بازداشت ده‌ها پناهجوی هموطن در ناروی و سویدن
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۷    ۱۳۹۳/۱۲/۹ کد خبر: 90213 منبع: پرینت

چند روز قبل 31 تن که تعدادی از آنها از طرف ایران دیپورت شده بودند توسط گروه طالبان گروگان گرفته‌ شدند و تا هنوز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

مقام های نظامی و ملکی افغانستان نیز در مورد سرنوشت این پناهجویان گروگان گرفته‌ شده تا هنوز سکوت کرده‌اند و پا درمیانی بزرگان منطقه برای رهایی این افراد به شکست مواجه شده است. گروه تروریستی طالبان و یا گروه‌های همکار با آنها دو موتر حامل این پناهجویان را در مسیر راه کابل متوقف می‌کند و از مسافران کارت شناسایی می‌خواهند. بعد از آن مسافران هزاره این اتوبوس‌ها را پیاده می‌کنند و با خود می‌برند.

به دنبال درخواست وزیر امور مهاجران افغانستان از کشورهای اروپایی در مورد عدم دیپورت پناهجویان افغانستان از این کشورها 75 پناهجوی افغانستانی در بازداشتگاه‌های سویدن و 5 پناهجوی دیگر در ناروی به سر می‌برند.

پولیس ناروی و سویدن اجازه کمک های حقوقی را به این پناهجویان نمی دهند و از داشتن وکیل محروم اند.

تعدادی از این پناهجویان بیش از چهار هفته می‌شود که بازداشت‌شده‌اند. شرایط این بازداشتگاه‌ها سخت است و پناهجویان روزانه وقت اندکی برای هواخوری دارند. عدم دسترسی به‌ موقع به داکتر و دوا و درمان برای پناهجویان که مشکلات جسمی و روانی دارند از مشکلات دیگر این پناهجویان است. بعضی از این پناهجویان معلول اند.

مقام های این دو کشور کوشش می‌کنند شرایط این زندان‌ها را سخت‌تر کنند تا پناهجویان خود برگه بازگشت را امضا کنند و به افغانستان برگردند.

وزیر امور دادگستری و امور مهاجرت سویدن، مورگان یوهانسون در گفتگویی با رادیو سویدن در مورد درخواست افغانستان برای توقف کامل دیپورت پناهجویان گفت: مسوولیت شهروندان افغانستان بر عهده دولت افغانستان است و این کشور نمی‌تواند از این مسوولیت سرباز بزند و این مسوولیت را به دوش کشور دیگری بیاندازد.

وزیر دادگستری سویدن می‌گوید: ما اطلاعات خود را در مورد افغانستان و کشورهای دیگر از اداره مهاجرت سویدن می‌گیریم و آنها این اطلاعات را از داخل کشورها به دست می‌آورند. بر اساس گزارش اداره مهاجرت وضعیت امنیتی در سال گذشته در افغانستان بدتر از قبل نشده است و دیپورت پناهجویان مانند گذشته ادامه خواهد یافت اما قرار گزارش‌های یوناما آمار کلی تلفات غیرنظامیان دریازده ماه نخست سال 2014 در مقایسه بازمان مشابه آن در سال 2013، 19 درصد افزایش‌یافته است.

در یازده ماه سال 2014 بیش از 9617 نفر غیرنظامی در افغانستان قربانی حملات شده‌اند که 3188 کشته و 6429 نفر زخمی شده‌اند.

گروه تروریستی طالبان مسول 75 درصد حملات در این گزارش معرفی‌ شده است. بر اساس آمار یوناما، تلفات کودکان نسبت به سال گذشته، 33 درصد و تلفات زنان 12 درصد افزایش‌ یافته که بیانگر بالاترین سطح آمار تلفات غیرنظامیان از زمانی است که یوناما ثبت تلفات غیرنظامیان را از سال 2009 در افغانستان آغاز کرده است.

در سال 2015 نیز حملات گروه‌های تروریستی طالبان ادامه دارد و تاکنون هزاران نفر قربانی ماین های کنار جاده‌ای، حملات انتحاری، اختلاف و گروگان‌گیری شده‌اند.

تا هنوز از میان صدها پناهجویی که از ناروی به افغانستان دیپورت شده تنها دو نفر توسط وزارت امور مهاجران دوباره به ناروی فرستاده‌ شده است و این مساله امیدواری های زیادی را برای پناهجویان افغانستانی در کشورهای مختلف خلق کرده است که دیپورت اجباری شاید متوقف شود.

در بین هشت کشوری که بیشترین پناهجو را در اروپا دارد تنها نیجریه و افغانستان است که پناهجویان دیپورت شده را می‌پذیرد. کشورهای دیگر تنها زمانی پناهجویان دیپورت شده را قبول می‌کنند که کارت شناسایی، پاسپورت و برگه‌ای را همراه خود داشته باشند که خود آنها خواسته‌اند دوباره به کشور برگردند اما پناهجویان افغانستان را معمولا با برگه‌های دیپورت می‌کنند که توسط خود پولیس ناروی ساخته‌ شده است. بین این پناهجویان کسانی نیز هستند که اصولا از افغانستان نیستند بلکه از کشورهای مثل پاکستان و ایران آمده‌اند و خود را از افغانستان معرفی کرده اند.

پافشاری و مقاومت وزارت مهاجران افغانستانی مانند کشور سومالی و ایران می‌تواند شرایط را برای پناهجویان افغانستانی در اروپا تغییر دهد.


آیدا اصغری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این قرار دادن کشور ثروتمندی مثل ایران در کنار افغانستان خودش نشان میدهد نویسنده چقدر دانش دارد.خوب اوارگانتان پدر دنیا را دراورده اند می خواهند بیرونشان کنند دنیا که بدهکار افغانی نیست.تعداد ایرانیها و دلیل پناهندگیشون کاملا متفاوت از افغانیها است.اینها بیشتر اعضای گروهک هایی هستند که سالها خدمت بیگانگان برای ضربه زدن به ایران را کرده اند و چون غرب هم بسیار عاشق اینها است هیچ نیازی به پاسپورت جعلی و...ندارند.فقط کافی است سوابق خودشان را در خدمت به امریکا بیان کنند.نمونه ان کسی بود که سالها پیش به همین دلیل با استقبال گرم استرالیا به این کشور وارد شد و خدا را شکر در نهایت هم بلای جان خودشان شد.اینها بیشتراعضای گروهک هایی....اما افغانی انهم به تعداد نه چند صد نفری که دهها هزار و صدها هزار نفری و انهم به دلیل فقر و فلاکت و فساد بی پایان و گسترده در افغانستان به سرتاسر دنیا سرازیر شده اند...

>>>   درود بی پایان خدمت آیداصغری: دومین نوشتاری که ازین نویسنده در رابطه با مهاجرت بخوانیش می گیرم.مطالب دقیق را بیان نمودی.قلمت پر بار باد. {دربین هشت کشوری که بیشترین پناهجو را در اروپا دارد تنها نیجریه و افغانستان است که پناهجویان دیپورت شده را می پذیرد. کشورهای دیگر تنها زمانی پناهجویان دیپورت شده را قبول می کنند که کاری شناسایی ٫ پاسورت و برگه ای دیپورت را همراه خود داشته باشند که خود آنها خواسته اند دوباره به کشور برگردند اما پنا هجویان افغانستان را معمولا با برگه های دیپورت می کنند که توسط خود پولیس ناروی ساخته شده است.بین این پناهجویان کسانی نیز هستند که اصولا از افغانستان نیستند . بلکه از کشورهای مثل پاکستان و ایران آمده اند و خود را از افغانستان معرفی نموده اند.} حقیقت مطلب را بیان نمودی. من هم شاهد این موضوع در کشور پادشاهی دانمارک هستم.که مردم های پاکستان و ایران خود را پناهنده افغانی معرفی می کنند. قبل ازین که اخراج کنند هویت خود را اشکار می کنند.بهر صورت بدون شناسایی از طرف نمایندگی کشور افغانستان با برکه خود ساخته پلیس دانمارک اخراج می کنند.در حالیکه کشور ایران و سومالی برای پناهندگان خود کمک می کنند. آنهارا که به اجبار اخراج می کنند؛تحویل نمی گیرند.استدلال می کند که ما نمایندگی در آن کشور داریم. نمایندگی ما باید اتباع ما را شناسایی کنند. نی این که با برکه پولیس شما تحویل بگیریم شناخت که از اتباع ایران دارم این که جمهوری اسلامی عمدا فرزندان مستعید خود را برای تحصیل؛درین کشور ها محاجر می فرستند. چون دو باره به کشورش بعنوان متخصیص بر می گردند.نمایندکی جمهوری اسلامی همیشه پشتبان وکمک گار پناهندگانش هستند. در حالی که دولت مردان ما؛ چطور بتواند؛ زیر آب هم دیگر را بزنند خوب می دانند. شما خوب می دانید که در کشور که مذهب و قوم با عث مرک افراد می شوند. چنانچه در اخبارمی خوانید که بخاطر قوم و مذهب افراد را از موتر پایین می کنند و با خود می برند. هیچگونه کاری از دست دولت خود فروخته نیست.بلکه خود دولت باعث و بانی گیرو گیری هستند تا مردم هزاره حق خود رانخواهند. کسان که تبلیغ برای این متفکر کردند جواب پس دهند. ما در کشور زندگی می که در کرایه موتر چند برابر قوم برتر خواه کرایه پرداخت کنیم. بخاطر مذهب و قوم وعقیده خون ما ریخته می شوند.

>>>   قابل توجه پناهندگان
عده زیادی از مردم ایتالیا امروز {28فوریه}طی تظاهراتی خواستار محدود شدن ورود ،اتباع کشور های خارجی به ایتالیا شدند.کانادا هم اعلام کردم لغو اقامت دائم ان عده از پناهندگانی را که بین کشور های خود و کانادا در رفت و امد هستند ،در دست بررسی دارد.

>>>   آیدا اصغری بله کاملاً درست فرمودین ولی چه کنیم که ما مردم شانسمان بین یک کشوری غلتیده که هرچه نگوییم بهتر است از قوم پرستیش بگیر تا جهاددروغکیش که اسلام را حتی بین خوده مسلمانان بد جور کرده نمونش همی بدبختای محاجریکه از ایران دیپورد شده وبه دست این از اسلام بی خبران افتاده که از اسلام فقط نامشه شنیده بنام اسلام مثل درندها آدم میخورن وانتحار میکنن طفل وزن بچه معصوم وبی گناه را میکشن تجاوز به انف میکنن فقط جای تاسف داره وچاره جز تجزیه وتکه تکه شدن افغانستان نیست ...ثروتیکه بازحمت خودت بدست بیاری آنرا باید افتخار کنی وگرنه کشور عربستان هم ثروت مند ترین است که به جز درراه انتحار وکشتن وخون ریزی و طرفداری از طالب وداعش جای مصرف نمیکنه پس باید آنها هم زیاد افتخار کنه
دره صوفی

>>>   "مورگان یوهانسون در گفتگویی با رادیو سویدن در مورد درخواست افغانستان برای توقف کامل دیپورت پناهجویان گفت: مسوولیت شهروندان افغانستان بر عهده دولت افغانستان است و این کشور نمی‌تواند از این مسوولیت سرباز بزند و این مسوولیت را به دوش کشور دیگری بیاندازد" .. دوستان کمی در مورد این جمله تفکر کنید... فکر نمی کنید که سخن درستی را بیان نموده؟؟؟... فکر نمی کنید که دیگر دوره ی طلبکاری از دیگر کشور ها به سر آمده و افغانستان دیگر باید روی پا های خود بایستد و صدقه بگیر دیگران نباشد ؟؟؟...
ایرانی

>>>   قابل توجه نظردهندگان ایرانی...
کوتاهی وقصور عامل اصلی است وعامل دیگر نادیده گرفتن حقوق انسانی ومعاهدات جهانی کنوانسیون های پنا هندگان توسط میزبانان اماهمین یویدن وناروی جمعیت عظیمی ازایرانیان وافغانهاوعربهاراداردکه به صورت قانونی تابعیت گرفتند.اماافرادمجازدرایران اگرجوانیشان وسه نسلشان درایران باشندحتی حق ندارندسواردوچرخه های شهرداری شوندولازمه اش کارت ملی است !!! ازیک سو تعصبات کورناسیونالیستی افغانها... راقربانی ساخته وازسوی دیگردخالت همسایگان دراایجادطالبان وتعصبات دینی که ایرانیان دیپورت می کنندوتکفیریهادستگیرمی سازند....
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   اقای ایرانی، ما صدقه گیر دیگران نبودیم و داشتیم به طرف خوشبختی و بهروزی روان بودیم و قرار بود برسیم ولی همین کشور ... پاکستان و یک تعداد دیگر باعث شدند تا نابسامانی های رخ دهد که کشور ما به خود ما غر قابل زیست شود. .. حال دیگر شما نباید به طعنه بدهید ما از شما قرضدار نیستیم و نه در بربادی خاک شما سهیم هستیم و شما برعکس...
افغان

>>>   ایرانی
همین کشورهای اروپایی به خاطر یک مورد نژادپرستی درفوتبال معذرت خواهی می کنند.میلیونهاترک درالمان وچهارمیلیون عرب درفرانسه تابعیت گرفتند.و آیاوقت آن نرسیده افکارپوچ ونازیستی وآپارتایدی خودراکنار بگذارید تاکسی به آن نخندد.
طرفدارشیواازنواندیشان بلخ

>>>   دولت های اروپایی حق دارند این پناهنده ها را توسط طیاره به شهر کابل که امنیت است، برگردانند. در مورد تامین امنیت آنها در راه بازگشت به ولایات و یا قریه جات شان، دولت افغانستان مسُول است، نه کشور های اروپایی. اگر ولایات و قریه جات شان نا امن است، دولت افغانستان متکفل زمینه کار و بودباش و تحصیل شان در کابل است، نه کشور های اروپایی. بناُ به وزیر مهاجرین بگویید که این دسیسه سازی ها جایی را نمیگیرد و شما باید آماده عودت مهاجرین از کشور های خارجی باشید. این ها پناهنده های سیاسی نه، بلکه پناهنده های اقتصادی هستند، که بخاطر زندگی مرفه به کشور های اروپایی وامریکا میروند.

>>>   ایرانی فراموش کرده که خودشان ... میلیونهاافغان دراقامت دادن به اوناست .هرکدوم چندصدهزارتومن...

>>>   قبلا اوارگان افغانی فقط داد ایران و پاکستان را دراورده بود.اخیرا شاهد برخورد قاطع ترکیه با انها بودیم.و حالا خبرهای اخراج انها از اروپا هم به گوش میرسد.ببینید تعداد این اوارگان چقدر افزایش یافته که نگرانی اروپائیان را هم برانگیخته.اما در جواب به شیوا اگر کمی بجای سخنان ... مثل دیگر ملل کار میکردید و زحمت میکشیدید اینقدر گدایی شرق و غرب را نمیکردید که هر روز برای توجیح اقدامات غیرقانونی خود مجبور شوید دلیل تراشی های بیهوده و خنده اورکنید.مطمئین باش افغانی تا 40 میلون سال دیگر هم تابعیت ایران را نخواهد گرفت.در ایران قانون وجود دارد و اگرچه از روی اشتباه و به توهم برادری مرزهای این کشور 40 سال به روی اوارگان بیگانه بی حساب و کتاب باز شد قرار نیست تا ابد هزینه این اشتباه کنیم.پس بجای نظرات سخیف و بیهوده وقت ان نرسیده کمی زحمت بکشید و افکار گدایی از شرق و غرب را کنار بگذارید و اینقدر موجبات ابروریزی جامعه مسلمین را فراهم نکنید!!

>>>   شیوا تو هر چقدر هم از ایران بد بگویی نمی توانی تابعیت ایران را بگیری ایران قوانین خود را دارد و به سیل میلیونی افغانها تابعیت نمی دهد کشورهای سوید و دانمارک هم از کرده خود پشیمانند در ضمن ان زمان که ان کشورها تابعیت دادند جمعیتشان رشد منفی داشت ایران لزومی ندارد به هیچ خارجی تابعیت بدهد مگر اینکه سرمایه دار یا نخبه باشد والسلام

>>>   شیوا مگر کاندید احتمالی بلخ نیستی پس در ایران چه می کنی و ناراحتی از اینکه برای سوار شدن دوچرخه های دولتی از ت کارت ملی می خواهند!!! هههههه واقعا تو که در ایران درس خواندی و طرز تفکرت اینه وای به حال بیسوادتان

>>>   شیوا بهتر نیست تو هم کمی منطقی باشی و به زور در یک کشور نمانی اگر المان و فرانسه به این اقشار که در تعدادش طبق معمول ذروغ می گویی تابعیت داده امروز پشیمانند مخصوصا دولت فرانسه چطور این اخبار را دنبال نمی کنی واقعا زشت است که تو برای رسیدن به هدفت که به ان نرسیده ای و همانا حق شهروندی و تابعیت ایرانی است اینقدر به مردم و ملت و دولت یک کشور تهمت می زنی خجالت بکش حرفهایت سراسر توهین است...یاگر کمی فکر کنی می بینی افغانها در برخورد با قومیتهای خود نازیستی و اپارتایدی رفتار می کنند اگر ما هر چه هستیم هموطنان خود را دوست داریم نه مثل شما که اینقدر قومگرا هستید کمی خجالت بکش و بینای خودت باش
ایرانی

>>>   خوب شیوا حق ندارد انتقاد کنه درکشوری که سالها زندگی قانونی داشته ائرابایسیکل سوارشدن نمیمانه ؟..

>>>   جالب است که ایران اینقدر برای افاغنه بد است اما شیوا کاندید بلخ هر روز... گرفتن تابعیت ان را دارد و کم مانده دست به گریه و زاری بعلت نگرفتن ان بزند.کشوریکه کاندید ان اینقدر از ان متنفر است که همه ارزویش دوری از سرزمین مادری خود و گرفتن تابعیت دیگران است حیف وقت که بیهوده ان را برایش تلف کنی!!!

>>>   هنگامیکه یک پسر شانزدهیا هفده ساله شد برایش زنمیگیرند وتا پنجاه ساله میشود هر فامیل پانزده طفل پی درپی تولد میکند ومیداند که نه توان پرورش درست آنرا دارد ونه آینده خوبی برای زندگی خودرا به این قانع میسازند که وزنش را زمین می بردارد رزقش را خدا میدهد! اما زمانیکه راه رفتن را بلد شد آنرا یابه پاکستان می فرستند تا ترورست تربیه شود یا قاچاقی دنبال روزی به ایران واروپا ! ایا تاوان بی برنامگی وبی پلانی مارا خارجی ها بدهند؟؟ اگر از کشور همسایه ایران سه ملیون مهاجر برای مدت سی سال در وطن ما میبود به قاچاق جرایم مختلف دست میزدند حالا مااز بابت آنها درین صفحات چی می نوشتیم ؟ اینقدر توقع از همه جهان برای چی است؟ وقتی خود ما کشورخودرا ساخته نمیتوانیم دیگران چه تقصیر دارند؟ اروپا استرالیا پاکستان ایران تاچند سال دیگر مارا تحمل کنند؟؟ وطن خودرا ترک میکنند بنام اینکه امنیت نیست پس حفاظت این خاک بدوش کی است؟ ماهمه فرار کنیم تا پاکستانی ها بیایند ودرینجا امن برقرارکنند یا کسان دیگر؟؟ در ایران جنگ عراق هشت سال دوام کرد کس ندید که یک ایرانی وطنش را ترک کرده به خاک ما آمده باشد دروطن شان باقی ماندند مردانه جنگیدند دشمن را شکست دادند وحالا پیوسته صاحب دست آورد های بزرگ علمی میشوند ما تا قیامت خودرا بنام غیرت پنجهزارسال دروغین وغیره حرف های مفت وپوچ خودرا فریب میدهیم وباردوش جهان هستیم کم کم همه دنیا متوجه میشود که این مردم رانباید کمک کرد چون اینها توان اینرا ندارند که وطن شانرا بسازند ومکی خواهند برای همیش بدیگران متکی باشند!
راستگو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است