررسی نمودن سناد تحصیلی طارق دلاور کار مشکل نیست.

>>>   بررسی اسناد تحصیلی بازهم همان جعل وتکذیب که بوده باقی خواهد بود. شاید باشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است