آبهای سرگردان، فرصتی که هدر می‌رود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۳/۱۲/۷ کد خبر: 90085 منبع: پرینت

هر سال 36 درصد کل آب های روی زمین افغانستان به هدر می روند و این در حالی است که در حدود پنج میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور به علت نبود نظام های آبرسانی از کشت باز مانده اند.

وزارت انرژی و آب می گوید: بیشتر آب های کشور به ایران، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان می ریزند. این وزارت می افزاید که با ساخت بندهای آبگردان می توان بخش بزرگی از آب های کشور را مهار کرد. در همین حال شماری از آگاهان بی پروایی در مهار کردن آبهای کشور را یک خیانت می دانند.

افغانستان در این منطقه از کشورهایی است که آب شیرین فراوان دارد، آب‌های مهار نشده‌ای که به بیرون از مرزها می‌ریزند.

باورها بر این هستند که اگر آب‌های کشور مهار شوند و به درستی مدیریت گردند، افغانستان از چند رهگذر سود می‌برد. کشاورزی را می‌تواند رشد دهد، نیروی برق بیشتر تولید کند و از صادرات آب فیلتر شده به بیرون از کشور سود برد.

امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت در اینباره گفت: ما باید بالای این موضوع بسیار جدی شویم، هرچه زود تر از یک سو تاسیساتی را که از آن برای تولید برق آبیاری زراعت استفاده می‌کنیم ایجاد کنیم و از سوی دیگر تا زمانی که این کار را نکرده‌ایم و آب ما بدون قیمت به کشورهای همسایه می‌رود باید مطابق قراردادها پول آن را بگیریم.

کشور ما 18 میلیارد مترمکعب آب زیر زمینی نیز دارد. از این میان 21 میلیون متر مکعب از آبهای روی زمین کشور استفاده می شود و 36 درصد آن به بیرون از مرزها می ریزد اما آب‌های زیرزمینی 3 میلیون متر مکعب این آبها استفاده می شود و بقیه به حالت خود باقی می ماند.

افغانستان هر سال میلیون ها دالر از رهگذر کشاورزی زیان می بیند؛ کشور ما در حدود 7 میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد از این میان در حدود 5 میلیون هکتار این زمین ها به علت نبود نظام های آبرسانی هر سال از کشت باز می مانند.

نجیب فهیم استاد دانشگاه اظهارداشت: کشورهای همسایه‌ ما بخاطر استفاده از آب‌های کشور برنامه‌های بزرگی را طراحی و اجرا کردند. زمین‌های وسیعی با استفاده از همین آب‌ها آبیاری شده و بندهای آب‌ گردان ساخته شدند.

وی ادامه داد: شهرهایی که به آب آشامیدنی دسترسی نداشتند در کشورهای همسایه‌ ما نیازهای آبی خود را برطرف کردند و استفاده‌ زیادی از این آب‌ها کردند.

یکی از گزینه‌ها برای مهار آب‌های سرگردان کشور ساخت بندهای آب‌گردان است، بندهایی که چند تای آن زیر کار هستند مثل بند کمال خان، بند سلما، بند کجکی، بند پاشدان، بند مچلغو، بند المار، و بند شاه و عروس.

شجاع‌الدین ضیایی معاون وزارت انرژی و آب در اینباره می‌گوید: کارهای دیگری انجام شده و بودجه‌ زیادی هم به ما دادند، برای اصلاح و بازسازی سیستم آبیاری همه ساله دونرها به ما کمک می‌کنند و کار هم جریان دارد.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که هیچ کاری نشده باشد. مثلا 2 هزار و 300 پروژه تطبیق شده اما کار اساسی که آرزوی ما و آرزوی ملت ما است. این است که باید آبها را ما مهار و مدیریت کنیم که متاسفانه نشده است.

ایران، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان کشورهایی هستند که از پنج حوزه‌ دریایی افغانستان سود می‌برند، از میان این کشورها افغانستان تنها با ایران معاهده‌ آب امضا کرده است که بر بنیاد آن ایران حق دریافت 26 متر مکعب آب را در یک ثانیه از دریای هلمند دارد اما ناتوانی افغانستان در مهار کردن آب حوزه دریایی هلمند سبب شده تا ایران سه برابر حق آب ها را آب بدست آورد، جالب اینجا است که ایران در برابر برق و آب لوله کشی شده ای که به ولایت نیمروز داده است از افغانستان پول هم می گیرد.


کریم امینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آغای کریم امینی آب ثروت ملی افغانستان است و کلمه حق آب به ایران چه است ؟ آب اضافی از مصر ف افغانستان شد صواب ریگان به ایران داده می شود نه حق آب ! از ایران آن ثرت ملی آن تیل است حق تلیه رایگان به افغانستان آیا ایران می دهد؟ کسی هستم که تخصص هاید رو تخنیک آب رابط آب در سطح بین المللی دادم.

>>>   شجاع‌الدین ضیایی ... هیچ کاری منفعت دار شما یدیده نشد وهیچ کار در مهار آب تا اکنون نگرده اید

>>>   ... 40 سال است که افغانستان برخلاف معاهده حق آبه ایران را نداده و ولایت سیستان ایران را ویرانه کرده. ایران هم از این به بعد جلوی ورود ابرهایش به افغانستان را خواهد گرفت و با بکارگیری یدور نقره آب (ابرهای خودش) را تا جایی که بتواند تخلیه خواهد کرد. در عوض افغانستان 3 میلیون مهاجر به ایران فرستاده ... بعد به خاک افغانستان فرار می کنند. میلیونها جوان ایرانی هم با کوکنار و مواد مخدر افغانستان بدبخت شده اند. حتما" افغان های خیلی نجیب باید بابت این محبت هایی که به ایرانی ها کرده اند الی یوم دین از ایرانی ها طلبکار باشند و دو قورت و نیمشان باقی.

>>>   چرا من ثروت ملی که آب است به ایران ریگان بدهم و ایران از ثروت ملی من تجارت برنج روب رومی کند. ایران خود یک لیتر آب خود را به کویت به قمیت دالر تجارت می کند از کشورن ما آب ریگان تلب دارد.

>>>   آقای امینی شما چه میزان از مقررات و کنوانسیون های بین المللی در رابطه با آب های مرزی مطلع هستید؟...

>>>   تابحال ابرهای که ایرا ن بترورکرده به افغانستان باریده است هه هه هه هاه هاه ایران کجا وتخلیه ابرها؟ایران بنشیند وشیشه بکشد وجوک بگوید وتنگ نظری کند.
یک سوال اگرتریاک ازافغانستا ن میاید چراکشت تریاک سییتان وبلوچستان رامنع نمیکنید؟؟؟؟؟؟ چراکارخانهای تولید شیشه درتهران واصفهان ووو راتعطیل نمیکنید؟؟؟؟؟

>>>   (تابحال ابرهای که ایرا ن بترورکرده به افغانستان باریده است هه هه هه هاه هاه ایران کجا وتخلیه ابرها؟ ایران بنشیند وشیشه بکشد وجوک بگوید وتنگ نظری کند.) ایران تنها کشور اسلامی است که ماهواره را با موشک ساخت خود به فضا میفرستد. حتما" همین جوان های معتاد و پودری و شیشه ای و جوک ایران ماهواره به فضا می فرستند. همه آب دریاهای افغانستان از ابرهایی است که از سرحد ایران وارد سمت هرات و بعد کابل و جلال آباد میشود و به شرق میرود. ایران تا 5 سال دیگر همچنان با روش سنتی (یعنی با کارگرفتن از یدور دارژان) و بعد روش جدید هارپ... آب ابرهای خودش را تخلیه خواهد کرد و وقتی بارش باران در افغانستان به 10 فیصد مقدار فعلی رسید خواهیم دید که افغانستان آب نداشته را به کجا خواهد فروخت. آنوقت افغان ها عاجزانه از ایران و پاکستان و تاجکستان آب التماس خواهند کرد. ایران و پاکستان در کنار اقیانوس هند استند و آبشان تمام نمی شود و ""به هیچ چیز افغانستان احتیاج ندارند"". اما افغانستان محصور به خشکه است و اگر ایران و پاکستان صرف برای 6 ماه بندر کراچی و بندر چابهار را بر روی لاری های افغانستان مسدود کنند قیمت روغن و آرد و همه مواد خوراکه در کابل بلند خواهد رفت و ده برابر و شاید صد برابر بشود و هر روز باید اجساد هزاران هزار آدم مرده را از سرک های کابل جمع و دفن کرد. اگر این کار بشود گردن کشان نمک نشناس برجای خود ششته خواهند شد و از توهمات مالیخولیایی خارج و خواهند فهمید واقعیت افغانستان چیست. افغانستان مستعمره ای عاجز و غلام امریکاست که با دالر صدقه امریکا گذران می کند. اگر می توانید به ارباب خود بگویید افغانستان را ببرد و کنار بحر عمان یا اقیانوس هند بگذارد تا به دنیا دسترسی داشته باشید و محصور و محبوس نباشید. آب فروشی پیشکش.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است