تجارت با ایران هنوز کند است
تاثیراتی که از طرف دنیا بر ایران است، تجارت ما را کمی کند ساخته است، اگر این مشکل وجود نداشت ما بیشترین تجارت را با ایران می داشتیم. در حال حاضر تمام ضروریات ما از مواد خام گرفته تا مواد پخته، اکثراً ایرانی هستند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۳/۱۲/۲ کد خبر: 89687 منبع: پرینت

افغانستان کشوری است که در طول سال های جنگ بسیار تخریب شده است. پس به بازسازی اقتصادی نیاز شدیدی دارد. در حال حاضر نود درصد نیازهایش از دیگر کشورها تامین می شود. در این میان کشورهای همسایه از جمله ایران، پاکستان، هند و چین نقش به سزایی در اقتصاد کشور داشته اند.

خان جان الکوزی معاون اول اتاق تجارت و صنایع در برنامه «آماج» در رابطه با نقش ایران در تجرات افغانستان گفت: روابط ما با ایران نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است. ما با ایران تنها روابط تجاری نداریم بلکه سه عر صه مشترک با این کشور داریم. آنها در بخش خصوصی بسیار قوی و امیدوار کننده هستند، در بخش صنایع وتولید نیز نقش دارند. در بخش تولید و صنایع ایران اولین کشوری بود که در حدود هشت سال قبل هنگامی که پارک صنعتی ایران ساخته می شد، ما را از لحاظ تجارت و از لحاظ مسلکی بودن این صنایع یاری کردند. حتی بخش مرکزی صنایع مشهد با ما حدود سه یا چهارماه کار کردند و در رشد و پرورش کتیرا همکاری کردند.

وی افزود: افغانهایی هم که در زمان جهاد در ایران بودند تجارب بسیار غنی را آموختند. حالا بسیاری از افغانها از ایران تشویق شده اند تا به پارک سنتی هرات بیایند و در آنجا سرمایه گذاری کنند. نه تنها افغانها بلکه دوستان ایرانی هم در بخش خوراک، شیر، لبنیات و سنگ مرمر سرمایه گذاری کرده اند. ایرانی ها در این قسمت کمک قابل ملاحظه ای به ما کرده اند.

خان جان در ارتباط با چگونگی گسترش تجارت ایران و افغانستان عنوان کرد: در ابتدا ما با ایران تنها دو یا سه جنس تجارت داشتیم اما این بخش بعد از سقوط طالبان گسترش یافت و تجارت روز به روز بیشتر شد تا اینکه امسال این رقم به یک میلیارد و ششصد میلیون دالر رسیده است. این رقم تجارت، بزرگترین رقم بعد از تجارت با پاکستان است. کشور ما هم که هیچ چیزی صادر نمی کرد حالا سالیانه شصت میلیون دالر به کشورهای دیگر صادرات دارد. پس تجارت ما رشد کرده است.

معاون اتاق تجارت و صنایع در خصوص همکاری های ایران در بخش ترانزیت اظهار کرد: بخش ترانزیت ما قابل مقایسه با گذشته نیست. در طول تاریخ صد ساله گذشته مشکلاتی که از لحاظ ترانزیتی در وقت شاه به وجود آمده، در زمان داوود خان به وجود آمده است و به هر نحوی که به وجود آمده است اولین کشوری که در این مورد به ما کمک کرده، ایران بوده است. بدون شک در این موضوع مشکلاتی هم زمانی درمرز بندر عباس ایجاد شد اما حالا تقریباً رفع شده است.

وی دلیل کند بودن تجارت با ایران را این گونه بیان کرد: تاثیراتی که از طرف دنیا بر ایران است، تجارت ما را کمی کند ساخته است، اگر این مشکل وجود نداشت ما بیشترین تجارت را با ایران می داشتیم. در حال حاضر تمام ضروریات ما از مواد خام گرفته تا مواد پخته، اکثراً ایرانی هستند. خوشبختانه ما با ایران اتاق مشترک داریم که در زمان شهید کاظمی ایجاد شده است. مرکز آن در تهران و کابل است. گاهی مشکلاتی در این اتاق پیش می آید ما می خواهیم آن را بازسازی کنیم. اتاق دیگری به نام هرات مشهد نیز داریم. این مناسبات روز به روز گسترده و خوب می شود.

الکوزی در خصوص دلیل مراودات تجاری افغانستان با کشورهای همسایه عنوان کرد: تجارت یک نوع رقابت و مارکت است. در مارکت می بینیم که عرضه چقدر و تقاضا چقدر است. به هر اندازه ای که تقاضا باشد به همان اندازه عرضه انجام می شود. ترانسپورت در تجارت، در تمامی دنیا تاثیر عمده دارد. ما که در حدود یازده میلیارد دالر واردات یا مصرف داریم. حدود نیمی از آن را از کشورهای هند، ایران و پاکستان وارد می کنیم چرا که آنها از لحاظ مسافت به ما نزدیک هستند. مصارف گمرکات کمتری بر مواد وارداتی افزوده می شود. در سالهای اولیه پس از طالبان زمانهایی بود که ما روزانه از ایران در حدود ده هزارتن سیمان و مواد ساختمانی که مورد نیاز بود وارد می کردیم.

وی در ارتباط با مشکلات تجارت کشور گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که فراروی تجارت افغانستان وجود دارد این است که دروازه های باز بسیاری در مرزهای کشور داریم و اجناس زیادی از این طریق قاچاق می شود. در این میان امکان دارد اجناس ضعیف بسیاری وارد شود. همچنین صدمات زیادی به تجارت قانونی می زند از حکومت افغانستان خواهشمندم در این رابطه به طور جدی کار کند و نگذارد که قاچاق در تجارت صورت بگیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   محترم الکوزی
1باافزایش ورود کالاهای مصرفی ازیک کشورهیچگاه پیشرفت نمی کنید بلکه این ورود تکنالوجی است که پیشرفت راباعث می شود
2افغانهای کلان شد ه ایران فوق تخصص بنایی وچاه کنی راگرفته انداماافغانهای پاکستانی به ناسای امریکاهم رسیده اند. درضمن ماباید بیلنس تجاری نزدیک به مثبت باکشورهای دیگرخصوصاچین وپاکستان وایران داشته باشیم وازاین فرصت درافزایش ذرصد صادرات یاری رسانیم .
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   شیوا جون نام چند نفر از اون افرادی که از پاکستان به ناسا رسیدن را اگه میشه بنویس!

>>>   شخص شیوا یاداوری کنم ایرانیهای زیادی در امریکا صاحب منصب هستند(از ناسا بگیر تا پنتاگون و سفیر امریکا در سویدواپل تا گوگل و مایکروسافت و ...)ولی شما چطور ؟؟؟؟
یه ایرانی

>>>   به نظر من گسترش روابط تجاری با ایران بهتر است نسبت به پاکستان . اما این روابط به وابستگی منجر نشود خوب است .
یوسفی از مشهد

>>>   مثلی هست که میگن به در بگو که دیوار بشنود ، آقای شیوا نمی دانم تا کی میخواهی با زبان نیش و کنایه صحبت کنی ، شما در واقع به هموطنان خودت داری کنایه می زنی ، مگر میشه که بزور انسانی را به کندن چاه وادار کرد و مدرک تحصیلی او را در نظر نگرفت ، از کی تا حالا شغل شریف و پر زحمت کارگری جرم بزرگ شناخته شده که شما بی صبرانه با سرعت نور حرفهای کنایه آمیز خود را می زنی و به هموطنان خودت توحین می کنی ، درهر پروسه راه و ساختمان کارگر و کارفرما باهم کار می کنند درست مثل رابطه پزشک و بیمار، آیا میتوانیم به بیمار خرده بگیریم که چرا مریض شده ؟ اگر قدرتی داری که می توانید آن افغانستانی را که فوق تخصص چاه کندن درایران گرفته به افغانستان برگردانی پس چرا کاری انجام نمی دی که هم خدا راضی باشه و هم بنده خدا ، نمی دانم گنجایش مغز شما به اندازه مغز گنجشگ است یا مغز ما که جواب کنایه های شما را می دیم ، اگر آن بنده خدا چاه می کند و نون حلال به خانه می برد هموطنان شما در کانادا رکورد شکستند در گرفتن کمکهای اجتماعی که درواقع به معنای صدقه است و رکورد دیگری را هم شکستند آنهم داشتن ۸ الی ۱۰ فرزند که سالهاست از مد افتاده ، دراینجا بیشتر کارگران از امریکای لاتین هستند و کارگر ایرانی ، عرب ، افغانستانی ، افریقائی غیره هم هستند نمی دانم کنایه شما شامل کانادا هم می شود یا نه ؟ در اینجا غذا را در منازل میبرند این یک شغل است و تا بخواهید هموطنان شما هم مشغول دلیوری غذا هستند که البته اگر گرفتار آدم ... و معتاد نشوند خوبست چون در خیلی موارد نتها پول نمی دند بلکه خطرناک هم هستند ، کمتر از یکسال پیش یک افغانستانی را که در پیتزائی کار میکرد را به ضرب گلوله کشتند و تازه خبردار شدیم که در یکماه ۴ نفر افغانستانی درهمین کانادا کشته شده که همه ناراحت شدند ،... خدا کند آن افغانستانی هائی که در پاکستان بزرگ شدند و سر از ناسا درآوردند پیام شما را ببینند ولی مطمئن هستم که به افغانستان بر نمیگردند ، ما که هرچه افغانستانی می شناسیم از پاکستانیها دل پر دارند و به آنها میگن دال خور ، حال پاکستان برای شما بهشت برین شده پیشنهاد میکنم شما به پاکستان مهاجرت کنید بلکه شما را هم به ناسا فرستادند چرا عمر خودت دربلخ تلف .

>>>   برادر ایرانی شیوا در بلخ نیست او در ایران کلان شده ونمک خورده است ...

>>>   اقای شیوا عقده کاندیدا شدن داری ولی هیچ وقت بدون نمیشه اخی دلم برات میسوزه شیواجان
احمد از ایران

>>>   در کنار گروهی از مهاجران افغانستانی که در ایران به کارهای ساختمانی و یا کشاورزی اشتغال دارند ،گروه دیگری هم هستند که در ایران فرصت سواد اموزی ،تحصیلات عالی، ویا مهارت های فنی را یافته اند که می توان به طور کلی این موارد را به شرح زیر خلاصه کرد :
1__هرچند تاکنون رقم دقیقی از فارغ التحصیلان دانشگاهی مهاجرین در سی سال گذشته اعلام نشده ،اما این رقم از حدود 12هزار تا 15 هزاز نفر در رسانه ها انتشار یافته است. دانشجویان مهاجر علاوه بر رشته های علوم انسانی در رشته هایی مانند :پزشکی،مهندسی عمران ،زمین شناسی و......نیز تحصیل کرده اند.
2__گروهی از جوانان مهاجر در ایران به فراگیری مهارت هایی مانند :کامپیوتر در حد تخصصی ،یادگیری زبان خارجی عکاسی ،فیلمبرداری موفق شده اند و براساس مطالب یک سایت افغانستانی که خود ،به طور اتفاقی در اینترنت به ان برخورد کردم ،افرادی که کامپیوتر یاد گرفته اند در کشور افغانستان به اموزش ان پرداخته اند.
3__در همین نشریه افغان پیپر مطلبی نیز در مورد انجمن فارغ التحصیلان مهاجر از دانشگاه های ایران ،درکشور افغانستان به چاپ رسیده بود.
4__برخی از جوانان تحصیلکرده افغان نیزبا استادان یا پژوهشگران ایرانی همکاری می کنند ،برای مثال با دکتر حسن انوشه که فرهنگی از واژه ها و اصطلاحات زبان دری را تهیه کرده به نام "فارسی ناشنیده" که مربوط به واژه ها و اصطلاحاتی است که در ایران کاربرد ندارد و مردم ایران با اشنایی ندارند .دکتر انوشه برای این کار سال های طولانی وقت صرف کرده و دونفر افغانستانی نیز علاوه بر دیگر دستیارانش به او کمک کرده اند.
5__تعدادی از مهاجران به کسب مهات در زمینه هایی مانند خیاطی ،کفشدوزی ،پرورش گل ،ترتیب دادن گل در تاج ها یا سبد های گل پرداخته اند.
6__مهاجرانی نیز وجود دارند که در زمینه کاشی کاری و سرامیک ،گچبری {ایجاد تزیینات با گچ بروی دیوار ساخنمان ها} استعداد زیادی از خود نشان داده و ماهر شده اندو گروهی از انان نیز خود با کمک یکدیگر دست به تشکیل گرو ه های کاری زده اند.تعدادی از مهاجران در خوش نویسی یا نقاشی استعدادخود را نشان داده و به ان مشغولند.
این ها گوشه ایی از جنبه های دیگر زندگی مهاجرین در ایران است که فکر می کنم مردم کشور خود ما هم با ان اشنا شوند و به افغانستانی ها فقط به چشم کارگر ،دستفروش یا کشاورز نگاه نکنند.اشاره به جوانانی از افغانستان نیز که در ایران به افرینش ادبی {داستان نویسی و سرودن شعر} مشغولند ضرورت دارد. در پایان باید بگویم که عده ایی از مهاجران جوان تحصیلکرده افغانستانی در ایران ،به ایجاد وبلاگ هایی دست زده اند که عزیزان مهاجر با جستجو در اینترنت می توانندان ها را پیدا کنند.

>>>   در جواب به شیوا
تو که خود در ایران به دنیا امدی ....اگر افغانی ها در ایران فقط مدرک چاه کنی و کارگری میگیرند پس خودت چطور مدرک دیگری گرفتی و الان ادعای کاندیدایی بلخ را داری...

>>>   در کنار این 6 موردی که عرض کردین مورد 7 نیز اضافه فرمایید.آموزش تکواندوکاران مدال آور افغانستان در ایران

>>>   اقای شیوا حرف واقیعت را بیان کرده است
متین

>>>   ایران کارخانه کارگر سازی است و بس

>>>   ایرانیها یک سوال از شما آیا کسیکه ایران رفته باید همیشه از ایران تعریف کنه ومیگین نمک خورده ونان تان را خورده در صورتیکه تا حد مرگ برای شما ایرانیها کار میکند ودست خوده دراز نمیکند پیش شما وشما که مفت ندادین که میگین نمک دان شکسته وبا شیوا موافقم بله اکثر هم وطنان که در ایران هستن متاسفانه ایران نمیمانه دیگه کارها بکنه حتی نمیمانه مکتب برن ...
دره صوفی

>>>   آقای دره صوفی من اکثر مطالب شما را خوانده ام،شما تماما از ایران بدگویی میکنی، و این موضوع خیلی عجیب میباشد، آیا ممکنه که ایران تماما بد باشد و حتی یک نقطه مثبت در ایران وجود نداشته باشه؟!!!!! لااقل انصاف داشته باش و در مقابل چند موضوع که از دید شما منفی میباشد یک نکته مثبت هم بازگو کن، آیا هموطنان شما را با زور و اجبار به ایران آورده ایم آنها خودشان برای کار یا تحصیل ویا متاسفانه برای خلاف به ایران آمده اند، آنها که برای کسب علم و تجربه به ایران آمده اند مهمان ما هستند و آنان که مرتکب خلاف میشوند نه تنها در ایران بلکه در بین هموطنان خودشان نیز جایی ندارند، در ضمن ما در ایران رسمی نداریم که به کارگر پول زحمتش را ندهیم.

>>>   دره صوفی ...
چه کسی گفته افغانها به مکتب نمی روند چرا دروغ می گویید شما افغانها یک خصلتی که دارید این است که یکی از شما دروغ می گوید بقیه این دروغ را انقدر پخش می کنید که خودتان باورتان می شود مطمین باش افغاها تا حد مرگ کار نمی کنند و حقوقشان از یک کارمند دولت بیشتر است اگر به افغانها در ایران بد می گذشت بارشان را می بستند و روانه افغانستان می شدند و یا کشور دیگر واین اقای شیوا که که اینقدر بدی ایران را می گوید خود در ایران هم اکنون زندگی می کند و تنها ناخوشایندیش این است که شناسنامه ایرانی ندارد و دولت به او و دیگر افغانها تبعگی نمی دهد درد افغانهای در ایران این است که می خواهند ایرانی شوند و تبعه ایران که این امکان پذیر نیست در ه صوفی جان تو جوش این افغانهای مهاجر را نزن انها بیشتر حرفهایشان برای جلب ترحم هموطنانشان در داخل افغانستان است وگرنه هم به مدرسه می روند هم به دانشگاه می روند وهم در تیاتر و سینما مشغولند و خلاصه روزگارشان خیلی بهتر از شمایی است که در افغانستان هستی افغانهایی که در ایران قانونی هستند زندگی خوب و مرفهی دارند و انها که غیر قانونی هستند که تکلیفشان همه جای دنیا معلوم است
با تشکر

>>>   افغانهایی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند جز کارگری چه کاری می توانند بکنند بیشتر افغانهایی که به ایران می روند و غیر مجازند بی سواد هستند و باز خدا خیری به ایرانی ها بدهد که به این بندگان خدا کاری می دهند تا نانی برای زن و بچه شان بفرستند من سالها در ایران بودم و کار می کردم به عنوان سرایدار و سواد نداشتم یکی از اهالی ان ساختمان به من سواد اموخت و کتابهای تعلیمی برای من می گرفت و می گفت عیب است که تو سواد نداری خدا خیرش بدهد او باعث شد که من درس بخوانم و در کلاسهای نهضت سواد اموزی که رایگان بود مدرک دیپلمم را گرفتم و اکنون به افغانستان برگشتم و در کابل مشغول به کارم .من می خواهم به برادران افغانم بگویم که کمی واقعیت ها را ببینیم و دروغ پراکنی نکنیم
دایکندی

>>>   تنها مدال آور المپیکی افغانستان در ایران تکواندو یاد گرفته بود ، آقای شیوا و آقای صوفی لطفا شما یک نفر افغانی موفق ( در همین سطح ) از میان افغانی های مقیم پاکستان معرفی کنید .
یک دوست برای افغانستان

>>>   یک تکواندوکارشده اماانبوه وزا وکادروریاست جمهوری سابق ودانشمندان بزرگی که حتی دردانشگاههای امریکااستادهستندواکثروزرای سابق تحصیل گرده پاکستان هستند. ضمناافغانها
نمک رانخورده اندبلکه خریداری کردند...

>>>   زلمی خلیلزادکه حتی نماینده امریکادرسازمان ملل می شودوصاحب ثروت 8میلیارددالری است یک نمونه کوچک پرورش یافته پاکستان وامریکاست .عملکرداورادرعراق وافغانستان درتلکس شایعات بخوانید

>>>   آقای دایکندی تو یا ایرانی هستی ویا فرهنگ خوده ایرانی جور کدی ...
دره صوفی

>>>   آقای دایکندی خوب من برای مثال دروغ میگم پس لطفا یک سرچی درگوگل ... بکنید بعد قضاوت کنید
دره صوفی

>>>   در جواب « دایکندی » ما با مهاجرین در کانادا سرو کار داریم وآنهائی که سواد آنچنانی ندارند همه مشغول کارهای کارگری هستند ، فراوان هستند زنهای مسلمان که با داشتن حجاب حتی به کار زمین تی کشیدن یا ظرف شستن مشغولند ، ولی اگر به افغانیها نگاه کنید یا خانه نشین شدند یا همین کارهای کارگری را انجام میدند واز کلاسهای زبان انگلیسی که مجانی در اختیار آنها قرار دادند اصلا استفاده نمی کنند و فقط نسل دوم است که به مدرسه رفته به لحاظ شغلی در موقعیت دیگری قرار گرفته تازه ، آنهائی هم که از اروپا در دوران جنگ جهانی به کانادا آمدند از همین کارهای کارگری شروع کردند تا فرزندانشان به تحصیل بپردازند ، مثلا مردم فیلیپین و چین خیلی کاری و پر تلاش هستند ، و فقط افراد پیر و از کارافتاده هاشون زیر پوشش کمکهای دولت هستند ، اما دلم میخواد شما اینجا می بودی و میدیدی که بیشترین درصدی که زیر این پوششها هستند افغانی ها هستند نه یکسال و دو سال بلکه مادام العمر......بخدا افغانی هائی که از ایران به کانادا آمدند و از طریق سازمان ملل قبول شدند همیشه میگن ما در ایران راضی بودیم و حتی دیده شده که به مناسبت های خاص به مسجد ایرانی ها میروند ، برای هیچ پناهنده ای درهیچ جای دنیا دعوت نامه فرستاده نشده انسان باید شکرگزار باشد از هرچه که دارد و بجای ناله و نمک نشناسی تلاش کند و درک و فهم خود را با لا ببرد حتی اگر سواد نداشته باشد .

>>>   آقای شیوا و آقای دره صوفی
کلی گوئی را بگذارید کنار . من گفتم تکواندو کار مدال آور افغانستان و نام او روح الله نیکپا است ایشان از مهاجرین مقیم ایران بودند و برای افغانستان افتخار آفریدند . اینکه میگوئید انبوه وزرا و دولتمردان کلی گوئی است . من هم می توانم بنویسم انبوهی از پزشکان و متخصصان افغانی که در ایران تحصیل کرده اند هم اکنون در افغانستان در حال خدمت به هموطنان خود هستند و مانند امثال زلمی خلیلزاد در خدمت دولت بیگانه ( آمریکا ) نیستند ، اما این ارزشی ندارد لطفا یک نفر را معرفی کنید که مردم بتوانند به او افتخار کنند .
یک دوست برای افغانستان

>>>   به نظر دهنده از دره صوفی
ان که نوشته شیوا "نمک خورده"هموطن خود شماست که به یک ایرانی جواب داده است.اگر به نحوه نگارش هم دقت کنی متوجه می شوی .ما می گوییم "بزرگ شده "نمی گوییم کلان شده .در ثانی حرف غیر منطقی که نزده است. ما هم هیچوقت انتظار نداریم همیشه از ایران و ایرانی تعریف شود .انتظار ما این است واقعیت را با خوب و بدش بگویید.بسیاری از افغانستانی هم هستند که از زندگی در ایران راضی هستند ،کسانی هم هستند که ناراضیند. وقتی می گویید "ایران کارخانه کارگر سازی است ،مگر ایران مردم کشور شما را به کارگری دعوت می کند ،ما که یک مشکل بزرگمان این است که افغان ها به طور دائم به طرف ایران روان هستند بعد هم که می ایند نمی روند.اگر ایران کارخانه کارگر سازی است ،ایا نبود ان هموطن شما که در ایران درس خوانده است و با یک جوان ایرانی به طور مشترک برنده یک جایزه علمی در بلغارستان شد؟ایا ان هموطنان شما که بعد از تحصیلات دانشگاهی در ایران به کشور خود بازگشته اند را نمی بینید؟ من از نظر دهنده از دایکندی هم تشکر می کنم که انصاف را رعایت کرده است.در ضمن حدود 650 هزار تن از افغانستانی های بزرگسال هم در طول سی سال گذشته در کلاس های نهضت سواد اموزی در ایران با سواد شده اند .ایا عده ایی از این افراد که با سواد به کشور خود بازگشته اند برای افغانستان خوب است یا بد؟ایا ایران موظف است برای هرکس که به طور قاچاق از شهر های کوچک و روستاهای دور افتاده افغانستان به ایران می اید ،اموزش و بهداشت و خدمات درمانی و مسکن فراهم کند؟در پایان هم باید بگویم البته مهاجران در ایران ،بویژه ان هایی که در سال های دور امده اند بعضی گله ها و ناراحتی هایی هم دارند که باید به ان ها توجه شود.
زینت

>>>   کی میگه روح الله نیکپا در ایران تربیه شده هرکه میگه دروغ میگن طوریکه من از تلویزیون با زبان خودش شنیدم او گفت ابدا من از ایرانیها تکواندو را یاد نگرفتم بلکه من از یک مربی افغانی یاد گرفتم

>>>   سلام
بنده یک افغانی هستم که در ایران و بهترین دانشگاه در حال تحصیل در رشته پزشکی هستم
با تشکر. سمیرا

>>>   جواب زینب ایرانی--مه تنها اینجا نیست که این حرفه تکرار کردین مه صدها بار این جمله را از شما ایرانیها شنیدم که به افغانها چنین گپی گفتین چه در فضای مجازی وچه جاهای دیگر واینرا هم نباید از یاد ببرین که بعضی از همو طنانت به اسم افغانی نظر میتن و نفاق میندازن
دره صوفی

>>>   ما هم به کسانیکه از ایران آمده میگیم
زوارک ایرانی

>>>   در جواب به دره صوفی
همین دو حادثه اخیر ترافیکی که در ان تعداد زیادی از هموطنانت که قاچاقی و غیرقانونی وارد ایران شده بودند به هلاکت رسیدن بیانگر همه واقعیات است.البته اشکالی بر افغانی وارد نیست.افغانی سفره ای را پهن دیده و خوب می تازاند.ه دلیل دارد که سپاسگذار باشد یا اهانت کننده؟؟مشکل از ما است که 40 سال پیش از روی نا اگاهی و بر خلاف منافع ملی و فقط بر اساس توهم اتحاد اسلامی کمک به بیچارگان جهان درهای مملکت را بازگذاشته ایم تا انچنان میلیون ها تن از افاغنه درایران جا خوش کنند که بقیه نیز روانه این کشور شوند.بدان ملت ایران با حضور اتباع شما به طور کامل مخالف هستند و ما بر فشارهای خود بر دولت ایران برای تصمیم گیری قاطع خواهیم افزود.هم اینکه بعد از سالها یادشان امده هزینه چند میلیاد دلاری کنند تا مرزها را تا پایان سال 1394 ببندن یکی از نشانه های همین فشارها است چون پیش از هر اخراج گسترده باید از عدم ورود اخراج شوندگان مطمئین شد.بروید با هر کسی که دلتان می خواهد پیمان اتحاد ببندید و هر کشوری که راهتان میدهد ساکن شوید فقط شرتان را چون کم کنید زمان کم شدن اجباری این شر نزدیک است.هیچ منافع مشترکی بین ایران و افغانستان نیست مگر تحمل میلیونها نفر پناهنده و عدم واکنش جدی به حکومتش در مقابل هزاران تن مواد مخدر تولیدی در این کشور که معلوم است بزرگترین قاچاقچیان افیون را در جهان ایجاد میکند.

>>>   در جواب این برادر که در جواب به دره صوفی مطلب نوشته اند :
برادر من اینکه شما در یک یا چند سایت اینترنتی مطالبی را می بینید و می خوانید به هیچ عنوان نمی تواند بیانگر نظر عمومی مردم خوب افغانستان باشد . در افغانستان هم مثل هر جامعه دیگر نظرات مختلف و متفاوت است ، ما به عنوان یک ایرانی و به عنوان یک مسلمان هر کاری که فکر میکنیم درست است و وظیفه ماست آن را انجام می دهیم و کاری به خوش آمد این یا آن نداریم . بله درست است بایست مرز ها محکم تر و قانونی تر اداره و محافظت شود ، باید حضور غیر ایرانی ها در ایران قانونی شود . همه این ها درست اما نمی توان فراموش کرد که تاریخ و جغرافیا و حتی ژنتیک ما را با بسیاری از ملت ها در غرب آسیا و آسیای میانه خویشاوند کرده و ناگزیر از زیست برادرانه و رفتار خویشاوندی با آن ها هستیم . با وجود تمام فاصله ها و جدائی ها یادمان باشد که افغانستان علیرغم تمام حوادث پیش آمده در دویست سال اخیر بخشی از وجود خود ماست . اگر همه خویشاوندی ها را کنار بگذاریم بودن شخصیتی مانند مولوی بلخی ( رومی ) و ابن سینا را که نمی توانیم کنار بگذاریم . افغانستان به فرصت نیاز دارد تا بتواند پس از این دوران سخت نا آرامی ها که می تو انست هر ملت دیگری را از پای در بیاورد هویت ملی خودش را بازسازی کند ، اقتصاد خود را قوام بخشد و به یک اجماع ملی در مورد فرهنگ ملی برسد و هر کدام از اقوام در یک هویت جدید ملی بازتعریف شوند و به یک تعریف ملی و درک هویتی از خود برسند آنگاه خواهیم دید که ایران در تمام جهان دوستی نزدیک تر از ملت افغانستان نخواهد داشت .
موفق باشید - یک دوست برای افغانستان

>>>   اقای نظر دهنده از دره صوفی
بعضی از هموطنان شما هم به نام ایرانی نظرمی دهند هوشیار باشید.من فکر می کنم اگر هرکس نظرش را با ادب و با دلیل و بدون تعصب و احساسات بنویسد ،جایی برای این گونه افراد نمی ماند.ما باید سعی کنیم خوب و بد را با هم ببینیم هم ما ایرانی ها و هم افغانستانی ها .در این صورت است که می توانیم با هم تبادل نظر کنیم و یک بحث سازنده داشته باشیم .یک راهش این است که وقتی نظری را می خوانیم که بر خلاف میل ماست در ان لحظه که عصبانی می شویم یا احساساتی نظر خود را ننویسیم .اول نظر را به دقت بخوانیم ،خوب فکر کنیم شاید اصلا طرف مقابل ما حق دارد.شما ببینید هروقت ما می خواهیم در باره مطلبی نظر بدهیم برای همین تعصب و احساسات در باره همه چیز می نویسم جز همان مطلب مورد نظر.در همین مقاله هم جز اقای یوسفی از مشهد ،همه ما در جواب یکدیگر چون فکر کرده ایم به کشور مان توهین شده به حاشیه رفته ایم.
زینت

>>>   از بصره بحث و جدل بپرهیزید ، ما در جهان فقط سه کشور فارسی زبان داریم ایران افغانستان تاجیکستان // پس بیایید به هم کمک کنیم و در پیشرفت این سه کشور تلاش کنیم / یک ایرانی هستم که مقیم آمریکا هستم / و خواستار همکاری و دوستی این سه کشور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است