مسوولیت اداره ملی حفاظت محیط زیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۳/۱۱/۹ کد خبر: 88305 منبع: پرینت

حفاظت محیط زیست به هر گونه عملیاتی برای نگهداری محیط زیست یا جلوگیری از تخریب آن صورت می گیرد، گفته می شود. به عبارت دیگر حفاظت محیط زیست تلاشی که به منظور حفظ سلامتی محیط و انسان ها، در سطوح شخصی، سازمانی یا دولتی، از محیط طبیعی محاظت می کند. به همه محیط هایی که در آنها نوعی از زندگی جریان داشته باشد، محیط زیست گفته می شود.

از جمله: استخر، آب و کویر و.. استخر (آبگیر، جهیل، تالاب، کول، حوضچه، حوض بزرگ برای شنا درهوای آزاد) آب در علم محیط زیست (آب آشامیدنی، رواناب، آب جاری، مرداب، گندآب، تالاب)، آب براساس منبع ( آب زیرزمینی, آب سطحی آب دریا، آب جوی، آب جویبار، آبشار آب، چشمه آب، چاه آب قنات)، شهر (ناحیه, قریه، ده هه, قشلاق)، اقیانوس، کویر (زمین، وسیع، بی آب).

1ــ تنوع زیستی (به معنای گوناگونی در دنیای جانداران ) و خدمات اکوسیستم ( اشاره به بقا و توسعه منابع مورد نیاز):
تنوع زیستی، حفاظت از طببعت، مبارزه برعلیه شکارچییان، منع انهدام جنگل ها، حفاظت از استاندارد، از جاهای تفریحی. تنوع زیستی به معنای گوناگونی در دنیای جانداران است و تنوع در انواع و اقسام موجودات جهت حفظ ساختار زنجیره های غذایی و ادامه حیات کاملا لازم و ضروری است. بعنوان مثال گوشخواران، علفخوران، همه چیز خوران، جوندگان و گیاهان در زنجیره های غذایی به هم وابسته اند واصولاٌ زنجیر ه های غذایی حضور کلیه موجودات را طلب می کند و اگر هر کدام از مجودات در این زنجیره نباشند تعادل آن بهم ریخته و ادامه حیات را با مشکل مواجه خواهد ساخت. خدمات اکوسیستم . اشاره به بقا و توسعه منابع مورد نیاز در تجزبه و تحلیل نهایی انسان از اکوسیستم های طبیعی مشتق شده است. اکوسیستم های طبیعی، نه تنها برای بقای ما مستقیم ارایه می دهد انواع مواد و محصولات خام ( غذا، آب، اکسیژن، چوب، الیاف، وغیره )، بلکه در مقیاس بزرگ با تنظیم آب و هوا، آلودگی پاک، حفاظت از آب، خاک و آب، باد وشن و ماسه،
کاهش فاجعه، حفاظت از تنوع زیستی و توابع دیگر و بنا بر این برای بقا و توسعه به منظور ارایه یک محیط خوب انسان. برای بقای انسان و کیفیت زندگی به کالا ها و خدمات، به عنوان خدمات اکوسیستم کمک می کند.

استنداردها یعنی نظم وقانون. هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد می گویند طبق استاندرات است و مهر استاندارد دریافت می کند. با عبارت دیگر استندارد آزمایش ها و مطالعات گذشته برای نتیجه گیری و استفاده در آینده است. استاندارد باعث می شود که ما به خیال راحت، کالا و خدمات مورد نیاز خود را اتخاب کنیم و بدانیم که انتخاب ما مشکلی برای ما ایجاد نمی کند. اگر استندارد نباشد، زندگی بسیار پرخطر و حادثه آفرین خواهد شد.

2ـ در یا و آب: حفاظت از آب، اسیدی شدن آب ها در اثر آلودگی هوا، مواد مضر برای محیط زیست، محیط زیست دریایی، آلودگی آب از اثر آلودگی هوا، نشت نفت در دریا، ماهی گیری بی رویه) آب در علم محیط زیست (آب آشامیدنی، رواناب، آب جاری، مرداب، گندآب، حهیل یا تالاب)، آب براساس منبع ( آب زیر زمینی, آب سطحی آب دریا، آب جوی، آب جویبار، آبشار آب چشمه آب، چاه آب قنات).

آب: یکی از عناصر تشکیل دهنده محیط زیست می باشد. اهمیت آب بر کسی پوشیده نیست. آلاینده های آب عبارتند از آلاینده های محلول، آلاینده های معلق، آلاینده های گازی، آلاینده های رادیو اکتیو و... می باشند. بدون آب زندگانی تمام مخلوقات زنده ناممکن است در اندک زمانی کاملاٌ از بین خواهد رفت، پس از همین سبب است که آب ضرورت حیاتی مخلوقات زنده جان ها شمرده می شود. آب بخش حقیقی بدن انسان حیوان ها و گیاهان می باشد. هر کس در تمام زندگی خود یک بار دانه ای یا نهالی در خانه یا احاط خانه کاشته باشد, ارزش حیات آب را برای گیاهان درک کرده است. نقش و اهمیت آب در توسعه و شکوفای اقتصادی مملکت ها وجوامع بارز واشکار است که بدون استفاده مناسب از این منبع گران سنگ, رشد و ترقی مملکت های در حال توسعه مشکل به نظر می رسد.

3ـ توسعه پایدار: اصطلاح توسعه یایدار از دهه 1970 درباره محیط و توسعه بکار رفت و در دهه 1990 بر آن تاکید شد جنبه ای از توسعه انسانی و در ارتباط با محیط زیست ونسل آینده است. هدف توسعه انسانی پرورش قابلیت های انسانی محسوب می شود. توسع پایدار به عنوان یک فرایند که لازمه بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستی های اجتماعی، فرهنگی جوامع پیشرفته است و باید موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگی اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی تمامی جوامع و به ویژه کشورهای در حال توسعه باشد. توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تامین نیازهای اولیه زیست انسان، دستیابی به عدالت اجتماعی خود مختاری و تنوع فرهنگی و حفظ یگانگی اکولوژی
ادامه دارد...


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است