از فضل پدر تو را چه حاصل؟
انتصاب صلاح الدین باز هم به نفع پاکستان!
با اینکه عملکرد صلاح الدین در سه سال ریاستش در شورای عالی صلح و سرپرستی حزب جمعیت به مراتب ضعیف بوده و عدم مدیریتش بر هیچ کسی پوشیده نیست اما پاکستانیها مدعی هستند که وی بهترین گزینه برای احراز سمت خارجه ی افغانستان می باشد چون موافقان و مخالفان را به خوبی می شناسد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۴    ۱۳۹۳/۱۱/۹ کد خبر: 88326 منبع: پرینت

روز چهارشنبه نمایندگان پارلمان پس از رای گیری در مورد 18 وزیر پیشنهادی دولت، به هشت نامزد رای اعتماد داد و 10 نفر دیگر را رد کرد.

رحمت الله نبیل با اخذ 151 رای به عنوان رییس امنیت ملی، صلاح الدین ربانی با 151 رای به عنوان وزیر خارجه، نورالحق علومی با 131 رای به عنوان وزیر داخله، اکلیل حکیمی با 128 رای به عنوان وزیر مالیه، داکتر فیروز با اخذ 170 رای به عنوان وزیر صحت، عالمی بلخی با 134 رای به عنوان وزیر امور مهاجرین، داود شا ه صبا با 146 به عنوان وزیر معادن، نصیر احمد درانی با 145 به عنوان وزیر انکشاف دهات و فیض محمد عثمانی با 160 رای به عنوان وزیر حج و اوقاف، موفق به کسب رای اعتماد وکیلان مجلس شدند.

نمایندگان پارلمان هم که تعطیلات زمستانی شان کمی دیر شده بود، بلافاصله بعد از این کار خسته کننده و مداوم!!! به تعطیلات رفتند تا باز هم تکمیل کابینه اشرف غنی و عبدالله 45 روز دیگر به تاخیر بیفتد. در این مدت رییس جمهور و رییس اجرایی کشور وقت دارند تا مابقی وزیران را مشخص کنند و وکیلان نیز فرصت دارند تا درآمدهای حاصل از این رویداد را خرج کنند!!!

به هر حال همین چند انتصاب هم خالی از ایراد و گپ و گفت نیست به ویژه درباره جوانکی که به لطف شهادت پدرش به نان و نوای خوبی رسیده است. صلاح الدین که به گفته ی مارشال فهیم عملکرد بسیار ضعیفی در سرپرستی حزب جمعیت و ریاست شورای عالی صلح داشت، طی این چند سال رابطه ی خوبی با پاکستان و عربستان سعودی برقرار کرده است که مهمترین علت آن بی تجربگی و رفیق بازی وی می باشد.

این موضوع که وی لیاقت سرپرستی حزب جمعیت را نداشت موضوعی است که مرحوم مارشال فهیم هم به آن معتقد بود و شش ماه قبل از وفاتش، در نشستی به صلاح الدین ربانی گفته بود که زمان کار او به عنوان سرپرست جمعیت به پایان رسیده و باید سرپرستی جمعیت به استاد عطا محمد نور واگذار شود.

در این نشست صلاح الدین ربانی از مارشال فهیم تقاضا کرده بود که باید زمان کار وی به عنوان سرپرست جمعیت اسلامی تا یک سال دیگر تمدید شود؛ اما مارشال فهیم در پاسخ صلاح الدین ربانی گفته بود: پس از شهادت احمد شاه مسعود و استاد ربانی، کلان جبهه‌ ی مقاومت و حزب جمعیت من هستم. وقتی استاد شهید شد، ما در یک وضعیت روحی و عاطفی خاص، خودت را به عنوان یک جوان درس خوانده و خارج دیده سرپرست جمعیت ساختیم. تصور ما این بود که خودت هم در روابط خارجی حزب جمعیت تلاش می ‌کنی و هم در داخل به دلیل دور بودن از تنش ‌های داخلی جمعیت را جمع می ‌سازی و اعضای جمعیت را که از جمعیت دور مانده اند، در جمعیت گردهم می ‌آوری؛ اما با گذشت بیش از یک سال دیده شد که خودت در راستای گسترش روابط جمعیت در بیرون کاری نکردی، در داخل افغانستان هم نتوانستی اعضای جمعیت را گردهم بیاوری.

این واقعیتی است از زبان مارشال فهیم اما با اینکه عملکرد صلاح الدین در سه سال ریاستش در شورای عالی صلح و سرپرستی حزب جمعیت به مراتب ضعیف بوده و عدم مدیریتش بر هیچ کسی پوشیده نیست اما پاکستانیها مدعی هستند که وی بهترین گزینه برای احراز سمت خارجه ی افغانستان می باشد چون موافقان و مخالفان را به خوبی می شناسد.

متاسفانه در این 13 سال اخیر همیشه همسایگان و خارجی ها نقش بسزایی در تعیین دولتمردان افغانستان داشته اند که این هم یک مورد از آنها است به هر حال در ذیل نگاهی داریم به زندگی وزیر خارجه جدید کشور:

محترم صلاح الدین ربانی در بیستم ثور 1350 در شهر کابل به دنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را در دوران مهاجرت در پاکستان به پایان رساند و بعد از اخذ مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل عازم عربستان سعودی شد. صلاح الدین ربانی مدرک لیسانس خود را در رشته بازاریابی از دانشگاه ملک فهد کسب کرد.

وی پس از اتمام تحصیلات، در یک شرکت سعودی مشغول به کار شد و پس از مدتی به امارت متحده عربی سفر کرد و تا سال 1378 در این کشور اقامت داشت. سپس در سال 1378 به منظور ادامه تحصیل به انگلیس سفر کرد و مدرک فوق لیسانس خود را در سال 1379 از دانشگاه کنگستون در رشته مدیریت و تجارت بدست آورد.

پس از آن ربانی به عنوان مشاور سیاسی سفارت افغانستان در نیویورک تعیین و تا سال 1384 در این سمت باقی ماند. وی همچنین مسوولیت کمیته اول امنیت جهانی و خلع سلاح سازمان ملل متحد را بر عهده داشت.

صلاح الدین ربانی در اواخر سال 1384 با هدف ادامه تحصیل از سمت خود در وزارت خارجه استعفا داد و در دانشگاه کلمبیا شهر نیویورک مشغول به تحصیل شد و دومین مدرک فوق لیسانس خود را در رشته روابط بین المللی در سال 1386 بدست آورد.

وی در سال 1386 عازم افغانستان شد و به عنوان معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان در امور سیاسی ایفاء نقش کرد. در همین سال وی ریاست تلویزیون خصوصی نور را نیز بر عهده داشت.

صلاح الدین که متاهل بوده و دارای چهار فرزند می باشد، پس از این شهادت پدرش، در مهرماه 1390 از سوی اعضای حزب جمعیت اسلامی به عنوان سرپرست این حزب انتخاب شد.

مرحوم برهان الدین ربانی میراث دیگری هم برای پسرش به یادگار گذاشت و آن هم ریاست شورای عالی صلح افغانستان بود که پس از شهادت او رایزنی‌های زیادی برای تعیین رییس انجام شد و سرانجام اعضای این شورا صلاح الدین را به اتفاق آرا به عنوان رییس جدید شورای عالی صلح و جانشین پدرش برگزیدند.

تا در زمان انتخابات هم توانست به نزدیک کردن خود به یک از دو نامزد، برای خود سمت وزارت خارجه دولت وحدت ملی را رقم بزند تا ببینیم در این سمت چه گلی بر سر دولت و ملت افغانستان می زند و آیا به قول معروف که گفته اند "گیرند پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل" چیزی از سیاست آن پدر به این پسر رسیده است یا خیر؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ... صلاح الدین یک شخصیت جوان وکارفهم بوده وبه هیچ وجه به نفع پاکستان کار نخواهد کرد واین تاریخ واضیح بیان کرده است
سادات تخاری

>>>   انتخاب صلاح الدین دروزارت خارجه بهترین گزینه است
(رحمانی ازپروان)

>>>   تاثیر ساعتهای رادو و توظیع پول یا دالر به مجلس.
دلایل رد و انتصاب رای گیران از مجلس/این اشخاص به خواست اشرفغنی کوچی رد ویا انتصاب شدند/صلاح الدین ربانی و نورالحق علومی بخاطری انتصاب بعلتی تایید شدند که غنی میدانست اگر یکی ازینهارد شوند به عوض اینها کسانی دیگری که خاصیت ضد پاکستانی دارند و درحکومت نیز پابند شعارهای افغانملت وپاکستان نمیباشند جاگزین خواهند شد/ باوجودیکه آقایایان صلاح الدین ربانی و نورالحق علومی ممکن وابسته به افغانلت و پاکستان نباشند- امابه کارگردهای صلاح الدین ربانی را افغانملت وپاکستان کاملآ درسه سال اخیر درشورای صلح آشنایی دارند و او را انسان ملایم و کپ شنو و فرمانبردار خود میدانند و اگر او رد میشد *ممکن کسی دیگری انند امالله صالح ویا کسی دیگریکه با سیاستهای پاکستان و اشخاصی خاصش چون کوچی غنی /کرزی وآصف ننگ مخالف باشند -ازطرف داکترعبدالله پیشنهاد می شد/ و درقسمت علومی نیزمیدانند که در درجه اول پشتونست و درقدم دوم هم شخص دربین مجاهدین یا نیروهای ضد طالب و ضد پاکستان آنقدر جایگاه مهم ندارد/همچنان وزیرمالیه نیز یعنی اکلیل حکیمی کارگردهای نیک درحکومت کرزی نداشت و او جز تیم کرزی و اشرفغنی بود واگر چنانچه ازحکومت... کرزی کسی انمتصاب به کابینه نمیشد-سفرای... نیز که درحکومت درجه ویا بست شان معادل وزیران است -نباید انتصاب میشد. دلایل رد کریمی وزیردفاع هم- مسایل مهمی بود که قبل ازرفتنش به کابینه کمپاینهای اساسی ازطرف مردم و سیاسیون براه افتاده بود و ازچهره اصلیش یعنی رابطه اش با آی اس آی پرده برداشته شده بود و سن قانونی هم به وزارت را نداشت وباید به تقاعد سوق میشد. همچنانکه بسیاری از تاجیکان و هزاره های رد شده به هیچ گروهیی وابسته نبودند و اگربوده باشند هم مردمانی عادی بودند و سابقه بد نداشتند و همچنانکه تحصیلکرده و باسواد بودند . مانندصلاحی -رحیمی-برناکریمی-و زلمی یونسی.

>>>   در سال 1350 استاد ربانی در پاکستان بود همرای فامیل شان یعنی در مهجرت به سر می برد به این ترتیب تمام فامیل استاد ربانی پاسپورت پاکستانی دارد و صلاحالدین ربانی هم در پاکستان تولد شده است نه در کابل
رحیم زاده

>>>   قضاوت زودهنگام پشیمانی دارد

>>>   دلیل رد رحمی و سرداررحمن اوغلی/ در نشر برنامه های ضد مافیایی بود که هردو درمجلس شعار ضد مافیا را داد بودند و رحیمی گفته بود که بمجرد پیروز شدن- تجارت را ازبند کشورهای همسایه که کنایه اش پاکستان بود و مافیای دخلی کهکنایه اش -تیم... افانملت برهبری کوچی و احدی بود رهایی می بخشد و همچنان رحماغالی هم گفته بود که صلاحیتهای اصلی وزارت اقتصاد را به پیش میبردو وزارت اقتصاد را ازچنگ مافیای وزارت مالیه ک بازه ا چنگ افانملت و زاخا وکوچی بیرون میکند وبرنامه های تمام وزارات را از نظر میگذراند و نمیگذارد که پول بیت المال حیف و میل شود.
تاثیر ساعتهای رادو و پول نقده

>>>   میراث که صلاح الدین ربانی از مرحوم پدر شهیدش برده است قبل از قدزت و چوکی همانا رایت - فهم سیاسی- متانت اخلاق نیکو و شجاعت است. جوانان قابل تشویق اند.
دین محمد خرم جلال آباد

>>>   کامیابی آقای صلاح الدین ربانی در کسب اعتماد نمایندگان ملت موجب تآیید اکثریت است. برایش موفقیت و تا نقش نام صلاح الدین ایوبی شهرت نیک میخواهیم .
م.ش.فروغ

>>>   پدرش بسيار خدمت به افغانستان كرد كابل را به نقشه پاريس أباد كرد براي شركت اريانا چند پروند طياره هاي جديد خريد وپسرش نيز رَآه پدر خود را تعقيب خواهد كد. افسوس به حال اين ملت بيچاره
زلمي از لوگر

>>>   ربانی شخصیت بیدار است . من انتخاب این رهبر را برای همه تبریک میگویم

>>>   عبدالخلیل خاوری با سلام !
به نظر من دل محترم داکتر اشرف غنی به کار کردن درین پست نمیباشد زیرا از روزیکه پا به عرصه انتخابات گذاشت تا امروز که سه ماه از حکومت و... ملی میگذرد بغیر از ماجرا جوئی خو کدام کار خوب ، برجسته و قابل لمس را ندیده ایم . از طرف دیگر به محاسبه خودش کابینه را تا به آن وقت به شورا معرفی نکرد که بیش از ده روز از رخصتی های زمستانی شان نمانده بود . و این کابینه را هم مغایر خواست ، طرح و تصویب وکلای پارلمان که گفته بودند که به دو تابعیته رای نمیدهند ، معرفی شد . این بدان معنی خواهد بود که داکتر اشرف غنی با مردم ، ملت و جامعه جهانی ( چشم پتکان ) بازی مینماید . میخواهد که این چهار سال و اندی که باقی مانده به همین شکل و شمایل بگذرد و کاری به جائی نرسد . به عوض اینکه بالای ملت صدا کند که آی مردم بیاید با یک اتحاد و هم آهنگی صرف نظر از نژاد ، ملیت ، مذهب ، پسوند تباری و زبان دست به دست هم داده دیگر از خواب غفلت بیدار شویم و زور گوئی ، دو رنگی ، ماجراجوئی و هیله و نیرنگ را کنار گذاشته برای این مردم بی بضاعت ، بیکار ، بیمار و ناتوان باز سازی را شروع نمایم ، کاری را از پیش ببریم که وقت در گذر است و تمام نیروی کار جامعه به اضمحلال رفت . نخیر قسم خورده اند و یا قسم داده شده اند که برای این ملت و این مردم نباید کار کرد .ازین...مردم به ستوه آمده اند .
با احترام . خاوری از مزار شریف

>>>   صلاح الدين رباني هم مهره پاكستاني است در زمانيكه ما در وقت جنگهاي كابل 1393 به پاكستان بوديم يك كوچه بنام ارباب رود است آن كوچه بنام كوچه إستاد مشهور بود با كش وفش كوچه غرفه مانده گي پهره دار ها به دو طرف كوچه در يك بنگله زندگي ميكرد حالا چطور بر خورد كند بچه گك رباني با پاكستان يك دفعه كدام طالب نميدانم ملا چي بود به ملاقات وي به پاكستان رفت او طالب پاكستاني ها بهوش كردند صلاح جان پس امد كدام گپي دگه نشد حالا وزير شد.

>>>   زلمی یونسی اگر فرزند وکیل سابق ظاهر یونسی باشد از بزرگترین ادمهای سکتاریست و ستم ملی است.

>>>   من هنوز فکر میکنم ک معیار گزینش آقای ربانی نسبت ایشان به رییس سابق دولت مجاهدین میباشد ضمنا تابعیت مضاعف ایشان محل پرسش جدی است که شما با چه توجیهی تابعیت مضاعف گرفتی؟ شما که فرزند رهبر جهاد بودی شما که مدعی میراث جمعیت هستی؟! کسیکه تابعیت دوگانه میگیرد معمولا بدین معناست ک قید کشور را زده -به هر حال به عنوان شهروند افغانستان این گزینش اشرافی را نمی پسندم و آنرا توهین به اقشار رنجدیده افغانستان میدانم -و همچنین در مغایرت واضح با اصل فرصتهای برابر برای همه افغانها
مهندس موسوی

>>>   ریس صلاح الدین خان مناسب ترین چهره برای وزارت خارجه است. موفقیت بیشترنصیب شان باد

>>>   انتصاب صلاح الدین ربانی به حیث وزیر خارجه دولت افغانستان یک فاجعه به تمام معنا است. من ایشان را از نزدیک دیده ام و شناخت دارم. وی صلاحیت برگزاری یک مهمانی را باوجه خوب و احسن ندارد چه رسد تنطیم روابط کشور با کشورهای متعارض و متناقض در منافع.
جواد از غزنی

>>>   آغا جان ! ...
این اوستاد زاده در شروع دولت کررزی خان مستشار سفارت افغانستا ن در عربستان شد و سپس سفیر در ترکیه ... با مرگ پدر رئیس جبهه که همه چیز شارید
حقگوی

>>>   صلاح الدین یک جوان با استعداد است موفق باشد

>>>   اگر چوچه پاکستان نیست از انگلیس خو است، غذر بدتر از گناه

>>>   بنظرمن هم بهترین گزینه هست برای پست وزیرخارجه این شخص ودرضمن باید با همسایه گان خود روابط نیک وحسنه داشته باشیم درغیراو دگه چی چاره هست این که پاکستانیها از انتخاب اقای ربانی خوشنود هستن یا نیستن مهم نیست مهیم اینست که این شخص با ارای بلند نمایندگان گزیده شده هست چانس موفقعیت بیشتربرای آقای ربانی وملت شریف افغانستان

>>>   مار شال صاحب به خاطر انسجام و وحدت حزب جمیعت نتها کوچکترین کار را انجام داد بلکه با سیاست ها تک فردی خویش کدر های بیشتر این حزب را از هم پاشاند به این تریتب نقش رهبری حزب جمعیت پس از مارشال چشمگیر بوده تاجای وحدت خویش راحفظ کردهاست اما مارشال بزرگترین چالش جدی درسیاست ها وپالس های این حزب به شمار میرفت.
ســــــــــیرت اندابی

>>>   خداوند کشور را ازچنگ این غنیمت گیر ها نجات خواهد داد

>>>   اجترام به جناب صلاح الدین ربانی دارم و این پست را هم برایش تبریک میگویم و اما در ایام ریاست شان در شورای صلح فقد نقش معامله گرا بازی کرد و به نفع جامعه و صلح کاری نکرد و حتی از شهادت پدرش یاد هم نکرد . این بار هم آقای ربانی به نفع حاکمان و به نفع شخصی خودش و ممکن برای چند نفر افرادی اطرافش کمک کند نه به نفع دری زبانان .
زره بین

>>>   جلالتمآب صلاح الدین ربانی شخصیت متعهد، پاک سرشت با تقوای، با استعداد و دارای تحصیلات عالی بوده و بهترین گزینه به مقام وزارت امور خارجه است و هیچ ربط به کشور های همسایه و کشورهای غربی ندارد. لطفا دشمنی نکنید حق را بگویید تا در آخرت جوب گو نباشید. تشکر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است