سخنگوی اوباما:
کرزی باید شفاف سازی کند
در پی سخنان حامد کرزی مبنی بر دست داشتن خارجی ها در انتخابات ریاست جمهوری، مقامات آمریکایی اعلام کردند که کرزی باید در مورد سخنانش شفاف سازی کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۳۸۹/۱/۱۴ کد خبر: 9080 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، در پی سخنان حامد کرزی مبنی بر دست داشتن خارجی ها در انتخابات ریاست جمهوری، مقامات آمریکایی اعلام کردند که کرزی باید در مورد سخنان خودشفاف سازی کند.

رابرت گیبس، سخنگوی باراک اوباما در این راستا اظهار داشت که دولت آمریکا ضمن رد سخنان حامد کرزی خواستار آن است که وی در مورد اظهار نظرات خود شفاف سازی کند.

رییس جمهور کرزی روز پنج شنبه در اظهاراتی گفته بود در انتخابات ریاست جمهوری تقلب صورت گرفته ولی افغانها در این تقلب ها دخالتی نداشتنه اند بلکه خارجی ها مسئول اصلی این مشکلات بوده اند.

رییس جمهور در این سخنان به دفتر پیتر گالبریت ، معاون نماینده سازمان ملل در افغانستان و نیز فیلیپ موریلون، جنرال فرانسوی فرمانده نیروهای ناظر اتحادیه اروپا در این انتخابات اشاره کرده بود.

حامد کرزی تصریح کرد که هر چند خارجی ها در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شدیداً مداخله کردند، ولی این بار اجازه نخواهم داد که خارجی ها در انتخابات پارلمانی مداخله کنند.

رییس جمهور که با اعضای کميسيون مستقل انتخابات صحبت می کرد، از تلاش های اعضای این کميسيون در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ابراز سپاس کرد و گفت که در جریان انتخابات، اعضای کميسيون تحت فشار شدید خارجی ها قرار داشتند و حتی تهدید به مرگ شدند، ولی ایستادگی کردند.

وی افزود نباید اکنون شرایطی به وجود آید که خارجی ها در امور داخلی انتخابات افغانستان مداخله کنند. رییس جمهور کرزی همچنین گفت که هر گاه خود سری و تفرقه اندازی خارجی ها ادامه یابد، این عملکرد آنها به منزلۀ اشغـال افغانستان تلقی خواهد شد.

حامدکرزی شماری از سفارت خانه ها در کابل را در امور انتخابات افغانستان متهم کرد و گفت، فشار های خارجی وجود داشت تا رهبری کميسيون انتخابات افغانستان تعویض شود ولی وی قبول نکرده است.

این در حالی است که پیتر گالبرایت، فرستاده سابق سازمان ملل در افغانستان ادعاهای رییس جمهور کرزی مبنی بر اینکه ناظران خارجی مسئول تقلب در انتخابات بودند را رد کرد.

وی به رسانه ها گفته است که اتهامات کرزی خنده آور و مضحک است. به گفته گالبرت، افغان ها در تقلب دخالت داشتند نه آنچه کرزی ادعا می کند که خارجی هایی که برای سازمان ملل و اتحادیه اروپا کار می کردند در تقلب دخیل بودند.

فلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز گفته است اداره بارک اوباما قضاوت کرزی را نمی پذیرد. در عوض، کرولی از رییس جمهور کرزی خواست تا اداره وی اقداماتی را روی دست گیرد تا فساد اداری را در کشورش کاهش دهد و از این طریق قناعت افغان ها و جامعه بین المللی حاصل نماید. به گفته کرولی، هر گاه افغانستان در آینده به صورت ضعیف رهبری گردد، به نفع هیچ کس نخواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما خو سیاست را نمیدانیم, مردم میگویند که تعریف سیاست بعغی اوقات به مسابه دو رویه بودن میباشد.اما بعفی ها میگویند که سیاست عبارت است از ,بگو یک چیز اما عمل کن دیگر چیز.امید موضوع را درک کرده باشید.وسلام
داکتر ن.ر
کابل

>>>   اقای محترم داکتر ن. ر قرار اعتراف خودتان سیاست را نمیدانید بنظر این حقیر شما سواد کافی هم ندارید زیرا مثابه به ث نوشته میشود نه به س خداکند نسخه های تان اینطور نباشد ورنه مریض بیچاره .....

>>>   قرار اطلاع دقیق از شبکه خلیلزاد کرزی دست پایچه شده به قندهار رفته تابرادرش را به خارج بفرستد تا کم خارجی انتقادش کم شود !این خلیل زاد خیلی آدم خطر ناک قوم گراومرموز است هربا که منافع قومش به خطر موجه میشود بلافاصله خود را به دمش میرساند!
م


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است