عکس العمل شدید دهلی به اعتراض پکن
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۶    ۱۳۹۳/۱۲/۷ کد خبر: 90070 منبع: پرینت

هند چهار روز بعد از اعتراض شدید چین به دیدار ناراندرا مودی نخست وزیر هند به ایالت آروناچال عکس العمل شدیدی از خود نشان داد و این ایالت را جز لاینفک خاک هند اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه هند با رد اعتراض پکن به سفر نخست وزیر این کشور به اروناچال در مرز دو کشور اعلام کرد که این ایالت جز جدایی ناپذیر خاک این کشور است و مردم این ایالت تبعه هند هستند.

سید اکبر الدین روز چهارشنبه درگفتگویی افزود:رهبران این کشور هرچند وقت یکبار ازاین ایالت همانند ایالت های دیگر هند دیدن می کنند.

سفر نخست وزیر هندوستان به مناطق مرزی مورد مناقشه باچین که هفته گذشته انجام شد باعث شد که روابط دو کشور تا آستانه بحران پیش رود و پکن سفیر هندوستان در این کشور را به وزارت امور خارجه فرا خواند و اعتراض شدید این کشور را به وی ابلاغ کرد.

لیو جن مین معاون وزیر امور خارجه چین به آشکوک کانسا سفیر هند گفته بود دولت چین از سفر نخست وزیر هندوستان به ایالت آروناچال پرادش ناراحت است و این سفر را تضعیف حاکمیت ملی جمهوری خلق چین و حرکتی خلاف منافع پکن می داند.

این مقام چینی از سفیر هندوستان خواست به مقامات کشورش یادآوری کند که حل مناقشات مرزی و کاهش تنش ها فقط بر اساس احترام متقابل به منافع یکدیگر امکان پذیر است.

دولت چین بارها بر حق حاکمیت پکن بر مناطق مورد اختلاف مرزی با هندوستان تاکید کرده است.

معاون وزیر امور خارجه چین همچنین با تاکید بر اهمیتی که کشورش برای مناسبات با هندوستان قائل است، گفت: چین و هندوستان به عنوان دو همسایه و دو کشور موثر جهان باید ضمن گسترش و تعمیق مناسبات دوستانه، به بهبود چشم انداز همکاری های خود بیاندیشند.

سخنگوی وزارت خارجه هند افزود: سفر مودی به ایالت آروناچال پرادش در شرق هندوستان با هدف شرکت در آیین های مربوط به تاسیس این منطقه صورت گرفته است.

حاکمیت این منطقه که شامل سه بخش در منطقه خودمختار تبت است، تحت کنترل نیروهای هندی قرار دارد و این منطقه از دیرباز محل اختلافات مرزی چین و هند است.

چین و هندوستان از سال 2003 میلادی با استقرار یک سیستم نمایندگی در مناطق مورد اختلاف سعی کردند تا راه حلی قابل قبول، عادلانه و به نفع دو طرف درباره مناقشات مرزی خود بیابند.

هر دو کشور مدعی مالکیت بر بخش های بزرگی از این ایالت در منطقه هیمالیا هستند و پس از دو دهه مذاکره هنوز موفق به حل مناقشه مرزی نشدند.

دو کشور پیشتر در سال 1962 میلادی بر سر حاکمیت بر این مناطق درگیری نظامی پیدا کرده بودند.

با وجود این اختلافات، دولت هندوستان اخیرا از طرح احداث یک جاده جدید در مناطق کوهستانی و دورافتاده شمال شرقی این کشور در جوار مرز با چین خبر داده بود.

این جاده به طول هزار و 800 کیلومتر و با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد و 500 میلیون دالر احداث خواهد شد و قرار است از منطقه تاوانگدر ایالت آروناچال پرادش تا نقطه ای که مرزهای سه کشور هند، چین و میانمار به یکدیگر می رساند، امتداد یابد.

این جاده، مناطق کوهستانی و کم جمعیت در چهار بخش مرزی از ایالت آروناچال پرادشرا با هم مرتبط می کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است