بیانیه سرپرست وزارت خارجه در اجلاس سارک
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۷    ۱۳۹۳/۹/۶ کد خبر: 84396 منبع: پرینت

جلالتماب مهندرا بهادور پندی، وزیر خارجه نیپال
وزرای عالیقدر
آقای سرمنشی
عالی جنابان
خانم ها و آقایان
خوشحالم که در این شورای بسا مهم وزیران خارجه سازمان همکاری های منطقویی جنوب آسیا (سارک) حضور دارم.

در قدم نخست صمیمانه‏ ترین تمنیات خویش را به کشور دوست نیپال بخاطر میزبانی، استقبال گرم و مهمان وازی شان از من و هیات همراه ام در شهر زیبای کتماندو ابراز نمایم.

همچنان می خواهم انتخاب مهندرا بهادور پندی، وزیر خارجه کشور نیپال را منحیث رییس این شورا برای شان تبریک بگویم. در ضمن برای آنها از حمایت و همکاری هیات همراه ام اطمینان می دهم.

با اغتنام از فرصت قدردانی خویش را از کشور مالدیف میزبان قبلی این نشست که رهبری و توانایی خوبی را در جریان تصدی اش ایفا کرده است، اظهار نمایم. علاوه براین، می خواهم از جلالتماب ارجون تپا، سرمنشی و تیم شان بخاطر تلاش ‏های خستگی ناپذیر و خدمات ارزشمند آنها اظهار امتنان نمایم.

عالی جنابان
همان‏طوری ‏که در اینجا بخاطر توضیح مسایل مربوط به نگرانی های ما گردهم جمع شده ایم، آگاهی ما نسبت به گذشته در رابطه به چالش های بزرگی که منطقه ما بدان مواجه است، بیشتر شده است. در حالی ‏که ‏این منطقه در مقابله با تعدادی از مشکلات چون فقر، بحران انرژی، تخریب محیط زیست، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته جدی است، باید بدانیم که تهدید تروریزم و افراط‏گرایی از جمله بزرگترین و عمده ‏ترین تهدیدات محسوب می‏ گردد.

این چالش‏ ها نه تنها مانع تحقق توانایی های بزرگ ما برای توسعه اقتصاد و اجتماعی می ‏گردد، بلکه آینده ما را نیز به مخاطره مواجه می ‏سازد. با توجه به این چالش‏ ها، ما باور داریم که امروز بیشتر از گذشته منطقه ما نیاز به تعهد صادقانه، کار مشترک جهت رفع چالش‏ های چند وجهی و ایجاد آینده صلح آمیز و مرفه برای اطفال ما دارد.

امروز، تروریزم و افراط‏گرایی در منطقه ما بطور چشمگیری در حال تحول بوده و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه ‏ای می باشند. این پدیده شوم به هیچ سرحد یا مذهبی احترام قایل نیستند و تاثیرات فاجعه بار آن بالای کشور ها به همگان هویدا است.

دو روز قبل، یک حمله تروریستی جان 62 تن از اطفال و جوانان بی گناه افغانستانی را که مصروف بازی والیبال در ولایت پکتیکا بودند گرفت. ما شاهد افزایش حملات بالای اهداف ملکی هستیم.

اعتقاد ما براین است، تا زمانی‏ که توجه خویش را به لانه ها، خاستگاه ها و شبکه های گروه های تروریستی که در منطقه ما حضور دارند متمرکز نسازیم، امنیت و ثبات منطقویی یک آرزوی بی نتیجه باقی خواهد ماند و بدون پیشرفت در این روند تمامی تلاش های ما بیهوده خواهد بود. ما از گزارش چهل و یکمین جلسه دایمی سارک و پیام های همدردی کشورهای عضو و درک آن ها از مشکلات موجوده کشورمان اظهار سپاس می‏ نماییم.

خانم ها و آقایان
در حالی ‏که افغانستان به سوی دهه تحول گام بر می دارد، مردم و حکومت افغانستان مصمم اند تا نه تنها دستاوردهای سیزده سال اخیر را حفظ کنند، بلکه بنیاد پیشرفت و ترقی را نیز نهادینه سازند. در ضمن ما می دانیم که دهه تحول یک مرحله از امید، انتظارات و فرصت ها است، اما چالش‏ های اساسی چون دست یافتن به امنیت، صلح و توسعه اجتماعی- اقتصادی نیز در حال افزایش می باشند.

با موجودیت چالش‏ ها و فرصت ‏های بی شمار، ما باور داریم که همکاری های ژرف منطقویی برای ثبات دراز مدت و پیشرفت های اقتصادی افغانستان و تمام منطقه یک امر ضروری پنداشته می ‏شود. بنابراین، ثبات و شکوفایی منطقویی نیازمند کار مشترک برای تحول این چالش ها به منافع مشترک است.
در این مورد سارک به مثابه یک چهارچوپ برای همکاری ها می تواند نقش مهمی را برای تقویت امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی ایفا نماید.

افغانستان به ارزش ها و اهداف سارک منحیث یک عضو متعهد این سازمان اهمیت زیادی قایل است و از هیچ تلاشی برای مبدل ساختن حوزه سارک به یک حوزه یی با ثبات و شگوفان در کنار اعضای دیگر سارک دریغ نخواهد کرد. در این زمینه، ما آماده هستیم تا از موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود برای پیوند های منطقویی همچنان تجارت و انتقال انرژی میان کشورهای آسیا مرکزی و جنوب آسیا نقش خود را ایفا نماییم.

جای بسیار افتخار است که شهر تاریخی بامیان منحیث پاینخت فرهنگی سارک شناخنه شده و باور ما این است که برنامه های فرهنگی در سال 2015 در بامیان باعث تقویت هر چه بیشتر درک فرهنگی میان کشورهای سارک خواهد شد.

با استفاده از فرصت می خواهم تمنیات خویش را از همکاری و حمایت دارالانشا و مرکز فرهنگی سارک ابراز نمایم.

با سپاس


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این بیانیه را کی برای این کسیکه لکنت زبان دارد نوشته است
خوب است که خارجی ها متوجه لکنت زبان نمیشوند وفکر میکنند متن همینگونه است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است