حکومت وحدت ملی و سردرگمی رهبران
اکثر سیاسیون ما آمادگی ذهنی و تعریف روشنی از حکومت وحدت ملی نداشتند و هنوز در یک سردرگمی هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۰    ۱۳۹۳/۹/۷ کد خبر: 84451 منبع: پرینت

علی رغم چالش های عدیده ای که در داخل افغانستان وجود دارد و اولویت های کلان حکومت وحدت ملی و نیازهای کلان افغانستان در عرصه ی سیاست گذاری های داخلی و خارجی شاید مساله های بسیار کلانی را در قالب تیوریک و بحث حکومت داری خوب مطرح کند. اما از آنجایی که هنوز معرفی کابینه ی نخبه گرا و شایسته سالار در هاله ای از ابهام قرار دارد، سفرهای نامتوازن در عرصه ی خارجی از یکسو و بحث بحران امنیت، اقتصاد و چالشهای داخلی از سوی دیگر باعث شده است تا حکومت وحدت ملی به باور شماری از منتقدین نتواند اولویت بندی های مشخصی در راستا ی استراتژی های داخلی خود داشته باشد.

احمدولی مسعود دیپلمات پیشین افغانستان گفت: متاسفانه انتخاباتی تقریباً ناکام را پشت سر گذاشتیم و دلایل زیادی داشت. پیشگویی ها هم براین بود که انتخابات با بحرانهای عدیده ای مواجه خواهد شد. داشتن انتخابات یک اصل است و باید برگزار می شد، در کنار آن باید بعضی مصلحت ها نیز در نظر گرفته می شد، تا هم انتخابات، هم دموکراسی و هم حکومت آینده مشروعیت داشته باشد و هم بتوانیم همگرایی بیاوریم. به همین ترتیب ما از طریق طرح برنامه ی ملی موضوع حکومت وحدت ملی را مطرح کردیم. متاسفانه در 13 سال اخیر حکومت افغانستان نتوانست شرایطی را به وجود آورد که بتوانیم انتخابات خوبی را داشته باشیم. انتخابات به جای اینکه برای افغانستان یک فرصت ایجاد کند یک تهدید ایجاد کرد. و در حال حاضر هم ما در بحران انتخابات به سر می بریم.

وی در موضوع چالش های اصلی بحران انتخابات عنوان کرد: چارچوب نظام حقوقی ما که بنا به سیستم ریاستی است باعث بحران انتخاباتی در افغانستان شد. چون نظام ریاستی تک محور بود و یک نفر تصمیم می گرفت که چه نوع کمیسیونی را باید ایجاد کند و یک نفر تصمیم می گرفت که چه نوع انتخاباتی باید داشته باشیم. به همین ترتیب شد که به خاطر انتخاب این کمیسیون انتخابات، بحران در انتخابات به وجود آمد. مشکل دیگر این است که دولتمردان افغانستان به جای اینکه نگرش و فهم عمیق نسبت به اوضاع افغانستان، شرایط اجتماعی کشور، بافتهای اجتماعی و مدل دموکراسی آن داشته باشند، فقط نسخه ی کپی شده ای از کشورهای دیگر گرفتند که این دموکراسی انتخابات است و انتخابات می تواند تمام مسایل را در افغانستان رو به راه بسازد. در حالیکه شرایط افغانستان با دیگر کشورها فرق می کند وکشوری است جوان که دموکراسی را به تازگی تجربه می کند. آنها نباید به این موضوع نگاه سطحی می داشتند. اگر این دولتمردان و نخبگان نگاه عمیقتری میداشتند ما چنین انتخاباتی را پشت سر نمی گذاشتیم.

مسعود پیرامون چگونه اجرایی شدن نسخه ی پیشنهادی حکومت وحد ت ملی توسط دو رهبر افغانستان گفت: برنامه ای که دو رهبر به نام وحدت ملی اجرا پذیرفتند، برنامه ای درست است. آن چیزی را که آمریکایی ها پیشنهاد کردند، فقط ساختارهای آن بود. دولت وحدت ملی ساختار دارد، تعریف دارد، مبانی و اهداف دارد و مولفه های دیگری دارد که اگر واقعاً می خواهد در افغانستان اجرا شود، تمام مولفه های آن را باید در نظر داشته باشیم. اکثر سیاسیون ما آمادگی ذهنی و تعریفی روشن از حکومت وحدت ملی نداشتند و هنوز در یک سردرگمی هستند. همچنین بعضی از سیاسیون در حکومت وحدت ملی دچار نوعی تناقض ذهنی هستند، آنها خود را راضی نکرده اند که افغانستان به طرف حکومت وحدت ملی می رود و حکومت وحدت ملی با این ساختار، اهداف، استراتژی، تعریف و مولفه ها وجود دارد. خودشان خودشان را راضی نکرده اند چه برسد به اینکه بنشینند، صحبت کنند و دیگران را راضی نمایند که حکومت، وحدت ملی است. متاسفانه هر رهبر تعریف مختص خود را از حکومت وحدت ملی دارد، اینگونه است که کشور به سوی بحران می رود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انها همه کار ها ی امریکا است اگر مسعو د بزرگ حیا ت میداشت امریکا در این کشو ر نمی تو انست بیاید
فقط امریکا بو د که مسعو د بزرگ را از طریق ها ی
مختلف شهد سا خت بیدار با شد کفر دوست اسلا م نیست

>>>   دو رهبر را اعضای تیم های شان گمراه ساخته اند زیرا اکثر یت اعضا اشخاص فاسد - جاطلب و دارای حرص قدرت و ثروت
میباشند و به منافع ملی و بحران عایده اعتنای ندارند .
دوراندیش

>>>   به هر شکل که شد حکومت وحدت ملی تا سیس گردید اگر منفی نه اندیشیم حکومت مشترک دورهبر مطرح بهتر ازحکومت یک جانبه است به شرط اینکه :
1 تیمها درنظر گرفته نشود بلکه تمام مردم افغانستا ن یک تیم باشند .
2 رهبران خودگذری کند وبه خاطر اوردن صلح وثبات قربانی دهند ومنفع ملی را با ارزش بدانند .
3 افراد وابسته دیگر خودرا به حیث یک فرد عادی جامعه درهر مسئولیت که برایش داده میشود فقط قانون را درنظر بگیر نه رهبر به اصطلاح تیم انتخاباتی را یعنی اگر وزیر باشد وزیر تمام افغانستان باشد درغیران از وزارت دور اتداخته شود اگر هرو رهبر افراد دور را دورخودرا قانع سازند

>>>   احمد ولی مسعود از جملهٔ دزدان شناخته شدهٔ ایست که از برکت نام احمدشاه مسعود فقید صاحب میلیون ها دلار شده است. این خائین، که دارای منازل متعدد و ویلا های مجلل در سویدن، و انگلستان است، فقط یک هف دارد و آنهم تصاحب پست دیپلوماتیک در یکی از کشور های غربی، تا با پول های باد آورده، با اولاد ها و خویشاوندان پرچمی خانمش زندگی آرامی داشته باشد. این بی سواد، نه دیپلومات است و نه هم آگاه سیاسی، او یک دزد حرفه ئی است وبحیث یک دزد باقی خواهد ماند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است