آمریکا گرداننده سیاست های پشت پرده است
در کشورها حادثه خلق می کند و خود مدیریت آن را رهبری می کند. آمدن آمریکا درون افغانستان تصادفی نیست، 11 سپتامبر برنامه ریزی شده بود و تصادفی نیست. رفتن به شرق آسیای میانه تصادفی نیست و ضعیف ساختن قدرتهای کلان عربی در مقابل اسراییل، به خاک و خون کشیدن سوریه، عراق، لیبی و مصر تصادفی نیست 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۶    ۱۳۹۳/۱۱/۸ کد خبر: 88273 منبع: پرینت

حضور آمریکا در افغانستان از سال های قبل تاکنون برای افغانستان و امنیت آن سود آوری نداشته است، نه تامین امنیت و نه پیشرفت اقتصاد و نه حکومتداری خوب و مبتنی بر دموکراسی در کشور محقق نشده است. پس آمریکا در افغانستان چه می کند و چه اهدافی را در اینجا و در منطقه دنبال می کند؟

سید مسعود استاد دانشگاه کابل در برنامه «ثورلیـد» گفت: امروز آمریکا بزرگترین قدرت آمریکا و در حقیقت گرداننده تمامی سیاست ها در پشت پرده است. به خصوص بعد از جنگ سرد که در سال 1992 ختم شد، آغاز ایجاد یک قدرت یک قطبی در دنیا بود. آمریکا نظام نوین بین المللی را مطرح کرد. در این نظام نوین بین المللی عمدتاً مساله امنیت اقتصادی و ثبات بین المللی در کشورهای رو به انکشاف مطرح شد.

وی در ارتباط با عملکرد آمریکا در منطقه و اینکه آیا حوادث ایجاد شده در آن و اقدامات آمریکا تصادفی بوده و یا برنامه ریزی شده عنوان کرد: حرکات های آمریکا هیچ وقت حرکتهایی تصادفی نیست. اگر حرکات آمریکا تصادفی می بود ما می توانستیم حوادث11 سپتامبر را به دوش کسانی دیگر بیندازیم. آمریکا پالسی های کلانی دارد و در درون پالسی های خودش استراتژی های معینی دارد. استراتژی جنوب آمریکا بعد از جنگ سرد، چهار مرحله معین به خود می گیرد.

مسعود این مراحل را چنین برشمرد: در افغانستان و در این منطقه، آمریکا توسط استراتژی کلانی که داشت مرحله وار پیش آمد، مرحله اول جنگ سرد، کشانیدن پای شوروی به افغانستان و درگیر کردن آنها به جنگ، کمک مجاهدین و ISI به آنها و جنگیدن آنها در مقابل شوروی ، سقوط حکومت داکتر نجیب و آمدن مجاهدین. مرحله دوم، ایجاد اختلافات میان مجاهدین برای کاهش محبوبیت آنها و جلوگیری از به قدرت رسیدنشان. مرحله سوم، ایجاد گروه دیگری به نام طالبان و زدودن مجاهدین از افغانستان به وسیله آنها. مرحله چهارم تضعیف کردن چنین نیرویی که خودش ایجاد کرده بود. با این حال آمریکا طالبان را از بین نمی برد بلکه آن را ضعیف می کند و بعد در زمان لازم دوباره از آن استفاده می کند.

این استاد دانشگاه داعش و دیگر گروهها را ایجاد شده توسط خود آمریکا تلقی کرد و بیان کرد: آمریکا آنها را ایجاد و سپس رهبری می کند، به این معنا است که در حقیقت استراتژی دراز مدت جنوب آسیا توسط آمریکا به مرحله پنجم خودش رسیده است. مرحله ششم هم در راه است. تا وقتی اوکراین ایجاد نشده بود، مرحله ششم آغاز نمی شد. نیروهایی در آسیای میانه، در پاکستان، تاجیکستان، ترکمستان، قزاقستان وجود دارند. این نیروها مانند آتش زیر خاکستر هستند که به یک باروت نیاز دارند تا شروع به فعالیت کنند. این نیروها باید حرکت کنند و محاصره روسیه باید تکمیل شود.

وی اهداف ورود آمریکا به افغانستان را چنین بیان کرد: این بار روسیه بعد از عراق مطرح می شود. از این لحاظ آمدن آمریکا درون افغانستان تصادفی نیست، 11 سپتامبر برنامه ریزی شده بوده است و تصادفی نیست. رفتن به شرق آسیای میانه تصادفی نیست و ضعیف ساختن قدرتهای کلان عربی در مقابل اسراییل، به خاک و خون کشیدن سوریه، عراق، لیبی و مصر و از بین رفتن اتحادشان هم تصادفی نیست. حرکات آمریکا کاملاً استراتژیکی است.

این تحلیلگر امور سیاسی در مورد اهداف آمریکا در منطقه گفت: هیچ دشمن دایمی و هیچ دوست دایمی وجود ندارد مگر معرفت دایمی. این شعاری است که همه قبول می کنند و در کل دنیا مورد پذیرش است. ما با معرفت خود باکسی دوست می شویم وبا معرفت خود با کسی دشمن می شویم. هر کس مطابق با منافع ملی خود کاری انجام می دهد.

مسعود ادامه داد: بعد از سال 1992 تعریف آمریکا از جهان تغییر می کند. حرکاتهای آمریکا چهار بخش برای ایجاد نظم نوین جهانی تعیین می کند. آمریکا در کشورهای منطقه حادثه ساز می شود و بعد آن حادثه را مدیریت می کند. در بسیاری از موارد این طور نیست که حادثه خود ایجاد شده است و بعد آمریکا عکس العمل نشان داده است. چهار بخش در این سیاست ها وجود دارد که کل دنیارا به شور آورده است. در حقیقت این منطقه ما را به شور آورده است.
به انحطاط کشیدن کشورهای سرکش، پشت سر هم می آید. عراق، لیبی، سوریه و بعد ایران، این کشورها هستند. در این کشورها حادثه خلق می کند و خود مدیریت آن را رهبری می کند. رسیدن به بمب اتم کشورهای روبه انکشافی مثل ایران و کره را زیر فشارهای شدیدی قرارمی دهد و اجازه نمی دهد. از بین بردن نقاطی که ثبات اروپا را از دید آمریکا را از بین می برد. به طور مثال تقسیم استرالیا به پنج کشور کوچک.

وی از لحاظ ژیوپولتیک کشور ما و موقعیت جغرافیایی ما را به عنوان یک کنترل کننده برای دروازه های چین برای آمریکا دانست و گفت: هر حرکتی که آمریکا انجام می دهد. هر موضوعی که در کشور ایجاد می شود به این معنا نیست که آمریکا در آن دخیل است بلکه بدین معنا است که سیاست عمومی جهانی توسط آنها ایجاد شده و هدف های معین خودش را دارد. این کشور ما می تواند معبر و یا راهی برای آمریکا باشد و هدف اصلی رقابت با چین و محاصره روسیه است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سید مسعود استاد دانشگاه کابل,
هزاربار وصد هزار سپاس و آفرين از تحليل وتجزيه بسيار دانشورى تان, آيا نام افغانستان مناسب براى ساختار کشور که شهروند در مرکز تمام امور قرارگيرد و نه قوم و مليت وزبان و جايگاه اجتماعى و نه وظيفه ورتبه اش! همين نام افغان سد کلان است در مقابل درخشيدن شهروندو در نقطه مرکزى قرادادن آن اگر نه آن لطيفه سعدى خواهد بود که بخاطر چپن قيمتى با ارزش شد و نه بخاطر شخصيت اش اى کاش اين حلقه ابليسى گسيل شود!

>>>   چند روز قبل زمانی که اوباما به هند سفر میکرد، احمد سعیدی در یکی از تحلیل هایش در مورد این که تاریخ مصرف پاکستان دیگر تیر شده است و امریکا هند را نظر به پاکستان ار جهیت میدهد،ابراز نظر کرده بود. من در جوابش در همین سایت نوشتم که روابط بین هند و امریکا اقتصادی است، اما روابط بین امریکا و پاکستان ستراتیژیک است و سه مرحله بزرگ روابط امریکا و پاکستان را روی موضوع افغانستان که عبارت از تجهیز مجاهدین بر علیه روس ها، تشکیل طالبان بر ضد دولت ربانی و حادثه یازدهم سپتامبر بود، شرح دادم. دیروز آقای سعیدی به این موضوع پی برد و در یکی از برنامه های میز مدور خویش، ازین سه مرحله یاد آوری کرد. امروز خوشحالم ازین که این موضوع را استاد مسعود نیز تایید میکند. من خودم چون در خارج زندگی میکنم وبه چندین زبان به شمول فارسی، پشتو،اردو، عربی، روسی،آلمانی و انگلیسی بلدیت دارم، بناُ وقایع و حوادث سیاسی و نظامی و اقتصادی را از چینل های مختلف شنیده و بعد از غور و تحلیل همه جانبه ابراز نظر مینمایم.

>>>   استاد گرامی نهایت تشکر!
باد گفت که قتلهای زنجیره ای رهبران واشخاص برجسته هم از پلانهای شوم همانها هستند که توسط پاکستان اجرا شده اند.
بااحترام رسولزی هموطن شما

>>>   افرون بر نگاشته محترم استاد میخواهم بگویم که نظام جهانی نوین به بهانه های صادرات تمدن نوین (دفاع از حقوق بشر ، مبارزه علیه تهدیدات عمومی) شکل میگیرد ، این تمدن سازی نظام جهانی در تضاد با فرهنگ کشورهای که باید مراحل گوناگون را سپری کنند قرار میگیرد. ثانیا تجارب نشان داده است که تغیر فرهنگ از طریق صادرات و واردات تمدن های نوین نتیجه نمیدهند، زیرا زیبایی نظام جهانی در موجودیت فرهنگهای مختلف بهتر شکل میگیرد.بعلاوه اسوالد اشنگر نویسنده وفیلسوف المانی «تمدن را مرگ ویا خاتمه فرهنگ» تعریف کرده است...... (کتاب «افول تمدن» 1918 نویسنده اسوالد اشنگر)
م.

>>>   آقای محترم اگر آینه از یاد نبر که خارجیها این حکومت پایه گذاشتن بعد اگر همی خارجیها نبود حالی جنگ چندم از برای انتخابات وديگر مفاسد در گرفته بود
دره صوفی

>>>   بسیاری ها میدانند ولی سکوت نموده اند ایکاش مانند استاد مسعود چند نفر دیگر هم میداشتیم که در تنویر اذهان عامه مفید میشدند حتی باید که دیگر هم به جلو رفت ومسئله را از کشیدن پای روسها در افغانستان توسط ایادی معلوم الحال شان چون امین وببرک درباری به بررسی گرفت وبعد تقویه مجاهدین تا بیرون شدن روسها از افغانستان وپسانتر سازمان دادن جنگ های تحمیلی بالای دولت ربانی و... همه از اثر توطئه ودسیسه ای همین ها اند وقتی طالب را می اورند وهمه میدانند که طالبی وجود نداشت همان خلقی ها واعضای حزب دموکراتک بودند که به انها لنگی پوشانیده بودند طالب مدرسه تانک وطیاره را کجا میشناخت وذریعه ای انها باندازه ای ظلم وناروای را در حق ملت روا داشتند که به یازده سبتمبر که انهم نیرنگی بیش نبود همه تسلیم گردیده دست به دعای یک منجی ونجات دهنده از شر طالب باشیم وباز طالب را بکلی ازبین نبردند وهنوز تقویه هم کردند تا نقطه ای فشار بالای عده ای ازادی خواه باشند وبگویند اگر سر پیچی نمودیئد برادران اقای کرزی ومخالفین سیاسی اقای غنی در انتظار نهادن پاهای شوم شان در کشور خواهد بود یکبار دیگر هزار امتنان وسپاس از اقای مسعود که مسایل را واضح وصاف بیان نموده هیچ شیه بردلی ملول غم دیده ها نگذاشته انداز خداوند طول عمر وبرکت در دانش فضل شما را خواهانیم
تبنگ چی

>>>   من به استاد محترم گرچند شناخت نزدیک ندارم ولی نظریات شانرا تائید میکنم،عمرطولانی برایشان خواهانم!
حقگو

>>>   "به طور مثال تقسیم استرالیا به پنج کشور کوچک. "البته به کشورهاى کوچک نه بلکه به مناطق چرا براى کشور خود مان يک راه حل است من فکر مى کنم که مديريت منطقه‌ای به جای مديريت استانی - که البته شهردارهاباشد, اصليت فدرالى بودن يک جامعه را خوبتر پژواک مى دهد. براى کشور خودما - چون از گفتن نام همچم ناله وفرياد خوشم نمى آيد- همان هفت منطقه را پيشکش نموده بودم در اليگورى با هفت شهرعشق. هرکسى که شعار برابرى وبرادرى وآزادى را مى دهند پس اينها شاعرانه نباشد بلى برابر اما با لقب ناميمون اش نى و اما چرا با نام نامى اش پشتون در صورت پيشنهاد. صد درصد راضى ام! هر کس پيشنهاد تغير نام مى تواند بکند به شرط که احد اقل از ٧٥٪ آراى مردم در انتخابات سرى دموکراتيک آزاد و مستقيم صورت گيرد !! کشور هفت شهرعشق!... چنين طرح را دولت ايران برای تقسیم کشور به پنج منطقه کرده است . جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور در گفت وگو با تسنیم از تقسیم بندی استانهای کشور به 5 منطقه خبر داد و گفت: استان‌هایی که دارای اشتراکات و همجواری هستند به منظور هم‌افزایی و تبادل تجربه در یک منطقه قرار گرفته‌اند و جلسات مشترکی را برگزار می‌کنند.وی «استانهای تهران، قزوین، مازندران، سمنان ، گلستان، البرز و قم را در منطقه 1» ، «استانهای اصفهان، فارس، بوشهر، چهار محال بختیاری، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد را در منطقه 2»، « استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و کردستان را در منطقه 3»، «کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان را در منطقه 4» و « خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان» را در منطقه 5 تقسیم‌بندی کرد و گفت: دبیر منطقه اول تهران، دبیر منطقه دوم اصفهان، دبیر منطقه سوم آذربایجان شرقی، دبیر منطقه چهارم کرمانشاه و دبیر منطقه پنج خراسان رضوی هستند."

>>>   السلام علیکم ورحمت الله-
با تائید ګفته های آقای مسعود که بسیار تحلیل جامع وارزنده فرموده اند ، احتراما به خواننده ګان محترم بعرض میرسانم که بر علاوه فرموده های آقای مسعود ، غرب میخواهد از طریق تجاوز به عقاید اسلامی مردم کشورهای مسلمان ، نظام خانواده ګی ، امور فرهنګی وکلتوری آنها را سست و ناباوری به دین ومذهب را که اساس اصلی زنده ګی با آبرو عزت در جهان است را تخریب نماید واین کار را به اسانی میتواند با فریب دادن زنها وجوانان بی تجربه بنام آزادی بی بند وبارآنطوریکه در قرآن مجید آمده وپیامبر ګرامی ما حضرت محمد (ص) فرموده اند که ( یهود ونصارا هیچګاهی دوست مسلمانان نمیشود) با رواج نمودن فرهنګ...غربی تطبیق نماید. همانظوریکه آقای مسعود فرموده اند ، برعلاوه آمریکا نمیخواهد ونمیتواند از معادن وذخایر معدنی کشور های شرق میانه بخصوص کشور های اسلامی دست بر دارد چرا که به آن نهایت ضرورت دارد چنانچه هم اکنون امریکا ومتحدانش با خرید نفت ارزان از داعش ( که خود آنرا بوجود آورده است) ذخایر خودرا تکمیل مینماید. درپهلوی همه اینها سرمایه داران آمریکاېی که همه یهودی هستند وقدرت سیاسی واقتصادی را عملا در دست دارند از حمایت بی پرده اسرائیل نمیتوانند سرباز زنند وهرپیشرفتی را که به نفع جوامع اسلامی باشد ویتو مینماید.
والسلام (سخی)

>>>   ... امریکا گرچه کوشش می کند پلان کند ولی جهان امروز پیچیده تر از آن است که کشوری ویا کشورها بتوانند پلان کنند و آن پلان طوری که آنها می خواهند راه بیافتد. جهان پیچیده نظریه سیستم ها وبی نظمی را لازم دارد تا به فهمیم که کنترول نا ممکن است و هر ازگاهی برعکس فیر می کند. استاد مسعود باید خودرا به نظریه نوین بی نظمی وسیستم های پیچیده مجهز کند تا بتواند بهتر تحلیل نماید...
استاد دانشگاه جورج تون در نظریه بی نظمی ها

>>>   تحلیل استاد محترم بنابر شرایط موجوده و تحلیل از چگونگی موقعیت جیوپولتیک و جیو اکونومیک افغانستان جامع و ارزنده و واقعیت همراه با خود دارد
نیک محمد نورزاده از شهر مزار شریف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است