ایجاد تپه های سبز در کاهش آلودگی هوا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۳/۱۱/۸ کد خبر: 88229 منبع: پرینت

در اکثر کشورهای جهان برای داشتن تراکم جمعیت بالاتر در شهر و کارایی بالاتر و بهبود بهداشت را در شهر دنبال می کنند و به ساخت پروژه هایی تپه سبز یا بام سبز، دیوار ساختمان هایی سبز و برج های گیاهی سبز می پردازند.

هدف نهایی این پروژه های بزرگ اکوزیست محیطی کار، تصفیه گرد و غبار و محو کردن پسماندهای کربنی، تولید انرژی از طریق منابع تجدید پذیر و پیوند شهر و محیط زیست به یکدیگر می باشد. با طرح ایجاد پروژه های بزرگ اکو زیست محیطی که شامل انواع کاشت درختان و بوته های زینتی در کوه ها و تپه های شهر کابل می شود، می توان با ایجاد تپه های سبز می توان از گرد و غبار و انتشار دود موترهای خودرو و پاکسازی محیط زیست اطراف شهر جلوگیری نمود.

ایجاد محیط های سالم شهری پایدار از طریق همین پروژه های بزرگ اکو زیست محیطی بادوام و ایجاد قابلیت های برجسته سکونتی برای ساکنان شهر کابل می باشد. در شمال و شرق و جنوب شرق کابل تپه هایی با طول عرض مناسب برای منظره با شکوه اکوزست محیطی وجود دارد، بنام: تپه بی بی مهرو، تپه مرنجان، تپه خاک بلخ، تپه خزانه و تپه کلوله پشته که تپه مرنجان از نظر ساحه و وسعت از همه بزرگتر است.

تپه بی بی مهرو یکی از تپه های مشهور شهر کابل است که در قسمت شمال مرکز کابل موقعیت دارد. موقعیت جغرافیایی تپه بی بی مهرو با این طول عرض و مناطق مختلف، آفتاب را به طور یکسان دریافت می کند و این یکی از عوامل اصلی پدید آمدن آب و هواهای یکسان آن در دور و اطراف عرض جغرافیایی آن است.

کوه آسمایی برج آخذه تلویزون ملی است که دربین مردم عام کابل به نام کوه تلویزیون عوض گردیده است، مناطق این کوه را می توان به تپه سبز و تفرجگاه تبدیل کرد.

آری برنامه انواع نهال کاری نظر به شرایط اقلیم کابل با مشارکت مردم در تمام تپه های کابل از طرف اداره های مسوول باعث افزایش یک یک پوشش سبز در تپه های کابل و بهره گیری شهروندان کابل از مزایای آن خواهد شد. پوشش سبز که از زیر ساخت های اکوسیستم در یک مکان به حساب می آید یک روش منحصر به فرد جهت کاهش آلودگی گرد و خاک، آلودگی صوتی، آلودگی صنعت، دود کارخانه ها و سوخت موتورها است تا آسمان خاکستری کابل را به آسمان آبی مه دار صاف تبدیل کرد.

درختان و بوته ها به طور طبیعی با جذب منو اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد، موجب تمیز شدن هوا می شوند. پوشش سبز همچنین ذرات موجود در هوا را جذب کرده و با کاهش حرارت موجب بهبود سطح بهداشتی عمومی در محیط می گردد. وجود پوشش سبز در دامنه ها، تپه ها در اراضی هموار می توانند به صورت غیر مستقیم بر کاهش میزان، بیماری های شیریان های کورونری، سکته مغزی، فشار خون، افسردگی و همچنین اشکال مختلف سرطان موثر باشد.

در شهر تهران ایران در سال های اخیر تمام تپه های خاکی مجاور راه های بزرگ موتر رو را به فضای سبز تبدیل نموده اند. در طرح جامعی تبدیل به فضاهای پارک با پوشش گیاهی گسترده شده اند. این طرح نه تنها باعث زیبایی و منظره وشکوی شده است بلکه تاثیر بسزایی هم در کیفیت هوای تهران شده است.

ایجاد پروژه بام دیوار سبز در کشور جاپان طرح ریزی شده است که درجه حرارت و هوای محیط را تنظیم می کند و بام دیوار سبز از جمله طرح هایی است که در شهرهای داشتن تراکم جمعیت امروز برای بیرون رفت از آلودگی هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

بر ج گیاهی ـ شیشه ای برفراز آسمان فرانسه است در یکی از طبقات خودعلاوه بر کلکین های شیشه ای، انواع ورقه های توری مشبکی را جای داده است که می توان در عبور روشنایی ونور بسیار موثر عمل کند. در این طبقات مشبکی انواع گیهان و درختان کوچک طبیعی به کار گرفته شده که می توان در کوتا ه ترین زمان ممکن بیشترین حجم انرژی های طبیعی همچون انرژی خورشید، باد و آب را در خود جذب کنند. این برج یکی از پروژه های بزرگ اکوزیست محیطی در فرانسه محسوب می شود که می تواند بیشترین عملکرد مثبت را جهت جلوگیری از انشار گازهای گلخانه ای و پاکسازی محیط زیست اطراف خود داشته باشد.

شهر مالمو سویدن مملو از ازدحام و تراکم جمعیت است بخاطر جذب دود موترهای خودرو شهردار و اداره های محیط زیست شهر طرح پرورش سبز را روی دست گرفتن در ساختمان، آپارتمان ها و دیوارهای سبز را ایجاد نموده اند. پروش گیاهان سبز برای جذب دی اکسید کربن اندازه گیری کاهش سرب، آلودگی صدای صوتی، گرما تابستان و تولید اکسیژن بسیار موثر است.

این سیستم پوشش گیاهی سبز در سقف و دیوار و بالکن ها فناوری جدید در بعضی کشورهای جهان است.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ایجاد محیط های سالم شهری پایدار از طریق همین پروژه های بزرگ اکو زیست محیطی بادوام و ایجاد قابلیت های برجسته سکونتی برای ساکنان شهر کابل می باشد. در شمال و شرق و جنوب شرق کابل تپه هایی با طول عرض مناسب برای منظره با شکوه اکوزست محیطی وجود دارد، بنام: تپه بی بی مهرو، تپه مرنجان، تپه خاک بلخ، تپه خزانه و تپه کلوله پشته که تپه مرنجان از نظر ساحه و وسعت از همه بزرگتر است.
عصمتیان

>>>   از حقیقت آدم نگذرد اگر دولت و حدت ملی افغانستان کادر شایسته کار دارد از داکتر یارمحمد کرد ه دیگر گزینه برای کرسی ادره ملی حفاظت محیط زیست ما نیست. از روی طرح پروژ ه سازی تپه های سبز آن معلوم است که یک کادربرجست وزبردیست در حفاظت محیط زیست است.
از کابل نجیب الله

>>>   طرح ایجاد پروژه های بزرگ اکو زیست محیطی یک طرح علمی است. کاشکی همرای عکس ها به نشر می رسید بهتر بود . دایم مقلات علمی شما محترم سودمند و با ارزش است.
تشکر داکتر صاحب

>>>   دکتر خیلی عالی! این طرح پروژه های بزرگ اکوزیست محیطی در اکثریت کشور جهان که دارای تردد موتر ها زیاد است و هم جمیعت آنها روی به افزایش است نتیجه خوب برای کایش آلودگی داده است .
نظیر

>>>   ما نمی دانیم که ریاستعمومی محیط زیست که تشکیل ان کمتر از یک وزارت نیست در طول چندین سال چه دستاورد داشته است هر کدام معاش ومصارف بلند بالا را میگیرند وچوکی ها را بند انداخته اند اما وقتیکه از اوشان نتیجه کار را جویا شوید جان خلاصی میگویند که ما پالیسیسی ساز هستیم مثلاً وزارت زنان ووزارت اقتصاد وریاست عمومی محیط زیست وامثالهم وقتیکه کار عملی ونتیجه بخش وجود نداشته باشید پالیسی بدون تحقق نتیجه هیچ مفهوم ندارد .

>>>   انسانهای باخرد در حکومت داری باید اشتباه نکنند و هم از حق نگذرند. اگر شیاسته سالاری و تجربه کاری است بهترین گزینه برای رسیاست اداره ملی حفاظت محیط زیست از داکتر یارمحمد دیگر کسی نیست. از طرح پروژه سازی آن معلوم می شود که او دانش و تجربه کاری در عرصه های بهبود محیط زیست دارد.
عمر گل

>>>   با حمایت از پیشناد عمر گل .در بسار شهر کلان کشور های جهان که افزایش جمعت و تردد موتر خودروی دارند و برای تصفیه گرد و غبار و محو کردن پسماندهای کربنی، از این نوع پروژه های بزرگ اکوزیست محیطی کار گرفته اند و نتجیه دلخا برای بهبود محیط زیست شان داده است. حکومت و حدت ملی نسبت قول و قرا ر ی که به مردم افغانستان داده اند که از شایسته سالاری در تعین کرسی و کار به اهل باید از قشر تحصیل کرد ه و طراح خود استفاده عظیم در بهبود محیط زیست کند. من هم حمایت از پیشناد عمر گل می کنم
ذکی

>>>   عمر گل جان راست گفتی محترم داکتر یارمحمد صدها مقاله سئودمند در مورد حفاظت محیط زیست نوشته است و بشر رسانیده!

>>>   ریاست عمومی حفاظت محیط زیست که تشکیل ان کمتر از یک وزارت نیست در طول چندین سال از بی دانشی و بی مسلکی در امور محیط زیست ریس و معاونین آن هیچ دستاورد ند اشته اند هر کدام معاش ومصارف بلند بالا را میگیرند و چوکی ها را هم بند انداخته اند اما وقتیکه از ایشان نتیجه کار را جویا شوید جانان خلاصی میگویند که ما پالیسیسی ساز هستیم. و با قاشق طلای نان خورده ام ! مرد م افغانستان در طی 12 سال کدام پالیسسی سازی از شما محتر مان در مورد بهبود محیط زیست ندیده اند. آغایون بی مسلک کرسی را به اهل کار آن تسلیم نماید.

>>>   شایسته سالاری حرف های و عده های ریس جمهور غنی کجاشد ؟ ریس جمهور غنی سه ماه و قت داشت برای تعین کابینه شایسته سلار می توانست از مطالعه نشر مقالات دانشمندان کشور ما در رسانه ها ، شبکه های افغانی افراد شایسته با تجربه زبردست را در یافت و برای کرسی های مهم ادارات معین می کرد.

>>>   "مصطفی ظاهر" نواده شاه مخلوع از دودمان سلطنتی گذشته و بدون کدام کار عملی با معاشات بسیار گزاف چند ده هزار دالری با صرف ملیون ها دالر عملاً درین زمینه و برای جلو گیری از وقوع فاجعۀ بزرگ انسانی و محیط زیستی شهر کابل دیگر شهر کلان افغانستان کاری نکرده و هیچ دستآوردی در طی 12 سال کاری خود با معاونین غیر مسلکی ندارند. درحالیکه حق دست رسی به محیط زیست سالم یک حق طبیعی افراد یک جامعه است. اثرات مخرب روند جاری تخریب محیط زیست در شهر ها و اکناف کشور میتواند علاوه بر نسل حاضر نسل های آینده را نیز جداً متأثر سازد. نظر به قول قرار ی که رهبری دولت وحدت ملی در شایسته سالاری وکار به اهل سپردند باید هر چپه در برکناری مسولین محیط زیست عمل کنند.

>>>   جای مصطفی ظاهر" نواده شاه که با قاشق طلای نا ن خورده است و زرات خارجه است نه اداره ملی محیط زیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است