همایش مزاری و آشتی ملی در لندن
معاون رئیس جمهور توسط ویدیو کنفرانس، سخنان مبسوطی در زمینه شخصیت استاد مزاری و آشتی ملی ایراد نمود 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۶    ۱۳۸۸/۱۲/۲۴ کد خبر: 8644 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)،بتاریخ 7 مارچ 2010 مرکز مطالعات افغانستان در لندن گردهمایی بزرگی را بمناسبت پانزدهمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری رهبر شهید حزب وحت اسلامی افغانستان و نیز بررسی تحولات روز افغانستان در سالن کنفرانس هوتل "Holiday Inn Hotel" واقع در غرب شهر لندن دایر نمود.

قابل یاد آوریست که در این همایش جمعیتی بالغ بر ششصد نفر اشتراک نموده بود ند که در میان مهمانان خارجی همایش می توان از آدام هولووی (Adam Holloway) عضو مجلس عوام بریتانیا و عضو گروه سیاست گزاری این مجلس درمورد افغانستان, آقای آصف درانی معاون سفیر پاکستان در بریتانیا و آقای عزت الله همتی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نام برد.

این همایش که با حضور کم سابقه و گسترده اقشار مختلف مردم روبرو گشته بود راس ساعت 2 بعد از ظهر بوقت لندن با تلاوت قران عظیم الشان توسط قاری نامدار آقای صالحی و گردانندگی جناب آقای عبدالخالق شکیب نویسنده و فعال فرهنگی آغاز یافت و شمیم دل انگیز کلام وحی فضای سالن کنفرانس را معطرنمود.

سپس آقای نجیب الله مهاجر به طور فشرده هدف از برگزاری این گردهمایی با شکوه را قدر دانی از حماسه های به یاد ماندنی استاد مزاری برای تحقق صلح؛ برادری و تامین حقوق عادلانه و برابر برای تمام مردم افغانستان دانست ومساله آشتی ملی را در شرایط فعلی کشور با حفظ دستاوردهای هشت سال گذشته و قبول قانون اساسی از سوی نیروهای معارض ضروری دانست.

پس از معرفی همایش توسط آقای مهاجر ، ارتباط مستقیم جلسه با کابل بر قرار و جلالتماب استاد محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان توسط ویدیو کنفرانس به طور زنده با اشتراک کنندگان همایش "مزاری و آشتی ملی " ملحق و سخنانی مبسوطی در زمینه شخصیت رهبر شهید و نیز آشتی ملی ایراد نمود. ایشان با قدردانی از برگزرای چنین همایش باشکوه از استاد مزاری به عنوان یکی از رهبران بزرگ ملی و یک شخصیت پیشتاز در راه تحقق صلح ، برادری و برابری در افغانستان یاد نمود.

معاون رئیس جمهور با مهم خواندن شرایط فعلی کشور از عموم مردم خواست تا با اتحاد و همدلی به پیشواز تحولات جدید کشور بروند. ایشان در مورد آشتی ملی جنین اظهار داشتند : ما مذاکره و تفاهم را یکی از بهترین راه حلها می دانیم و تلاش خواهیم نمود تا حرکت آغاز یافته به سر انجام مطلوب برسد اما رسیدن به سر انجام مطلوب فقط در سایه حفظ دستاوردهای هشت شال گذشته اماکن پذیر است و به هیچ عنوان نباید ارزشهای جدید فدای این مصالحه و آشتی شود.

سخنران بعدی همایش آقای دکتر سید اکبر زیوری نویسنده و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان بود که با ارزیابی جامعه شناسانه از تحولات سه دهه گذشته افغانستان نقش استاد مزاری شهید را نقشی بر جسته و تاثیر گذار ارزیابی نمود و ایشانرا یکی از مهمترین ارکان تحولات سه دهه اخیر افغانستان دانست.

آقای زیوری با خاطر نشان کردن اینکه ایشان چهره ملی و فرا قومی بود افزودند که هیچ کس نباید چهر های بزرگ و ملی چون شهید مزاری را به قوم خاص و یا مذهب خاص و یا سمت خاص محدود و منحصر نماید.

آقای جعفر عطایی نویسنده و پژوهشگر مسایل سیاسی افغانستان در بریتانیا, سخنران بعدی همایش بود که با سخنان تحلیلی خود سیر تحولات تاریخی افغانستان را بر شمرده و نقش استاد مزاری را نقشی بی بدیل ارزیابی نمودند. ایشان با تکیه به حفظ دستاوردهای گذشته و انتقاد از کم کاری و سوئ مدیریت دولتی مذاکره و آشتی ملی را یک ضرورت دانستند.

آقای عزت الله همتی معاون سفیر و مستشار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با بیان خاطره ای از دوران خدمتش در افغانستان از استادمزاری به عنوان یک شخصیت با نبوغ و درد آشنا یاد کرد و یکی از مشکلات افغانستان را نبود چهره های چون شهید مزرای دانست. ایشان یاد آوری کرد که جمهوری اسلامی همیشه دوست مردم افغانستان بوده و بعد از این نیز در موضع دفاع از خواستهای مردم آن کشور خواهد بود.

آقای بشارت خبرنگار تلویزیون آزادی و یکی از شخصیتهای فعال افغانستان در لندن سخنران دیگر این همایش بود که با برشمردن زوایای مختلف شخصیت مزاری شهید ایشان را یک چهره بی بدیل جهادی , معتقد و ملی توصیف نمودند.

سخنران بعدی "همایش مزاری و آشتی ملی" آقای مجیب الرحمن رحیمی؛ محقق و نویسنده در دانشگاه اسکس بریتانیا بود که با صحبتهای مفصل و عالمانه خود تحولات سالهای اخیر افغانستان را ارزیابی اکادیمیک نموده و نقش استاد مزاری را در شکل دهی تفکر عدالتخواهی مهم و ماندگار دانست. ایشان در رابطه با طرح آشتی ملی رویکرد جامعه جهانی و دولت افغانستان را ناقص و اشتباه خواند.

جناب نصر الله پیک خبرنگار و فیلمبردار معروف سالهای جهاد و مقاومت با باز گویی سخنان تاریخی استاد مزاری برای حاضرین همایش ,با روزهای گذشته تجدید خاطره نمود.

جنرال سید ظاهرشاه اکبری سفیر اسبق افغانستان در قزاقستان با ایراد بیانیه جاندار و پر محتوایش حاضرین جلسه را تحت تاثیر قرار داده و از مبارزات شهید مزاری به عنوان یک فصل زرین در تاریخ یاد نموده و از حمایتهای بی دریغ مزاری از روشنفکران افغانستان به نیکی یاد آوری نمود.

خانم لیلا اصغر سکرتر جنرال "هزاره انتر نشنل فورم Hazara International Forumبا ایراد بیانیه به زبان انگلیسی سخنران دیگر همایش بود که با بر شمردن اهداف مبارزاتی شهید مزاری نهضت مزاری را نهضت عدم تشتشت و مبارزه در راه حقوق برابر برای تمام مردم افغانستان دانست.

آقای حفیظ الله خرم نویسنده و فارغ التحصیل علوم سیاسی دیگر سخنران همایش مزاری و آشتی ملی بود که با محور قرار دادن این مساله که استاد مزاری به مردم ما اعتماد به نفس داد , تلاش رهبر شهید را در خود باوری جامعه ما ستود.

در ختم مجلس زندگینامه استاد مزاری توسط خانم حمیرا رضایی قرائت شد و همایش مزاری و آشتی ملی با بیانیه و دعای جناب آقای نوید محسنی نویسنده و پژوهشگر سرشناس افغانستان در لندن خاتمه یافته و صرف غذای شب آخرین بخش برنامه بود.

7 مارچ 2010 لندن- بریتانیا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همایش برای شهدای انتهاری افغانستان بگیرند

>>>   اقای خلیلی دست خویشرا به سر فامیلهای شهدا که نان خوردن را ندارند بکشد .نه اینکه ازینجا به خا ظر جنگسالارا ن کنفرانس ویدوی به لندن انجام دهند . مردم از رهبر های زنده و مرذه بیزار است
علی از مزار

>>>   مزاری شخصیتیست که تاریخ افغانستان نظیرش را ندیده است .
حق گو

>>>   واقعا آقاي خليلي مصدر خدمت به مردم باميان شده است كه فعلا باميان داراي جهار كيلو سرك قير ميباشد و در ايام زمستان تمام راه هاي اكمالاتي آن مسدود بوده اين همه از بركت وفيوضات نيك جناب خليلي و محقق صاحبان است و تاريخ قضاوت خود را حتما دارد واين است دنبال كردن راه شهيد مزاري و همرزمانش ؟؟؟؟؟؟
علي مرتضي
تهران

>>>   خوانندگان گرانقدر سلام ! نشر اخبار تدویر دو جلسه جداگانه در یک مناسبت در شهر لندن جهت بزگداشت از 15 سال روز شهادت استاد مزاری شهید ، برای دوستداران مزاری شهید سخت نا خوش آیند و تکاندهنده بود . زیرا تا همین اکنون دلیل انجام این تصمیم کودکانه برای ما و هیچ کس دیگر تفهیم شده نتواست . به خدا نتنها من بلکه صد ها هزاره ، ترکمن و اوزبیک دیگر نیز از این کار خجالت کشیدند . سوال ما از آقای جلالتماب نجیب الله خان مهاجر و دیگر افراد و اشخاصی که این سناریوی شرم آور را ترتیب داده و سال ها با نعره های ، قوم مظلوم ، قوم محروم ، قوم محکوم هزاره گلو پاره نموده شعار ها سر میدادند ولی زمانیکه خود به اریکه قدرت تکیه زدند ویا وعده چوکی و مقام بار دیگر برای شان داده شده ، همه شعار های گذشته را پوچ ، دروغین و بی مفهوم جلوه گر نموده و حتی با خون بهای رهبر خویش نیز تجارت سیاسی نمودند . تدویر این محفل تدویر کدام مراسم عروسی و ختنه سوری نبود بلکه یاد وبودی بود از شهادت یک رهبر و نفرینی بود به یک عمل جنایت کارانه ، که در برهه از زمان در کشور ما به وقوع پیوست . ما در حالیکه به عاملین این سبوتاژ شرم آور نفرین می فرستیم از بارگاه رب العزت سیاه روزی دارین را نیز برایشان آرزو میبریم .
حسین قلی بد قسمت از لندن

>>>   دوستان وهموطن من باچشم سرم ديده ام وقتي يگ پاكستاني ويا ايراني و بنگلاديشي ويا هندي وغيره از كشور شان مهاجر ميشود حد اكثر انها وبطور عموم بدبخت وفقير وبيچاره ميشوند.
اماّ ما مردوم افغانستان چون يگ مردوم سخت كوش ولايق وبا ستعداد هستيم وقتي مهاجر ميشويم بطور عموم زنده گي مان رونق پيداكرده وهمه چيز را از تحصيل گرفته تا اقتصاد وهنر وغيره را كاملاً تغير داده و خيلي خوب رشت ميكنيم.
پس معلوم ميشود اگر افغانستان ما آرام وامنيت باشد (كه اين واقعاً بدست حكومت ومردوم ماست) ما وشما آنرا به بهترين كشور دنيا تبديل ميكنيم.
بيرار تان از شهر لندن كوهنه

>>>   مخالفت با دولت و تحویل سلاح به طالبان جزء برادری و کوشش برای صلح حساب می شود ؟
کسی که تسلیم طالبان شد شهید نشد بلکه در راه جاهلیت مرد چنین فردی نمی تواند رهبر ما باشد
رهبر ما پیامبر است و اهلبیت پیامبر
کاظمی محمد محسن

>>>   نمیرد انکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده ء عالم دوام ما . خدا یا نرسد انروزیکه یاد ان بزرگوار از دل های ما برود. او جاودانه است برای همیشه تا قیام قیامت. مزاری شهید وحدت ملیست .مزاری فریاد برابری و برادریست. مزاری اسوه مردانگی و مقاومت است. مزاری صادق بود و خیلی صداقت کار. نه قصر ساخت و نه تجارت. در بند مال دنیا نبود و صدای رسایش جز از عدالت خواهی و برادری و برابری چیز دیگری نبود.
همایون جمال از اینگلیس

>>>   سلام
مزاری بودن و مزاری شدن ناممکن است و شهيد مزاری کسی بود که جز عدالت اجتماعی و احترام متقابل بين اقوام چيزی ديگری نميخواست . شاد باد روانش ! مرگ بر بد خواهانش !
عسکر شهيد شفيع قوماندان غند دو حزب و حدت اسلامی افغانستان

>>>   آقا جان اگر یکی از طرف داران حق نیستی برو زهر تو جای دیگر خالی کن. اگر به جای سالگرد استاد مزاری از یکی دیگری می بود آن زمان خوب می گفتی آخ بود نبود (او) بودبعدش هم اسمش را می گذاشتی شیر و رهبر محبوب.
سلام بر مردی عدالت خواه شهید استاد مزاری.
مهاجر از آسترلیا

>>>   من بعضی دوستان را نمیفهمم !
تا به کی شمایان میخواهید که مردم زجر دیده ما برای همیشه
اینطور در غربت زنده گی و در جنگ خواب بروند ؟شما دوستان که در خارج از زنده گی خود لذت ...میبرید ایا بچشمان زنده گی اگر ان را میتوان زنده گی نامید اطفال افغان دیده اید یا خیر؟
تا به کی به اینده مادران پدران خواهران برادران و اطفال خود بیتفاوت هستید؟یگانه راه راهی مذاکره ملی است و بس.
حیدری افغان

>>>   سلام دوستان . مزاری جز عدالت و برادری بین اقوام افغانستا ن چیزی دیگری را نمیخواست . اما داعیه داران مزاری خوب هم به ریاست و کیاست دو روزه دنیا رسید . ایا امروز عدالت هست و اگر هست . تا 3 ماه دیگر راه موصالاتی و اکمالاتی به روی مردم دایکندی بند است و باز سازی که نیست هیج . کجاست عدالت و برادری.
ناصر

>>>   سلام برمزاری شهید!
درود برروان پاکش
من گرچندازقوم پشتون هستم اماخجالت میکشم که ازمردانگی وشجاعت آن مرد بزرگ چشم پوشی کنم.
واحساس گناه دارم ازین که اوشان به دست ک.... افرادقوم ماشهیدشدندمن این رایک ضایعه بزرگ والمناک میدانم.
آنچه من ازاوشان دیدم وشنیدم جزمردانگی ووطندوستی چیزی دیگرنیست!
جنت رضوان جایشان بادکه هست.
دیگروقت تفرقه جاهلانه گذشته وطنداران بیاییدباهم همه راقبول کنیم تاازبدبختی های روزگارخلاص شویم.
اکاحدرانی
جلال آباد

>>>   سلام به تمام دوست داران استاد شهید عبدالعلی مزاری :
مزاری کسی‌ بود جز عدالت خواهی‌ به تمام اقوام فکر دیگری نه داشت شاد با د روح روان پاک اش مرگ بر بد خواهان اش
بشر دوست از ناروی

>>>   كاظمي محمد محسن خوب ميتوانم احساس كنم كجايي وچكاره اي
ولي مزاري يگ واقعيت است او همچون خورشيديست كه با انگشت نمي شود اورا پنهان كرد اوهميشه درقلب ما ومردوم كشور ماست وبراي هميشه خاهيم ماند او يگ حقيقتي انكار ناپزير يست كه همچو شمع براي ما سوخت وبراي هميشه روشن ماند و او چگونه زيستن وچگونه مردن را به ما نشان داد .
درود به تمام كسانيكه در گوشه ونقات دنيا از او تجليل كرد.
اسدالله خليلي از انگلستان 

>>>   طالبان خار چشم اهل بدعت میباشند

>>>   حيدري افغان نظريات بيهوده وبيفايده لطفاً بار ديگر در اين سايت محبوب درج نكنيد

>>>   من از همه برادران خواهشم این است که از توهین
به شخصیت های بزرگ خود داری کند
برادران ما وشمای که از همه چیز جهان اگاهیم وباسوادیم علیه همدیگر موضوع بیگریم پس از انهای که از هیچ خبر نداره چه گلایه داشته باشیم
وقتش رسیده که ماوشما دست به دست هم دهیم میهن خویش را کنیم اباد
محمدی سوئد

>>>   سلام.
خداوند ببخشد بابه مزاری را مظلومانه شهیدش کردند مزدوران دون صفت نامردان تاریخ.استاد مزاری یک اشتهبا داشت ان اینکه از حق مشروعش زیاد طلب داشت و نیز میگفت باید حق را بزور باید گرفت. همین باعث بروز جنگهای تباه کن ومردم ها خاطرات بدی از زمان دارند که همه این روز را از یاد نمیبرند
سلام از هالند

>>>   من نظرات را مطالعه نكردم ولى رهبران خيلى بهتر از مزارى را ملت نخواسته بيزار اند كه هنوز زنده حيات است به عوض اين كنفرانس ها يك كارى ها مفيد بايد انجام شود
كه بدرد ملت داوا باشد حرف هاى بهوده مزارى مزارى سودى نداشته جايى را نميكرد باز كسى هم نبود برادران هزار ما بايد بدانند كه از اين رهبران كارى ساخته نيست و در وقتش هم نبوده

>>>   کاظمی محمد محسين ! حتی نام ات هم اگر دروغ باشد باز هم ميشناسم ات که کی هستی و از کجا استي وآب دهن کی را خورده ای که چنين نظر داده ای . مزاری شهيد ، به قران پاک اعتبار کرده بود و برای مذاکره رفته بود بی خبر ازينکه آنانيکه به قران قسم ميخورند ازپشت خنجر ميزنند .
عسکر شهيد شفيع ( هيچ وقت فراموش نخواهم کرد که قاتل شفيع کريم خليلی جاسوس آی اس آی است )

>>>   سلام برهمگی !
سردارشهیداستادمزاری مثال برادری و برابری بود وهست کسی دیگرچون مزاری نخواهدآمد.
کریمی

>>>   سلام از هالند تو نيز نظر دادي بهتر است سرت را پاين انداخته ودر كارخانه....كارت را خوب انجام دهي وگرنه اخراجت ميكنه و بهترين سايت كشور مان را زهر آلود نكني.
زنده باد دوستداران مزاري وشاد باد روح بزرگ وجوانمردانه مزاري
وطول عمر باد براي استاد محقق واستاد خليلي جانشينان مزاري.
ظاهر از هالند

>>>   سلام دوستان
درود به روان پاک شهدای صدراسلام تا اکنون بخصوص شهید مزاری ودیگر شهدای افغانستان . هرملت با الگو از از گذشته آینده خود وملت خود رامی سازد ماملت افغانستان نیز به تاسی از ابر مردان دوران الگو گرفته و به سوی یک آینده درخشان حرکت نمایم .
آزاد اندیش

>>>   ما برای مزاری ماتم و زاری نمی کنیم
ما برای از بین رفتن کسی که می گفت عدالت می خواهیم زاری می کنیم
ما برای کسی که می گفت همه اقوام برادر ماست لیکن اگر برادر هم حق ما را ندهند ما در برابرش می استیم.
هزاره، ازبیک ها، ده ها قوم اقلیت در افغانستان واقعا از حق و حقوق شان محروم بودند.
تنها کسی که در طول تاریخ افغانستان از حق و حقوق این قشر
جامعه دفاع کرد
شیهید مزاری بود.
بیاییم همه مسائل را با منطق بررسی کنیم و با منطق هم جواب دهیم.
عقده ی برخورد کردن یا نادیده گرفتن نقش و تلاش شخصی که واقعا برای برادری تلاش کرده است.
کار خیلی بی خردانه ی است.
علیجان از سویدن

>>>   مزاري واقعا سنگ تمام براي مردم خود گذاشت .نميخواهم اختلاف افكني كنم ولي شيعيان افغانستان هرچه دارند از اودارند
مجتبي رضايي هرات

>>>   دردوره ای که همه در افغانستان حرف ازقوم ونژاد و زبان می زد شهید مزاری از عدالت اجتماعی در جامعه افغانستان سخن به میان آورد ، این نشانگر دور اندیشی آن مرد بزرگ بود. یادش گرامی وراهش پر رهرو باد

>>>   اين خبرچندان مهم نبودكه اينقدرباآب وتاب نشرشود!!!!

>>>   سلام به همه
تمامی مرده های ماوشما را ببخشد
آنچه که انجام داده اند خدا با آنها درمحاسبه است درصورت که
عقیده به او داشته باشیم . مگر عملکرد های شان در خاطر هر
یک از هموطن است تا دمی مرگ فراموش نمیشود . ولی این را
را فراموش نمی کنیم که گفته میشد (به جنرال صاحب دوستم
میگوهم که خیرخانه را با اوره گان بزند) هنوز وقت که فراموش
شود . اما مرده ها رفتند معاون صاحب دوم به فکر مردم باشد
نه عوام فریبی
نسیم
یمگانی

>>>   خدا سرش رحم کند شاید آدم خوب باشد
لیکن وقتی نامش را می شنوم میخ کردن در سر و رقص مرده یادم مییاید
راستی شما رقص مرده را میدانید؟
رضوان - لندن

>>>   سلام رضوان جان
خداسری تو رحم کند که این شایعات شیطانی را دشمنان افغانستان پخش کردن بازگو میکنید لعنت بردشمنان افغانستان عزیز وشیطان سفطان تفرقه انداز.
ج..ح

>>>   در یکی از نظریات حادثه مرگ مزاری "ضایعه بزرگ" خوانده شده، مردم افغانستان از بارگاه خداوند استدعا مینمایند که بار خدایا این "ضایعه بزرگ" را در مورد تمام رهبران جهادی جنایتکار که تا حال زنده اند بشمول ملا عمر تکرار کن !!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است