پیام رییس جمهور با موضوع محو خشونت علیه زنان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۹۳/۹/۶ کد خبر: 84400 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم

نخست از همه سلام های و تمنیات نیک ام را برای همه زنان قهرمان و با شهامت سرزمین ما که در طول تاریخ کشورمان در بدترین شرایط زندگی اجتماعی٬ سیاسی و اقتصادی با قامت استوار کانون خانواده شان را نگه داشتند و به عنوان فرشتگان راه صلح و نجات٬ دین شان را به عنوان دست گیران راه علم و دانش و پرستاران غم خوار در کنار مردان جامعه شان با افتخار و سربلندی انجام داده اند٬ تقدیم می نمایم.

25 نوامبر روز بین المللی محو خشونت علیه زنان به عنوان نقطه عطف در تاریخ زندگی زنان در جهان نگریسته شده است و به عنوان اولویت های کاری برای تامین حقوق و جایگاه والای زنان در جامعه بشری به آن توجه خاص صورت گرفته است.

خداوند (ج) در قرآن کریم در سوره نساء در پاره پنجم می فرماید:
ترجمه: زندگی بکنید با خانم ها به طریقه خوب و احسن
و نیز حدیث مبارک چنین می فرماید:
استوصو باالنساء خیرا‌ْ
ترجمه: به زنان به خیر و نیکی وصیت بکنید.

دین اسلام برای اولین بار به زن مقام خاصی داد که حق مالکیت یکی از عمده ترین شاخص های آن می باشد. زنان نخبه از صدر اسلام تا کنون رهبران فکری و عملی جامعه بوده اند. من شخصاْ و به حکم وظیفه برای رسیدن به این هدف تلاش می کنم و از همه دست اندرکاران کشور نیز یاری می طلبم.
زنان افغانستان در طول تاریخ کشور ما با آنکه در جایگاه خاص عنعنوی در کانون خانواده به عنوان مادر٬ همسر٬ خواهر و دختر برخوردار بوده اند ولی برعکس درهمین جامعه ای افغانستانی مصیبت های فراوانی نیز نصیب زنان افغانستان گردیده است که متاسفانه پدیده ای شوم خشونت علیه زن٬ روان جامعه افغانستانی را افسرده و متاثر ساخته است٬ اعمال زشت چون قطع دست و بریدن بینی و سایر شکنجه ها در کانون خانواده و زندگی اجتماعی قابل قبول نبوده٬ هویت مان را خدشه دار و ما را به نسل قرون اولیه زندگی بشری نامزد می نماید٬ در حالی که زنان امروز به عنوان قشر زندگی ساز در جامعه بشری از جایگاه خاص برخوردار می باشند.

من یقین دارم که اشتراک وسیع زنان در ساختار سیستم و نظام حکومتداری می تواند ما را بیش تر از بیش به آرمان های صلح٬ تامین عدالت و رفاه همگانی نزدیک سازد که مسلماْ یکی از وظایف حکومت وحدت ملی نه تنها محو خشونت علیه زنان کشور ما است بلکه سهم خواهران عزیزکشور ما در ساختار نظام که از حمایت و سیع زنان آگاه کشور ما برخوردار است٬ نیز حفظ خواهد بود و این نویدی است که زنان کشور ما نه به عنوان نسل دوم٬ بلکه به عنوان نسل بالنده و با افتخار در کنار مردان برای ساختار کشور شان سهم فعال خواهد داشت.

محو خشونت علیه زنان در برنامه های اساسی حکومت جا دارد٬ تلاش خواهیم کرد تا محو خشونت علیه زن توسط دولت و نهادهای مرتبط با همکاری و همیاری فعالان حقوق زن٬ حقوق بشر٬ نهادهای عدلی و قضایی و پارلمان به مرحله اجرا و تطبیق قرار گیرد٬ همچنان ما مصمم هستیم که محو این پدیده ای شوم خشونت با در نظر داشت حمایت همه بزرگان٬ عالمان دین٬ جامعه مدنی و همه اقشار جامعه به سرعت پیگیری گردد. زیرا تعلل در این عرصه فرهنگ افغانستانی ما را برای تامین حقوق مشروع و تامین عدل و انصاف زیر سوال خواهد برد.

بنابرین این وظیفه ما است تا زنان با افتخار سرزمین ما با خاطر آسوده در فضای امن و آسایش زندگی شان را سپری نمایند.

خواهران عزیز٬ شما که ستون جامعه ای بشری هستید نگذارید که اطفال شمابی سواد بماند٬ اگر به پسران تان توجه دارید به دختران تان توجه زیادتر داشته باشید زیرا سواد یک نسل زن٬ پنج نسل دیگر را با سواد میسازد و این آینده دختران شما را تضمین می نماید.

خوشبختانه نقش فعال زنان در ساختمان نظام کنونی نوید دهنده آن است که با اشتراک وسیع زنان در امور ساختارهای زیر بنایی اعم از سیاسی٬ اقتصادی و اجتماعی می توانند برمحو خشونت علیه زنان کشور ما در کوتاه ترین ایام به موفقیت های چشمگیر نایل آیند. به امید آنکه این پدیده زشت و نامیمون برای همیشه از سرزمین مان ریشه کن گردد و خانواده ها با محبت در کنار همدیگر زیست نمایند.

برای همه شما از پروردگار بزرگ سلامتی٬ سعادت و موفقیت های بزرگ استدعا می نمایم.

و من الله توفیق



کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است