در ایران :
3000 افغان در انتظار اعدام
هیأتی از مجلس نمایندگان کشور که اخیراً سفری به ایران داشتند، گزارش داده اند که بیش از ۳۰۰۰ افغان در این کشور محکوم به اعدام هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۸۸/۱۲/۲۳ کد خبر: 8583 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، مجلس نمایندگان اعلام کردند که بیش از 5000 افغان در ایران زندانی اند که از آن جمله 3000 تن آنان به اعدام محکوم شده اند.

عبدالستار خواصی، منشی اول پارلمان که 1.5 ماه پیش در رأس یک هیأت چهار نفری به ایران دعوت شده بود، گفته است که این آمار زندانیان افغان از سوی مقامات آن کشور ارائه شده است.

گفتنی است که امان الله پیمان، نائب رییس مجلس و تاج محمد مجاهد، رئیس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر پارلمان نیز شامل این هیأت بودند.

آقای مجاهد در گزارشی که به پارلمان گفت که مقامات دادستانی کل ایران این ارقام را ارائه کردند که در ایران ۵۶۳۰ نفر افغان در زندان به سر می برند و از میان آنها بیش از ۳۰۰۰ نفر بر اساس فیصله نهایی محکوم به اعدام هستند.

مجاهد اظهار داشت که بیشتر این افراد در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بازداشت و محکوم به اعدام شده اند.

رئیس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر همچنین خاطرنشان ساخت که شمار زیادی از این ها با شواهد و مدارک اعتراف کرده اند که افراد عادی هستند و تنها در راه انتقال مواد مخدر استخدام شده بودند.

به گفته مجاهد؛ آنان شامل مردان جوان و افراد مسن و فقیری هستند که برای رفع نیازمندی زندگی عادی خود دست به این کار زده بوده اند.

محمدیونس قانونی، رئیس مجلس نمایندگان در نشست روز شنبه مجلس که حبیب الله غالب، وزیر عدلیه و خلیل فراهی، معاون وزارت خارجه کشور هم حضور داشتند موضوع بازگرداندن این زندانیان به کشور را مطرح کرد.

آقای قانونی گفت که وزارت عدلیه ما باید به هر قیمتی که هست، آمادگی بگیرد و بودجه پیشنهاد کند؛ در صورتی که این زندانیان منتقل شوند، از آنها حفاظت صورت گیرد.

اما حبیب الله غالب، وزیر عدلیه دراین راستا اظهار داشت که این وزارت برای نگهداری از این تعداد زندانیان پول، امکانات و جای کافی ندارد.

این در حالی است که مسؤلیت نگهداری زندانیان در کشور بر عهده وزارت عدلیه است.

آقای غالب همچنین افزود که که موافقتنامه انتقال و تبادله زندانیان میان افغانستان و ایران وجود دارد، اما هیچ کشوری حاضر به تحویل دهی زندانیان محکوم به اعدام نیستند.

در گزارشی از بی بی سی امده است که هر چند اجلاس روز گذشته پارلمان به نتیجه مشخصی نرسید، اما مجلس نمایندگان فیصله کرد که مقامات وزارت های خارجه، عدلیه، داخله و دادستانی کل این موضوع را بیشتر بررسی کنند.

گفتنی است که از آغاز تهاجم شوروی سابق به کشور در سال ۱۳۵۸، حدود سه میلیون افغان به ایران مهاجر شدند و در حال حاضر هم حدود دو میلیون مهاجر افغان در این کشور حضور دارند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ایا ما یگ دولت دلسوز داریم که به داد ازی بیچارا برسد؟؟

>>>   ایران این مجرمین را باید اعدام کند، جزای کسی که به قاچاقبری و بخصوص مواد مخدر دست میزند همین است.
نمیرفتند، نمیبردند، نمیکردند، نمیخوردند- هزاران نفر مانند ایشان شب گرسنه میخوابند اما حاضر به اعمال شوم قاچاقبری و آدم کشی نمیشوند. خداوند هدایت کند
احمدی از نیویورک

>>>   یا کسیه که به قاچاق مواد دست می زند دلسوزی دارد تجارت کوکنار ملت ما را در هر گوشه جهان بیچاره و آوراره ساخت از ماست که بر ماست
سعید

>>>   ای کاش یک دولت میداشتیم که از حقوق همه افغانها دفاع میکرد... افسوس 100 افسوس...
غریب- کابل

>>>   از دولت مردن كشور خواهشمندم به عنوان يك مهاجر افغان كه دور از وطن استم درد رنج اين مهاجرين را درك مى كنم هر جه زود تر اقدام جدى كرفته شبانه روزى در فكر اين مشكلات باشند فكر كنيد اكر يكى از اين زندانى ها بسران تان باشد جى احساس داريد در حالى كه همه اين بسران برادران و بدران ما است بايد نهايت قدرت خود را در اين راه به مصرف برسانيم
سيحون

>>>   سلام برای تمام مردم افغانستان من یک افغان هستم از ریس جعمور کشور ما تقاضا می کینم که هر چه زود تر باید غم زندانیان که در ایران هستن بخورد و انها را در کشور ما باز کرداند آنها هر روز را در انتطار هستن اگرهر کار را که کردن از فقیر بیچاره گی کردن و از پارلمان هم خواهش دارم که پشت این گپ را رها نکیند و هر روز تاکید کیند تا که باز انها از یاد دولت ما نرود

>>>   جطور ندارم مردم خدا شما متوجه باشيد كه جناب حامد كرزي رئيس جمهور منتخب شما عنقريب طي تماس تيلفوني تمام مشكلات افغانها محبوس در زندانهاي ايران خلاص ميكند وهمه دوباره به وطن بركشت خواهند كرد
جراكه به اين تعداد نفر اعدام كردن شان كار ساده نيست و مقامات افغانستان سكوت اختيار نميكنند شما خوب منتظر نتيجه اين كار باشيد باز اعتراض ويا انتقاد كنيد . كابينه دولت متوجه اين قضيه هستند آنقدر كه شما فكر ميكنيد غافل هم نيستند.
شاه آغا
تهران

>>>   باسلام : متاسفانه سالهاي بيشماري است كه مردم افغانستان مثل گله اي بي چوپان قرباني و تلف مي شود دولت ما بي كفايت ترين دولت در جهان است هيچ ارزش و احترامي براي مردوم وجامعه قائيل نيست.
عبدالعظيم مهاجر در ايران

>>>   همی بهتر که در ایران دربند باشند خواب و خوراک انها را ایران بدهد اگر اینجا باشند کی می خواهد پیسه نگهداری انها را تیار کند . این مردم نبودشان بهتر از بودشان است پس همان بهتر که ....

>>>   بنام انکه عقل را بما ارزانی داشت.. برادران هموطن من احساساتی فکرنکنید ان های که در زندان ایران هستند اگرکسانی باشند که بخاطر مواد مخدر دست گیرشده باشند بهتراست اعدام شوند اگرانها ازاد باشند 3000 هزار نفر ضرف یک سال 30000 سی هزار هموطن ما وتورا به مواد مخدر اغوشته میسازند انهابدرد جامعه نمی خورند حالا هم کوچه وپس کوچه کابل پور از هموطن ماو توست که اغوشته به مواد مخدر است اگرجلواین کارگرفته نشود فاجعه بزرک برای ملت افغانستان است .. بنابگفته شاعر.. ترحم برپلنگ تیزدندان .. ستمکاری بود برگوسفندان.....
محمد از سویدن.

>>>   برادرانیکه موافق اعدام ان قاچاق چیان هستید بدانید که لا اقل نیمی از آنها توطیعه است و نیمی دیگر که واقعا مجرم اند سرای شان به تناست آدم ربایان صد چند کمتر است آدم ربایان در کشور ما آزاد میشود باید دولت پول بدهد و اوشان را آزاد کند

>>>   لطفا شما زمینه کار برای این مردم بد بخت آماده کنید که تا دست به این کار (اگر واقعیت داشته باشد) نزنند شما اگر خودتان یک شب گرسنه و زن و بچه تان گرسنه باشید آیا حاضرید دست به این چنین کار بزنید گرچه از نظر من مواد اعتیاد آور که به جان انسان ضرر می رساند طبق دستور خدا و پیغمبر حرام است.
ما نباید از آن استفاده کنیم.
ولی یک چاره ای برای این آواره های بد بخت کنید که آبرومندانه به کشور برگردند.
ما در شرایط قرار داریم که از همه طرف در انحصار قرار داریم ایران برای ما خیلی زندگی سخت شده از آن طرف افغانستان هم دولت مردان ما هیچ به فکر اشتغال این جوانای بدبخت نیست.
اگر شما با یک برنامه ریزی دقیق بتوانید کشاورزی را به صورت مکانیزه برای مردم فراهم کنید.
خیلی کار برای مردم ما که اکثراً زمین دارند و بخاطر مکانیزه نبودن و قدیمی بودن هیچ رغبتی به کشاورزی ندارند.
بخاطر همین بیایید به داد این مردم بد بخت برسید.

>>>   ایی مردم نباید در یگانه مملکتی که با مهربان است جنایت کنند کدام شخصی که جنایتکار است باید به سزای عملش برسد باید دولت خودمان آنها را معدوم کند

>>>   من نمي دانم اين تعداد را از كجا آوردند. شايد سه هزار زنداني افغاني از مجموع زندانيها افغاني در ايران بخاطر قاچاق مواد مخدر زنداني هستند. بهتر است بجاي پرداختن به اين شايعات بي اساس و كذب محض ، از سفارت افغانستان در تهران بخواهيد با مقامات ايراني ديدار و خبر درست را اخذ نمايند. قطعا انتشار شايعات به نفع روابط خوب دو كشور نيست. چندي قبل نيز شايعه كردند كه ايران مرز دوغارون را باز كرده تا همه افغانها به ايران بيايند و با اسرائيل و آمريكا بجنگند!!
احساس مي كنم دست هاي در كار است كه بعداز سفر آقاي دكتر احمدي ن‍ژاد به كابل ، پروسه تخريب روابط دو جانبه را پيگيري مي كنند.
علي احمدي - تهران
باتشكر
علي احمدي - تهران

>>>   سلام به شهیدان افغانستان سلام افغان های رنج دیده,امروز هیچ کدام از اینها اصلا فکر درباره مهاجرین نمی کند.اگر امروز خبر می امد که درایران 3000 دالر بدست می اید همه اینهاکوشش می با سر خود را برود تا بدست اورد متسفانه امروز 3000 جوانان افغان نیروی کار افغان به دارکشانده می شود,هیچ کس اصلا فکر نمی کند.
خادم حسین محسنی مقیم پکستان .
از ولایت غزنی والسوالی جاغوری از حیدر هستم.

>>>   ایران برای اعدام 3 هزار تن اصلا وقت نخواهده داشت. اگر 3 هزار بوده باشد هم باید به سزای اعمال شان برسند, اعضای ناتوان پارلمان میخواهند جنایتکاران را حمایت کند و پس به کشور بیاورد. آقای بی قانونی برای تو شرم است که زمان چور و چپاول و بی قانونی مجاهدی خود را ترک نکردی و هیچگاه قانون یا نرم صلح را درک نکردی.
راستی حکومت ایران برای ملت خود و ملت برای ایران قابل افتخار هستند
از بدخشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است