ترس از جنگ نیابتی، با هیاتی ناقص در سارک
هند و پاکستان درحالی آمادگی جنگ نیابتی در افغانستان را می گیرند که این تنش ها بر تمامی کشورهای حوزه جنوب آسیا اعم از اعضای اجلاس سران سارک مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می گذارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۳۹۳/۹/۶ کد خبر: 84410 منبع: پرینت

کشورهای حوزه جنوب آسیا تحت عنوان سارک گرچه به اندازه توان و عنوان خود در سیر تحولات افغانستان موثر و نقش آفرین بوده اند اما بازماندگی کشور ما از بدست گرفتن ابتکار عمل و صرفا ناظر و حاضر بودن در چنین نشست هایی فرصت ها را بر باد داده اند.

حامد کرزی فارغ از تمام محاسن و معایبش در صدر حکومت در اوج قدرت و در یکه تازی 13 ساله بر ملت، اما نتوانست چنان که باید و شاید از فرصت های غنیمتی همچون اجلاس های بین المللی برای ارتقا توسعه و تعامل کابل با منطقه و جهان گام بردارد.

هیات عالی رتبه همراه رییس جمهور که در نشست ها، اجلاس ها و گردهمایی های بین المللی و منطقه ای گزینش می شوند نیز هر یک به نوبه خود سهم بسزایی در دست پر یا دست خالی بازگشتن از آنسوی مرزها به ارگ ریاست جمهوری ایفا می نمایند.

اشرف غنی رییس جمهور دولت وحدت ملی که به زعم بسیاری از نخبگان سیاسی تاکنون جهت یابی خاص و قوی و آتیه داری در پی ریزی مصالح دیپلماتیک و سیاست خارجی از خود به نمایش نگذاشته است در حالی عازم نیپال برای حضور در اجلاس سارک شد که...

که صرفا حضور در چنین نشست ها و کنفرانس هایی عاری از برنامه ریزی های مدون و تدوین اهداف و مطالبات با رعایت حداقل و حداکثر انتظارات در شرایط استراتژیک نمی تواند حاصلی جز صرف هزینه های گزاف و سفرهای سیاحتی برای سیاهی لشکران ارگ نشین باشد.

چنانکه در سفر 150 نفری هیات عالی رتبه کابل به اسلام آباد نیز انتقادات و اعتراضات عوام و خواص بر هزینه های زاید و گزاف، هدررفت بیت المال، سیاحت و گشت و گذار عده ای بی کفایت و بی مسوولیت بدون دستاوردهای قابل توجه سیاسی قلب ارگ را نشانه گرفت.

در ازدحام زایدی که پیرامون حامد کرزی وجود داشت و مانع از تحقق کامل و مطلوب آرمان ها و آمال وی در بجا نهادن خاطره ای خوش از دولت در ازهان عمومی داشت سودی جز زیان وجود ندارد جز حسرت و حرمان از تقسیم ناعادلانه سرمایه ملی در جیب بزرگان و آقازادگان.

کتماندو درحالی میزبان کابل است که برای 3 روز کاری از دهلی نو، اسلام آباد، بنگلادش، بوتان، مالدیو و سریلانکا نیز پذیرایی می نماید. انتخاب به موقع وزیر امور خارجه و مسوول مستقیم سیاست خارجی در چنین مواقعی بیش از پیش خود را می نمایاند.

هند و پاکستان درحالی آمادگی جنگ نیابتی در افغانستان را می گیرند که این تنش ها بر تمامی کشورهای حوزه جنوب آسیا اعم از اعضای اجلاس سران سارک مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می گذارد بنابراین بهترین فرصت اشرف غنی برای ارتقای جایگاه افغانستان از یک قربانی به یک مطالبه گر است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است