هدف از اختلافات، تغییر نظام سیاسی کشور است
آمریکا از وضعیت بحران قدرت در میان سران افغانستان خبر داشت و می دانست که اگر حکومتی را تشکیل دهد که در آن همه ی جناح ها خواهان سهم گیری بیشتر در دولت باشند، این حکومت هیچگاه با ثبات و مستقل نخواهد بود و بهترین زمینه برای تداوم حضور خارجی و برآورده شدن حاجاتشان مهیا می گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۵    ۱۳۹۳/۱۱/۸ کد خبر: 88271 منبع: پرینت

چهار ماه از تشکیل دولت تحمیلی وحدت ملی توسط جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا گذشته است و هر روز اختلافات بیشتری مابین دو تیم انتخاباتی تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی بروز می کند که شاید اگر همانجا تکلیف انتخابات یکسره می شد اکنون شاهد این همه درگیری و چالش سیاسی در ارگ ریاست جمهوری کابل نبودیم.

چهار ماه گذشته است به علت اختلافات میان دو تیم اشرف غنی و عبدالله کابینه ای به مجلس معرفی شد که هنوز نامزد وزیران نیامده یک سوم آنها رد صلاحیت شدند تا دوباره پروسه ی معرفی وزیران جدید آغاز گردد.

عده ای بر این باورند که معرفی چنین کابینه ای بیشتر فشارهای آمریکا بر اشرف غنی و عبدالله بوده تا اختلافات میان این دو نفر کم دیده شود، اما ظاهرا سران این دو تیم انتخاباتی حاضر به دست برداشتن از لجاجت و زیاده خواهی های خود بر سر واقعیتهای موجود در کشور نبوده و نیستند. آنها می خواهند به هر طریق که شده سهم خود را از این حکومت پنج ساله که احتمال در دور بعد انتخابات به ده سال هم بینجامد، حفظ کنند.

بدون شک آمریکا از وضعیت بحران قدرت در میان سران افغانستان خبر داشت و می دانست که اگر حکومتی را تشکیل دهد که در آن همه ی جناح ها خواهان سهم گیری بیشتر در دولت باشند، این حکومت هیچگاه با ثبات و مستقل نخواهد بود و بهترین زمینه برای تداوم حضور خارجی و برآورده شدن حاجاتشان مهیا می گردد.

به همین دلیل هم سیاستمداران کاخ سفید دولتی بیمار را تحویل جامعه ی بیمار افغانستان دادند تا مقامهای تشنه ی قدرت، همچنان امید مردم را ناامید سازند و به جای رفع مشکلات 13 سال گذشته، هر روز مشکلات جدید ایجاد نمایند.

نتیجه ای که می توان از این بحث گرفت که مشکل عمده حکومت وحدت ملی!!!! تشکیل و اعلام کابینه نیست؛ بلکه مشکل ساختاری است که در زمان توافقات انتخاباتی، جان کری به دو تیم اشرف غنی و عبدالله وعده داد و اکنون اسران این دو تیم خواهان اجرایی شدن آن وعده های دروغین هستند.

همانگونه که بسیاری از آگاهان مسایل سیاسی اذعان دارندحکومت وحدت ملی براساس قانون اساسی افغانستان شکل نگرفته است. یعنی ساختار آن با موازین و معیارهای قانون اساسی کشور همخوانی ندارد زیرا بخشی از تشکیلات حکومت حاصل توافق دو طرف (اشرف غنی و عبدالله) است و بسیاری از وظایف این تشکل در یکدیگر تداخل خواهند داشت.

در نتیجه ممکن است با تشکیل کابینه مشکلات جدیدی گریبانگیر حکومت وحدت ملی شود و اختلافات غیرقابل حل نیز بر سر موضوعات مختلف بین رهبران دو تیم تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی بوجود آید. وجود این مشکلات ساختاری است که برخی آگاهان و تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که حکومت افغانستان با تناقض‌های درونی به سرانجامی نخواهد رسید و به نظر آنها، ممکن است درماه‌های نخست تشکیل کابینه، این حکومت حتی ساقط شود و دور باطلی بار دیگر گریبان افغانستان را بگیرد.

برای برون رفت از وضعیت بحرانی افغانستان، تنهاگزینه‌ موجود عملی شدن مفاد توافقنامه هر دو تیم انتخاباتی و یافتن جایگاه قانونی برای آنها است. فراخواندن لویه جرگه و تغییر قانون اساسی افغانستان از کارهای ویژه‌ای است که تیم‌های اشرف غنی و عبدالله در مورد تشکیل آن به توافق رسیده‌اند و هم در قانون اساسی بر آن تکیه شده است.

در توافقنامه مذکور آمده است که تا دو سال آینده زمینه برگزاری لویه جرگه فراهم شود و قانون اساسی افغانستان تغییر یابد تا حکومت وحدت ملی از ریاستی به پارلمانی تبدیل شود. اگر چنانچه پس از تشکیل کابینه مشکلات حادی بوجود نیاید و امور حکومتداری بصورت عادی ادامه یابد، این روند همچنان در دو سال آینده شکل خواهد گرفت و مکانیسمی برای آن ایجاد خواهد شد اما در غیرانیصورت زیاده خواهی‌ها و افزون طلبی‌ها سبب مجادله دو تیم بر تقسیم قدرت خواهد شد و بدون شک این مجادله زودتر شکل خواهد یافت.

لذا باید به جرات گفت که تمامی این اختلافات به جهت تغییر نظام سیاسی کشور است که از طریق جناح های حاکم بر ارگ ریاست جمهوری کابل صورت می گیرد تا بقای خود را قبل از فروپاشی حفظ کنند. حال اینکه آمریکا چگونه می خواهد این موضوع را به نفع منافع خود ساماندهی کنند موضوعی است که گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آفرين درست فرموديد:"هدف از اختلافات، تغییر نظام سیاسی کشور است" شوربختانه در اين کشور کسانيکه در برج جامعه نشسته ايستاده اند توان و شايستگى دارو و درمان بيمار را ندارن, اگر که براى کشور "بيمار" گفته بتوانيم. به گونه نمونه مى پنداريم که "افغانستان" بيمار شده است. پيش از اين که نسخه نوشته شود , " Anamnese" شرح حال (پزشکی) نام عمر و سن و هويت اش ضرورى است. شکایت اصلی بیمار ,علت ,علایم , تاریخچه پزشکی بیمار وبيمارىهاى پيشينه, عملياتها ى گذشته و دارو و دواهاى گذشته وکنونى نوشته و آزمايشها و تحقيقات عادى و سامانه اى و الکترونى و نورى وصوتى واشعه اى براه انداخته مى شود. پيش از هر گونه اقدامات براى يافتن راه هاى حل همه آزمايشها مورد تجزيه و تحليل قرار مى گيرد. سرانجام يک پديده بسيار مهم در روند جورشدن مريض آگاهى اش پيرامون پذيرش بیمار ى اش است .
١۔نام - مشکل حتى در نام کشور است! با اين نام شرح حال بيمار ناممکن است: يکى از همراهان نام او را "شيرآغا" و ديگرى "گل آغا" مى گويد و ديگرى او را پدر ميروس مى نامد ودر تذکره اش احمد غنى نام دارد. بوبو جانش از آنطرف صدا که بابى جانم را هيچ نشده شکرخوب است بچه عمو اش (اودور) که صنف اول دندانسازى را خوانده و همه فاميل به او داکتر صاحب صدا مى زنند از عدم کلسيوم بيمار گپ مى زند. در حاليکه داکتر شفاخانه Karzinome (سرطان) مغز سر تشخيص نموده است. اين کشور به يک تغير ضرورت ندارد بلکه به تغيرات بنيادين و نه گردابى بلکه بر تغيرات ژرفگونه.
2- تغير اول تغير بنيادى از حالت عمودى به حالت عمودى -افقى ساختار سياسى و فرهنگى و اجتماعى و سوسيالى (بيمه هاى گوناگون ) است.
3- پذيرش بودن ملتها و تقسيم قدرت عمودى به قدرت افقى از طريق دموکراتيک يعنى تقسيم ولايت ها بر اساس ملتها که در ملت زبان اصلىيت دارد و نه اقوام. مثلن کشورسويس: سويس فرانسوى, سويس آلمانى سويس اتاليايى!!!!!! وبر اساس تعداد ولايت ها
4- فقط اشخاصى در قدرت مى آيند چه در حوزه هاى ملتى و چه در متجمع مليتي ولايات که انتخاب شده باشند.
5- رييس جمهور بدون قدرت باشد. شخصيت فرا ملتى با وظايف تشريفاتى.
6- پذيرش ويا قبول کردن اين واقعيت بدون تغير نام و بدون تجزيه منظم و صلح آميز امکان تقسيم قدرت نمى باشد. پيش شرط وحدت شهروندى تغير نام تجزيه است. چون توازن نيروها بوجود مى آيد. نام افغانستان پذيرفتنى براى مليتهاى گوناگون نيست, زيرا پيشوند آن افغان بى اعتمادى را زمينه مى کند
امروز چه کنيم ناله و فرياد وحدت ملى را کى در واقعيت پراکنده گى بى نظمى وعدم بيشبردکارباشد. حتى احکام خوب اسلامى وبستن قرارد ادها و گفتن اتحاد امت اسلامى راه را براى حل موضوع سياسى کمک نکرد. بلى در مساجد همه برادر و برابر اند. مساجد خانه خدا است. اما از خانه خدا که خارج شدى برادر به برادر حساب اش برابر.!!!! يونان 11 ميلون نفرى در يکروز انتخابات برگزارشد و در همان روز نتايج آن و روز دوم کابينه اعلام شد. هند ١٫٣ ميليارد نفرى با بخشهاى زمانى متفاوت نتايج انتخابات يک هفته دوام کرد. با تغيرات سلمانى کارى ساخته نمى شوداين کشور به جراعى ضرورت دارد و يا به حکم سليمانى
به اميد تغير نام و تجزيه آگاهانه ومدبرانه

>>>   از این حکومت غیرقانونی که در تناقض کامل با قانون اساسی ساخته شد و نام انرا گذاشتند "حکومت وحدت ملی" هیچ توقعی به نفع مردم نمیتوان داشت. این حکومت که تا وقت موجودیت پر از اختلافات خواهد بود فقط بازیچه و گدی کوکی در دست امریکا است!!! تغیر نظام سیاسی صلاحیت لویه جرگه است ولی "حکومت وحدت ملی"؟؟!! و جان کری با چنان اطمینانی از تغیر نظام از جانب لویه جرگه ای که دو سال بعد دایر میگردد، سخن میگویند که مایه تعجب است!! من هیچگاه از زبان هیچ کس نشنیده ام که حتی یکبار بگویند که اگر لویه جرگه انرا قبول نکند چطور؟؟ از همین خاطر است که امریکا از همین حالا هفتاد فیصد کابینه را از اتباع کشورهای ناتو تشکیل داد و موجودیت تعداد زیاد اعضای شورای ملی را که متشکل از " دو تابعیته ها" و یا جواسیس شان در حال و اینده خواهد بود تضمین دیگری برای ایجاد نظام سیاسی است که امریکا میخواهد. حقیقت اینست که ناتو و در راس ان امریکا خواهان یک افغانستان تجزیه شده میباشد. اینکه چه وقت، اینرا نیز امریکا فیصله میکند!!!!
م.م.ک

>>>   کاملا درست است تا حال همه چیز طبق سناریوی امریکا و انگلیس پیش می رود. تامین کننده منافع امریکا و انگلیس است نه از مردم کشور.
نیمور بیگ - کابل

>>>   دکتر عبدالله هیچ سلاحیت دراین دولت ندارند این ریس جمهور غنی هست که هرف اول وآخر. میزند کسانی که نظام صدارتی میخواهد این ارمانرا به... خواهد بورد خوشبختانه وزرای که مافیا قدرت معرفی کرده بود ازسوي ولسی جرگه ردشد دیگر شاسی برای مافیا قدرت باقی نمی ماند من به هیسی یک افغان بسیار خوش بین نم افغانستان گام های استوارشانرا بسویی ترقی و دمکراسی وآرامی ورمیدارد
نازک میر جوزجانی از دیارغربت

>>>   طبعا دراین حکومت تحمیلی چالش های فراوان در فرایند جامعه ما وجود دارد. اگر از زمان برگذاری انتخابات دور اول ودور دوم واعلان نتایج ومعرفی کاندید وزیران بررسی شود خارج از مشکلات نبوده است. این یک چیز واضح ومسلم است که یکی از ماده آن اساس توافق نامه حکومت وحدت ملی را همین تغیر نظام سیاسی تشکیل میدهد در قدم نخست باید درمدت دوسال لویه جرگه تشکیل شود تا بر سراصلاحات قانون اساسی یک ژرف عمیق شود باتغیر در قانون زمینه تغیر نظام باید فراهم گردد که از این همه خبر دارند حال یگانه چیز که بسیار مهم است باید این دو رهبر به عنوان رئیس جمهور ورئیس اجرائیه باید پیرو این توافق نامه باشند چون در حضور رهبران جهادی، سیاسی، وبزرگان کشور وخارجی ها امضا نمودن به وعده های خود عمل نمایند.چون ما نظام سیاسی جمهوری را چند سال تجربه کردیم که کدام منفعت برای کشور مانداشت جز خود مختاری، زور گوئی، دوزدی، فساد اداری، رشوه ستانی، خیانت چیزی دیگری درپی نداشت حال باید یکبار نظام پارلمانی را تجربه نمایم که آیا تامین کننده منفعت برای مااست یاخیر. به نظر من منافع حکومت امریکاه با موجودیت هر نظام که قرار باشد تولد شود تامین میشود چون از زمان برگذاری کنفراس بن وبرگذاری انتخابات در دوران حکومت 13 ساله آغای کرزی تابرکذاری انتخابات سال 93 وحتی تاالحال که دست اندازی های امریکاه بی سابقه بوده تاثیرات خود را دارد چون اساس این دولت وحکومت را همی امریکاه ئی ها گذاشتن ویک حکومت را بالای ما تحمیل کردن که هیچ سازگار با جامعه سنتی واسلامی ما ندارد ما باید همه چیز خود را از قرآن بگریم چراکه همه چیز را برای ما واضح وروشن ساخته نباید دنبال دولت برویم که کدام منافع برای ما ندارد وهمچنان ما باید دنبال دموکراسی غربی نرویم چون دموکراسی غرب صرف برای چند نفر محدود است که به قدرت میرسد چون زمانیکه این افراد به آرزوی خود رسید همه کس فراموش میشود صرف کسانیکه نزدیک بااین اشخاص است در پهلوئی شان به قدرت میرسد که مثال خوب آن را درحکومت گذشته وحال داریم ثرمایه دار در اوج سرمایه رسید وفقیر در عمق فقر رفت چون تچ با دین ما که اصل ماست ندارد وما باید دنبال یک حکومت مردم سالاری دینی برویم که دربر گیرنده همه امت مسلمه است نه تنها چند فرد که به قدرت دست می یابند بالحترام
سیغانی

>>>   تازمانی که نام افغانستان تغییر نخورد و تغییر نظام سیاسی چگونه صورت میگیرد .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است