مردم افغانستان از افراط و تحجر به دور هستند
از سه دهه مقاومت و مبارزه با استعمارگران، تنها همسایگان افغانستان بودند که از این نبردها فایده برده و می برند چرا که اگر جهاد ملت افغانستان نبود صحنه منطقه به گونه‌ای دیگر شکل می گرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۳/۹/۷ کد خبر: 84450 منبع: شبستان پرینت

دومین همایش بررسی مسایل فرهنگی اجتماعی پناهندگان افغانستانی در ایران روز پنجشنبه ششم قوس در شهر قم برگزار شد.

در این مراسم محترم نصیر احمدنور سفیر کشور ما در تهران طی سخنانی اظهار داشت: امروز باز گذاشتن دروازه‌های علم و فناوری در رشته‌های گوناگون به روی مهاجران افغانستان، یکی از مهم‌ترین خدماتی است که جمهوری اسلامی برای انها انجام داده است.

سفیر افغانستان در ایران ادامه داد: ملت ما به دلیل پراکندگی مهاجر در سراسر دنیا و همچنین جهاد بی‌نظیر و مقاومت در برابر قدرت‌های غربی، شهره آفاق گردیده و در محافل گوناگون به آن پرداخته می شود. کشور ایران و پاکستان بیشترین جمعیت مهاجرین را پذیرا بوده اند و همه می دانند که مهاجرت افغانستانیها از آنجایی آغاز شد که مردم انها در مقابل حمله و اشغال شوروی سابق قیام و جهاد کردند .

وی عنوان داشت: در طول تاریخ تقدیر ملت افغانستان به گونه ای بود که در چند برهه زمانی که مورد تجاوز اشغالگران قرار گرفت توانست قدرتهای جهانی، اشغالگران و متجاوزین را به زانو درآورد. در دهه 80 میلادی، تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان درهم شکسته شد چرا که مردم ما در طول تاریخ وظیفه‌ای تاریخی مبنی بر در هم شکستن استعمارگران داشته‌اند.

محترم نور گفت: متاسفانه افغانستان در طی سالهای مقاومت و مبارزه با استعمارگران صدمات زیادی متحمل شدند اما از این مقاومت‌ها هیچ فایده ای دریافت نکردند و تنها همسایگان افغانستان بودند که از این نبردها فایده برده و می برند چرا که اگر جهاد ملت افغانستان نبود صحنه منطقه به گونه‌ای دیگر شکل می گرفت.

وی تصریح کرد: افغانستان نه تنها اشغال شوروی را به زانو درآورد بلکه توانست در مقابل درگیری و حضور فتنه گران، تکفیری هاو افرادی که در مقابل جبهه منطقه ایستاده بودند مقاومت کنند و انها را شکست دهند.

محترم احمد نور خاطر نشان ساخت: مقاومت و ایستادگی مردم در مقابل متجاوزین و افراطی گرایان تکفیری در افغانستان سبب شد در نیمه دوم دهه 70 شمسی ملت افغانستان شاهد شهادت یکی از بهترین فرزندان خود یعنی احمد شاه مسعود را که مسلمانی واقعی بود توسط تکفیری‌ها باشد. شهادت احمد شاه مسعود به عنوان سد محکم در مقابل جربان تکفیری هر چند ضربه ای جبران ناپذیر بود اما مردم هیچ گاه تسلیم نشدند.

وی یادآور شد: مردم افغانستان به طور طبیعی مسلمانانی معتقد و حد وسط هستند که از هرگونه افراط و تحجر دوری می‌کنند. متاسفانه در کشور ما بستر فکری، فرهنگی و اجتماعی مناسب وجود ندارد و اگر هم افرادی اقدام به این کار کنند در اقلیت قرار دارند.

جناب سفیر داشت: همین گروهی که هر روز در خاورمیانه عربی به سر بریدن زنان و مردان و آتش زدن شهرها و روستاها مشغولند همان افرادی هستند که سد محکم مقاومت در افغانستان احمد شاه مسعود را به شهادت رساندند.

وی افزود: بازگشت مهاجران به کشور در راس اولویت‌های دولت ما قرار دارد بسیار خوشحال می‌شویم که همین امروز همه مهاجران افغانستانی ایران را ترک کنند و به کشور خود بازگردند.

احمد نور ادامه داد: تا زمانی که بتوانیم امنیت و ارامش را در کشور فراهم سازیم از برادران خود در دیگر کشورها می‌خواهیم که با صبرو تحمل انگیزه ما را برای بازگشت آبرومندانه آنان به کشور بیشتر نمایند.

سفیر افغانستان در ایران گفت: ملت افغانستان همانند دیگر مبارزات خود در جهاد با اشغال و مبارزه با تکفیری‌ها موفق بوده‌است و امروز نیز نیازمند حضور و همکاری نخبگان فعال و تحصیل کردگان افغانستانی در مسیر جهاد سازندگی هستیم تا با همفکری شما طلاب و نخبگان مسیر برگشت آورگان به افغانستان را هموار سازیم.

وی بیان داشت: مردم بدانند که هیچ کمبودی در افغانستان وجود ندارد و خداوند همه چیز به افغانستان داده است از انواع معادن، آب فراوان، زمین حاصلخیز و ... که این نعمات نه تنها زمینه اشتغال و کاریابی برای مردم خود افغانستان می باشد بلکه ممکن است برای شتاب و توسعه کشور نیاز به آوردن نیرو از بیرون داشته باشیم که همین نخبگان افغانستانی در کشورهای مختلف باید در تشویق هموطنان خود به افغانستان پیشگام باشند.

احمد نور گفت: امیدواریم روزی همه مهاجران به کشور خود بازگردند و شاهد باشیم که لشکری متخصص و عالم به عنوان سپاه نور و روشنایی، بر لشکر تاریکی و تکفیر غلبه کرده و پیروز شود زیرا مبارزه باچنین جریان‌های افراطی ومتجاوز، علاوه بر نیازمند به نیروی نظامی محتاج نیروی متخصص و متعهد می باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همین قشر تحصیل یافته خود فروش ترهایند. روسای جمهور تحصیل کرده نیسند کی ها اینها را بقدرت میرساند و مینشاند.؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است