اختلاف بین مجلس و کمیسیون انتخابات بالا گرفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۰    ۱۳۹۳/۱۰/۲ کد خبر: 86027 منبع: پرینت

اعضای مجلس تصمیم دارند به زودی تعدیلاتی را در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی بوجود آورند که بر بنیاد آن، کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی برکنار می‌شوند.

صالح محمد سلجوقی، معاون دوم مجلس نمایندگان با تاکید بر این موضوع گفته است، هدف از آوردن این تعدیلات، تامین شفافیت انتخابات و جلوگیری از بی‌ثباتی در کشور است.

برخی از نمایندگان به این باور اند که کمیسیون‌های انتخاباتی از هم اکنون در تلاش بحران آفرینی در کشور هستند و کمیشنران این کمیسیون‌ها باید برطرف شوند.

آقای نورستانی روز گذشته گفته بود قانون در این زمینه صراحت دارد و نمایندگان مجلس باید از قانون درک داشته باشند.
او، تعدیل در قوانین انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان را یک عمل سیاسی و فراقانونی دانست.

اما مجلس نمایندگان در واکنش به گفته‌های اخیر کمیسیون مستقل انتخابات گفته است، آوردن تعدیل در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، بر بنیاد قانون اساسی از صلاحیت‌های مجلس نمایندگان است.

معاون دوم مجلس نمایندگان، آوردن تعدیلات در قوانین انتخاباتی را یک نیازجدی دانسته و گفته است، بربنیاد قانون مجلس حق دارد که درسال اخیرکاری‌اش هم تعدیلاتی را درقوانین بوجود آرد.

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات با استناد به ماده‌ یکصد و نهم قانون اساسی کشور گفت، شورای ملی در آخرین سال کاری‌اش حق آوردن تعدیلات در کمیسیون‌های انتخاباتی را ندارد.

پیشترهم حکومت وحدت ملی برآوردن اصلاحات بنیادی درنظام انتخاباتی افغانستان، تاکید داشته است اما، تاهنوز کاری دراین زمینه نکرده است.

در توافق‌نامه‌ سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی نیز، بر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور تاکید شده است و به زودی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی تشکیل خواهد شد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قانون ساخت دست انسانها هرلحظه درحال تغیر بوده وکدام گناهی ندارد ولیکن همرای قانون الله ورسولش مزاق نکینید
محمدخان حیران از تخار

>>>   دراین باره باید شخص ریاست جمهوری دخالت مستقیم کندونباید این تعدیلات ازسوی ولسی جرگه اعمال شودچراکه خلاف قانون است . ریاست جمهوری باهماهنگی دادگاه عالی عاملان فساددرکمیسیونهارابرکنارومجازات نماید وریاست جمهور اعضای جدیدی رابرگزیند.
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است