دولت مالیه نمی‌گیرد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۳/۹/۵ کد خبر: 84333 منبع: پرینت

مسوولان در حکومت افغانستان بارها گفته اند که خزانه دولت خالی شده است و آنان قادر نیستند تا معاش عادی کارمندان دولت را بپردازند.

این مقام ها گفته اند که دولت با کمبود شدید بودجه دست‌ به گریبان است و در جریان سال جاری میلادی صدها میلیون دالر اعتبار ذخیره‌ ای که به آسانی قابل دسترسی بوده را خرج کرده است.

مسوولان در وزارت مالیه پیش از این گفته بودند که اگر کشورهای حمایت کننده بویژه آمریکا به حکومت افغانستان کمک اضافی نکنند، دولت افغانستان با رکود مواجه می‌شود.

به گفته آنان، اگر پول اضافی به افغانستان اختصاص داده نشود، دولت این کشور پرداخت هزینه‌هایی نظیر سوخت برای موترهای دولتی را متوقف خواهد کرد. هم‌چنین مقام ها در حکومت افغانستان گفته اند که بحران مالی این کشور ممکن است در قابلیت دولت برای تامین غذای بیش از 350 هزار سرباز پولیس و ارتش افغانستان به مشکل برخورد کند. هر چند که حقوق‌ آنها به دلیل آنکه مستقیماً توسط ایتلاف تحت رهبری آمریکا پرداخت می‌شود، قطع نخواهد شد.
به همین نسبت، دولت افغانستان شماری از مامورانی را که در بخش های ملکی به عنوان کارمندان قراردادی کار می‌کردند را جواب داده است و این به لشکر بیکاران کشور افزوده است.

این مسوولان مشکلات مالی را به دلیل بن بست ایجاد شده از بهر طولانی شدن پروسه انتخابات دانسته اند و می‌گویند که زمانی برج تکمیل می‌شود و زمان پرداخت معاش ماموران دولت فرا می‌رسد، آنان حیران پرداخت حقوق ماموران دولت می‌باشند.

مسوولان در وزارت مالیه بارها گفته اند که مشکل کسر بودجه در تمام سال جاری مالی وجود خواهد داشت اما آنان کوشیده‌اند تا با صرفه‌جویی در مخارج دیگری چون سوخت موترهای دولتی، خرید تجهیزات اداری و به تعویق انداختن سفرهای خارجی و کاهش حقوق مقام های عالی‌رتبه آن را مدیریت کنند اما ظاهراً نگریسته می‌شود که این ابتکار! مسوولان نیز دردی را دوا نکرده است.

بودجه دولت افغانستان، از دو منبع تغذیه می‌شود؛ یکی کمک‌های جهانی که با ایجاد حکومت وحدت ملی کشورهای کمک دهنده تجدید همکاری کرده و شماری از آنان در جریان چند هفته گذشته، سندهای همکاری مالی را با مقام های حکومت وحدت ملی به امضا رساندند اما منبع دوم عوایدی است که دولت می‌تواند از بخش اخذ مالیات و گمرکات به دست بیاورد اما بخش داخلی بودجه که اخذ مالیات است، همواره به نسبت وجود فساد گسترده در اداره های دولتی با کُندی مواجه بوده است.

برای این که بدانیم چرا وزارت مالیه، از برخی شرکت‌ها مالیه اخذ نمی‌کند، سراغ شماری از صاحبان و مسوولان شرکت‌ها را گرفتیم. مگر کمتر کسی حاضر می‌شود تا در این مورد گفتگو کند اما یکی از مسوولان شرکت ذوب آهن در کابل اعتراف می‌کند که وزارت مالیه میلیون‌ها افغانی را از درک مالیه شرکت او، اخذ نکرده است.

ربانی یوسفی رییس شرکت کابل استیل کو، بزرگترین شرکت ذوب آهن در کشور گفت: وزارت مالیه، مالیه این شرکت را که بالغ بر ده‌ها میلیون افغانی می‌شود، به بهانه‌های مختلف اخذ نمی‌کند.

آقای یوسفی گفت که این شرکت در سال 1390 خورشیدی، شروع به فعالیت کرد و سالانه مقدار 20 هزار تا 24 هزار تن سیخ گول تولید می‌کند.

رییس شرکت ذوب آهن ستیل کو هم‌چنان می‌گوید: پول فروش سالانه 14 میلیون دالر و 3 ساله 32 میلیون دالر می‌شود که سالانه پول مالیه آن به ده‌ها میلیون افغانی می رسد اما بخش مالیاتی وزارت مالیه یه دلایل نامعلوم، مالیه آن را نمی‌گیرد.

آقای ربانی یوسفی همچنان می‌گوید: مدت سه سال است که دولت مالیه این شرکت را نگرفته است که مجموعه پول مالیاتی آن به ده‌ها میلیون افغانی می‌رسد.

او می‌گوید: پرونده مالیه این شرکت دو نیم سال در بخش مالیه شرکت‌ها و بیشر از دو ماه در بخش تطبیق قانون اداره مالیه دهندگان، مورد بررسی قرار داشت اما بازهم به دلیل نامعلوم و یاهم اعمال غیر قانونی مالیه این شرکت را اخد نکرده است. آقای یوسفی می‌گوید که دولت باید در قسمت گرفتن مالیه این شرکت تلاش کند و جلوی حرکت‌های غیر قانونی مسوولان را بگیرد.

او از رییس‌جمهور اشرف‌غنی و دکتر عبدالله رییس اجرایی می‌خواهد که جلوی چنین حرکت‌هایی که به خزانه دولت صدمه می زنند و عایدات کشور را صفر می‌سازد را بگیرند و بر مسوولان فشار وارد کنند که مالیه این شرکت را به شکل قانونی اخذ بدارند.

این نخستین‌بار است که مسوول یک شرکت یا فابریکه در افغانستان، خودش از نگرفتن مالیه توسط وزارت مالیه شکایت می‌کند. شاید نگرفتن مالیه برای دیگران یک غنیمت بزرگ باشد.



هارون مجیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به کشورانصاف باریده است. دربندرآقینه سابق ریس گمرک طورجیب خرچی 12000 دالرازهرموترباری میگرفت حال فقط 300 دالرازهرموترباری اخذمیدارد. شرکت های زیادتجارتی انصاف رادرآقینه یافته هجوم دارندمگرمعافی ها هنوزآزادی کامل بدست نیاورده است. اگرمعافی آزادشودوزارت مالیه هم ازعوایدمعاف میشود.
قره

>>>   زاخیل وال به این پول های کوچک احتیاج ندارد او پانزده ملیون دالر را صرف برای اینکه یک یادداشت کسی از سرمایه های سهمداران کابل بانک برایش بدهند می بخشد ده ملیون افغانی چیست؟؟؟

>>>   ... گرش به مکه برند -چون برگردد (بیاید)هنوز... باشد.
داکتری یعنی چی ؟ کارهائیکه حضرت عمر زاخیل وال در بخش مالی کرده سال ها کاراست تا این پاشیدگی ها از بین برود.
۱- مقرری ها و سرپرستی های در مرکز و ولایات ؟
۲- مصارف بیجاه دعوت های شخصی که پول آن از بودجه دولت پرداخته شده.
۳- کرایه طیاره وسفر های داخلی وخارجی؟
۴- مصارف تعمیرات وساختمان در مرکز ؟
۵- به کرایه گرفتن منازل برای شعبات مرکزی و ولایتی؟
هزار ها موضوع دیگر.
آعا جان میگوید گذشته را صلوات؟ شخص فاسد وجاسوس را مشاور خود ساخته .انگشت به دو کلک پت نمیشو د آقای اشرف عنی .
امل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است