تعریف از سیاست عقده مندانه است
اگر اشرف غنی کل افغانستان را تکه تکه کند و به اسماعیل خان به بهانه جهاد و به هر کس دیگری به بهانه ای دیگر بدهد، این عدالت، عدالت اجتماعی و عدالت شهروندی نخواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۵    ۱۳۹۳/۱۱/۲۸ کد خبر: 89486 منبع: پرینت

تعدادی از متنفذین و رهبران جهادی شکوه می کنند که قدرت در حکومت به مجاهدین سپرده نشده است و به نوعی میدان از وجود آنها خالی ساخته شده است. در این میان اسماعیل خان که در زمان انتخابات در تیم داکتر عبدالله بود به اعتراض برخاسته است.

سلمان علی دوست زاده کارشناس مسایل سیاسی در برنامه «راه حل» گفت: در سیاست بیمارگونه ای که در کشور ما حاکم است این مردم هستند که از عدالت اجتماعی بازمی مانند و کشور از انکشاف واقعی باز می ماند. اتفاقی که در ترکیب کابینه حکومت جدید افتاده است ملحم از چنین دیدگاه بیمارگونه ی تعریف قومی و زبانی از سیاست است.

وی تعریف سیاست و تعریف مشارکت قدرت درکشور را بر پایه عقده مندی دانست و افزود: به وطور مثال اسماعیل خان و هم تیمش که جناب سیاف است در تیم اصلاحات و همگرایی بودند با تمام قدرت ابراز وجود کردند اظهار کردند که به عنوان طیف جهادی و نیروهای جهادی می خواهیم از این تیم حمایت کنیم. چپه اتفاقی افتاد که داکتر عبدالله آنها را در صحنه تنها گذاشت. داکتر عبدالله است ک باید پاسخ آنها را بدهد. حال که به آنها سهمی داده نشده است می خواهند با سرنوشت مردم بازی کنند و آنها را متحد کرده و علیه حکومت بشورانند.

دوست زاده ادامه داد: کشوری مثل کشور عقب افتاده افغانستان زمانی می تواند ثبات را لمس کند که دولت به مولفه های مدرن و جریان های جدید بپیوندد. وقتی عدالت درمورد شهروند یا اتباع یک کشور تامین شود، در آن وقت دیگر بحثی برای تنظیم یا جریانی خاص نیست. به این دلیل می گویم تعریف ما از سیاست عقده مندانه است که هر گاه که در توزیع امتیازات و قدرت، حزب و گروه من نوعی به جایی رسید عدالت برقراراست در غیر این صورت، عدالت رعایت نشده است.

این آگاه سیاسی عمل و گفته های اسماعیل خان را تقبیح کرده و افزود: در زمان حامد کرزی نصف کابینه از مجاهدین بود اما می توانیم به سرک ها برویم و به سر کوته سنگی گذری بیندازیم، مجاهدین عزیز را از نزدیک ببینیم، بسیاری دست ندارند، پا ندارند و تکدی گری می کنند. باید به جناب اسماعیل خان و جناب سیاف بگوییم که شما از میلیاردها پول خودتان به این مجاهدین تان که شما را به این سمت و موقعیت رسانده اند چقدر کمک کرده اید؟ همیشه هم ادعا می کنید که ما در بین مردم جای داریم و با ادبیات حمایت میلیونها نفر از مردم، کشور را تهدید می کنید؟ به خاطر خدا بیایید به حقوق شهروندی احترام بگذارید و عدالت را مبتنی بر توزیع سهم شهروندی به رسمیت بشناسید.

وی با انتقاد از رهبران جهادی که اعتراض به کمرنگ شدن جایگاه شان در حکومت وحدت ملی دارند گفت: هر انتخاباتی برنده و بازنده ای دارد اما در کشور ما حکومت وحدت ملی تشکیل شد. در حال حاضر رییس اجرایی جایگاه غیر قانونی دارد. ابتدا باید این موضوع برای مردم روشن شود که قانون اساسی چه جایگاهی را برای رییس اجرایی مشخص ساخته که این ساختار را ایجاد کرده اند تا بعد این افراد بتوانند به نام رییس اجرایی سرنوشت یک کشور رابه گروگان بگیرند. مردم نان خوردن ندارند. مردم گروه گروه به صورت قاچاق از کشور خارج می شوند یا پشت در سفارتخانه ها برای خروج از کشور صف کشیده اند. باید به اسماعیل خان بگوییم: شما که در تیم داکتر عبدالله بودی، چرا حق خودت را از وی نمی گیری که سرنوشت یک ملت را به گروگان می گیری؟ حتی از افرادی مانند اسماعیل خان و امثال آن بعید نخواهد بود به خاطر امتیازات شخصی خود در جاهایی رهبریت داعش را هم اعلام کنند.

سلمان علی دوست زاده تنها راه انکشاف افغانستان را دراین دانست که دولت از ناگزیری ها عبور کند و تعارف ها را کنار بگذارد و گفت: اگر اشرف غنی کل افغانستان را تکه تکه کند و به اسماعیل خان به بهانه جهاد و به هر کس دیگری به بهانه ای دیگر بدهد، این عدالت، عدالت اجتماعی و عدالت شهروندی نخواهد بود. این عدالت هرگز راهی را به سمت توسعه و انکشاف باز نخواهد کرد.

وی در پایان گفت: واقعیت های جامعه ما این حکم را می کند که حد اقل خطرات جدی که هر لحظه مردم و جامعه ما را تهدید می کند، به شوخی گرفته نشود. رهبران تنظیم های جهادی، رهبران تنظیم های چپی و تمام این طیف های فکری باید این واقعیت عینی را در نظر داشته باشند که افغانستان در لبه پرتگاه قرار دارد. مردم افغانستان نان خوردن ندارند و رهبران جهادی روی تقسیم قدرت با هم می جنگند. متاسفانه در حال حاضر مردم به حاشیه کشانده شده اند و قدرت توسط رهبران به مسابقه بزکشی تبدیل شده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام !
سخن از ساست شد بیاید که این کلمه را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار بدهیم :
1_ سیاست را امروز در دنیای مدرن چنین تعریف مینمایند (( سیایت عبارت از علم مدیریت قدرت میباشد )) این تعریف را من خیلی می پسندم زیرا بر علاوه اینکه خیلی خلاصه است خیلی هم جامع میباشد . مدیریت نمودن قدرت درحهان امروز خیلی کاربرد داشته و اثرات آن را در ملل پیشرفته شاهد هستیم . مانند حاپان ، آسترلیا و .....
2 _ در کشور ما تعریف سیاست عبارت است از (( اغاده چال و فریب )) که خیلی ها صادق است و در این اوضاع و احوال کنونی صد در صد وفق مینماید .با احترام .
خلیل خاوری از مزار شریف .

>>>   هموطنان عزیز!
بنظر شخصی من همین امریکا و ناتو دیدند رفتار و کردار رهبران... را و مجبور شدند طالبان را سازماندی کنند و کردند و حالا هم باز همین برادران ... جهان غرب را مجبور میسازند که طالبان یکبار دیگر داخل صحنه شوند که دیگر ...خاموش شوند و اگر نه باز غرب مجبور میشود داعش را برای سرکوبی نه خلقی و نه هم پرچمی بلکه بخاطر همین برادران ... داعش را به افغانستان بی اورد .
مهاجر از دیار غربت م . ر

>>>   این مشکلات همیشه در افغانستان باعث بحران گشته است ومردم افغانستان را به سوی بدبختی سوق داده است که مجاهدین می گوید که در حکومت وحدت ملی به مایان سهم داده نشده است این را به عنوان سوال از مجاهدین که از نام جهاد استفاده میکنند مطرح میکنم که 30 سال در افغانستان جنگ بود وشمایان مجاهدین هم در جنگ دخیل بودید و به جز از فقر جنگ بدبختی دیگر چیزی را به مردم افغانستان نیاوردید حالا باز برخاستین ودعوای حکومت داری را میکنید .بسنده نیست؟ سن شما هم به حکومت کردن برابر نیست بانید که جوانان بااحساس وطن بادل جمع رشد نمایند.وشما را به سیاست چه ریش سفیدان عزیز وطن استراحت کنید.
عبدالرحمن"پوپل" ازشیندند هرات

>>>   رهبران جهادی همان رهبران مردم افغانستان هستند هرگاه رهبران جهادی به حاشیه روند اینگار مردم به حاشیه رانده شده اند.فکرشما باشد که این مردم بودنند که همرای همین رهبران به فضل خداوند متعال یک غول ابر قدرت جهان را به زانو در آوردند.

>>>   مجاهد واقعی چوکی نمیخواهد... از حق مردم گپ میزنند و برای خویش آرگاه و بارگاه میسازند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است