گروگان گیری شیوه نوین فشارهای قومی
حمله به شیعیان افغانستان تحت فشار قرار دادن گروهی خاص در ارگ و در بدنه حکومت برای کوتاه آمدن از خواست هایشان و توامان رسیدگی به خواست های ربایندگان منتسب به داعش است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۲    ۱۳۹۳/۱۲/۸ کد خبر: 90131 منبع: پرینت

با گذشت نزدیک به یکصد ساعت از زمان وقوع حادثه گروگان گیری در جاده کابل قندهار هنوز هم صرفا اخباری مبنی بر تداوم تلاش ها برای نجات 30 تن به اسارت گرفته شده به گوش می رسد و دیگر هیچ!

در پی دربند داعش گرفتار آمدن هزاره جاتی که از ایران به کشور بازمی گشتند در اتوبوس های حامل اقشار و اقوام و ملیت های مختلف که مردانی نقاب پوش وابسته به گروهک های تروریستی آنان را ربودند زمزمه های مختلفی به گوش می رسد.

از یک منظر در نگاهی نژادپرستانه و کمی بدبینانه می توان گفت حمله به شیعیان افغانستان تحت فشار قرار دادن گروهی خاص در ارگ و در بدنه حکومت برای کوتاه آمدن از خواست هایشان و توامان رسیدگی به خواست های ربایندگان منتسب به داعش است.

از منظری کمی ملایم تر و متعادل تر باید این واقعه را نه تنها دامن زدن به حباب داعش در خاک افغانستان و ناامنی و ناآرامی های نقطه ای و پراکنده دانست که به منحرف کردن افکار عمومی از دیگر جریانات سیاسی و امنیتی و اقتصادی زمستان سخت کشور می انجامد.

از منظر سوم هزاره های دربند اختطاف چیان مطالبات آنان را مبنی بر رهایی موتر حامل سلاح و ابزارآلات جنگی تحقق می بخشند درحالی که یک تن از ربوده شدگان از قومیت پشتون نیستند و این تیغ دولبه هم می تواند گلوی اشرف غنی را ببرد و هم صحه ای بر عدم تعصبات نژادپرستانه وی باشد.

گذشته از تمام منظرهای نگریسته شده بدین مقوله انچه که رخ داده است اختطاف و گروگان گیری 30 تن از عودت کنندگان به کشور از مرز ایران است که تاکنون خبری از سلامتی آنان در دست نیست و آنچه که باید رخ دهد اقدام منطقی و عاجل برای ختم به خیر این پرونده است.

بنابر احتمالات قریب به یقین ولایت زابل میزبان ناخواسته و اجباری نگهداری از افراد گرفتار آمده در بند مخالفان مسلح نقاب پوشی است که در اقدامی قابل تامل هزاره های اتوبوس را از دیگر اقوام جدا نموده و با خود برده اند.

نشست های پیاپی علنی و غیرعلنی مقامات امنیتی و حکومتی، راهپیمایی های گسترده مردم ملکی و نیز پمپاژ تبلیغاتی رسانه ها و مطبوعات داخلی در این خصوص تنها یک نتیجه می تواند در بر داشته باشد و آن اینکه مدیریت بحران اشرف غنی اثبات کننده نتیجه بخش بودن یا نبودن گروگان گیری بعنوان شیوه نوین دستیابی به مطالبات است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما که دغم این قوم لجوج ماندیم بخدا اگر این قوم نمیبود در افغانستان حالا کشور ما جاپان ویا اروپا شده بود ولی اینها یا بهانه جهاد مردمه میکشن یا اسلام ویا دیگر چیزها این قوم قوم اسرائیل است قوم یهود است کاش افغانستان را سران ما تقسیم کنه هرکس میدانه ومملکتش مملکت پشتونها را بگذارن هرچه قدر میخواهن جهاد کنن وآدم بکشن به امید تقسیم شدن افغانستان
دره صوفی

>>>   خیلی نگران کننده است که سومین گروه تروریستی هم برای ضربه زدن به مردم محروم و فقیر هزاره قدرت نمایی می کند. خدا کند که این غریبکاران مهاجر که سالها در ایران به سخترین کارها برای لقمه نانی گمارده شدند و اکنون که از مرز ترد شدند در گروه داعش گیر افتادند. اگر دولت اقدامی نکند ننگش باد.

>>>   افغانستان کشور زوروقلدری است بهترین راه برای هزاره ویاهمه اهل تشیع اینست که یک شاخه نظامی برای دفاع ازفنافع قومی ومذهبی داشته باشد درغیر اینصورت همیشه قربانی خواهد بود

>>>   ... بر داعش پرستان که موقع این را به اجنبیان میدهد کاری را که دل شان بخواهد در کشور عزیز ما انجام دهد.

>>>   سلام !
اگر این جریان ادامه پیدا نماید خیلی ها مشکل برای باشنده گان این سرزمین به وجود میاید زیرا مردم ...هزاره های افغانستان نیز مناطقی را بدست دارند و اگر ناگزیر شوند در آن صورت یک جنگ تمام عیار نژادی مانند سالهای شروع حکومت مجاهدین به وقوع خواهد پیوست که هدف همین گروگان گیری و هم چندی قبل از بین بردن چند نفر از مردم غور در بین راه غور و کابل به شمول یک عروس و داماد نیز از همین برنامه و پلان میباشد. میخواهند جنگ مذهبی و نژادی را در کشور ما بسط و گسترش بدهند امید است که آگاهانه عمل شود .
آریائی

>>>   قوای مسلح افغانستان ( پولیس ملی، اردو و امنیت ملی) باید ضامن و نگهبان جان، مال و منافع تمام شهروندان افغان در افغانستان باشند. اگر قرار باشد که هر ملیت و قوم برای محافظت خود سلاح بگیرد وقایع سالهای هفتاد کابل باز تکرار خواهد شد و هرج و مرج بیشتر بوجود خواهد آمد. نمایندگان ما در پارلمان و حکومت وظیفه دارند تا بالای دولت و بخصوص قوای امنیتی کشور فشار وارد کنند تا در این مورد توجه بیشتر کنند.
علی احمد بامیان

>>>   این یک جنایت نابخشیدنی است حکومت با ید به سرعت جلو این جنایت کاران کور دل را بگیرند. در قرن بیست و یکم این گونه رفتار از هرکسی باشد قابل تحمل نیست. افغانستان خانه همه ی ماست باید آن را بسازیم و افتخار کنیم نه این که با تنگ نظری و کج فهمی همدیگر را بیازاریم.

>>>   بعضی فکر می کنند افغانستان مخصوص یک قوم است

>>>   چی خوب گفتی برادر یا خواهر دره صوفی. شکر به کلامت .
مرور

>>>   باوجود اینهمه پولس وارتباطات چه طور ممکن است اگر توطعه نباشد پلیس هم پشتون ...هم پشتون نتیجه مشخص است کوتاه آمدن ازحقوق سیاسی بسیار فر جام بد دارد.بااحترام

>>>   این تبعیضهاازابتدای حکومت این قوم برمردم افغانستان بوده وادامه خواهدداشت همه کشورهای اطراف ماپیشرفت کردندمردمشان درصلح وامنیت زندگی میکنندمگرماوپاکستان ...خدایابه توپناه میبریم ازشرشان

>>>   افغانستان هیچ وقت درست نمیشودچون ... فقط تفنگ راشناختندنه خدا ... بهتراست که افغانستان تقسیم ووکی شهرخود را و دراابادکند امیدوارم هرات روزی از همه افغانستان جداشود

>>>   هیچ راه دیگر نیست جز مقابله به مثل چون اینها اهل منطق نیستند به خدا قسم غیر از مقابله به مثل هیچ راه دیگر وجود ندارد. اگر کشت باید بکشیم اگر آزاد کرد آزاد کنیم.

>>>   درهرجا غریب وبیچاره پامال است اسیرشده گان همه به خاطرپیدانمودن یک لقمه نان به ایران رفته بودند هرگاه توان کرائیه پرداخت طیاره رامیداشتند هرگز ذریعه موتر سفرنمی کردند خدابالای شان رحم کند مخالفین ظالم ودولت ناتوان
بااحترام ظاهر

>>>   این را بدانید که در افغانستان هر گروه که بیآید متواند فعالیت کنند چون ... ما بسیار مهمان نواز هستند اگر داعش هست اگر بکو حران هست اگر جونگوی است اگر النصره هست، و... بگو بیآید چون اقوام ... بسیار مهمان پذیر است. متأسفانه مردم... از یک تاجیک، یک هزاره و از یک ازبک صد برابر یک...عرب و یا پاکستانی را مقدم میدارند اگر به نظر حسن نیت نگاه کنیم مهمان نواز هستند و اگر از لحاظ سؤ نیت نگاه کنیم آنها ناموس فروش وطن فروش و بیگانه پرست هستند.

>>>   افغانستان جز از تجزیه و پارچه شدن دیگر گزینه ها تمام شده است.
امیر بیک از قندوز

>>>   ... یک تعدا متعصبین آن را کار پشتون ها میدانند ، بدانید اگر پشتون ها بخواهند در 24 نیستید ولی قوم با فرهنگ و با حوصله پشتون به مسایل قومی وقوع نمی گذارند و هر باشنده این سرزمین را افغان میدانند و در بین هزاره هاهم انسانهای وطنپرست و خدا پرست کم نیست ولی این چندتن که چتیات میگونید وبه جنگ قومی دعوت میدهند از قوم هزاره نمایندگی نمی کنند بلکه دشمن این قوم نجیب هستند.
افغان

>>>   امنیت برای همه
گروگان گیری یعنی یکی از راه های خشونت ... است در گذشته افغانستان این رفتار ها از طرف دهشت افگنان و تروریستان و حماقتگران رخ داده بود هیچ گاهی کسی را به مقصد نرسانده و هیچ گونه مشکلی را حل نکرده است بلکه به عکس این نامردی ها و جنایت بدون شک همین کار ها را در پی خواهد داشت و در نتیجه این افراد کوتاه فکر قدر ی فکر بکنند و به حال هم کیشان و اقوام خود هم ترحم کنند و با دست زدن به این اعمال شرور کشور را بیشتر به سوی تباهی نکشانند چون امنیت اگر ضروری باشد برای همگان ضروری است نه برای یک عده و اگر خوش بختی از نیازهای زندگی است برای همه خواهد بود.
از فیض آباد

>>>   متأسفانه مردم هزاره از قدیم الایام ظلم پذیر بودند نمونه های زیاد آن را در طول انقلاب خودم عیناً دیدم و نمونه های قبل از انقلاب را نیز شنیدم. اگر یک قوم بر این مردم زور بگوید، این قوم هرگونه باج که بگوید میدهند مثلاً در دوران امارات طالب دیدیم، که هرکدام به طالب باج میدادند و بخاطر که پیش طالب خوش نام شود در باج دادن از همدیگر سبقت میگرفت. ولی بین خود چنان دیگیر می شوند که حتی من سراغ دارم پسر بجرم اینکه پدرش در گروه و حزب مخالفش بوده او را بقتل رسانده است. اما این مردم کی از خواب غفلت بیدار میشود خدا میداند؟؟؟

>>>   خدمت برادر خود افغان عرض کنم که حرف شما کاملاً منطقی است ولی آنچه که ما از قوم پشتو گیلایه داریم این است که نسبت به امنیت محیط و منطقه خود تلاش نمی کنند؟؟
آی برادران پشتو نگذارید که کسی در منطقه شما نا امنی ایجاد کند. چون اگر کسی در منطقه شما نا امنی ایجاد کنند هیچ کسی نمی گوید که هزاره بود و یا تاجیک بود و یا ازبک میگویند پشتو بود. وگرنه من مطمئین هستم که بین اقوام پشتو هم انسان روشن آگاه و کشور دوست و انسان دوست مسلمان هستند.
م از بامیان

>>>   خودت میگوئی اگر پشتو بخواهند 24 ساعت دیگر دوزد تروریست و داعشن نیست. سؤال اینجاست که چرا این مردم نمیخواهند؟؟ این مردم تاکی خودش را قربانی کشور بیگانگان میکنند؟؟ تاکی جوان و نوجوانش از تحصیل و از درس و بحث محروم باشند و دیگران درس بیخوانند شما فکر کنید کی ضرر میکند؟؟ تاکی خودش را بین مردم و مجامع بین الملل بد بین میکنند؟؟
بدخشانی

>>>   سلام بهترين را از اين بت بختيها تقسيم كردن افغانستان است يوسفي هزاره ديكر مرد تسليم وضلم بزر نيست به آن خداي آ سمان قسم كه اكر 30 تا هزاره بكشن 300 تا خون درعوض كرفته خاهد شد هزاره به هيج كس باج نخاهد داد هزاره مرد است اكر كسي باهزاره د......

>>>   شاید تنها راه حل فقط و فقط دولت فدرال باشد البته اگر مردم پشتون،تاجیک،هزاره،ازبک و دیگر اقوام بخواهند و یکدل و متحد شوند نیاز به این کارها نیست و خود هراس افکنان از مرزها خارج میشوند. فقط شرط اصلی این است "اتحاد" دست خدا با جماعت است.
حبیب،مهاجر، تهران

>>>   برادران وهموطنان نهایت گرامی لطفا احساسات خودرا کنترل نمایید حرفهای اختلاف برانگیز وتفرقه انداز نزنید.
شیخ گلشهری ازمشهد

>>>   در طول سیزده سال روی هزاره ها کمترین توجه صورت گرفته نه مورد توجه دولت بوده و نه طالب. برای طالب اهداف عمده پشتون و تاجیک بوده است. بیشترین تلفات و ترور از این دو قوم بوده اند. برای دیگران هم اتفاقاتی رخ داده است. افغانستان برای همه و جای امن برای همه باید باشد.
عبدالهادی

>>>   سلام لطفآ. به این مردم دولت بایدرسیدکی کند وکرنه معلوم نیست جشود

>>>   باسلام ب دوستان عزیز فقط موندم چی بگم چقد ما ملت افعانستان بدبختیم بیچاره ها همه غریب بودند اونا بخدا میدونید که ایرا چه وضعی دارن هزاره ها تنه راهش همینه اونا هزاره اسیر گرفتن ما هم باید دست بکار شیم الان کاری نکنیم فردا میان سرو خانه و ناموس مان امروز راه قندهاره فردا خود کابل بامیان غزنی بهس ود جاغوری اروزگان غور دایکندی نوبت اوناست باید مردم ب پا خیزند از سیاهی که رنگی بالاتر نیست از زندگی با ذلت مر گ با ازت خیلی شرف داره بزرگای قومی از خدا شونه تا حالا برای سی نفر دولت چیکار کرده هیچی بخدا برای دولت اهمیتی نداره همین اشرف غنی دستور داده چرا تاجیک یا پشتون نیست همش هزاره هست چرا چرا عبدالرحمان قبرش اتیش بگیره 60درصد هزاره رو نسل کشی کرد چرا چرا شما مسلمانید ایا دین اسلام همینو گفته...بخدا مردم امروز سوکت کنزم فردا بدتر میشود نوبت والایات هس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است