آیا اشرف غنی در اصلاحات موفق خواهد شد؟
این تغییرات در دستورالعمل ارتش ملی همزمان با تغییرات استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان است. اوباما و اشرف غنی هر دو در یک زمان بدون اطلاع و هماهنگی با یکدیگر، تصمیم گرفتند تا ساختار نظامیان کشور خود را اصلاح نمایند و تغییرات اساسی در برنامه های دفاعی آمریکا و افغانستان به وجود آورند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۱    ۱۳۹۳/۹/۵ کد خبر: 84376 منبع: پرینت

محترم اشرف غنی رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان امروز چهارشنبه پس از اظهارات نواز شریف و برخی مقامهای پاکستانی مبنی بر آغاز جنگ نیابتی در افغانستان اعلام کرد: اجازه نخواهم داد تا کسی در خاک کشور ما جنگ نیابتی به راه بیاندازد.

محمد اشرف غنی در دیدار با رهبران کشورهای جنوب آسیا از جمله نخست‌وزیران هند و پاکستان گفت: همانطور که اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه استفاده شود، اجازه نخواهیم داد که کشوری در قلمرو افغانستان آتش جنگ نیابتی را روشن کند چرا که حمایت دولتی از عوامل غیر دولتی (گروه های شبه‌نظامی) تاثیرات مخربی در پی دارد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به مشکلات موجود کشور گفت: مشکلات کنونی بزودی حل نخواهد شد، بلکه برای حل آن باید هدف مشخص شده و پس از آن وسایل و تجهیزات لازم در دسترس باشد که برای تحقق این امر باید همه با دولت وحدت ملی همکاری کرده و در راستای حل مشکلات و نابسامانی‎های کشور سهم بیشتری گیرند.

محترم اشرف غنی تاکید کرد: صلح نیاز اساسی شهروندان است که جهت برقراری آن در کشور به یک نقشه منسجم ملی و مشورت با شهروندان نیاز می باشد.

در راستای همین اصلاحاتی که جناب اشرف غنی تصمیم به اجرا کردن آنها گرفته است، ظاهرا دستور بازنگری کامل برنامه ها و سیاست های نیروهای دفاعی کشور از سوی رییس جمهور صادر شده است.

محترم نظیف الله سالارزی سخنگوی ریاست جمهوری با بیان این نکته گفت: اشرف غنی به ریاست امنیت ملی دستور داده تا کل دستور العمل ها و استانداردهای کنونی برای عملیات های نظامی مورد بازنگری اساسی قرار گیرد.

این دستور بازنگری سیاست ها و برنامه های ارتش در حالی است که طی چند روز اخیر چندین بار اشرف غنی متهم به زد و بندهای پنهانی با مقامهای خارجی شده که از جمله آن رفع احتمالی ممنوعیت حملات شبانه به منازل مظنونین و حضور نظامیان خارجی در عملیاتهای علیه شبه نظامیان مسلح است.

در واقع این تغییرات در دستورالعمل ارتش ملی همزمان با تغییرات استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان است. اوباما و اشرف غنی هر دو در یک زمان بدون اطلاع و هماهنگی با یکدیگر، تصمیم گرفتند تا ساختار نظامیان کشور خود را اصلاح نمایند و تغییرات اساسی در برنامه های دفاعی آمریکا و افغانستان به وجود آورند.

حمله های شبانه به منازل مسکونی مظنونین که با استفاده از پوشش تاریکی هوا و به طور مشترک بین نیروهای آمریکایی و افغانستانی انجام می شد، در سال 2011 و به دستور حامد کرزی ممنوع شد ولی جناب اشرف غنی از ریاست امنیت ملی خواسته در این باره تجدید نظر نماید.

حال اینکه جناب اشرف غنی چقدر در تصمیم گیری های خود مستقل است و وابستگی به غرب ندارد، موضوعی است که به زودی مشخص می گردد. در دوران حکومت کرزی که همیشه آمریکاییها برای نهادها و سازمانهای مختلف دولتی و امنیتی تصمیم می گرفتند. حال این موضوع چقدر در دولت جدید کابل به ریاست اشرف غنی و عبدالله تکرار می شود، نیازمند گذر زمان است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان نقطه تقاطع اهداف مختلف گشورهای متعددجهان است . تامین امنیت متکی به ذکاوت مردم بوده خارج بلاخره عامل تعین کننده نیست . من به صفت شهروندافغان اشرف غنی را بعنوان شخص مختارانتخاب نکردم بلکه بعنوان دموکرات و تجمع تکنوکرات ها انتخاب کردم برای تحقق امیال خویش بلادرنگ درقریه خودتلاش لازم را بدون هدایت یا بدون اجوره ادامه دارم یعنی هررای وهرفرد این وطن اگرآرامی میخواهد یا شگوفایی هرچه که خواسته بطرف خواست اجتماعی حرکت و تلاش دارد .همانطوریکه حکومت... دزدی را بیاد مردم میآورد حکومت طالبان هم عقبگرایی را اینکه کسی بخواهد یا نخواهد مردم به ابتکارخودازآن دوری دارد .پس راه جلب این همه آزرده ها شفافیت است . اگرجناب محمداشرف غنی حکومت دموکراتیک را به مصلحت هرکشوریاکشورهایی به تحقق رساند مردم ازاوست وقتی مردم ازاوست خارج خودبخودازاوست گویاقدرت ازدرون کشورایجادمیشودنه ازپاکستان و هندوستان یاامریکا بلکه درقریه منم و امثال من که عملا جبرتاریخ را تحمل داریم و به آن عکس العمل نشان میدهیم درقریه من کشورخارجی نه شناختی به اندازه من دارد و نه اعتباری به اندازه مردم خودم بلاخره این مردم و این هم فکرش و کارش بخودش مربوط بوده و آینده نیزبخودش مربوط میشود .
قاپلان

>>>   اگر داکتر عبدالله و یاران اش اجازه دهد 100% به یار خدا میسازد.
صمیم از فراه

>>>   اشرف غنی اگر پاک است باید از داخل ارگ شروع کند از ذخیلوال دزد .

>>>   دولت افغانستان بايدگسترش اقتصادي بادولت بايداقداماتي انجام اساسي دهدوبه خصوص بايددولت افغانستان براي رفع وكمبودمتخصص دكترازدولت اسلامي ايران بخواهندبراي اموزش دكترافغاني باافغانستان همكاري كنندچون درايران دكتران خوبي وجودداردوفرهنگ افغانستان باايران بسيارنزديك ميباشدوقطعادولت اسلامي ايران باافغانستان همكاري خواهندكردچون ايران تنها كشوراسلامي كه دكتران معروف درجهان داردوحتمادولت وحدت ملي به رياست محمداشرف غني اين مشكل اساسي مردم افغانستان دراولويت كاريشان قراردهد

>>>   ﺧﺒﺮ ﺗﺎﺯﻩ / اﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺧﻴﻠﻲ ﺩﻗﻴﻖ
17 ﻭﺯاﺭﺕ ﺑﻴﻦ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ و ﺭﻳﻴﺲ اﺟﺮاﻳﻴﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪ
9 ﻭﺯاﺭﺕ ﺷﺎﻣﻞ ﺩاﺧﻠﻪ و ﻣﺎﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﻗﺎﻱ ﺭﻳﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ و 8 ﻭﺯاﺭﺕ ﺑﻪ ﻋﺒﺪاﻟﻠﻪ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻭﺯاﺭﺕ ﺧﺎﺭﺟﻪ و ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ
اﻣﻨﻴﺖ ﻣﻠﻲ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﻳﻴﺲ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ اﺵ اﺩاﻣﻪ ﻣﻴﺪﻫﺪ

>>>   یک زن و یک مرد جرمنی الاصل که باهم زن و شوهر بودند و چند تا اولاد باهم داشتند . بعد از اینکه شوهر این زن باخبر میشود که زنش از طریق فیسبوک همرای مردی رابطه دارد و پلان ازدواج کردن با این مرد را دارد. تصمیم میگیرد زنش را بکشد .
شوهر این زن قایق و کشتی پلاستکی میخرد و زنش را کشته در بین پلاستیک با میله های اهن می پیچد و در عمق دریا که بیش از 100 متر است غرق میکند .
پولیس بعد از یک هفته از قایق که مرد خریده بود شک میکند و جستجو و تحقیق شروع میشود . پولیس فروشگاه را که مرد قایق را خریده بود و دیگر اسباب برای غرق کردن جسد زن خریده بود پیدا میکند . پولیس با کمک دوربین های ضد اب جسد را از دریا میکشد . قضیه ادامه دارد در دادگاه .
مهاجر از جرمنی .

>>>   اگر يك دولت ميبود امكان داشت مگر حال هرگز ني

>>>   تاوقتیکه مانند زاخیلوال یک دزد مشهور ورهبر دزدان درکنارش باشد ابدا کسی به رییس جمهور اعتماد نخواهد کرد اشرفغنی بامقرر کردن زاخیلوال به حیث مشاور اقتصادی خود 100 فیصد اعتماد خودرا ازدست داد زیرا زاخیلوال یک دزد شناخته شده با صد هادوسیه نزد مردم افغانستان است ودیگر هیچ افغان به گپ اشرفغنی حتی یک پیاز را پوست هم نمیکنند جناب رییس جمهور بامقرر کردن زاخیلوال یک اشتباه تاریخی را متقبل شد

>>>   اگر آمريكا نباشد اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ هم امنيت ندارد إز دست همسايگان دزد خود و

>>>   حرف صحیح ومنطقی وکاملا حساب شده می زند. رئیس جمهوریک نفراست ومردم واحزاب ونهاده.مجلش شورا باید دراصلاحگری همکاراوباشند .
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   باموجودیت عناصر بسیار بدنام وفاسد مانند زاخیلوال هرگز درافغانستان واین حکومت اصلاحات نخواهد آمد بلکه فساد بیشتر خواهد شد ومردم بالای این حکومت بی اعتماد تر

>>>   مسله آینده افغانستان
کشور ما افغانستان از چندین صد سال است که معرض و میدان بازی بزرگ بین بازی کنان اروپا امریکا و اسیا بوده است .
امپراطوری برطانیه که سه بار نتوانست تسلط مستقیم را بر مردم ازاد ی پسند افغانستان از طریق نظامی بدست آورد برنامه طویل المدت را بر چید که بگفته یک انگلیس مجرب که با من بگمان نماینده کشور قازاخستان در پارلمان انگلیس چندین سال قبل راجعربه افغانستان معلومات میداد چنبن گفت: افغانستان بمانند سنگ سخت خارا ایت که ما« انگلیسها » بمثل ماسون ها « سنگ تراشان» مجرب و با حوصله صدها سال است که بمشکل توته های کوچک از ان تراش کرده و امید است در صد سال اینده تحت تسلط کامل درآوریم .

بازی بز رگ که به واسطه بازی کن برطانیه و انگلیس از یکطرف هدف روسیه برای رسیدن به اقبانوس هند و از طرف دیگر پایه داری برطانیه در هند برطانوی بود که منجر به تولد پاکستان و استفاده از ان منحیث نوته و پاره کردن منطقه پشتون نشین افغانستان بزرگ و ایجاد امتداد سیاست انگلیس در وجود کشور تصنعی پاکستان بوده است .
فلحاظا این قابل مسخره است که جوانان ما حرف های که توسط بی بی سی جویده شده و بعدآ بدهن جوانان ما انداخته میشوند و مکررآ سوال میشود که چرا پاکستان تحت فشار انگلیس قرار نمیگیرد تا انها ممانعت از تربیه تروریزم مینکمایند .این انگلیس است که حالا بساط تکه کردن نوبتی افغانستان را بر چیده و با استفاده از کنفرانس لندن میخواهدجنجیر را برای امریکا درست کند تا با تکان دادن ان هند ،پاکستان و بلاخره افغانستان و ترکمنستان را تحت تسلط اقتصادی و استثمار که نظیر ان تنها در نایجریا و کشور های افریقا سراغ میشود بر منطقه حاکم سازد.
در یکی از شرگت های در بسته لندن که سه منزل را احتوا میکرد کنفرانس های بین المللی در زمینه
انرژی ،نفت ،برق اتمی و گاز طبیعی مایع شده سازمان دهی میشود . در منزل اول ۱۵ نفر زن و مرد با زبان های مختلف مسول تنظیم هوتل ،ترانسپورت و هوتل داری اشتراک کننده ها بود ند . در منزل دوم ۲۰ نفر دیگر که هذ کدام میر و چوکی منفرد داشتند مسولیت فروش پروگرام کنفرانسها را داشتند و بلاخره منزل سوم که در ان ۱۲ نفر مشغول بودند پرودیوسر کنفرانس ها جدا گانه بود . مشتری های این شرکت که توسط پسر وزیر نفت برطانیه وپنج. شریک ا و که بیست. سال قبل ایجاد شده ریس های بلند پایه و ماموران و انجینران بلند پایه شرکت نفت و گاز و وزارت های انرژی دنیا بودن.

بعد از مدت کار بحیث کارمند مسول فروشات گنفرانس گاز روسیه که باید در دوهرار و چهار میلادی دایر میگردید اهسته اهسته به رمض کار ان ها و برنامه های تفرقه اندار ان ها که موجب فروغلتید دولت ها و مملکت ها میگردید شدم.
به علت اینکه من موضع منصغانه در مقابل پرسش نامه شرگت گاز پروم روسیه گرفتم کنفرانس ماسکو دایر نگردید و من از شرگت اخراج شدم . در نتیجه تاخت وتاز پلان شده شرکت های امریکا ی بر گاز روسیه در دوهزار و سه میلادی ناکام ماند و ریس جمهور پوتین توانست که در نشست المان سرحآ به امریکا ابللاغ کرد گه مخالف سیاست یک قطبی امریکا است.

برنامه ریزی به دام کشانیدن ملت افغانستان از این شروع شد که باید کشور های دوست افغانستان را به دشمن انه تبدیل کنند . ریس جمهور فقید سردار محمد داود که خواهان پیشرفت سریع و جهش ملی برای انسجام اراده ملی به خاطر احراز جایگاه شاسیسته در اجتماع بین للمللی بود . بعد از مسافرت های به شرق وغرب تمام پر های عقاب جهش ملی در دست داشت ولی متاسفانه به علت های واضح عدم تطابق انتروپولوژیک و سلوک میان ریس جمهور افغانستان و منشی عمومی شوروی بریژنف اولین کشور ابر قدرت که استقلال افغانستان را تاریخأ برسمیت شناخته بود، اجنت های انگلیس و امریکا از جریان سو استغاده کرده و میر اکبر خیبر یکی از رهبران حزب خلق و پرچم را توسط حمله تروریستی در مکروریان کابل کشتند و از یکطرف حزب دیموکراتیک خلق افغانستان را تحریک به تظاهرات و از طرف دیگر امنیت ملی داود خان را توسط تحریک به دستگیری سران حزب خلق و پرچم که تازه متحد شده بودند و حتی نور محمد ترکی بخاطر ملاقات با داود خان به ارگ رفته بود و از ریفورم های اولین جمهوریت افغانستان پشتیبانی میکردند کردند .

در نتیجه سران حزب دموکراتیک خلق و پرچم به تظاهرات در کابل بمناسبت مرگ میر اکبر خیبر راه انداختند و امنیت ملی داود خان رهبران حزب خلق و پرچم را زندانی کرده ، آما حفیظالله امین بشکل مر موظ بیرون زندان توانست تا کودتاه نظامی را بر اندازد و زمینه را برای تحریکات بازی بزرگ که از مراکز و موسسات استخبارات مزدور اماده ساختند.
منشأ جریان های سیاسی کابل در پوهنتون کابل راه اندازی گردیده بود . و حالا مبتوان دید که اداره جهانی وقت از طریق کشور های مختلف به اعمار این بنگاه که و نفوذ در ان دست زده لودند.
تمام جربانات تاریخی که سیستم محافظه کار شاهی را اول به شاهی مشروطه و طی سالیان متمادی به نظام جمهوری مبدل نمود از طریق جوانان افغان که به سفر و تحصیل دانش متمدن به اروپا سفر نموده بودند و مرجع تقلید ان تاریخ کلتور و عنعنات اروپا قرار گرفت.
این جریان نه تنها در کشور ما بلکه تمام کشور های منطقه بشکل تنظیم و ترتیب گردیده که اولآ انسان های و دولت ها وتمام نهاد های خود کفا منطفه را علاقمند به داشتنی ها ی اروپا از یکطرف و از طرف دیگر انها را محروم از منابع تاریخی و داشتنی های اسیای میانه و کشور های همجوار کنند.
اگر این پروسه در زمان پادشاهی ظاهر خان بطی و قابل کنترول بود اکنون به سرعت چند برابر مجهز با وسایل کمپیوتر به پیش میرود.

سوا ل این است که تشکیلات اروپا در اسیامیانه چه میخواهد؟ و خواستار چه نوع نظام ها و جریانات است که دست از حلقوم مردم کشور های : مابردارد .

جواب این سوال را میتوان در کشور های افریفا بدست آورد. همانطور که بین حیوانات جنگل تلاش و مبارزه برای بقا و ذیست موجود است بین قاره ها و ممالک ان نیز موجود میباشد.
ملت تار و مار شده فاقد اردو و تشکیلات که مستقل و آزاد که حس ملی را مرفوع کند نه مانند امروز که با معاش و معده زندگی در خارج راه برای استیلا گران باز کند .
مهم اتر از همه این است که با دانستن این واقعت ها حس غرور جوانان ما تحریک و معرض ایتفاده دوباره غرب فرار میگرد و از جوانان ما تروریست و افزار جنگ برای وحشت در منطقه میگردند.
بهتر این است تا مرجع تقلید که امروز مورد بحث نشست های تلویزونی بوده نه از خارج هر کجا که باشد ولو مکه معظمه که بدست کاسه لییان یهود و نصارا امروز افتاده است بلکه در لابلای کتاب های که در گنجبنه های خانه های متروک کابل ،قندهار،مزاو یا جلال اباد زیر گرد خفته اند دنبال زندگی نامه های رجال خود افغانیتان باشیم تا ذهن وهوش خود را از کنترول کمپیوتری غرب برهانیم و بتوانیم با بقیه قوت های منطقه مقاومت نیمکره شرقی را بر علیه تاخت م تاز نیمکره غربی استقلال ملی و افغانی خود را از استیلا گران بدست آوربم.

>>>   واقعآ ریزه گل با دخترش و عروس اش زن با شهامت افغان است میتواند الگو برای تمام زنان افغان باشد چون یک عده زیاد مرد ها افغان به نوع تحت تاثیر افکار بیگانه ها قرار گرفته اند آن شهامت افغانی را قسمیکه توقع میرود در وجود شان مرده ویا نیم جان است . حال باید امتیازات و اختیارات را به زن ها وگذار کرد با دشمنان خاک وطن اجینت های بیگانه برخورد انقلابی میکنند واکثریت شان سچه پاک افغان است دشمن بالای این ها کار نتوانسته وطن را صد چند نسبت به مرد ها دوست دارند باید هشتاد فیصد کابینه زن ها باشد. در حال حاضر مرد ها زیاد لاف از وطن دوستی می زند اما متاسفانه عملآ در تخریب وطن و خیانت بوطن به دستور بیگانه عمل میکنند یک واقیعت است .بایدبه پاس شهامت و غیرت ریزه گل و فامیلش حربی پوهنتون بنام ریزه گل وفامیلش نام گذاری شود چون ثابت شد ه که فهیم یک دزد زمین خور خاین قاتل تروریست مانند خداداد استالفی بودکوچکترین کاری به نفع عامه نکرده. باید نام حربی پوهنتون تبدیل به اسم ریزه گل و فامیلش گرددواقعآ می زیبد افتخار به ریزه گل.
حاجی صبور

>>>   چرا مقامات بلند پایه ما پیش پاکستان نفس ندارند؟اشرف غنی اگر واقعا دلسوز مردم و کشوراش میبود،در سفرش به پاکستان از مداخله ها پاکستان حساب میخاست،ولی افسون وخت انجا رسید اول دستان فضلالرحمن را که دستان او و هم قطاراش به خون مردم ما الوده است بوسید،واقعا جای شرم است.
ودوم چرا هر جا اشرف غنی با سیاهی لشکر میرود،مثلا داود سطان زوی که هیچ مقام در دولت ندارد در هرسفرش همرایش است و صد تا مفت خور دیگر.
دختر افغان

>>>   ذاخیلوال، دزد و اختلاس گر مشهور و معلوم الحال که ملیونها دالر بیت المال را در کمپاین های انتخاباتی اش مصرف کرد قبلاً مشاور ارشد اقتصادی اش تعیین گردیده۰ سال که نیکو است از بهارش پیداست۰

>>>   دزد کلان را در پهلوی خود نشانده۰ از این متقلب چه توقع دارید؟

>>>   تا خداترسي وانكيزه ملي دروجود مردم افغانستان نباشد افغانستان ازاين بهران خلاصي ندارد جرا هيج افغان صميمانه وظيفه انجام نمي دهد وهرفرد انكيزه شخصي دارد تنها خودرا دريكجا برساند وحقوق بيجاره ها بامال ميشود
صفت الله (دشتي) كابل

>>>   انچه تا هنوز مشخص نیست تفاوتهای میان فاسد ترین حکومت وحکومت وحدت ملی چیست ؟انچه ظاهرا به نظر می ایداولین انتخاب حکومت وحدت تعیین بدنام ترین وفاسدترین وزرای مالی سابق به حیث مشاور وسرپرست وزارت مالیه وبعد تعیین یکی از کمونست های سابق ورهبری حزب دموکراتیک خلق را به صفت مشاور امنیت ملی و... در میدان کارزار مثبت اعلان فیصله موضوع کابل بانک بود که با اوازه وتبلیغات فراوان براه انداخته شد ولی در نتیجه به تمدیدحبس دونفر دربند انجامیدوبس و بیانات انجماد ملکیت های محمود کرزی وحصین فهیم وداوی هم اشتهاری بیش نیست اول اینکه محمود کرزی مانند طاهر ظاهر وگلبهار وکوکچه وعیدی زاده وداکتر فریدون شریک طاهر که بانک خودرا از دزدی های طاهرتاسیس نموده است وگلبهار سنتر اماده ساخته اند وگاز گروپ به راه انداخته اند چندان خیانت بزرگ انجام نداده ودر صورت تثبیت چیزی هم او در افغانستان جایداد شخصی ندارد وباز اگر میداشت کجا قدرتی که ان را ضبط نماید در سقوط کابل بانک همه سهم دارند ولی بزرگترین مسئولیت را زاخیل وال وطاهر تاشقرغانی دارد که یکی در امور دولتی کارسقوط را سازمان داددیگری بانفاق افگنی وشیطنت در میان سهم دارانکار را به سقوط مواجه ساخت
لالی ازننگرهار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است