760 هزار مهاجر از ایران اخراج می شوند؟
شاید بتوان گفتن این سخنان یک مقام بلندپایه دولت ایران برای اولین بار است که اینقدر صریح بیان می شود که به مهاجرین قانونی امکانات می دهیم و مهاجرین غیر قانونی را اخراج می کنیم ولی... 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۸    ۱۳۹۳/۹/۱۳ کد خبر: 84950 منبع: پرینت

محترم جاوید فیصل سخنگوی رییس اجرایی کشور گفت قرار است هیاتی عازم ایران شود تا در مورد تمدید ویزای موقت مهاجران افغانستانی با مقامات ایرانی به گفتگو بپردازد.

قرار است این هیات از حکومت ایران تقاضا نماید تا ویزای مهاجران را دست کم برای یک سال دیگر تمدید کند. بر اساس اطلاعات اداره پناهندگان سازمان ملل متحد، کسانی که به دلایل مختلف قادر به دریافت اجازه اقامت قانونی در ایران نشده‌اند، غیرمجاز تلقی می شوند که آمارشان قریب یک میلیون نفر است.

البته بنا به گفته ی جاوید فیصل ۷۶۰ هزار مهاجر "ثبت نشده"‌ی افغانستانی در ایران وجود دارند که ویزای موقت این افراد تا ۲۰ روز دیگر پایان می‌یابد و این به معنای خطر اخراج این مهاجران است و از هم اکنون طرح بگیر بگیر این مهاجرین در ایران به ویژه در مشهد شروع شده است. هرچند که وزارت امور خارجه ایران تا کنون از اظهار نظر در این زمینه خود داری کرده است.

هرچند عزیز کاظمی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی دولت ایران در این بار گفت: ما در مجموعه وزارت داخله، میان مهاجران قانونی و مهاجران غیرقانونی تفاوت قایل هستیم چرا که نوع رویکرد ما به این دو گروه متفاوت است و در این بین اگر تصمیماتی اتخاذ می شود بیشتر متوجه مهاجران غیرقانونی است و مهاجران قانونی از همه امکانات برخوردار خواهند بود.

وی که اولین همایش بررسی مسایل دانشجویان و فارغ التحصیلان پناهنده پیش از ظهر امروز پنچ شنبه سخن می گفت، افزود: امروز پس از گذشت چندین و چند دهه مجاهدت و سختی، اوضاع کشور دوست و برادر افغانستان مساعد است، اما مطلوب نیست که شرایط جغرافیایی و دخالت کشورها و جریانات در مسایل داخلی افغانستان علت عمده ی این مشکلات می باشد.

کاظمی گفت: شکل گیری گروه بندی های جدید در سطح جهان متاسفانه موجبات دخالت جریانات فرامنطقی برای سهم خواهی در افغانستان را فراهم کرد و همین مساله موجب ایجاد شرایط نامناسبی برای این کشور شد. وی افزود: جهان اسلام شامل کشورهایی می شود که هر کدام قدرت بالایی دارند و در این بین افغانستان، ملت بزرگ و باسابقه ای است که می تواند به قدرت بالایی دست یابد با این حال قدرت های بسیاری هستند که نمی خواهند این کشور روی آرامش و ثبات را ببیند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخل ایران در پایان در گفتگو با خبرگزاری مهر تصریح کرد: هیچ منعی برای ادامه تحصیل اتباع افغانستانی و ارایه سایر خدمات درمانی و بهداشتی به این قشر وجود ندارد و دولت ایران مصمم به ارتقای امکانات آموزشی و رفاهی اتباع قانونی است. این اراده در نظام و ملت ایران وجود دارد که اتباع افغانستانی از مزیت برخورداری از خدمات بی بهره نمانند و همانگونه که بارها تصریح کرده ایم اگر اعلام شود که فرزندان اتباع افغانستانی نیازمند موقعیت تحصیلی هستند، یقیناً همه شرایط را برای تحصیل آنها فراهم خواهیم کرد.

وی بیان کرد: علی رغم همه تفاوت هایی که در برخورد با اتباع خارجی قانونی و ایرانیان وجود دارد در مجموع دولت و ملت جمهوری اسلامی تفاوتی میان اتباع افغانستانی و ایرانی نمی بیند و در این بین برخی از تفاوت ها تنها در مورد اتباع افغانستانی نیست، بلکه نسبت به شهروندان ایرانی نیز وجود دارد.

شاید بتوان گفتن این سخنان یک مقام بلندپایه دولت ایران برای اولین بار است که اینقدر صریح بیان می شود که به مهاجرین قانونی امکانات می دهیم و مهاجرین غیر قانونی را اخراج می کنیم ولی اینکه نزد دولت ایران تفاوتی میان اتباع افغانستانی و ایرانی نیست، مساله ای است که جای تامل دارد.

به هر حال این موضوعی نیست که بتوان اکنون دربار آن اظهار نظر کرد چرا که در ایران طی سه دهه گذشته، قانونی راجع به مهاجرین نبوده و اکثر مدیران سلیقه ای عمل کرده اند. یک روز بگیر بگیر بوده و یک روز مهاجرین برادر خوانده بودند! یک روز قانونی و یک روز غیر قانونی. به هر حال منتظر می مانیم تا ببنیم این هیات افغانستانی اعزام شده به ایران در این رابطه چه می کنند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به نظر شما چه کسی از این که مدرک شناسایی داشته باشد بدش می اید من خود شاهد بوده ام در ایران با مهاجران رفتار درستی نمی شود اما این مردم رنج دیده همه ی مشکلات را تحمل می کنند به امید اینکه شاید روزی به وطن خویش بازگردند

>>>   اگر مهاجران غیر قانونی بروند اوضاع برای ما بهتر می شود

>>>   مهاجران غیر قانونی در هیچ کجای دنیا جایگاه ندارند و از حقوقی بر خوردار نیستند دولت ایران هم حق دارد غیر قانونی ها را اخراج کند وطندارها با پاسپورت وقانونی به ایران بیابید تا ارامش بیشتری داشته باشید

>>>   چرا این هیئت هایی را که از طرف افغانستان اعزام میکنند هیچ وقت شناسایی نمیشوند و هیچ گزارشی کاری در هیچ جا از مذاکراتشان درج نمیشود

>>>   مهاجرین غیر قانونی کسانی هستند که به دلایل و مشکلاتی از اخذ مدرک جا مانده اند بیشترشان از خیلی قانونی ها هم قدیمی ترند ولی غیر قانونی قلمداد میشوند مثل خودم که 26 سال میشود در ایران زندگی میکنم ولی اکنون جزء مهاجرین غیر قانونی محسوب میشوم

>>>   اگر در ایران فقط یکبار کارت را تمدید نکردی وپول هنگفتی به ایرانیها ندادی فورا میشوی غیر قانونی مثل خودم که 31 ساله در ایرانم وچندین با رد مرز شدم ولی چون هیچیزی در افغانستان ندارم نمیتوانم برگردم اگر به هر کشوری میرفتم وضعم این نبود هیچ وقت ما با ایرانیها ازحقوق مساوی برخوردار نبودیم نمونه اش فقط اگر یک مورد پروانه کسب به اسم افغانی در تمام ایران پیدا کردید تمام حرفای ایرانیها درسته وگرنه...

>>>   اشرف غنی در یکی از سخنان خود گفته است که ما در دنیا مهاجر نداریم ممکن است زادگاهش افغانستان باشد اگر خودشان به زادگاهشان بر گردد هیچ محدودیت ندارند.
در تمامی دنیا رسم حقوق انسانی و حقوق دینی و حقوق مذهبی این است که کمتر از یک دهه اگر فرد در یک کشور زندگی کند تابع آن کشور به حساب می‌آید. در کشور ایران و پاکستان نه یک دهه بلکه یک نسل، بیش از سه دهه زندگی می‌کنند اما این دو کشور فقط به دید یک آواره نگاه می‌کنند.
اشرف غنی در ادامه سخنان خود عنوان نمود که ما تصمیم داریم. هیئت با این نظر و دیدگاه در قدم اول به ایران بفرستیم (که دولت ایران نسبت به دولت پاکستان باانصاف و متعادل‌تر است) و دولت ایران را متقاعد نماییم که افراد افغانی که بیش یک دهه در ایران زندگی کرده‌اند به عنوان شهروند آن کشور پذیرفته و تابعیت داد شوند.
اشرف غنی در آخر سخنانش به این مسئله اشاره نمود که مسؤولین وزارت مهاجرت افغانستان گزارش از مذاکرات قبلی را برایم بیان نموده‌اند در این گزارش آمده است که مسؤولین ایران تلویحاً در زمزمه‌های مذاکراتی قبلی کماکان پذیرفته‌اند؛ که آن دسته از افغانی‌ها که کارت قانونی دارند و عضو ء از خانواده‌شان سابقه مجرمیت قضایی نداشت باشند برای فرزندانشان که متولد ایران هستند، به سن 18 سال تمام رسیده باشند که در این مدت تماماً بدون خروج درایران زندگی کرده باشند شناسنامه داده می‌شود. این مسائل مشروط بر این است که تکلیف آن دسته از افغانی‌های که مدرک ندارند و یا پاسپورت دارند معلوم شود.
مسئله دوم ما این است آن دسته از مهاجرین که به عنوان پناهنده در کشور استرالیا پذیرفته‌شده‌اند،اما مسؤولین ایران خروجی نمی‌دهند به مذاکره بینشینیم.
فرهاد

>>>   جالب تر از همه این است که شاید دوستان ما و خیلی ها وقتی حرف از مهاجر غیر قانونی می شود فکر می کنند اینها بدون مدرک هتسند ولی همین مهاجرین چندین سال هست که با موجوز وزارت کشور ایران و با اقامه زندگی می کنند ولی ایرانیها اسم اینها را گذاشتند مهاجرین غیر قانونی!!
تا حالا در جهان کشوری را می شناسید که افرادی حد اقل دوسال با پاسپرد رسمی زندگی کنند باز به آنه بگویند غیر قانونی!!

>>>   هیچ کس دلش نمیخواهد از وطن و خانواده اش دور باشد من با سرحت میگویم ... بر رهبران ... افغانستان و دولت مردان افغانستان که این روز را بر سرما آورده اند
جان آقا از هرات مقیم در ایران

>>>   مهاجرت افغان ها از کنترل و ظرفيت خارج هست وگرنه ايران به هر کسی که 3 سال در ايران زندگی کرده باشد شناسنامه هم می دهد حتی بالاتر از حق شهروندی.
و به کلی ايرانی محسوب می شود.
به دولت افغانستان پيشنهاد می کنم روابطش را با ايران توسعه دهد از ظرفيت های ايران برای توسعه ی کشورش استفاده کند تا با بهبود وضعيت کشورش جلوی سيل مهاجرانش را به ايران بگيرد.
متأسفانه از نظر افغانستان حتی اهميت جمهوری آذربايجان هم بيش از ايران هست. ايران را به صورت غيرمستقيم به عنوان بزرگ ترين تهديد و دشمن افغانستان می دانند ولی از يک طرف هزار و يک انتظار از ايران دارند.
به منافع متقابل فکر کنيد. به روابط برد-برد. مسلماً منافع بهتر از احساسات و عواطف کارساز هست.
مثلاً دلال اقتصادی ايران در تحريم های جهانی باشيد. يک قدم شما برداريد ده قدم ما برمی داريم. در حال حاضر ايران به خاطر مهاجران افغان متحمل ضرر شده.
هر چند من فکر می کنم زندگی فقيرترين مهاجر در ايران حتی از زندگی نمايندگان سنای افغانستان بهتر هست ولی در صورتی که منافع ايران تضمين شود آماده هر گونه خدمت بيشتر به آن ها هستيم.

>>>   اما صحبت از تحصيل شد پسر بنده دردانشگاه برق درشهرك قوچان مشهد در رشنه الكترونيك قبول شد وقتي براي ثبت نام رفتند از دونفر آنها سؤال كردندمن مهاجر هستم دراينجا قبول شدم ثبت نام مي كنيد آنها گفتند مها جر وغير مهاجر ندارد ماهمه راثبت نام مي كنيم تمام كارها راانجام دادند وقتي رفتند پيش رئيس كه وارد ليست كنند به خاطر اينكه روحيه را خرد كنند ما مهاجر عراقي وپاكستاني راثبت نام مي كنيم اماشما افغاني هارا ثبت نام نمي كنيم پسرم دوسال است كه ازدانشگاه مانده يك سال پول نداشتم و امسال اين طوري شداينها همه اش حرف است ما از دولت ايران توقع بي جا داريم انيها... ذره اي براي مها جرين دل نمي سوزاند اين دولت ماست كه براي ما دل بسوزانداما متأسفانه دولت ما خودش جيره خار ديگران است

>>>   دولت افغانستان با ایران دشمن است ولی توقع بیجا وغیر قابل باور از ایران دارد از ابتدای ریاستش به همه کشورها از جمله اذربایجان که اهمیتی برای افغانستان ندارد وما نیز برای اذربایجان منافعی نداریم لشکر کشیده ولی به ایران که قدرت منطقوی است و رشد وبقای افغانستان در گرو ایرام است وحتی اذربایجان با یک اخم ودلخوری ایران به ایران می رود تا ایران از او دلگیر نباشد!
حال غنی چه کرد با این کارها چه چیز را می خواهد ثابت کند نمی دانم ولی می دانم که با این سیاست خارجی به هیچ جایی نمی رسیم دولت ایران جواب این دهن کجی را به اشرف غنی خواهد دادنمی دانم دولتمردان افغان چه فکر می کنند که این قدر از موضع قدرت وطلبکارانه با ایران صحبت می کند خدا به فریاد ما افغانها
برسد با این دو دولتمردانمان.
دانشجوی هراتی

>>>   در جواب به نظر دهنده هفتمی
اقای رئیس جمهور اشرف غنی ارزوی خودرا بیان کرده اند.ایشان بعنوان رئیس جمهور افغانستان موظف به تامین معاش ملتش است نه انکه با تصور مذاکره با مسئولان ایرانی به همی راحتی و برخلاف قوانین مصرح جاری مملکت به صرف متولد ایران بودن و رسیده به سن 18 سال به اتباع کشورش شناسامه داده شود بلکه از شرشان نجات یابد. فقط جالبه ان کسانیکه مدام از سودهای کلان پناهندگانشان برای ایران و اینکه چرا ایران انها را اخراج نمیکند دم میزدن خبری ازشان نیست.باز هم اسم اخراج بیگانگان امد و باز رفت و امد مسئولان افغانی برای جلوگیری از ان اغاز شد.بعد که احتمالا اب ها از اسیاب افتاد دوباره پیدایشان میشود و طلبکارانه حرف میزنن گویی ملت ایران بدهکار انها هستند!!در هر نوع مذاکره ای خواست ملت بزرگ ایران انست که زمان دقیق خروج اتباع افغانی و مساله بستن اب و ندادن حق ابه ایران مشخص شود.در غیر اینصورت ادامه حضور اتباع افغانستان به صرف وعده و وعیدهای مسئولان افغانستانی مورد پذیرش ایرانیان نمی باشد.

>>>   خدا به ما ایرانی ها صبر بدهد با این برادران پر توقع مان . برادر جان من ایرانی هم اگر مدارک شناسائی ام را گم کنم در مملکت خودم با مشکل مواجه می شوم . نه می توانم خودرو و خانه بخرم نه می توانم بلیط بخرم نه میتوانم کار بانکی ام را انجام بدهم . قانون است دیگر برای جلوگیری از هرج و مرج تصویب شده است و لازم است . شما هم فکر نکنید از ضعف دولت و ملت ایران است که ملیون ها نفر غیر قانونی از مرزها رد شوند و در این مملکت بگردند و کار کنند و هیچ کس هم کاری به کارشان نداشته باشد . اروپائیان و آمریکائی ها و عرب ها بارها فقط بخاطر ورود غیر قانونی به مرزهای ایران آنهم فقط چند متر دستگیر شده اند و قانون در مورد آنها اعمال شده است . همین الان دهها عرب ماهیگیر اماراتی و عربستانی بخاطر ورود به آبهای ایران در زندان هستند .سه سال پیش 15 افسر و ناوی انگلیس به خاطر اینکه 15 متر وارد آبهای ایران شده بودند دستگیر شدند و دو کشور تا قطع رابطه کامل پیش رفتند . سه کوهنورد آمریکائی اشتباهی 1500 متر از مرز عراق وارد خاک ایران شدند دستگیر شدند و سه سال زندانی شدند . کردهای پژاک که از اقلیم کردستان عراق به چند روستای ایران وارد شده بودند تنبیه شدند و سه هفته توپخانه ایران مواضع پژاک را در عمق خاک عراق می کوبید . وقتی ملتی برایتان احترام قائل است و دوستتان دارد ، شما هم انصاف داشته باشید .
برادر کوچک شما

>>>   طبق آخرین آماری که از وضعیت معیشت مهاجران در کشور های کل جهان ارائه شده است بیشترین مهاجرانی که آزار و اذیت میشوند مهاجران افغانی که در ایران و پاکستان زندگی میکنند هستند واقعا بی انصافی مطلق هست که در کشوری با قانون کاملا اسلامی زندگی کنند و با افغانی های مهاجر اینگونه رفتار شود؟؟؟؟؟!!!!!!!!به نظر من خزانه دولت ما ایرانیا هر موقع ته کشید میچسبیم به جون این مهاجرای بی گناه!!!!!!!!

>>>   چه حق آبی اگر شما مشتاق به رفتن مهاجرین هستید پس چرا آنهایی که استرالیا و سویدن و... قبول شده اند چرابه آنها خروجی نمدهند تا از ایران خارج شوند که الان پسر خاله من همین مشکل را در ایران دارد؟

>>>   در تمام دنیا مهاجر از مزایای مهاجرت برخوردار است غیر ازایران گذشته از اینکه قرآن میفرماید:هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله...یعنی مهاجرین در ردیف سربازان خط مقدم در برابر کفار شمرده اند بلکه مهاجرین در این ایه مقدمتر امده است ولی ایرانیها چگونه بر خورد میکنند؟...

>>>   دولت افغانستان ایران را دشمن بالقوه می پندارد با این وضع چرا ایران باید کاسه داغ تر از آش شود و با این دولت مغرور که فایده ای نداشته بلکه ضرر هم میرساند سازش نماید

>>>   باسلام صحبت ازمهاجر قانونی شد امسال پول شهریه این افراد را دولت ایران نگرفت دل مردم خوش شداما امروز که چندماه ازشروع مدارس میگذرد ازدست بچه ها مدیران مدارس پیغام فرستاده که پول شهریه را قراربودطی قرارداد وتوافقات کشورثالثی پرداخت کند اما این تعهد عملی نشده است لذا شهریه پارسال که 150 هزار تومان بوده امسال بایددبیرستانی 300 هزار تومان بیاره وابتدایی 200 هزارتومان بیاره بازهم یگ غبار غم بر چهره دانش آموزان نشست این خبری بود که امروزبرای بنده که دارای چهاردانش آموز هستم درهنگام ورود درمنزل خبر باران شدم پس کجایند حامیان علم ودانش
قم-ر-ن

>>>   بيچاره مهاجران افغان که نه اين طرف قبولشان دارند و نه آن طرف!
من تصور نمی کنم دولت افغانستان دلش به حال مهاجران سوخته باشد. به ازای هر مهاجری از ايران بر می گردد يک پاکستانی را برمی دارند و شناسنامه می دهند. ترجيح می دهند مهاجران که از اقوام به خصوصی هم هستند همين جا سر به نيست شوند يا شناسنامه بگيرند و پايشان به افغانستان نرسد. آخر اين چه مادری هست که فرزندانش را به خانه ی کس ديگری می فرستد تا بزرگ شود؟

>>>   برادر عزيزی که پسرتان در دانشگاه قوچان مشهد در رشته ی الکترونيک قبول شده ولی پذيرش نشده.
آيا قبل از انتخاب رشته بخش اقامت اتباع خارجی را نگاه نکرديد؟ چرا چشم بسته انتخاب رشته کرديد؟
شهر قوچان اکثراً کردزبان و ترک زبان هستند. در ايران اقامت اتباع افغان در شهرهای غيرفارسی زبان، اهل سنت و بدون بافت مهاجر ممنوع هست. حتی من که تهرانی هستم هم به راحتی نمی تونم توی اين شهرها زندگی کنم و مورد اعتراض ساکنان آن جا قرار می گيرم.
با توجه به مهاجرت مليونی افغان ها بديهی هست که يک دفعه تمام فرهنگ اين شهرها را تغيير می دهيد. در حالی که مهاجران عراقی و پاکستان چند ده هزار نفر بيشتر نيستند و اصلاً به چشم نمی آيند.
ضمناً اين قبيل شهرها از نظر بازار کار هم خوب نيستند اخيراً از کشاورزی و گله داری به زندگی شهری رسيدند و مردمشان هم برای کار به شهرهايی مهاجرت می کنند که اقامت اتباع افغان مجاز هست. فکر نمی کنم دانشگاه های معتبری هم داشته باشند.
آيا در کشور شما مثلاً ازبک ها مجاز هستند به صورت مليونی به مناطق اکثريت پشتون مهاجرت کنند؟ يا مثلاً شيعيان به مناطق اکثريت اهل سنت مهاجرت کنند؟
قوانين کشور را رعايت کنيد برای خودتان هم خوب هست.

>>>   در خبرهای جمهوری اسلامی ایرا آمده:
هدیه دولت یازدهم به کودکان افغانی. امسال از شما هزینه تحصیلی دریافت نمیشود
ولی با کمال ناباوری بچه با نامه مدرسه آمد که یا فورا پول بدید یا از مدرسه برو بیرون.
این است مرگ تدریجی ما در ایران
بسیار زشت است که پس از وعده. خلف وعده شود

>>>   شما از آب دریغ میکنید آنها هم میگویند شما از آب و نان ما مصرف میکنید پس بروید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است