کتاب شناسنامه افغانستان هم از کتابهایی است که به آب انداخته شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۱    ۱۳۸۸/۳/۵ کد خبر: 846 منبع: پرینت

مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در باره انداختن کتابهای توقیف شده به دریای هیرمند توسط مقامهای محلی ابراز تاسف کرده اند.
اخیراً مقامهای محلی ولایت نیمروز هزاران جلد کتابی که توسط یک ناشر افغان از ایران وارد این افغانستان شده بود را به رود هیرمند انداختند.
ابراهیم شریعتی، ناشر افغان و وارد کننده این کتابها به بی بی سی گفت که یک محموله ۲۵ تنی کتابهای وارداتی او شش ماه پیش در گمرک نیمروز توقیف شد و ۱۱ عنوان از این کتابها غیرمجاز تشخیص شد.

به گفته آقای شریعتی، کتابهای هزاره ها نوشته حسن پولادی به ترجمه عالمی کرمانی، شناسنامه افغانستان نوشته بصیر احمد دولت آبادی، گل سرخ دل افگار نوشته جواد خاوری، نهج البلاغه، مجموعه نامه ها و سخنان حضرت علی و اصول کافی شامل این کتابها بوده است.
غلام دستگیر آزاد، والی نیمروز به سایت فارسی بی بی سی گفت که شماری از این کتابها اختلاف برانگیز بود و در این کتابها به مسائل قومی و مذهبی دامن شده بود.

والی نیمروز می گوید در زمان توقیف این کتابها مسئولان اداره های ارشاد و حج اوقاف، دادستانی، امنیت ملی و اطلاعات و فرهنگ این ولایت حضور داشتند. به گفته او، نمونه هایی از این کتابها برای بررسی های بیشتر به وزارت اطلاعات فرهنگ به کابل فرستاده شد.
آقای آزاد گفت که تصمیم انداختن این کتابها به رودخانه توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ و دادگاه عالی افغانستان گرفته شده است.
اما عبدالمالک کاموی، رئیس اداری قوه قضائیه افغانستان گفت که از صدور چنین حکمی توسط دادگاه عالی اطلاعی ندارد.

دو مشکل در این تصمیم گیری وجود دارد: یکی در نفس قضاوت در این کتابها- که مورد استفاده مردم است، چرا ممنوع قلمداد می شود و دیگر این که روند ممنوع کردن این کتابها عجیب است. ما در روند اجرایی خود قانونی نداریم که کتابی که ورودش ممنوع باشد آن را به آب بیندازیم
اما دین محمد مبارز راشدی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ به بی بی سی گفت که روند توقیف، بررسی و به آب انداختن این کتابها در کل با مداخله نهادها و اشخاص مختلف و با غرض ورزی همراه بوده است.
آقای مبارز گفت: کتابهایی که به رودخانه انداخته شدند جزئی از کتابهایی است که هیچ مشکلی ندارد و در افغانستان همیشه بوده و در آینده هم خواهد بود.

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: دو مشکل در این تصمیم گیری وجود دارد: یکی در نفس قضاوت در این کتابها- که مورد استفاده مردم است، چرا ممنوع قلمداد می شود و دیگر این که روند ممنوع کردن این کتابها عجیب است. ما در روند اجرایی خود قانونی نداریم که کتابی که ورودش ممنوع باشد آن را به آب بیندازیم.

آقای راشدی می گوید در صورتی که کتابی ممنوع دانسته شود باید واپس به وارد کننده آن مسترد شود و نه این که به رودخانه انداخته شود.
غلام دستگیر آزاد، والی نیمروز گفت به دلیل این که ممکن است در این کتابها کلمه طیبه و آیات قرآن نوشته شده باشد و به دستور دادگاه تصمیم گرفته شد که این کتابها به رودخانه انداخته شود.
ابراهیم شریعتی ناشر افغان و وارد کننده این کتابها می گوید با انداختن این کتابها به رودخانه ۳۶ هزار دلار ضرر کرده است.
آقای راشدی گفت: در بعضی موارد ظرفیت های پایین کاری باعث می شود که نسبت به ورود بعضی کتابها به این شکل برخورد شود. از این ناحیه من نگرانم و این کار به نفع افغانستان و فضای فرهنگی افغانستان نیست.
ناشر و وارد کننده این کتابها می گوید این چهار عنوان از این کتابها را به دلیل امکانات بهتری که در ایران وجود دارد، در آن جا چاپ و وارد افغانستان کرده بود. به گفته او، قرار بود این کتابها در شهر کابل به فروش برسد.
پیش از این مقامات دولت ایران با اشاره به توقیف این کتابها در نیمروز گفته بودند که هیچ گونه کتاب اختلاف برانگیز از این کشور به افغانستان صادر نشده است.

ابراهیم شریعتی می گوید در سالهای اخیر حدود 140 عنوان از آثار نویسندگان، محققان و شاعران افغانی را در ایران چاپ کرده است که افغانستان در پنج قرن اخیر، که چاپ بیستم آن به بازار آمده تمامی آثار خلیل الله خلیلی، برگزیده غزلیات بیدل، دیوان عایشه درانی، تاریخ احمدشاه ابدالی، دیوان ملک الشعرا قاری عبدالله از جمله آن ها است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خدایا ما را از دست متحجرین زمانه نجات ده .
خدایا ما را از دست دشمنان اسلام و انسان که به نام اسلام منصب دار حکومت شده اند نجات ده
خدایا ما را از دست دشمنان آزادی بیان و بی منطق ها نجات بده
خدایا خودت می دانی این عده متحجر به نام اسلام هر غلطی که دلشان میخواهد انجام می دهند ، آنان را معدوم فرما .
آمین .
مهاجر افغانی . ایران .

>>>   سلام میشه به من بگوید شناس نامه یعنی چه؟ ما تذکره داریم به شناس نامه کلمه صادراتی ضرورت نداریم . باز اگر کسی معنی تذکره را نهفمید بیاید که من آن شخص را بفهمانم. من 12 سال در ایران بودم . همیشه دلم به حال افغان های ما که در جنگ ایران و عراق کشته میشد می سوخت . حال میگویم حق شان بود.
ادریس

>>>   ادریس جان تا جایی که هر چی بدبختی داریم از فرهنگ ترور وبدوی و افراطی عربی رنج می بریم که تذکره که تو میگی هم یک کلمه عربی و وارداتی از زبان عربی است، نه دل سوزی کن نه ده حق کسی فتوا بده که حق شان بود یا نبود. کمی سر در گریبان کن و فکر کن بین تذکره و شناسنامه کدامش صادراتی و وارداتی است و کدامش به زبان دری ما نزدیک است.
محمد

>>>   اااین کتب به دستورعلما ومردم مسلمان نیمروز به آب انداخته شد.این کتب سراسر تهمت افترا برپیامبر(ص)، خلفا، اصحاب گرام ودرمجموع ملت مسلمان افغانستان برضدپشتون وهزاره و...نوشته شده بود. راشد تا کنون نمیداند که در آن کتب چه سخیفانه وابلهانه معتقدات دینی و ملی مارا نشانه رفته بود. راشد نمبداند که افغانها از چه بحرانی ازجنگهای فرقه ا ی وقومی امروز به زندگی نیمبند زیست باهمی رسیده ایم . راشد باید از این همه مزدوری خو یش به اجانب نگران باشد.
علی ازنیمروز

>>>   دوستان گرامی سلام برشما !
دوست عزیز اقای علی از نیمروز !!!
خب نمیدانم شما نهج البلاغه را خوانده اید یا نه ؟؟؟؟ از طرز دید تان که همینطور پیداست که نخوانده اید ورنه چنین نمینوشتید!!!
من خود هزاره نیستم ولی همنطور که پشتونهای حق دارند از خود و از تاریخ خود بگویند بگذارید از هزاره ها هم بنوییسند!!!
در مورد کتابهای شیعه باید بگم که بادار های وهابی هرچه میگه خب مزدور های افغانی که باید اجرا کند

>>>   اين عمل جنبه سياسي دارد چراكه برخي ازسني مذهب نميخواهند كتابهايي چون نهج البلاغه كه برگرفته ازاما مان مان هستند دركشورمورداستفاده قراربگيرد. پس اينها ميخواهند دين شيعه رادركشوركمرنگ جلوه دهند .

علي جعفري تهران

>>>   سلام!
این عمل متحجرانه را من نیز به نوبه خود محکوم می کنم. در فضایی که سردمداران افغانستان امروز ما داد از دموکراسی و آزادی بیان، قلم می زنند این کار نشان می دهد که حرفها و کلام آنها طبلی توخالی بیش نیست.
دولت افغانستان باید بداند که توزیع و فروش این کتابها شاید به دماغ برادران اهل تسنن ما خوش نیاید اما کتابهایی است که برای شیعیان این کشور ارزش معنوی دارد و در قانون اساسی این کشور نیز آمده است که مذهب جعفری در کنار مذهب حنفی در مراسمات و دیگر کارهای خود آزاد است. توزیع و نشر این کتابها به حدی که این عمل زشت انجام شد نمی تواند موجب تفرقه و کینه بین مردم افغانستان شود. و دستگاه دولتی خود می خواهد که این کینه ها در بین مردم افزایش یابد و باعث بی اعتمادی شیعیان افغانستان از دولت شود. من معتقدم که دولت افغانستان باید با تیزبینی به این مسائل نگاه کند. همان طور که برادران اهل سنت ما می توانند به راحتی کتاب های خود را توزیع و نشر کنند، شیعیان ما نیز از این حق مسلم برخوردارند. با تحجر و به آب انداختن کتابهایی همچون قرآن کریم و نهج البلاغه امام علی(علیه آلاف و التحیه و الثناء) نمی توانند با شیعه اصیل مبارزه کنند، زیرا این مذهب متعالی در جای جای افغانستان ریشه دوانده است.
روح الله

>>>   واقعا شرم آور است. خلفای عباسی هنوز هم زنده اند، که نوشته های با ارزش مومنان نابود میشوند. پاسخ به آنان که می پرسند چرا آسیا و اسلام از ترقی علمی باز ماند، این است.
حلیمه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است