دولت باید صدای اعتراضش را علیه پاکستان بلند می کرد
قضیه این است که پاکستان می خواهد طالبان از خود هیچگونه استقلالیت رای و نظر در این مذاکرات نداشته باشند تا به این ترتیب از یک سو نفوذ خود را بر طالبان حفظ کند و از سوی دیگر هم مهره های دلخواه خود را در حکومت آینده افغانستان بهتر جابجا کند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۳    ۱۳۸۹/۱/۴ کد خبر: 8847 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، درامه مذاکره و صلح بین دولت و طالبان و سایر مخالفان دولت از مدتی بدین سو ادامه دارد تا جاییکه در کنفرانس لندن هم بعنوان موضوع مهم اجندای این نشست مطرح گردید و ظاهرا کشورهای زیادی از جمله آمریکا و انگلیس و سایرین آن را تائید کردند.

تعدادی از سران طالبان که گفته می شود با دولت بصورت پنهانی باب مذاکره و مصالحه را باز کرده بودند، از جانب حکومت پاکستان به نام تروریست گرفتار شدند و دولت هم با سرپوش گذاشتن برروی اصل قضیه ونیت حکومت پاکستان درقبـال افغانستان از این گرفتاری استقبال کرده و خواستار تسلیم دهی این افراد به دولت افغانستان شد و حکومت پاکستان از تسلیمی آنان انکار کرد.

اصل قضیه این است که پاکستان می خواهد طالبان با دولت کنار نیایند و یا اگر هم کنار بیایند تحت شروط استخبارات پاکستان وارد مصالحه شوند و از خود هیچگونه استقلالیت رای و نظر در این مذاکرات نداشته باشند تا به این ترتیب از یک سو نفوذ خود را بر طالبان حفظ کند و از سوی دیگر هم مهره های دلخواه خود را در حکومت آینده افغانستان بهتر جابجا کند.

در این گیرودار و بگومگوها در ارتباط با این نیت شوم پاکستان، نه دولتمردان افغان چیزی گفتند و نه هم ملل متحد و آمریکا و به این ترتیب اذهان مردم را مشغول ساختند، درحالیکه باید دولت افغانستان در همان لحظات نخست، صدای اعتراض خود را علیه حکومت پاکستان بلند می کرد، مبنی بر اینکه پاکستان با گرفتاری افراد بلندپایه طالبان گامی را در جهت مبارزه با تروریزم برنداشته است.

اما این کار را دولت نکرد چون دیدند که دست امریکا نیز در این کار دخیل است و برای اینکه آزرده خاطر نشود، استقلالیت و عزت افغانستان را زیر سوال برد و خود را بعنوان یک رئیس جمهور آزاد نه بلکه تحت حمایت امریکا تمثیل کرد که حتی در امور داخلی به خودشان هم حق اظهار نظری را نداشته باشد و این واقعیتی است که در تاریخ افغانستان نظیر ندارد.

کاملا واضح است که فعلا دولت پاکستان تمام کسانی را که به جای ادامه جنگ به صلح معتقد باشند، به نام تروریست بازداشت می کنند، اگرچنین نبوده، افراد بازداشت شده قبلا هم در پاکستان بودند و حتی در ساحه مصونیت استخبارات پاکستان قرار داشتند و بازداشت فعلی آنان خودش به نوعی مداخله دیگر استخبارات پاکستان در امور داخلی کشور ما است.

طبق گزارش روزنامه آرمان ملی، پس چه باید کرد؟

دولت و رئیس جمهور کشور اگر می خواهد کار کند و اگر می تواند استقلال خود را تمثیل کند، پس باید به کمک اداره ملل متحد خواستار تسلیم دهی تمام
کسانی شوند که اداره استخبارات پاکستان آنان را گرفتار کرده اند، تا آنان خودشان علت گرفتاریهای خود را از آدرس افغانستان فاش سازند و حقیقت برملا شود.

این کار به تمامی نگرانیها و نقشه های پشت پرده پاسخ متناسب برنیازمندی زمان خواهد داد و غیر از این هرچیز قلابی و دور از حقیقت خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نیت شوم و مداخلات پاکستانی ها حتی از دوران رژیم جمهوری داوود خان آغاز و در دوران رژِم ج.د.ا. به بهانه جهاد رنگ و رونق بیشتر یافت. در آغاز رژیم جهادی مخصوصاً پس از آنکه گلب الدین و گلب الدینی ها از صحنه دور ماندند ، نیات شوم و مداخلات پاکستان بمراتب بیشتر گردید . مگر زمانیکه با وجود تخریب شهر کابل به اهداف شان نایل نگردیدند پلان جدید یعنی ایجاد طالبان را روی دست گرفتند . حالاهم از اثر فشار امریکا میخواهد هم لعل بدست آید و هم دل یار نرنجد .
س. صابر

>>>   ما همه میگوهیم که در موضوع افغانستان مقصر اصلی پاکستان است . اما اگر در ماورای آن دقت صورت بگیرد ، هرگز این اندیشه بما مستولی نمیشود ، که پاکستان را مقصر اصلی قلمداد کنیم . زیرا پاکستان از خود کدام شعور و حاکمیت سیاسی ندارد . سر و گردن حکومت پاکستان در ریسمان و حلقه غلامی استعمار گره خورده ، که از آنجا برایش هدایت داده میشود ، چه کار های را باید مطابق بخواست استعمار انجام دهد. بنا از این رو پاکستان خود یک مزدور استعمار انگلیس و امریکا است ، که بدون اجازه آنها آب را نمیتواند بنوشد. پس چطور امکان دارد پاکستانی که تا دیروز از شنیدن نام افغان لرزه در اندامش می افتید امروز بتواند جسورانه در سرنوشت سیاسی افغانها نقش بارزی را بازی کند؟ مضحک است. اگر بی پرده سخن گویم پاکستان بمثابه ای.... تعلیمی انگلیس و امریکا است که سال های قبل تحت تعلیمات سیاسی و نظامی قرار گرفته بود.
ح.آ.ن

>>>   پاكستان از بيسوادي وناداني پشتونها استفاده كرده وبه بهانه اسلام وجهاد مرام كشورش را در افغانستان دنبال ميكند.
وگرنه در كشورهاي ديگر صدها قوم ونژاد وجود دارد ولي سرنوشت شان مثل كشور ما نيست چون ملّتش پوشت منافع كشوري خودش هست. نه از بيگانگان
سرور از لندن

>>>   پاکستان همیشه وقت کوشش کرده این مملکت بیچگاره افغانستان را به همین شکل نگاه دارد تا بادرهای امریکای و انکلیسی شان خوش شوند. و دیگر اینکه امروز کسانیکه در مقام های بالای ادارات دولتی و حتی پارلمان افغانستان کار میکنند همه مزدوران سر خرید استخبارات پاکستان است و هیچ گاه آنها نمی توانند که به لحن جدی با پاکستا صحبت کند.
آرین

>>>   درست است که پاکستان حلقه غلامی انگلیس و امریکا را به گردن دارد و خواستها ، پلانها و دساتیر آنها را مو به مو اجرا میکند مگر خود پاکستانی ها هم چندان صفت ندارند . اگر هوشیار و بیدار میبودند و وجدان میداشتند هیچگاه غلام و نوکر انگلیس و امریکا نمی شدند. چیزی از طرف باداران شان دستور میگیرند و چیزی هم میخواهند که خواستها و مرام های شوم شانرا در افغانستان پیاده نمایند.
وای به حال مردم مظلوم و کشور بیچاره ما که پاکستانی ها از وجود چهارتا بی عقل و نادان استفاده کرده و آنها را مانند ... دیوانه تربیه کرده و دوباره به کشور ما اعزام میدارند.
جای تاسف اینست که بسیاری از هموطنان نادان ما بر روی منافع ملی پا گذاشته صرف به حساب زبان و ملیت کور کورانه از پاکستان و نوکران و غلامان پاکستانی حمایه و دفاع مینمایند.
صابر

>>>   بعضی دانشمندان جهان میګویند ګه در هر عرصه انجام کار هر فرد باېد اول فکر کند بعدا انجام دهد متا سفانه مردمان

>>>   سلام عزيزان هموطن.براي من بسيار جاي تعجب وتاسف است كه ما هميشه گناه همه مشكلات وجنجال هاي خود را به گردن ديگران و خصوصا كشور هاي همسايه مياندازيم.هيچكسي به هيچ عنواني منكر مداخلات خارجي ها در امور افغانستان شده نميتواند.اما بايد حد اقل از خود بپرسيم كه چي كس ويا كساني زمينه اين مداخلات را مساعد ساخته اند.بدون شك جواب را همه ما ميدانيم وان اينكه خود ما.اگر ما پشتون-تاجك-هزاره.....هستيم اگر رهبر قومي-سياسي يا نظامي ما هر كاري كه كرد وخودش را به هر كس يا كشوري كه فروخت يا هر جنايتي كه مرتكب شد فقط چون همزبان هم قوم ياهم مذهب ما باشد چشمان خود را بسته وبا تمام قدرت ازش پشتيباني ميكنيم.با چنين حال واحوالي نه مداخلات خارجي ها قطع ميشود ونه هم بايد چنين اميدي داشته باشيم.انها به نفع وطن خود فكر وكار ميكنند نه براي ما.وما هم اگر ميخواهيم كه از اين منجلاب بيرون ايم بايد اختلافات قومي-مذهبي-لساني وغيره را كنار گذاشته وفقط باتفكر وطن دوستي وخدمت به وطن و مردم كار وعمل نمايم وپشتيباني مان از شخصيت هاي سياسي ورهبران مان به اساس اعمال خوب وخدمت شان به مردم ووطن باشد نه به اساس قوميت-مذهب و غيره.
ن-ج

>>>   طوریکه تاریخ اخیر افغانستان خصوصاً در سه دهۀ اخیر به اثبات رساندیده است، پاکستانی ها مسئول اصلی جنگ، کشتار، ویرانی ها، ناامنی، ادامۀ بحران و خشونت و رنج، عذاب و پریشانی مردم ما می باشند. تا مداخلات مستقیم و غیر مستقیم این کشور به سرزمین ما قطع نشود، بحران و ناامنی در افغانستان ختم نمی شود.
پاشستانی ها هنوز تازه موضوع "عمق استراتیژیک" شان را در افغانستان مطرح کرده اند. در گذشته بطور پوشیده تر و از طرِق اجیران خود موضوع سیطره و سلطه در کشور مای را دنیال می کردند، اما حالا رهبر نظامیان پاکستان بطور علنی و خیلی بی شرمانه به حاکمیت ملی ما تجاوز می کند و خاک ما را می خواهد مانند کشمیر به سنگر دوم جنگ برضد هندوستان تبدیل کند.
حالا مذاکرات استراتیژیک بین وزیران خارجۀ امریکا و پاکستان با حضور بلند پایگان نظامی پاکستان ادامه دارد. پاکستان از امریکا تقاضا دارد تا بمانند دورۀ جنگ با روسها تمام اختیار و کنترول افغانستان را به دولت و اردوی پاکستان بدهد. آنگاه با اشتراک استراتژیک امریکا و پاکستان تمام منافع امریکایی ها در منطقه توسط پاکستان برآورده می شود. این بار هم پاکستانی ها می خواهند از ضعف استراتژیک امریکا در افغانستان و موضع بسیار ضعیف دولت کابل و سردرگمی های کرزی در برابر حکام مکار و حیله گر پاکستان و نوکران زرخرید شان طالبان استفاده کرده و تمام هست و بود باقی مانده وطن ما را به تاراج و یغما بدهند.
پاکستانی ها هیچ وقت به مردم افغانستان اهمیتی نمی دهند. آنان قلب، احساس، عاطفه و رحم ندارند. پاکستانی ها هرگز نمی توانند از لولۀ تفنگ، از درون تانکهای جنگی و از چشمان خشونت بار و بی عاطفۀ نظامیان درد و رنج کودکان، پیران، زنان و مردم جنگزده و مظلوم ما را به بینند.
پاکستانی ها در پی آنند تا تمام تاریخ، فرهنگ، مدنیت، دارایی، آبرو، آزادگی، عزت و افتخارات ما نابود کنند. بخدا قسم که صد هزار بار جان دادن در برابر سیل مداخلات پاکستانی ها و نوکران شان بهتر است نسبت به زندگی ننگین در زیر دست و سلطۀ پاکستانی. به مردم افغانستان مرگ عروسی است نسبت به زندگی در تحت کنترول پاکستانی.
امریکا اگر وطن و مردم ما را به پاکستانی ها بفروشد، باید بداند که در این معامله نه تنها ضرر می کند، بلکه آبروی خود را در بین تمام مردم کشورهای منطقه و جهان از دست می دهد، زیرا پاکستانی ها و طالبان سیاه ترین و تاریک ترین چهره و خاطرات از خود در ذهن مردم افغانستان و جهان ترسیم کرده اند. هیچگاه و تحت هیچ شرایط مردم افغانستان به پاکستانی ها اعتماد نمی کنند.
سران دولت امریکا بهتر است بجای فروختن خون مردم بیچاره و غریب و اما آزاده و بیباک افغانستان به پاکستانی های دروغ گو، مکار، فریبکار و دغل باز جلو مداخلات پاکستانی ها را بگیرد. افغانستان را امن، باثبات و بی خطر برای تمام همسایگان بسازد. اگر اختیار این شاه راه بزرگ و بندر عمدۀ آسیا (افغانستان) را به پاکستانی ها بدهذ باید بدانند که نه تنها آه و نفرین مردم مظلوم افغانستان را تا ابد به دنبال مرد و زن امریکایی خواهد کرد، بلکه باید همیشه به پاکستانی ها صد برابر بیشتر باج سبیل بدهد. فهم این مطلب این بسیار ساده است که افغانستان باثبات، امن و مستقل در کنار پاکستان به فایدۀ امریکا است. به مفاد تمام متحدین امریکا است. به سود صلح، ثبات و امنیت منطقوی، تجارت و رونق افتصادی منطقه و جهان است.
امریکا باید این را بداند که فروختن خون مردم مظلوم افغانستان به پاکستان او را از شوروی سابق پریشان تر و متلاشی تر خواهد کرد. جنگ و نا امنی هیچگاه در افغانستان و منطقه ختم نخواهد شد. چون پاکستان از امنیت، ثبات و استقلال افغانستان می ترسد و یا آن را به مردم افغانستان روا ندارد. شعار مردم ما این است یا مرگ یا رهایی از چنگ پاکستانی ها. مردم ما با پاکستانی ها هیچ جنگ، کینه و خصومتی ندارند، اما نمی خواهند دوباره همه چیز شان به دست پاکستانی ها محو و نابود شود. ما می خواهیم در همسایگی پاکستان بطور آزاد، امن و باثبات زندگی کنیم. پاکستانی ها اگر راست می گویند از این بیشتر باعث بربادی، خرابی، عذاب و رنج مردم ما نشوند. ما را بگذارند تا سرزمینی که توسط آنان و اجیران شان خراب، بحرانی و به خشونت کشیده شده است با خون دل و عرق جبین آباد کنیم.
با احترام
راستگو

>>>   با تقدیم سلام و احترامات خدمت هموطنان عزیز!باید خاطرنشان تا وقتیکه سیاستمداران حلقه به ګوش مابه خاطرپایدار بودن قدرت حاکمیت بالای مردم مسکین ماو اندوختن پول ربودن سرمایه ملی به بانکهای دبی غرق فساد باشندومنفعت شخصی وقومی خودرا ترجیح بدهندنسبت به منفعت ملی پس از اینها باید انتظار نداشت چون ریسمانهایشان بدست بادارانشان است ازخود تصمیم ګرفته نمیتوانند با تاسف وابسته بودن اینهاست که همسایګان ما به راحتی منافع ومرام خودرا بالای ما تحمیل میکنندومردم ما و شما قربانی بازیګران بی عاطفه فروخته شده میشه با احترام
ش ب۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است