سومين اثر دكتر سيد حسن اخلاق در ایران
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۸۸/۱۲/۲۸ کد خبر: 8755 منبع: پرینت

پشت جلد كتاب، چنين آمده است:
فلسفه را می¬توان به دو گونه خواند: چنان کنجکاوی ظریفانه ویژة خلوتِ برجِ عاج ¬نشینان که گَردِ تاریخ و تمدن، آن را آلوده نمی¬سازد و چنان کاوشی بنیادین برای دریافتنِ مبنا و معنای تمدن، تاریخ و فرهنگ انسانی. کتاب حاضر ابداعی در خوانش دوم از فلسفة مشّاء اسلامی و خوانشی فیلسوفانه از مدرنیّت غربی است. بدین منظور هم از فلسفة روشن¬اندیشی – که بنیان مدرنیّت را گذاشته است- سود می¬برد و هم نشان می¬دهد که این فلسفه، خود مبتنی بر فلسفة مشّاء اسلامی است. از این رهگذر نه تنها ابهت و اهمیت مشّائیون مسلمان عیان می¬گردد که رازِ دامن¬گستردگیِ تمدن نوین غربی نیز بیان می¬شود؛ ابتنای بر فطرتِ عقل بشری. این رویکرد، بنیانی برای گفتگوی میان تمدن¬ها می¬سازد و نیز می¬نمایاند که بدون پذیرشِ امکانِ گفتگو، دعوتِ اسلام به "استماع قول و اتّباع احسن"، تحقّق نیافته ، سوگند به "قلم" و ماندگاری به اعجازِ "کتاب" بی¬توجیه می¬گردند. پژوهش حاضر با گذر از دو جریانِ حاکمِ "پیروان حکمت اسلامی" و "مخالفان فلسفة اسلامی"، که به طور یکسان به وانهادنِ ما در ذیلِ تاریخ غربی منجر می¬گردند، با تحقیق پیرامونِ دو سنّت فلسفی سترگ، برای گشودنِ افقهای "روشن-اندیشی" در فلسفه و فرهنگ اسلامی گام بر می¬دارد.

سید حسن اخلاق، پژوهشگری از خطة افغانستان می¬باشد که با تحصیل در ایران، تحصیلات حوزوی و دانشگاهی خود را تکمیل نموده و موفق به دریافت مدرک دکترای تخصصی در فلسفة غرب شده است. وی هم اکنون مشغول فعالیت علمی در دانشگاه¬های ایران و افغانستان است. دو اثر پیشتر منتشر شدة وی، یعنی از مولانا تا نیچه و گفتمان فلسفی اسلام و غرب، حکایت از جستجوی او برای یافتنِ افقهای همسخنی و مفاهمه میان جهان اسلام و غرب دارد. مقالات و سخنرانیهای نویسنده در کنفرانس¬های بین المللی (سئول، واشنگتن، تهران و قم) و مجلات تخصصی، شاهدی دیگر بر این تکاپوست. دکتر اخلاق بی¬هراس از پیمودنِ راه¬های نرفته، همواره از سنّتِ کهن برای گشایش افقهای نوین بهره می¬برد و تلاش، فهم و جسارتِ وي نشان دهندة آنست که می¬خواهند متفکرِ زمانِ خودشان باشند.

سه نكته:
1. اين نخستين اثر يك نويسندة افغان است كه توسط انتشارات معتبر اميركبير منتشر مي¬گردد؛
2. اين اثر برگرفته از تز دكتراي تخصصي آقاي دكتر اخلاق مي¬باشد كه استاد راهنما نيز بر آن مقدمه نگاريده است؛
3. اثر با مقدمة دكتر سيد يحي يثربي (بزرگترين فيلسوفِ مشائي مسلمان و منتقدِ نامدارِ حكمت صدرايي) چاپ گرديده است. وي در اين مقدمه مي¬نويسد:
"در ميان دانشجوياني كه با من در جلسات سخنراني و يا به عنوان شاگرد ارتباط برقرار كرده¬اند، چند نفر از مردم شريف افغانستان واقعا از نظر انديشه و دقت برايم جالب بوده¬اند. از جملة آنان يكي جناب آقاي دكتر سيد حسن اخلاق است.... انتخاب اين موضوع براي نگارش توسط نويسنده خود دليلي بر اين نكته است كه ايشان مي¬خواهند متفكر زمان خودشان باشند... من مطمئنم كه خواندنِ اين كتاب بيش از پيش ابهت امثال ابن سينا، ابن رشد و متفكران ديگر ما را نشان خواهد داد... اميدوارم اين نوشته در آيندة جامعة اسلامي و مخصوصا جامعة اسلامي افغانستان و ايران يك نوشتة اثرگذار و سودمند باشد"(مقدمة كتاب، ص10 و 11).


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وجود چنین اشخاص افتخار بزرگ است برای مردم افغانستان

>>>   جون من کوتاه بیاه

>>>   من با تمام وجود چاپ و نشر این اثر را برای ایشان و علاقمندان فرهنگ و اندیشه تبریک می گویم و برای ایشان و همه فرهنگیان رهیده از تعلقات و تعصبات ارزوی توفیق روز افزون دارم.
سید محمد فطرت.

>>>   دكتر اخلاق يكي از بهترين نويسندگان كشور ماست كه بدون ورود به جنجالهاي سياسي با قلمي شيوا دربارة مسائل فكري مينويسد. او نه غرب زده است و به غرب ستيز، بلكه هميشه ميكوشد تا زمينة شناخت متقابل اسلام و غرب را مهيا سازد. من اين كتاب را حتما تهيه مي كنم و آنرا خواهم خواند

>>>   به نظر من يكي از راهاي تشويق نويسندگان وطندار آنست كه هر كس چند نسخه از كتاب را بخرد، يكي براي خود و بقيه براي دوستان و فاميل. اين كار چند فايده دارد:
1. تشويق نويسنده و كتاب نويسي
2. تشويق ناشر از چاپ كتاب غير ايراني؛ اين كار نشان مي دهد كه افغنان به فكر آثار نويسندگان خود هستند
3. هديه كتاب موجب گسترش فرهنگ كتاب خواني مي گردد
4...
موفق باشيد
مجيب الرحمان. هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است