پولی از کابل بانک گم نشده است!
دولت بسیار ظالمانه آمد و کابل بانک را در تصرف خود گرفت. دولت افرادی چون فطرت و موسی قاضی را مامور کرده بود که به کابل بانک بیایند. بدون اینکه هیچ گونه حکمی داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۵    ۱۳۹۳/۹/۲۵ کد خبر: 85695 منبع: پرینت

کابل بانک در سپتامبر 2010 به دلیل بازی با پول و اعتماد مردم در آستانه ی ورشکستگی رفت. اما پیامد وتبعات آن هنوز دامن اقتصاد فلج و لجام گسیخته ی افغانستان را رها نکرد. هنوزبوی رسوایی و روسیاهی در آن است و جنجالهای زیادی را برپا کرده است. رییس جمهور غنی آمد و با آمدنش بر این طبل کوفت تا پرونده ی کابل بانک را از سربگیریم. او ضرب العجلی را تعیین نمود تا تکلیف همه چیز مشخص شود. اما بسیاری ها نوشته اند، این ضرب العجل با جدیت گفته شد ولی با جدیت پیگیری نشد. این قضیه به حدی جنجالی شده که معلوم نیست اصل داستان چیست و مقصر اصلی کیست. مردم هم حیران مانده اند که بالاخره چه کسانی با پولی که آنها به سختی حاصل کرده بودند، به عیش و نوش و خرید ملک و خانه های آنچنانی پرداخته اند. پیش از اجرای محکمه در دادگاه استیناف و افشاگری های جدید از زبان دو سهامدار بزرگ، خیرالله فیروزی و شیخان فرنود به اضافه ی رییس کابل بانک، مردم هم افشاگری هایی داشتند. می گویند دزدان اصلی فراموش شده و با پول ملت در شهرهای دنیا و در جاده های زیبا قدم می زنند. محکمه هم پر از حرفهای تازه بود. رییس محکمه اعلام کرد که فردا نیز ازخیرالله فیروزی و شیرخان فرنود بازجویی می شود.

وحیدالله فیروزی رییس پیشین امنیت کابل بانک در برنامه «100 روز پس از تحلیف» گفت: کابل بانک موضوعی سیاسی و اقتصادی است. همان روزی که کابل بانک دچار بحران می شود، حتی 1 روز قبلش هم دولت مکتوبی به کابل بانک نداده بود که بانک تخطی دارد و دولت وقت بسیار ظالمانه آمد و کابل بانک را در تصرف خود گرفت. دولت افرادی چون فطرت و موسی قاضی را مامور کرده بود که به کابل بانک بیایند. بدون اینکه هیچ گونه حکمی داشته باشند.

وی عنوان کرد: در دوسیه کابل بانک سه موضوع را برجسته کردند. گفته می شود که از پول کابل بانک شرکت هوایی ساخته شده است. سرمایه در کابل بانک بیشتر از یک میلیارد شد. سهامداران خواستند که یک سرمایه گذاری ملی کنند و سرمایه را در آنجا به کار بیندازند. شرکت پامیر را تاسیس کردند جواز آن هم توسط دولت وقت داده شد. وزارت مالیه ی وقت هم 385 میلیون افغانی از این شرکت که حال می گوید غیر قانونی است مالیات گرفت. این شرکت در مدت سه سال فعالیت و همچنان هنگام گرفتن مالیات قانونی بود و مشکلی نداشت. وقتی خواستند دسیسه درست کنند و بانک را به بحران ببرند بعد از آن گفتند این کمپانی غیر قانونی است. کابل بانک توسط یک دسیسه از بین رفته است. این واقعیتی است که ملت آن را درک می کند.

وحیدالله فیروزی اظهار داشت: در کابل بانک، 320 میلیون دالر سپرده های مردم موجود بود. وقتی دولت آمد و بانک را به بحران برد، 560 میلیون دالر پول نقد در خزانه ی کابل بانک موجود بود و رییس بانک مرکزی هم اعلام کرد که 430 میلیون دیگر هم پول جمع آوری شده است. در دنیا هیچ بانکی به بحران کشیده نشده است که 90 درصد پولش وصول باشد. این بانک به بحران کشیده نشده بود. این بانک را به بحران برده اند. چرا که 90 درصد پولش موجود بود و باقی هم سرمایه گذاری شده بود. قانون بانکداری می گوید: یک بانک خصوصی باید 80 درصد سپرده ها را سرمایه گذاری کند و 20 درصد پول نقد داشته باشد. گزارشها نشان می دهد شبی که فردای آن بانک به بحران می رود، 560 میلیون دالر پول نقد موجود بوده است. دیگر بانک ها حتی 10 میلیون پول نقد ندارند.

رییس پیشین امنیت کابل بانک گفت: درمورد آقای حصین فهیم و آقای محمود کرزی که در دادگاه امروز نامشان زیاد برده شد اما در دادگاه حضور نداشتند و خود را مبرا از تخطی می دانستند تسویه کابل بانک باید بداند و شعبات مربوط به آن. آنانی که کابل بانک را در یک روز به بحران می کشند باید جواب بدهند. کابل بانک شاید مشکلات کوچکی داشت اما بحران نداشت.

وی افزود: دو نفری که امروز محاکمه شدند از حکم راضی نبودند و حق هم دارند. در دنیا بانک های زیادی هستند که به بحران رفتند، اما دولتهایشان آنها را حمایت کردند. دولت ما خود، این بانک را به بحران برد در حالی که بانک خصوصی بود. مثلاً درمورد آقای شیرخان فرنود، وقتی هنوز سیستم بانکداری در افغانستان نبود وی پول مردم را به کشورهای دیگر می برد و تجارت می کرد، هیچ کس نبود که بگوید پول مرا شیرخان فرنود خورده است. تمام این مسایل دسیسه بر علیه این افراد است. آنها امروز در زندان هستند، چون کسی صدایشان را نمی شنود. اینها کسانی بودند که سیستم بانکداری را در افغانستان ساخته اند و دو نابغه ی تجارت هستند چرا در زندان به سر ببرند. آقای لودین 6 ماه پیش این موضوعاتی که من عنوان کردم با سند گفته بود، اما کسی حرفش را گوش نکرد. شاید صدای مرا هم کسی نشنود.

فیروزی گفت: من به دولت افغانستان پیشنهاد می کنم که اگر می خواهد دوسیه ی کابل بانک را حل کند، سهامداران وقت کابل بانک و کسانی که آن را به بحران برده اند مثل فطرت، موسی قاضی در یک طرف میز، سهامداران در طرفی دیگر و ده نفر اقتصاددان خوب در طرف دیگر میز بنشینند و موضوع را بررسی کنند. فطرت و موسی قاضی هم بگویند که چرا بانک را به بحران برده اند.

وحیدالله فیروزی اضافه کرد: دولت به سه دلیل خیرالله فیروزی و فرنود را محکوم کرده است: یک، بانک های خصوصی اجازه ندارند که در کمپانی های هوایی سرمایه گذاری کنند. دو، بانک های خصوصی اجازه ندارند که به سهامداران قرض بدهند. سوم، چرا در دبی سرمایه گذاری کردند.
جواب من این است، کمپانی پامیر که تاسیس شده توسط دولت جواز داده شده است. توسط همان دولت که حال می گویند این کمپانی غیر قانونی است 385 میلیون افغانی مالیات گرفته شده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب واقعیت محض است میدانستن از طریق کابلبانک اقتصاد افغانستان جهانی میشود به همین لحاظ امریکا نخواست افغانستان از بحران اقتصادی بدر آید . اگر بانگ قرضه داده بود به کمپنی های که داخل کشور فعالیت میکرد داده بود .غلط کردند که بانک ره به بحران کشاندن
م ک

>>>   ما ملت خاموش میدانیم حقایق چیست. اما کو گوش شنوای دولت کر و چشم نابینای دولت کور که بشنود و ببیند. بیاید همه با هم چیغ بزنیم تا این دولت بشنود.
کابل بانک بطور سیاسی به بحران رفته است. پولداری و ثروت بلاخره مالک خود را به سیاست میکشاند. چنانکه شاعری میگوید: زمین را گر شوی مالک طمع بر آسمان داری.... به روز مرگ چون بینی نه این داری نه آن داری. رئیس جمهور آمریکا که اقتدار خودش و حکومتش به حساب خودش گسترده بر تمام این کرۀ خاکی است باز هم کوشش دارد که بیشتر ثروت اندوزی کند، حتی افغانستان بیچاره هم که اتباع آن نان خوردن خویشرا ندارند نیز از تیررس از گزندش مبرا نیست و میکوشد ثروت ما را نیز نصیب شود. بناً زمانیکه دست اندر کاران کابل بانک در بانکداری موفق از آب بدر آمدند و مفاد هنگفتی در مدت بسیار کوتاهی بدست آوردند که در منطقه بینظیر بود تعدادی از اراکین تشنۀ ثروت را نیز مجذوب خود ساختند و طمع آنها به قدری شدید بود که گفتند یا برای ما قرضه بده و مارا شریک این تجارت کن و یا تجارتت را میبندیم. مسئولین کابل بانک نیز مجبوراً آنها را شریک تجارت خود ساختند و خود شان نیز حرصاً یا جبراً شریک سیاست آنها شدند. سیاست و تجارت دست بدست یکدیگر داده کابل بانک را به یک دژ تسخیر ناپذیر اقتصادی افغانستان مبدل ساخت که به سرعت بسوی منطقوی شدن و جهانی شدن به پیش میرفت و به اندازۀ قوی شد که ملحقات آن به تجارت های بزگ مانند شرکت هوائی پامیر ، گار گروپ، داوی آیل و غیره تبدیل شد. همزمان با وسعت تجارت وسعت سیاست نیز در این بانک به مشاهده رسید. رئسا، قوماندان ها، و حتی وزرا توسط هیئت رهبری همین بانک تعین، تغیر و تبدیل میشد.
این موضوع حکام قباله دار زعامت افغانستان را سخت وارخطا ساخت و در وحشت افتادند که تاریخ طولانی افغانستان را که دایماً با حیله ها و نیرنگ ها و کشت و کشتار و برادر کشی ما رقم زده ایم چطور شود که حال تعدادی از مردم جدید اکثراً یک قومی در یک بانک خصوصی رقم زندد. همین بود که به سلسلۀ حیله گری و مکر دایمی شان باز بفکر حیله افتادند و با همدستی تعداد از غلامان حلقه به گوش و متملق خویش کابل بانک را جابرانه به بحران عمدی بردند و کمر مردم مضتضعف افغانستان را که بعد از سالها کم کم رو به راست شدن میرفت دوباره شکستند تا خود به اهداف شوم یک قوم گرائی برسند. بیخبر از اینکه دیگر ملت این خته از خواب دیرینه بیدار شده اند و نهضت های جدید آزادی خواهی به پا میخیزد و با وجود هزاران حیله ، نیرنگ و تقلب باز هم موفق به متقسیم متعادل حکومت بین تمام اقوام این مرز و بوم میشوند و وحدت ملی را حد اقل به شکل ابتدائی آن تطبیق مینمایند تا باشد فردا و فردا های دیگر یک هزاره همیشه جوالی گری نکند و یک برادر یک قوم دیگر همیشه قوماندانی و پادشاهی نکند. بعد از این باید هر کس خود را در آئینۀ افغانستان به حیث یکی از اتباع این کشور نه بشکل تمثیلی بل حقیقی ببیند و افتخار کند. به امید همان روز و به امید آنروز که قضیۀ کابل بانک نیز منصفانه و عادلانه حل شود.
من از کابل جان

>>>   چقدرخوب خورديد زديد خيانت كرديد وامروز همه چيز را ميخواهيد پنهان كنيد بس است به لحاظ خدا چشم درايي هم حدي دارد مردم فريب اين مافيا ها را نمي خورد اگر چيزي نميبود امروز ريس جمهور با اين جديت عمل نميكرد شما خيانت كار ها را ميشناسيم.

>>>   شرمت باد ننگت باد وحیدالله فیروزی ! این را می گویند هـــم غری و هـــم نری
اشرف نوروزی کابل

>>>   ... به آنعده کسانیکه کابل بانک را به بهران بردن خدا جزای شان را بدهند .
آمین یا رب العالمین.

>>>   جرا از اول اين كب ها زده نشد دو بار محكمه و دو سه است بزن بزن اين هم بى كب نيست

>>>   اﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﻮﻝ ﻛﺎﺑﻞ ﺑﺎﻧﻚ ﺁﻗﺎﻱ ﺯاﺧﻴﻠﻮاﻝ ﺑﺮاﻱ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻓﻀﻞ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻋﺮاﺩﻩ ﻣﻮﺗﺮ ﺯﺭﻫﻲ ﻟﻨﺩﻛﺮﻭﺯﺭ ﺩﺭ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ 2009ﺧﺮﻳﺪاﺭﻱ شده ﺑﻮﺩ و ﺩﺭ ﺑﺪﻝ اﺵ ﺗﻮﻗﻒ ﺣﻤﻼﺕ ﺑﺎﻻﻱ ﻛﻤﭙﺎﻳﻦ ﺣﺎﻣﺪ ﻛﺮﺯﻱ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﺑﻮﺩ

>>>   فروزی ها خوب میدانند که حسین برادر قسیم فهیم خلیلفروزی را آله دست خود ساخته بعداز نوازش های فریبنده زمینه ساز باز داشتگاه اوشدند درحالیکه حسین بنام اولاد کارگر آشپز دریور سکرتر خواهر وبرادر خودوبگول زدن های گوناگون پول رااز کابل بانک خارج کرد حالا کدام دادستانی وکدام محکمه اورا بتواند توقیف کند دارائی خانواده ملاقسیم بنام های مخلف جایداد دارند بلاک کردن یک چند محل محدود کافی نیست این خانواده نوکیسه املاک زیادی در اختیار دارند که کا ملاً پنهانی است ایجاب تحقیقات خاص را مینماید
دانش

>>>   هر کسی وهر مقامی وبه هر شکلی که شد قضیه کابل بانک به اقتصاد کشور به خصوص به سیستم بانکی ضربه شدید وارد کرد، اګر نه اقغانستان در بخش اقتصاد او سیستم بانکداری راه درست خودرا پیدا میکرد، توطعه ګران داخلی و خارجی دست به دست داده وضربه خطرناکی به اقتصاد افغانستان وارد وشاید تا چند سال دیګر نتوانیم این ضربه را جبران نماییم.

>>>   کابل بانگ ورشکسته نشده بود. کابل بانگ را کشور های قدرت مند ممکن است پاکستان و یا ممکن است امریکا اجازه نداد که رشد کند. در این کار دست استخبارات کشور های خارجی دخیل بود. همانطور که مردم افغانستان را اجازه ایجاد کارخانجات مهم را نمی دهد، کابل بانگ را هم خراب کرد.

>>>   دقیقا"! کابل بانک روی یک تفکر اقتصاد سیاسی ایجاد شد که کرزیان و فهیمیان در آن مستقیما" دخیل بودند ولی افسوس صد افسوس که شیرخان فرنود یک تجار (صراف) که در بیست و پنج سال گذشته در تجارتش رقیب نداشت آلۀ دست کرزیان و فهیمیان قرار گرفت و آنها با پول های کابل بانک در انتخابات های گذشته استفادۀ اعظمی را نموده اند. حالا باید بدانیم که کابل بانک چرا به بحران بورده شد دقیقا" که نظریات بالا هم تقریبا" در مورد صدق مینماید.
بهاء

>>>   هدف از بحران بردن کابل بانک تصفیه تمام بانک های که سهامداران شان فراماسونری نیستند میباشد. یکی از از اعضای لژ جامی یک سال قبل از سقوط کابل بانک به من گفت که کابل بانک به بحران میرود و پول های خود را به افغان یونایتد بانک که مربوط فراماسونری ها است ذخیره نمود.
صمدی

>>>   نظر آخر موجه و وبجا است. خارجی ها روادار نیسند که بجز فراما سونری ها، فردی از اقتصادی شګوفا برخودار باشد و یا غیر ماسونر بر چوکی قدرتی تکیه زند.
افسوس که رګ ایمان این ملت نهایت سست شده وعزت را غیر از خدا طلب میکنند و روزی خود را از غیر تګدی می نمایند. و خداوند ذلت دنیا و آخرت نصیب همچو افراد بی همت کردنیست. و ما امروزشاهد این خفت و خواری و برده ګی این ملت هستیم.

>>>   وحیدالله جان که خود شریک دزدی های خلیل فیروزی اند باید هم از انها دفاع نمایند درست است که کابل بانک را روی موضوعات سیاسی و نیشنلیستی سقوط داده شد ولی خیانت ها ودزدی های بیشماری هم صورت گرفته که چندین بار لیست دزدی های دزد های ماهربه نشر رسیدکه یکبار دیگرمیشود ان ر ا تکرار نمود
1--- ففیروزی حدود 300000000
2--- حصین خان حدود 350000000
3 شیرخان حدود 170000000
4--- گلبهار حدود 70000000
5 ---داوی حدود 80000000
6 ---طاهر ظاهر حدود 22000000
7 --- حیاتالله کوکچه 12000000
8 صوفی نثار حدود 12000000
9 اقای کرزی زاخیل وار وحاجی دین محمد 150000
10--- پرچون 50000000
11 --- وحیدالله فیروزی وشیزین خان ومحمود کرزی ودیگرخوردوریزه حدود 35000000
وغیره این پول ها چه شد وکجا رفت ؟

>>>   این یک واقعیت است که کابل بانک توسط باند فهیم یان وتیم مافیایی کرزی یان به بهران برده شد . ونیز نباید از حقایق بگذریم اشخاص مدیران کابلبان فروزی وفرنود کار های غیر قانونی انجام داده است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است