روایت مسوولان ایرانی از تنبیه دانش‌آموز هموطن
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۰    ۱۳۹۳/۹/۳۰ کد خبر: 85923 منبع: پرینت

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش ایران با شرح ماجرای تنبیه بدنی دانش‌آموز افغانستانی گفت:‌ در این ماجرا دانش‌آموزان مجبور شدند حیاط مدرسه را تمیز کنند و معلم آنها را به صورت لفظی تهدید به تمیز کردن سرویس بهداشتی مدرسه کرده بود.

به گزارش تسنیم، محمد فاضل درباره نتایج بررسی و گزارش تیم ارزیابی وزارت آموزش و پرورش درخصوص تنبیه بدنی دانش‌آموز افغانستانی در یکی از مدارس پاکدشت اظهار داشت:‌ آموزش و پرورش به هیچ وجه خشونت و تنبیه را در مدارس مجاز ندانسته و آن را تخلف می‌داند. در رابطه با تخلفاتی که از سوی دانش‌آموزان در مدرسه صورت می‌گیرد، آیین نامه انضباطی وجود دارد که این آیین نامه به تمام مدارس کشور ارسال شده است و مسوولان مدرسه باید بر اساس مقررات این آئین نامه در برخورد با دانش‌آموز خاطی اقدام کنند و هر برخوردی با دانش‌آموز که خارج از آئین نامه انضباطی باشد، مورد تایید آموزش و پرورش نیست.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش اضافه کرد: بیش از 500 هزار کلاس درس و حدود 13 میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور داریم، بنابراین در مجموعه‌ای به این بزرگی اگر شاهد تنبیه بدنی البته به تعداد اندک باشیم، عجیب نیست؛ البته تاکید می‌کنم که هیچ یک از این موارد مورد تایید آموزش و پرورش نیست و این وزارتخانه در بحث برخورد با تنبیه بدنی اغماض نخواهد کرد.

فاضل ادامه داد: در جلسه با مدیران و معلمان ضرورت حذف تنبیه بدنی و کنترل خشم را تبیین و تشریح می‌کنیم. البته نباید از این موضوع غافل بود که معلم هم مانند تمام انسان‌ها ممکن است دست به رفتاری بزند که مورد رضایت نیست و این رفتارها را در میان بسیاری از کارمندان سایر ادارات و نهادها نیز مشاهده می‌کنیم اما به دلیل اینکه فلسفه کار در آموزش و پرورش تربیت است، کوچکترین خطایی از نظر ما بزرگترین خطا است.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه انضباطی مدارس به هیچ عنوان تنبیه بدنی را مجاز ندانسته و هیچ یک از کارکنان مدرسه اجازه ندارند دانش‌آموز را تنبیه کنند، افزود: در نشست‌هایی که برای اولیای دانش‌آموزان در قالب جلسات انجمن اولیا و مربیان و آموزش خانواده برگزار می‌کنیم به والدین نیز آموزش می‌دهیم تا از خشونت با فرزندان پرهیز کنند و روش‌های کنترل خشم و تربیت صحیح را به اولیا منتقل می‌کنیم. آموزش و پرورش هم بشدت با موارد مختلف تنبیه بدنی در سطح مدارس برخورد خواهد کرد.

ماجرای تنبیه دانش‌آموز افغانستانی به روایت مدیرکل
مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش درخصوص حادثه تنبیه دانش‌آموز افغانستانی در یکی از مدارس پاکدشت بیان کرد:‌ این ماجرا به این صورت که در رسانه‌ها منتشر شده، رخ نداده است و متاسفانه ماجرا بدجلوه داده شد. در پایه سوم دبستان مدرسه حکمت که ویژه اتباع افغانستانی است، معلم مدرسه 4 دانش‌آموز پسر را که تکالیف خود را برای چندمین بار انجام نداده‌ و بارها نیز از سوی معلم تذکر گرفته‌ بودند، به حیاط مدرسه فرستاده و مجبور می‌کند حیاط مدرسه را تمیز کنند. معلم این 4 دانش‌آموز را تهدید می‌کند که اگر بار دیگر نیز تکالیف خود را انجام ندهند، آنها را وادار خواهد کرد تا سرویس بهداشتی مدرسه را با دست تمیز کنند.

فاضل با اشاره به اینکه این ماجرا 5 آذر رخ می‌دهد، اظهار داشت: در این ماجرا معلم در لفظ دانش آموزان را تهدید می‌کند که اگر یک بار دیگر تکالیفشان را انجام ندهند باید سرویس بهداشتی مدرسه را تمیز کنند اما تنبیهی که اعمال شد، تمیز کردن حیاط مدرسه بود.

وی افزود: بعد از این ماجرا اولیای دانش آموزان به مدیر مدرسه مراجعه کرده و ماجرا را گزارش می‌کنند، مدیر مدرسه نیز طی نامه‌ای در تاریخ 8 آذر معلم را به اداره آموزش و پرورش پاکدشت معرفی می‌کند و اداره آموزش و پرورش نیز در تاریخ 9 آذر به معلم توبیخ کتبی می‌‌دهد که این توبیخ کتبی عواقب حقوقی برای معلم همچون تاثیر در وضعیت ارتقا و اختصاص پاداش به وی را به همراه دارد. در این ماجرا محل کار معلم نیز تغییر یافته و وی به دورترین نقطه منطقه یعنی مدرسه‌ای در روستای علی آباد منتقل می‌شود.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش بیان کرد:‌ خانمی که از اتباع افغانستانی بوده و فرزندش نیز دانش آموز این کلاس نیست در تاریخ 25 آذر و بعد از این که چندین روز از ماجرا گذشته و معلم نیز تبعید شده است ماجرا را به یکی از رسانه‌ها اطلاع می‌دهد اما ماجرا را به نقل از فرزند خود شرح می‌دهد در حالی که فرزند وی اصلا دانش آموز این کلاس نیست.

وی افزود:‌نامه‌هایی از سوی چهار اولیاء دانش آموزی که تنبیه شده‌اند، داریم که اعلام کرده‌اند معلم مدرسه، فرزندشان را مجبور کرده تا زباله‌های حیاط مدرسه را جمع آوری کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من کلاس اول دبستان که بودم (14 سال پیش) به خاطر این که تخته سیاه کلاس را تند تند پاک کردم و گرد و خاک بلند شد از معلمم جلو همه همکلاسی ها چوب خوردم و خیلی هم درد داشت و گریه هم کردم.اما با این که سن و سالی نداشتم و 7 سالم بیشتر نبود به خانوادم چیزی نگفتم و غمش را در دل خودم پنهان کردم معلوم نیس این برادران افغان چقدر نازک نارنجی بودن که تمیز کردن حیاط مدرسه را در سطح بین المللی مطرح کردن!! واقعا متاسفم که از کاه کوه میسازید.وقتی حالا که در کشور ما زندگی میکنید اینطور اتفاقات را بزرگنمایی میکنید معلوم نیس مثلا 30 سال دیگه چه کتاب ها چه فیلم ها و چه تحریف هایی را در رابطه با برخورد ما نسبت به خودتون درست میکنید. با این وضعیت هیچ اینده ی خوبی بین 2 ملت متصور نیستم.هر چی پیش میره بدتر میشه... اون از دولت افغانستان که انگار ایران را دشمن خودش فرض کرده اینم از مهاجر ها.

>>>   این عملکرد غیر انسانی از نظر ما افغانستانی ها یک جنایت است و نیاز به توجیه ندارد که این قدر ماست مالی میکنید.

>>>   انتشار خبر قبلی موجب ذوق زدگی بعضی ها شده بود و تصور می کنم تکذیب خبر را ایشان را بسیار افسرده و امیدهايشان را ناامید خواهد کرد.

>>>   نظردهنده ی دوم:
داری گریه می کنی که عروسکت را از دستت گرفتن؟

>>>   از این کار ها که عادی و روز مره است مرا پلیس انتظامی گرفت و با وجودی که کارت داشتم و گفت: کارتت را قیچی و خودت را رد مرز می کنم . گفتم سرکار من غیر قانونی نیستم مدرک و کارت دارم . گفت کارت را خودم بهت داده ام و خودم هم ازت پس می گیرم پس می شوی اغفانی بی مدرک و رد مرز. خیلی التماس کردم به دست و پایش افتادم که بچه مریض در خانه تنها است اگر مرا رد مرز کنی او می میرد (بیرون برای تهیه دارو رفته بودم) بعد از التماس فراوان گفت: به یک شرط که دو روز در میان بیایی و کلانتری را خوب تمیز کنی . من کلانتری را تمیز و خودم و بچه ام را نجات دادم.
غلام از شهر قائم استان قم

>>>   خطاب به نظر دهنده دوم-شما افغانستانی ها هر طور که راحتید حساب کنید برای ما مهم نیست - اینقدر ایرانی ها در موارد این چنینی کوتاه آمده اند که شما همیشه طلبکار هستید و به راحتی فراموش میکنید که یک دختر افغانی را در ترکیه بی گناه سوزاندند- نشر این همه دروغ در رسانه ها در این مدت کوتاه تنها و تنها برای این است که 6 ماهه دیگر باید عده زیادی از مهاجرین از ایران اخراج شوند و همه این ها تنها زمینه سازی برای خرید وقته بیشتر است

>>>   تنبیه معلم دردی ندارد اماچیزی که قلب تمام انسانهارابه دردمی آورد پول کگرفتن ازافغانهای یک کلاس است واینکه پول شهریه رانداشته باشی واخراج شوی .
مسئولان هم هزارویک دلیل بیاورند.
جالب است بدانید همین شبکه خبرگزارشی راپخش می کندکه رگه هایی ازتبعیض درمدارس المان دربرخوردبادانش اموزان مهاجردیده می شود آنهم درارتباط بانحوه برخورد!1!.ککورخود وبینای مردم.

>>>   اقای نظر دهنده دوم جنایت اعمال برخی هموطنان تو در ایرانه نه تنبیه یه دانش اموز! ما هم اعمال برخی اتباع افغان را جنایت میدونم نه ما بلکه هر جای دنیا این اعمال رو جنایت میدونن شما ناراضی ما هم ناراضی خب ول کنید برید تا همه راضی باشیم!

>>>   آخی چقد شما افغانیا دلسوز هم هستین. انگار نه انگار روزی صد ها نفر از خودتونو تو کشور خودتون با بمب و اینجور چیزا منفجر می کنین .
من خودم که بچه مدرسه ای بودم بارها از معلمم کتک میخوردم .. جو اون موقع اینطوری بود .. الان دیگه تنبیه بدنی هم وجود نداره .. ضمنا از اینکه قضایا رو بزرگ نمایی میکنین و اینجوری مظلوم نمایی و به کشورم توهین میکنین اصلا قابل قبول نیس . با این کارهاتون بیشتر ما رو نسبت به خودتون بدبین میکنید . پس یه خورده عاقل و آدم باشین .
رضا از ایران

>>>   این عمل غیرانسانی معلم را بشدت محکوم میکنیم.

>>>   امیدوارم معلم روانی به سزای عمل ناشایست خویش برسد

>>>   نظر دهنده اول
دوست خوب و برادر ایرانی من، من هم از مهاجرین افغانی مقیم ایران هستم و چند سالی در ایران درس خواندم(دوره ابتدایی) ولی بدلیل مشکلاتی نتونستم ادامه تحصیل بدم. من هم در زمان تحصیل تنبیه بدنی و یا نظیر تمیز کردن حیاط شدم اینگونه تنبیه ها برای ما(جهان سومی ها) چیزی عادیه ولی قضیه دانش آموزان پاکدشت فقط تمیز کردن حیاط نبوده بلکه واقعیتش این بوده که معلم، دانش آموزان را وادار کرده که دستشان را در کاسه توآلت فرو کنند بعد ببرند تو دهنشان. اما مدیر محترم دفتر وزارتی آموزش و پرورش ایران سعی کرده روی ما جرا سرپوش بزاره و تنبیه را فقط تمیز کردن حیاط جلوه دهد.
به امید ترقی ایران و افغانستان

>>>   معلم عزیز چرا این شاهزادگان را تنبیه کردی؟
اجازه بده این ها هم مثل پدرانشان کارگر شوند. چرا خودت را برای آموزش اینها زجر میدهی؟

>>>   در دانشگاه های افغانستان وقتی استاد به راحتی به دانشجوها ناسزا وفحش می دهد در مدارس ان دیگر چه انتظاری خواهد رفت قطعا لت وکوب وجود دارد..
این قدر در ایران هراسی در داخل افغانستان تلاش نکنید .

>>>   آقا یا خانم از ایران : ما هم ایران بودیم و دوست های خوبی ایرانی هم از هم کلاسی تا دوست های دیگر و فعلا اساتید دانشگاه ها که در افغانستان تدریس میکنند روابط خوب داریم. ما با وجود اینکه از میزبانی دوستان ایرانی سپاس گزاریم تنبیه و تحقیر فرزندان را هم پذیرفتنش برای والدین که در غربت زندگی میکنند کاریست بسا مشکل . امید است بد بین به این مسئله نباشید و به امید آینده بهتر بیندیشید .
غیاثی از کابل

>>>   جالب است بدانید در کشور پیشرفته ای مثل ژاپن تمیز ردن کل مدرسه به عهده ی دانش آموزان است. حتما ژاپنی ها کلا حقیرن؟ من مدیر مدرسه هستم پارسال به دلیل کم بودن دانش آموز مستخدم به ما ندادند. قانون هم اجازه نمیده نیروی غیر رسمی بگیریم. وقتی دیدم وضع این طوره زنگ تفریح چند تا جارو آوردم و یکیش رو برداشتم و شروع کردم به جارو کردن.بعد چند دقیقه دیدم خود بچه ها بقیه ی جاروها رو برداشتند و آمدند به کمک.لابد من و دانش آموزانم کلا تحقیر شدیم؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است